![]() |
Kan ni rekommendera någon inom Stockholmsområdet? Behöver hjälp till enskild firma.
Vad tar denne i timmen för detta? Har kört med r1ekonomi.se men hon bor så jävla långt bort. <_< |
Försök att hitta nån nära dig som du får bra kontakt med och kan fortsätta med samma person. Det är så mycket man kan vinna på att ha en revisor som bryr sig och inte bara räknar dina siffror.
|
Citat:
sätter dig ner i revisorns stol. Du ska ha en person som kan bokföring och inget annat till din enskilda firma. Revisorer är den arbetsgrupp som fuskar mest då det gäller arbetstider. |
Jag har en revisor på LRF se dan ett par år tillbaka. Han sitter i Skövde och jag i GBG och jag vägrar byta honom mot någon annan :) Reser helre ett par mil extra för att han ska sköta mina papper än att ha nån som bara räknar.
|
Citat:
Den revisor vi jobbar mest med när det gäller revisionen av våra AB brukar skicka alla enskilda firmor och HB som hör av sig till honom direkt till oss istället eftersom han menar att han inte känner sig 100% säker på att han skulle kunna göra ett riktigt bra jobb för klienten. |
Jag har skickat in papper nu för momsregistrering hos Skatteverket och enskild firma-registrering hos Bolagsverket (har en kanon-idé som jag vill köra igång med väldigt snart).
Men vad för sorts ekonomisk rådgivare ska man ha då, för enskild firma? Om man nu inte ska ha en revisor... För själv har jag ingen aning om hur man redovisar osv. :blink: Edit: Även jag bor i Stockholmsområdet. |
Jag vad okunnig nog att jag gick till en revisor och lät dom sköta mina papper.
Först tog dom 2500 för att lägga till mig i deras system. Sen 350 + moms i timmen och de bokförde mitt lilla ca 2 timmar i månaden och när jag pratade med2 andra företag som sköter redovising så skulle de inte ta mer än 1 timme att göra, så påståendet om att dom ofta fuskar med timmar kan nog stämma. Sen skulle dom ha 5000 + moms för bosklutet och deklarationer. Jag hade alltså jätte lite att bokföra varje månad och dessa avgifter!! Så jag rekommenderar som övriga ovan att anlita en person som kan bokföring och inte en revisor. |
Vilka firmor finns det att vända sig till då? :unsure:
|
Jag har ställt massor av dumma frågor här på WN, läst skatteverkets broschyrer och slutligen pratat med en ekonomstudent som bara går första året men efter 15-20 timmars slit så blev jag klar med min lilla bokföring på 50 verifikationer :)
|
Väldigt dum fråga (och kanske lite off topic), men vad är en "verifikation"? :blink:
|
Citat:
|
Jag tror inte jag förstår riktigt. Kan du ge ett exempel?
|
Citat:
|
Jag köper ett paket tomma cd-skivor - 1 verifikation
Jag fakturerar en kund för en hemsida - 1 verifikation. Varje affärshändelse ska bokföras som en verifikation. Gäller även egna uttag och insättningar. |
Ok, då förstår jag! Det är de papper som jag kallar kvitton alltså! ;)
Tack boys! :D |
kvitton, fakturor, egna uttag, insättningar etc etc..
när man gör bokslut så måste man även göra en verifikation med momsavräkning och en verifikation för årets resultat där man visar att Balansrapport och Resultatrapport överensstämmer, vilket krediteras och debiteras mot konto 8999 och 2019, så vitt jag nu har förstått detta med enklare bokslut för EF på blankett N1. Hur som helst, verifikationer är lite mer än kvitton och de ska enligt lag bokföras senast dagen efter transaktionen skedde. |
Jag kan rekommendera Total Office. Jag är grymt nöjd med dem. Tidigare hade jag en tant som kostade mer och gjorde mindre. Tror de har prisuppgifter på sin hemsida (lägg till .se på företagsnamnet).
De sitter mitt inne i city (Sveavägen vid Adolf Fredriks kyrka). PMa gärna eventuella frågor om dem... |
Citat:
Om du bokför i dator vilket jag antar att du gör så kommer det aldrig att kunna hända att inte balans- och resultaträkningen överensstämmer. Att årets resultat bokförs både på 2019 och 8999 beror på att resultatet ger påverkan både på resultaträkningen (naturligtvis) men även på balansräkningen (resultatet ökar bolagets skuld till sin ägare). Citat:
|
Citat:
Behöver alltså inte knalla till kontoret på långfredan för lite redovisning.. |
Citat:
|
Jag behöver alltså ett bra bokföringsprogram, och det räcker alltså inte med mina tre pärmar där jag sparar allt: "In-kvitton", "Ut-kvitton" och "Viktiga papper"? :unsure:
|
Citat:
|
Då blir det att gå på kurs då... Men folk som säger att dom bara sparar alla kvitton (som jag) och sen bara ger dom till en revisor då? :blink:
|
Inte för jag vill byta ämne eller så... men några rekommendationer om företag? :P
Förutom Total Office =) |
Citat:
|
OK. Det lutar åt att det får bli spara-kvitton-i-hög-systemet trots allt. Det får kosta några tusen med en revisor när det blir dags att redovisa. När är det dags att redovisa för en vanlig enskild firma förresten?
|
En enskild firma redovisar normalt i samband med deklarationen 2:a maj för föregående år. Och anlita inte en revisor - anlita en "bokförare" eller redovisningskonsult vad man nu väljer att kalla det. En revisor kostar förmodligen bara en massa extra pengar för en enskild firma.
|
Men det är väl olagligt att inte bokföra verifikationer senast nästa arbetsdag?
Att spara alla kvitton i en plastmapp kan väl ändå inte kallas att bokföra, alltså är det inte lagligt att bara göra så? |
Jag är lite osäker på hur det fungerar när skatteverket knackar på dörren, men som jag förstått det är det bara efter att bokslutet är klart som de kan börja kika på redovisningen.
Det är inte lagligt att gå mot röd gubbe heller å andra sidan... |
Citat:
Nästa punkt blir att som en följd av att du inte har en ordnad bokföring så kan du inte heller redovisa dina intäkter och kostnader till skattemyndigheten på ett korrekt sätt. Kan du inte det så kan det också leda till åtal men du under åtalspunkten "försvårande av skattekontroll". Som du ser är det en viss skillnad mellan dessa. En "bokföring" i en skokartong där hälften av kvittona saknas, inget speciellt konto fins för firman, massor av kontanta betalningar, handskrivna fakturor utan nummerserie mm mm är både bokföringsbrott och försvårande av skattekontroll (inget bokfört och totalt omöjligt att få en uppfattning om hur och när det finns intäkter och kostnader). En "bokföring" som visserligen kanske inte är bokförd med där allt finns snyggt och prydligt i en pärm, kontot finns för firman, fakturorna skrivs ur ett faktureringsprogram mm är då ingen försvårande av skattekontroll utan bara ev ett bokföringsbrott och ett som aldrig skulle kunna leda till åtal. Skm behöver inte vänta på något bokslut för att vilja titta på dina verifikat. Man kan göra skatterevison när man vill. Det är ju bokslutet som ligger till grund för din deklaration och om skm har frågor om något där så vill de att du ska skicka in kopior på verifikat eller något annat men då hänger det ihop med själva deklarationen och det som hände föregående år. En skatterevison handlar oftast om att man vill granska årets bokföring och ex hur man redovisar moms och personalens löner och skatter. |
Citat:
Det känns som det är något vitalt jag missat här... :blink: |
Därför att det helt enkelt inte är bokfört. Du behöver naturligtvis inget bokföringsprogram men då ska det vara bokfört i en manuellt för dagbok och sedan överfört i en huvudbok.
Anledningen är att du inte i efterhand ska hunna "peta in" några kvitton som behövs lite här och där för att dra ner ett resultat som man känner kanske blir lite för högt när året väl kommer till sitt slut. Har man bokfört och numretat sina verifikat löpande så kan man inte göra detta, man måste direkt betsämma sig för om en kotnad är en kostnad för bolaget eller ej. Det är bl a av denna anledning som man heller inte ska kunna styrka bort verifikat ur en bokföring, utan att det ska visas hur ändringen är gjord och vad som ursprungligen var bokfört. Att ex bokföra fel och skriva in 100 istället för 1000 är ett "naturligt" fel och inget som är konstigt när man rättar. Har man däremot ursprungligen bokfört ett privat uttag på 1000 kornor som man sedan rättar till ett inköp av en DVD för 999 så kan man ju börja undra hur mycket den DVD:en egentligen har med firman att göra. Jag hoppas att du förstår ungefär hur jag menar. |
Citat:
Dessutom millenieskiftet för drygt 6 år sedan ;) .. *ta det på rätt sätt, Peter* |
Hehe, yeah yeah. Alltså jag är 18 bast och har väl 10 års datorvana, men grejen är den att jag inte gillar att ha saker på flera ställen. Antingen så har man ALLT i datorn (vilket inte går, då man alltid får vissa kvitton osv i pappersform) eller så har man ALLT på papper (vilket är betydligt enklare gjort).
Ringde precis Skattemyndigheten, och min F-skatt och momsregistrering skulle vara klar om en vecka. Då blir det till att dra till banken och fixa ett konto för företaget snart alltså... Några tips gällande det? Ett konto för pengar som faktureras in, och ett konto där jag manuellt lägger över alla moms-pengar med jämna mellanrum, eller hur ska man göra tycker ni? |
Citat:
http://www.blinfo.se/products/book.gml?art=ens //Björn |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:13. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson