![]() |
Om jag ordnar 10 nya inlänkar till min sajt, när kommer detta teoretiskt sett att ge resultat? Måste jag vänta till nästa PR-uppdatering eller börjar det synas i SERP redan efter någon vecka?
|
|
Tja.. google vet det när den indexerar. När det börjar synas i SERPS är lite av en annan fråga. Jag tycker mig se skillnader rätt omedelbart när jag får riktigt bra inlänkar tex.
Dock kan en del faktorer göra att det dröjer, tex om det är väldigt många länkar. Testa att googla på "google aging delay" som är en teori som dykt upp brevid sandlådor, florida-updates och annat hemskt. PR-uppdateringar sker internt kontinuerligt i Google, den publika PR uppdateras numera alltmer sällan. |
Citat:
Thomas |
den måste först indexera de sidorna som har länkar till din sida, sen indexera din sida... i den ordningen
|
Citat:
|
Citat:
Besökarantal 100 Började som webmaster 2004 Kort beskrivning om din verksamhet på internet. jetspot.se Sidan är FULL av gömd text, bara en tidsfråga innan du är bannad från google, oavsett antal inlänkar :) http://216.239.59.104/search?q=cache:http:...-8859-1&strip=1 (Google Cache) |
Citat:
* Pagerank är inte helt trivial att beräkna och tar antagligen CPU-tid att beräkna även för google. * Folk köper och säljer länkar på ett sätt som motverkar syftet med pagerank, och värdet baseras på pageranken. * Folk använder pagerank som en mätare på trovärdighet istället för det som det egentligen är, populäritet (?). |
Citat:
//Björn |
Samma sak på www.hotell24.se för den delen :)
|
Taskigt.....
|
... av folk att ful-spamma google på det där sättet.
|
Finns det någon mänsklig kontroll på detta igentligen?
Annars kan man ju göra detta hej villt alltså. |
Creoweb, det finns det! Pröva t.ex. göra detta på en engelsk sida så ska jag anmäla den åt dig så får du se hur länge den är kvar.
|
så jäkla osmart att försöka lura till sig rank... det funkar ändå aldrig i längden.
|
Jag anmälde jetspot.se för fusk till google för ca 2 månader sedan utan att åtgärder vidtagits. Känns djälvigt surt att vissa fuskar när andra bränner 1000-lappar på annonsering.
|
Ett tips robertsson, ta reda på vilka som länkar till nämnda siter och påmin webmasters på de siterna att de länkar till en site som fuskar. De kan själva bli straffade för det nämligen.
Se http://www.google.com/search?q=google+link...:en-US:official för mera info. |
de sidor som fuskar ligger ju inte ens bra pa de keywrods de forsoker fuska till sig samt de har 0 som PR, varfor ora sig?
|
Jetspot kommer ganska högt faktist på vissa sökningar. Sidan innehåller säkert 100 undersidor med alla städer/flygbolag och jag har sett sidan på första resultatsidan på google vid flera sökningar men reagerat på att orden jag sökt efter inte finns på sidan. När jag börjat leta i källkoden upptäckte jag fusket.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=billig...ll+ungern&meta= http://www.google.se/search?sourceid=navcl...olag+till+polen Gjorde 2 snabba sökningar och hittade jetspot på först sidan... så visst har fusket lyckats. |
denna sida tar ändå priset...
iam.se/mobilabonemang.htm |
Citat:
//N!cklas |
Hittade "nålen"... www.hotscripts.com/search/3658179.html Om sidan inte kan nås prova att söka på "TrafficStuff Lite". Tyvärr kan man inte kolla på scriptet, då deras sajt ligger nere...
//N!cklas |
Jag tror inte jetspot skapar sidorna live/dynamiskt utan dom ligger på webben hela tiden. Det finns en sitemap på sidan med länkar till alla dessa sidor. Sedan kan sidorna ha skapats med nått program, mycket möjligt men dom ligger där alltid.
|
Citat:
|
Ingen konkurrens. Om någon skriver fel på ordet så kommer den sidan att komma upp.
Jag tror det kan vara lönsamt, just eftersom det är ett rätt svårt ord att stava till (jag själv har iaf problem med hur många d'n det skall vara i ord). |
Citat:
Hur länge kan man göra det med hjälp av sånt här då? :rolleyes: |
Citat:
Speciellt som vissa SEO företag* säger att det är inga problem att köra exempelvis vit text på vit bakgrund, eller dölja den i osynliga lager/layer. *Med vissa SEO företag menar jag INTE något av de som är aktiva i det här forumet. |
Skulle då vara intressant att få ett svar från ett seriöst SEO-företag som jag vet finns och är aktiva här på wn.
|
Mycket intressant.
Varför är så mycket tabu inom SEO när endel kommer undan men dessa "dåliga saker" och dessutom antagligen tjänar en del pengar? |
Det är rätt tydlig skillnad på att fylla en sida med 50kb skräpdata och att använda html på ett korrekt och giltigt sätt om än överdrivet optimerat för sökmotorer.
När de seriösa SEO-firmerna här på WN optimerar så går de som jag har förstått tillväga så att den utnyttjar meta-taggar och ibland gör de även ingrepp i själva html-koden för att ett fåtal nyckelord skall bli relevanta för sidan. Det jetspot m.fl här gör är att försöka maximera antalet besökare som kommer till deras sidor genom att fylla sökmotorernas databaser med nyckelord som deras sidor egentligen inte ens handlar om. Dom säljer ju flygresor och inte flgyresor etc. Om jag startar ett företag som heter flgyresor (fånigt exempel, jag vet), så skall ju inte en eventuellt kund till mig komma till jetspot.se. Man kan snatta i affärer och komma undan också, det gör det inte till rätt sak att göra. |
Citat:
Instämmer för det fungerar att köra dold text (black on black tror jag att det kallades för när jag hörde talas om det första gången). Det finns ett antal sidor på nätet (inom vissa branscher) som använder av det med som jag förstår mycket stor framgång. Jag gjorde så för ett antal år sedan på en kundsida. Sökta man i en sökmotor (altavista gällde då men senare även google) kom sidan högt upp om man sökte på ord som stod i den dolda texten. I samband med omdesign av sidan några år efter, tyckte jag att det inte var så seriöst att ha dolda ord så jag ville ta bort dem. Kunden protesterade och menade att SEO-företaget* som kontaktat dem (vilket var anledningen till min omdesign) tyckte att de skulle vara kvar. *Igen, inte ett företag som är aktivt i det här forumet |
Om man säger som såhär. Det som händer när man blir "svartlistad" i tex google är att man inte dyker upp på några söktermer förutom eventuellt om man söker specifikt på hela urlen till webbsiten i fråga.
Du får en "gray" pagerank. Allt jobb du har lagt på legitim SEO och länkbyten blir helt förgäves över en natt. Enligt vad jag har hört är det _mycket_ svårt att hämta sig från den här situationen. Det krävs delvis att du tar bort _allt_ som inte följer sökmotorernas riktlinjer för webbsidor och dessutom skickar ett riktigt snällt brev till sökmotorföretaget där du ber om att få bli omprövad. Det kan ta lång tid innan man överhuvudtaget dyker upp i sökmotorn igen, om du någonsin gör det. En lösning för många verkar vara att enkelt byta domän och börja om från början. |
Citat:
Det är inte så att jag misstror dig, inte alls. Men det fungerar uppenbarligen att använda sig av knep som google säger sig inte acceptera. Citat:
Undvik är för mig inte samma sak som att det förbjudet och om det görs så kommer det straffas. |
Det är utan tvekan så att man kan bli svartlistad för dessa tekniker... det säger alla riktigt kunniga inom branchen.. exempelvis Shari Thurow...
|
Citat:
Visst är det så att sidor med dold text bestraffas.. Dock är inte sökmotorerna avsevärt snabba på att upptäcka detta.....det kan ta låååång tid... men det kommer... Det ligger i varje seriös SEO´s intresse att anmäla sådana sidor.. Vi anmäler ett gäng sidor varje vecka och när sökmotorerna blir effektivare i sin hantering av dessa så kommer denna sk "teknik" att försvinna.. /XC :ph34r: |
Citat:
Man får ju inte glömma att "ingen" vet. Mina spekulationer: Det publika PageRank värket är meningslöst eftersom det nyttjats ww av "black hat" SEO's (cloakare) PageRanken har inget med rankningen att göra. Dock har Google internt FULL koll på ert värde. Men uppdaterar det endast någon gång om året, för att ni och allal andra skall fokusera på det. Det enda värde som vi ser att PR har är att tala om för robotarna hur ofta dom skall besöka sidan. Beräkning via uppdateringsfrekvens på sidan/antal relevanta länkar och säkert något mer. "Editering" Vill komplettera lite eftersom jag bara svarade snabbt utan att läsa allt :blink: Gölj aldrig någonting över huvus taget och försök inte att lura sökmotorerna. Det kommer garanterat så småningom straffa sig. Sökmotorerna kommer på dig, du blir filtrerad, du får fuska på annat sätt, det fungerar ett tag, Google kommer på dig.................Hur kul är det, hur seriöst är det? :P |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson