![]() |
Hej , alla!
Jag tjänar ca. 10000 i månaden på affiliate-intäkter på nätet (utanför sverige) ! Dessa pengar sätts in automatiskt på mitt konto och jag undrar nu om och isåfall hur jag skall göra för att betala skatt på dessa pengarna. Behöver jag betala ? Är det nåt som skattemyndigheterna bryr sig om ? Jag är näringsidkare i en annan bransch där jag kanske borde ta upp dessa inkomster. Har ni några tips eller erfarenheter att dela med er av ? MVH Magnus |
Intäkter räknas väl som inkomst...
Och vad jag vet, så ska man skatta för sin inkomst ifall den överstiger en viss summa. Sist jag kollade så var det 9999:-. Vet inte hur det är idag #EDIT Stavfel... |
Givetvis måste du enligt lag ta upp alla dina inkomster i inkomstdeklarationen.
Sen kan man säkert diskutera länge i huruvida det är stor risk eller inte att skattemyndigheten upptäcker något som detta. Om du skulle få in pengarna på Neteller så finns det exempelvis spelbolag i England där du kan få pengarna insatta på deras konton och sedan därifrån överförda till Sverige och då gäller Engelsk vinstskatt på beloppet (0%) och ingenting syns ifall ingen granskar. Det kallas penningtvätt och är inte lagligt, liksom det inte heller är lagligt att inte ta upp inkomster. Antar att du måste fråga ditt samvete hur du vill göra, personligen tror jag att det är så pass små belopp att de går omärkta förbi men jag har ingen aning. |
Jag har tjänat lite pengar på affiliates osv på en av mina sidor, bland annat från utlandet, men det rörde sig inte om så mycket pengar som 10000 i månaden. Men jag fick revision på mig ändå!
De höll på o granska mig och mina konton och ville till och med ha min dåvarande flickväns personnummer så de kunde kolla upp hennes konton om jag fick pengar insatta även på dem! Anledningen till att de granskade mig var att de sökte med något program på min sida erotikpalatset.com och där fan massor med externa länkar till betalsiter utomlands. De flesta hittade dem i min tgp, som dock inte är så konstigt! - Ingen av dessa kontot var mina! Efter ca 6 månaders granskning och utfrågande så tyckte de att de inte kommer längre och la fallet på is! De skulle nu nämligen skriva till amerikanska banken och betaltjänster för att kolla upp hur mycket pengar jag hade tjänat från dessa och denna grej kunde ta upp åt ett år för dem... Att de bara orkar! ;) Jag är dock inte orolig för något för alla pengar (typ mindre än 1000 dollar) har jag bokfört och således betalat skatt på! Men varjefall, mitt råd till dig är att bokföra pengarna i ditt företag som du hade eller ta upp dessa inkomster i deklarationen! |
om man vill tvätta pengar så ska man vänta till det rör sig om en större summa, typ när du kommer upp i miljonbelopp för då svider det inte lika mkt när man åker fast hehe. Åker man dit bara för att man "glömt" att deklarera ett par tusenlappar så så är det inte bara pinsamt men även jävligt dumt :D
|
Jag var själv upp till skattemyndigheten med ett par checkar på betydligt mer än $1000 och frågade hur jag skulle ta upp det i deklarationen. Deras svar var att det var köp av valuta så inget skulle tas upp utan sättas in på mitt konto som om man har köpt valuta?? Hmmm.. gick till min bank, och där sa de att de skickar in alla checkar över $10.000 till skattemynd.. övriga tog de inte upp utan sätts in på kontot??
För säkerhets skull så pratade jag med revisorn och vi tog upp det på annat sätt istället.. vill inte åka på $50.000 senare när de har fått upp näsan på det här om några år.. Slutsats: Skattemynd och banker har ingen aning om hur man handskas med utländska affiliate checkar speciellt då mina checkar var de första dem hade sett någonsin.. Märkligt.. undrar hur mycket som har gått förbi skattemynd igenom åren.. / Tomas |
Bästa lösningen är att skapa ett utlandsbaserat företag tex BVI eller något annat lämpligt ställe. Alla affiliate inkomster går till det företaget som självvklart inte har sitt bank konto i Sverige utan tex. i Singapore.
Förövrigt är Sverige ett av världens sämsta länder när det gäller bank sekretess. I vilka andra länder skickar banker utdrag till skattemyndigheten, det är ju fan rent patetiskt. Stefan |
scdmedia, såja såja, det blir lite mera spännande på det sättet. Trist att gå igenom hela livet utan utmaningar.
|
Tjänar man runt 10 000 SEK i månaden som affiliate ska man självklart se till att göra det på ett korrekt sätt skattemässigt, därmed inte sagt att man nödvändigtvis ska skatta för inkomsten i Sverige.
10 000 SEK på ett år blir 120 000 SEK och när man börjar komma upp i dom summorna är det inte längre någon lek. Hur man fattar sitt beslut är upp till var och en men mitt råd till alla är att at det här seriöst. Vi driver ett företag i Lettland där vi också har vårt kontor, för våra tjänster opererar vi ett Affiliate Program. Vi har ca: 100 affiliates varav dom bästa tjänar runt 10 000 SEK i månaden. Som en kommentar till nämnda diskussion vill jag nämna att om vi blev tillfrågade att lämna ut några uppgifter till svenska skattemyndigheter skulle vi aldrig göra det så länge vi av den lettiska lagen inte är skyldiga att göra så via en domstolsorder. Stefan Edit: Reklam borttagen. Läs reglerna / Marcuss |
Glöm inte att ta upp vilka kostnader du har för att få in affiliate pengarna. Köper du mycket reklam och betalar X antal domännamn under året kan du få ner den beskattningsbara summan mycket.
|
Citat:
|
Såvitt jag förstår enligt denna text http://skatteverket.se/ung/gottbland.../internet.html ska affiliateinkomster från utlandet beskattas som inkomst av kapital och då är väl alltid 30% i skatt som gäller (någon får gärna konfirmera eller rätta detta).
|
Citat:
Verkar ju även gälla produktförsäljning. Så om man säljer produkter till utlandet över internet så ska man bara behöva skatta 30%? |
Hmm, verkligen sjukt det här att ingen vet vad som gäller.
Om jag tex. skull fått in ca. 500.000 på affiliateintäkter från amerikanska företag förra året ska jag då bara föra in det i ruta 3 på deklarationen? Detta skulle ju innebära att om jag i år startar ett företag kommer jag att skatta ca. 50 % på intäkterna istället för 30 %. Det kan väl ändå inte stämma? |
Citat:
|
Info:
Skattmasen hårdgranskar pokerspelare http://www.privataaffarer.se/newsText.asp?s=pa&a=4495 Så, nån här som köpt lyxbil men nolltaxerar? Dags att börja spara till Görans skattkista. :-) Lustigt: http://www.webfinanser.com/site/artikel.as...asp?pmid=390214 |
Citat:
Jag var tvungen att ringa till skatteverket och kontrollera uppgifterna. Tyvärr fick jag snacka med en tant, som kanppt visste vad internet var för något och jag fick faxa in URL:en till henne! Hon ska ringa tillbaka till mig under dagen! Spännande att se vad det resulterar i! |
Fick detta svar från skatteverket idag angående detta spörsmål:
"Du ska fylla det utbetala beloppet i ruta 03 och skriva under övriga upplysningar vem som har betalt ut pengarna." Solklart alltså, varför starta företag när man är affiliate åt amerikanska företag??? |
Enligt informationssidan gäller det ju även försäljning av "varor och tjänster". Då har man genast subventionerat all verksamhet över Internet. Inte bara för affiliate-sidor. Kan ju hoppas att det stämmer :)
Sen kan man fråga sig vad de menar med "vinsten". Till sin affiliate-verksamhet måste man ju kunna ha utgifter också. Kan man redovisa dessa i en privat deklaration? |
Citat:
Att man skriver det i ruta 03, vad innebär det? Inkomst av kapital antar jag. Har inte kvar min blankett och jag hittar inte en bra exempelblankett hos skattemyndigheten. Att affiliateinkomster från utlandet skattas som inkomst av kapital finner jag hyfsat rimligt, men att ALLA varor och tjänster som säljs över internet också skulle göra det känns inte troligt. Särskilt eftersom affiliateinkomster från Sverige inte klassas som det. |
Så det vi kommit fram till är att inkomster som affiliate beskattas endast med 30% ?
|
Personligen hänger jag inte med helt och hållet.. Min tolkning just nu är att det räknas som vanlig lön bara att eftersom arbetsgivaren är utländsk så betalar han inte några sociala avgifter. Därmed skulle skatten bli ca 30% men om man till exempel har ett jobb bredvid och kommer över 200 000 per år i inkomst så skulle man få betala statlig inkomstskatt också och då skulle procenten bli högre.
|
Enligt en snubbe på göteborgs skatteverk så måste du starta ett företag, m.a.o. betala minst 50% skatt, och dessutom ska du betala amerikansk skatt (förutsatt att företaget är beläget där).
Jag litar dock inte helt och fullt på denna person då han enbart verkade se till statens intressen och inte till mina. Skulle vi inte tillsammans kunna försöka få till ett ordentligt svar på den här frågan då den påverkar väldigt många? Tillsammans betala en jurist för att verkligen undersöka det här vidare eller så? |
Ja jag kan tänka mig att lägga en slant för att få klarhet i saken. Känns tveksamt att man "måste" starta företag. Det borde ju inte vara kriminellt för en privatperson att tjäna pengar på en hemsida bara för att den inte har företag.
|
Är det näringsverksamhet så måste du ha företag. That's the rules.
Men jag tycker inte det låter helt orimligt att affiliate-inkomster ska kunna ses som "inkomst av kapital". |
Okej, jaså det är så. Nåja då får man väl hoppas att det räknas som att man är anställd av de utländska företagen bara att de skiter i att betala egenavgifter eller nåt. Personligen har jag svårt att se hur det skulle kunna tolkas som inkomst av kapital, men det är så klart bra om det är så. Hur mycket kostar en sån där jurist?
|
Jag har ställt ett par (korkade?) frågor till skatteverket:
Citat:
Citat:
Jag har även ställt en följdfråga angående det som diskuteras i denna tråden, jag hoppas att ett svar kommer snart. Citat:
|
Att det är skatt oavsett var pengarna tjänas råder inget tvivel. Det som skulle kunna göra att affiliate-intäkter ska deklareras som "inkomst av kapital" är att affiliate-intäkter inte fixar kravet för varaktighet som krävs för att det ska klassas som "inkomst av kapital".
|
Självfallet om man endast har en svensk firma registrerad så skall man skatta för pengar man tjänar oavsett var kunderna finns.
Men då det gäller att sätta upp en filial i utlandet skall ju vinsten som kommer in beskattas i det land där filialen är belägen. Så det är då det handlar om att följa dubbelbeskattningsavtal för eventuell vinst som man intjänar från det utlandsregistrerade bolaget men behöver till sin verksamhet eller leverne i Sverige. Men skatteverket vill nog inte försöka förklara i detalj hur det fungerar. |
Hehe, ja med den liilla skillnaden i det här fallet att jag skulle kunna ligga på en jävligt varm och trevlig strand och zippa lite lungt på nån flashig paraplydrink samtidigt som jag skickar iväg min lokale betjänt för att casha in månadens check*.
Men eftersom jag är en lydig svensk så sitter jag hellre här i ett regnigt, grått och rätt sunkigt Sverige och betalar 50% i skatt - varför? För att jag inte får tummen ur och flyttar helt enkelt. Du kan inte riktigt jämföra mig med Bengt Svensson som säljer U-balkar. * viss förvrängning av verkligheten. Edit: lade till ett par detaljer om sverige. |
Har någon fått ett svar på vad som gäller för trafikstyrningsintäkter från utlandet och hur det ska beskattas för en privatperson? Ska de beskattas som inkomst på kapital?
Jag har ställt denna enkla till skatteverket men får de mest förvirrade svar. Att få ett ja eller nej verkar stört omöjligt. |
Citat:
|
Svaret jag fick idag var:
Citat:
|
Låter galet men man ska betala skatt som alla andra.
|
Tja, om inte annat så ger det en ju rätten att gnälla och klaga över allt med en helt annan bakomliggande tyngd ;)
|
Antar att det är så.. Det suger ju apballe. Man vill ju inte lägga 100 000 i ett aktiebolag och om man har ett annat jobb med inkomst och bildar enskilt så kommer man ju över inkomstgränsen och får betala typ 70-75% i skatter och avgifter.. Det är fan inte rimligt.. Inte för att jag ens har ett jobb eller särskilt stora inkomster (CSN) än men ändå..
Är hoppet ute om att det kan skattas som inkomst av kapital alltså? |
Tja, jag antar att möjligheten att anlita en expert/skattekonsult finns kvar för att få ett tillförlitigt svar. Dock tror jag det är svårt att få ett generellt svar som kan gälla för oss alla. Saker som vart servrar står, domäner som används etc kanske påverkar.
Jag personligen har alla mina burkar ståendes i sverige, dock är en del av verksamheten framförallt inriktad på den internationella marknaden, men jag antar att det spelar mindre roll. Om de inte kan tvinga dig att betala skatt så kan de ju åtminstonde göra reglerna så oklara/svårtolkade att det är enklare att betala skatt än att faktiskt försöka reda ut det. Way to go RSV. |
Tja om det hängde på var servrarna är placerade är det ju en rätt enkel sak att fixa..
|
Om jag fattar det hela rätt så är man tvungen att regga ett företag
för att göra det "rätt" för sig om man tjänar pengar på tex. adsense? Även dessa som tjänar 5-10 kr/dag? det är ju sjukt i så fall... / Niklas.k |
Om du tjänar < 16000 (eller nånstans där, nån annan nämnde summan 9999) om året så räknas det som hobbyverksamhet och då behöver du inte betala skatt. Det är dock inklusive resten av din inkomst. Eventuellt kanske bara kan fylla i siffran i ruta 03 på deklarationen som inkomst. Det är ju dock inte så attraktivt.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:57. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson