WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Grossist eller konsument (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=7325)

creoweb 2005-04-11 19:14

Hej!

Ett företag har en e-handelssajt, sajten vänder sig inte till konsumenter utan till enbart till grossister.
Alltså fysiska affärer som sen säljer produkterna till konsument.

För att inte konsumenter ska ha möjlighet att regga sig ett kundkonto på sajten. Hur löser man detta smidigaste sätt? Hur ska man veta om det är en kosnument eller en grossist? Finns det någon bra lösning på detta?

Att sitta som administrator och godkänna eller neka ser jag inte som en bra lösning. Kunden vill ju handla med en gång, inte sitta och vänta kanske ett dygn innan den blir godkänd....

Hur löser man detta?

Kan tänka mig att man kan koppla upp sig mot andra register.
Alla förslag mottages tacksamt i denna fråga, själv så har jag ingen bra idé just nu

Hur gör ni andra?

/Jonas

ztream 2005-04-11 19:27

Många av mina leverantörer kräver att jag skickar in mitt regbevis från bolagsverket för att jag ska få bli kund.

Oops, du ville inte ha väntetid.

Då skulle jag säga organisationsnummer + kreditupplysning.

creoweb 2005-04-11 19:49

Ja, men helst ska detta skötas automatiskt, inte manuellt.

Helst.....

jonny 2005-04-11 19:59

Vad sägs om att man enbart tillåter företag och kanske inte ens enskilda firmor, så kan du kontrollera orgnumret.

De flesta företag verkar dock ta emot beställningar och liknande och sedan manuellt godkänna.

creoweb 2005-04-11 20:09

Så du menar att kunden ska kunna beställa produkter, oavsett om det är konsument eller ej. Sen i efterhand få ett mail "Tyvärr du är en konsument och får inte beställa"

Nja.... skapar bara en bad fellings bland kunder tror jag.

Måste finnas något annan lösning på detta tycker jag. Men jag kan själv inte säga vilken.

Kanske någon annan som byggt en e-handel för grossist och vill berätta hur han/hon har löst detta....

Men, jag är idel öra och tacksam att få tips på olika lösningar.

/Jonas

ztream 2005-04-11 20:20

Finns väl kreditupplysningstjänster som är helt automatiskt. De borde man kunna få att returnera ett värde på "näringsverksamhet" som är true eller false.

Inbillar jag mig åtminstone. Dock tror jag det är enklast att göra det med ett manuellt moment.

md-solutions 2005-04-11 21:28

Du kanske kan kolla bogagsverket.se/snr, om du länkar till deras formulär kan du kolla upp organisationsnr och om det finns reggat så kan du tillåta.

//Mattias

eg0master 2005-04-11 23:29

Säljer inte till grossist, men har så att säga varit i andra änden, dvs som kund till företag som bara säljer till företag för vidareförsäljning.

Jag ser inget problem med ett registreringsförfarande och godkännande innan jag kan lägga en beställning givet att det sker snabbt. Är det verkligen ett problem med att godkänna varje kund? Poängen med att sälja till grossister är ju att få ett fåtal stora kunder (istf många små om det är konsumenter) så jag har svårt att förstå att det skulle bli så extremt jobbigt.

AlphaVoidStudios 2005-04-12 00:08

De flesta statliga "nummer" så som organisationsnummer, födelsenummer, kreditnummer o.s.v bygger på någon enkel matematik som baseras på:
-antalet siffror i numret
-var jämna och udda siffror kommer.
Det är MYCKET MÖJLIGT att jag har fel, men om det jag säger stämmer kan du ta reda på hur strukturen för organisationsnummer ser ut (eller vilka nummer det är du vill verifiera), så kan du skriva en kod som verifierar ok godkänner/underkänner koden som personen försöker regga.
P.S jag kan ha mkt fel :D

ztream 2005-04-12 00:21

Du har i princip rätt AlphaVoid.

Frågan är hur man skiljer på en enskild firma och en privatperson?

creoweb 2005-04-12 00:37

Tack AlphaVoidStudios för ditt svar!

Själv så har jag inte varit i den situationen. Vet ej heller hur det "brukar" fungera.
Bra att få reda på detta om hur det brukar fungerar i verkligheten där uta....

/Jonas

jonny 2005-04-12 00:45

Det är ganska vanligt hos företag som använder sig av enbart återförsäljare att man måste fylla i, underteckna och faxa in ett dokument till dem för att bli godkänd som återförsäljare. Det har jag gjort ett par gånger.

creoweb 2005-04-12 01:10

ok, strålande att få veta detta om hur det fungerar.
Tacksam för de svar jag får.

/Jonas

ztream 2005-04-12 01:37

Som jag sade tidigare:

Enskild firma och vanligt personnummer går inte att skilja på så hela idén faller där.

AlphaVoidStudios 2005-04-12 14:14

Ditt personnummer (om du är en kille) ska innehålla ett udda tal på den tredje av de 4 sista siffrorna :D Annars är du en tjej :P
Kontakta www.yr.se för information om dit ärende creoweb.

creoweb 2005-04-12 16:30

Tack för svaret AlphaVoidStudios

Kristallrummet 2005-04-13 01:52

Vi gör en manuell koll på organisationsnummer innan vi lämnar ut användaruppgifter. De ÅF som har bråttom ringer och då skickar vi ut uppgifterna med detsamma. Annars är det inom 1-2 dagar kunden får uppgifterna och de flesta som är intresserade av att bli ÅF kollar upp flera leverantörer och planerar sina inköp, därför har de inte så bråttom.

MAT 2005-04-13 16:03

Det stämmer inte.....riktigt!

Enskilda företag har som bekant sitt personnummer som orgnr:
Men vid upplysning går det att få fram om det finns någon näringsverksamhet på orgnr:et!

Med andra ord går det utmärkt att se om en privatperson har företag eller ej.
-Nemas problemas-

ztream 2005-04-13 17:00

Antar att du menar mitt svar ang. att man inte kan skilja på personnr och enskild firma via orgnr. Detta gällde alphavoids algoritmbeskrivning, inget annat eftersom detta var vad diskussionen handlade om.

Citat:

Originally posted by MAT@Apr 13 2005, 16:03
Det stämmer inte.....riktigt
Enskilda företag har som bekant sitt personnummer som orgnr:
Men vid upplysning går det att få fram om det finns någon näringsverksamhet på orgnr:et
Med andra ord går det utmärkt att se om en privatperson har företag eller ej.
-Nemas problemas-

hedberg 2005-04-14 06:22

Det finns inget krav på att man skall ha namnskydd för enskild rörelse...
(I vissa branscher dock, men generellt sett kan man säga att man kan ha en enskild firma utan att ha registrerat sig hos Bolagsverket).

jonny 2005-04-14 09:00

Frågan är ju kanske hur man definierar näringsverksamhet. De allra flesta finns registrerade hos Bolagsverket. Man kan istället kontrollera att orgnumret är registrerat för F-skatt; det är väl all seriös näringsverksamhet?

Treddy 2005-04-14 09:59

Alla enskilda firmor är väl rimligen registrerade för moms? Det kan man ju kontrollera online på

http://europa.eu.int/comm/taxation_c...v/vieshome.htm

johan.thid 2005-04-14 14:12

Citat:

Originally posted by creoweb@Apr 11 2005, 19:14
Hej!

Ett företag har en e-handelssajt, sajten vänder sig inte till konsumenter utan till enbart till grossister.
Alltså fysiska affärer som sen säljer produkterna till konsument.

För att inte konsumenter ska ha möjlighet att regga sig ett kundkonto på sajten. Hur löser man detta smidigaste sätt? Hur ska man veta om det är en kosnument eller en grossist? Finns det någon bra lösning på detta?

Att sitta som administrator och godkänna eller neka ser jag inte som en bra lösning. Kunden vill ju handla med en gång, inte sitta och vänta kanske ett dygn innan den blir godkänd....

Hur löser man detta?

Kan tänka mig att man kan koppla upp sig mot andra register.
Alla förslag mottages tacksamt i denna fråga, själv så har jag ingen bra idé just nu

Hur gör ni andra?

/Jonas

En grossist säljer inte till konsumenter.
En grossist säljer till till Butiker/affärer(återfösäljare) som i sin tur säljer till konsumenter.

hedberg 2005-04-15 07:50

Exempel på sådan sajt är Lejon Trading.
http://www.lejontrading.se/startsida.php?lang=sve

Deras hemsida innehåller prisuppgifter med rekommenderat utpris. Först när du ansöker om ÅF-konto får du inloggningsuppgifter och ser (dina) priser.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson