![]() |
Hur skall vi kunna göra WN bättre?
Skall vi ha hårdare inträdeskrav? Hur "proffsig" måste man vara för att bli medlem? Det finns säkert massor av funderingar och idéer kring detta... Har du några bra funderingar så posta dom här. // Mats |
Måste man dela upp folk i olika fack? Det vill säga har du inte nog med kunskap får du inte vara med utan få stå utanför när det enda man kanske vill är att skaffa mer kunskap och knyta fler kontakter. Jag kan hålla med om att det har varit ganska många oseriösa inlägg, men är inte det väntat med en öppen registrering? Om man vill skapa en miljö med selektivt folk borde man väl erbjuda dom ett konto här utan att låta folk regga sig själva?
|
Att ha en eller flera någorlunda kommersiellt gångbara sajter i sin signatur och profil tycker jag var ett bra krav, driv igenom det starkare.
|
Jag tycker vem som helst borde få registrera sig, Men som det i reglerna antyds på, vem som helst får inte skriva.
Jag själv läste detta forumet dagligen ganska länge innan jag registrerade mig, jag har lärt mig väldigt mycket och bundit många nya kontakter pga. detta forumet och dess irc-kanal, väldigt bra. Dessutom hade jag ingen av de sidor jag driver innan jag kom hit, så forumet och dess användare fick mig att starta de. Tack för ett bra forum. |
Det förslag som kom upp i den andra tråden tror jag kan vara värt att fundera vidare på. Alltså att ha ett helt öppet forum där vem som helsst får registrera sig, men att övriga delar av WN kräver att man "godkänns" (enligt någon form av riktlinjer för "professioonalism")... På så sätt förhindrar man inte att folk registrerar sig, men man har samtidigt lite koll på vem som kommer in hela vägen...
|
Citat:
Vissa kanske är mycket bra i PHP men inte har något grafisk talang och vice versa ? Vem ska bedöma vilka som är "tillräckligt bra" ? Alla är vi bra på något ... =D |
Citat:
Enda problemet jag kan se just nu med detta är att de som tidigare jobbat med webb men av någon anledning just nu är arbetslösa, utesluts. Men det borde också går att lösa regelmässigt (typ att man ska ha jobbat med webb inom de senaste två åren, eller något sådant). Edit: Märkligt förresten att inte fler anställda webmasters finns på wn. De borde ändå vara en stor majoritet jämfört med folk som jobbar i egen regi... Kanske vore bra att försöka få hit fler? |
Helt seriöst tycker jag en liten inträdes avgift skulle vara bra.. låt säga en 50 spänn eller något.
|
Jag tror att med en avgift skulle man mista ganska många.
|
Citat:
|
Riktigt hur "kontrollen" ska ske har jag inte tänkt så mycket på. Jag har än så länge mest sett på det här som en regelfråga; hur reglerna sedan ska genomdrivas är delvis en annan fråga. Men till att börja med får man väl helt enkelt ange vad man jobbar med och godkänna tydligt angivna villkor (om att man måste vara proffs m.m.). Ofta är det nog ganska lätt för den ansvariga att kontrollera om det stämmer...
|
Hmm....gillar inte riktigt idén med att man ska behöva vara en proffesionel webbmaster eller liknande för att få tillgång till visa delar av forumet. Utan det skulle istället vara lite skärptare regler angående vad som får och inte får postas, det tycker jag skulle vara bättre men det är ju jag det.
Själv är jag inte en professionel webbmaster eller liknande dock tjännar jag lite pengar på att jobba lite "svart" eller vad man ska kalla det båda här och där, då skulle ju jag vara en proffesionel webbmaster eller något om ni går efter att dom som får in pengar på det dom gör. Så om jag skulle göra tex en banner åt en kompis webbsida och få 200 kr för det skulle jag då vara en proffesionell webbmaster, eller? Tror faktist inte ni menar så men det kan faktist uppfattas så :) Själv tror jag ni menar att man ska ha det mer som ett jobb med riktig skatt osv eller? |
Citat:
Om man ska skärpa reglerna för vad som får postas: Hur? Citat:
|
Att en viss del av ens inkomst ska komma från nätet låter bra i teorin, men hur är det med de som går med förlust men har satsat seriöst och har chans att en dag gå med vinst och bli riktigt stora?
Jag håller fast vid mitt önskemål att man ska kunna visa upp minst 1-2 seriösa kommersiella sajter som man mer eller mindre själv står för. Sen är det skitsamma om man omsätter en hundralapp i månaden, går med brakförlust, eller tjänar stora pengar. |
Citat:
Och varför ska man själv "stå" för sajten? Som jag påpekade tidigare så är majoriteten av de som jobbar med webben faktiskt anställda på en byrå eller på ett företags informationsavdelning... Är man på en byrå behöver man inte stå för någon sajt överhuvudtaget utan kan alltid jobba med flera projekt; och är man på en informationsavdelning så kanske man bara är en av 10 som jobbar med samma sajt... |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Det är ganska uppenbart att det är de som har en eller flera seriösa, kommersiellt gångbara, sajter i sin signatur/profil som tillför mest till det här forumet. De andra filurerna, kan inte de fortsätta sitt nybörjarsnack på Webforum eller nåt?
|
Låter väldigt bra att försöka få WN upp ett hack i "näringskedjan".
Om man ser längre fram så kan WN fungera som en bransh organisation och källa. Ett annat mått på seriös nivå än de som har nämts kanske kan vara så här. Ponera att du jobbar i ett kosnultföretag, som deb run 600 kr/timmen för dina tjänster. Om du du nu ängnar ca 30 min totalt för att läsa igenom inlägg och skriva de samma skulle kunden/arbetsgivaren betala ca 300 kr för det, dvs 6000 kr/mån. Kan du med gått samveta skriva 6000 kr i konsulation (jmf tex kurs, föredrag) på notan? Har man det som mål, borde forumet för eller senare bli själv sanerande. /Mattias Ps. Med ovan resonamang bör även vissa länkar ses över som finns i inläggen, åtminstånde markeras med varningar, porr länkar är därför totalt onödigt. Allt man gör på jobbet reg. På vissa arbetsplatser kan man i princip få sparken om sådan trafik spåras till enns dator! |
Ett steg i rätt riktning för att hålla forumet någorlunda "rensat" och seriöst, är väl att först ta en titt på
http://www.skrivihop.nu? :) -martin |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
Själv har jag haft befattningen webmaster under flera år, men har inte den titeln just nu. Edit: Nyqvists tanke om en WN som en branshorganisation tror jag kan vara intressant att jobba vidare med... |
Var då ett himla tjaffsande om ingenting egentligen.. Alltför många har en attityd om att de har något "rätt" att vara här. Jag själv är inte speciellt aktiv här, men läser med stort intresse & aptit det som skrivs här. Allt detta har jag att tacka för de vänliga personer som upprätthåller detta forum, både med serverutrymme, Internetsnöre samt tid & svett.
De bestämmer själva hur de vill göra som, de har makten, och kan införa diktatur om de vill. Jag tycker det är otroligt att de låter "oss användare" av deras tjänsta mer eller mindre påverka hur forumet skall se ut, och för vilka det skall finnas tillgängligt. Tack till administratörerna på Webmaster Network för att ni finns! |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
att hålla på regeln med minst en eller två sajter överhuvudtaget som verkar OK skulle få bort en hög oseriösa personer som endast sysslar med att skriva icke-relevanta inlägg här. att köpa och sälja domännamn hit och dit kan vem som helst. men att bygga en hel sajt och överhuvudtaget få några inkomster på den kräver ju åtminstone litegrann från personen i fråga.
för att dra det hårt. har man ingen kunskap om något relevant i ämnet så är det ju inte speciellt intressant att ha dem postandes här heller? beror ju lite på var man vill lägga nivån. låsa forumet helt för "nybörjarna" är kanske ett steg i fel riktning. är som vi diskuterade i någon tråd tidigare. man ska sällan begränsa redan befintliga tjänster. sedan om det är pga ren restriktivitet eller om det sker genom betalsystem är mindre intressant. man bör hellre utveckla och göra det möjligt för de "ännu mer seriösa" att komma upp sig ett steg och komma in i vissa "högre access"-forum där det anses nödvändigt tycker jag. på så sätt kan alla de "vanliga" besökarna fortsätta ta del av det som skrivs i de "lägre prioriterade" forumen. samtidigt kan de mer seriösa diskutera viktiga frågor enskilt. vilket man gärna skulle göra. skulle vara intressant att se lite information om hur Adminsen själva ställer sig i frågan. det är ju trots allt de som måste ta itu med det tillslut. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:40. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson