![]() |
Hej!
Sen vi införde fakturabetalning så blev vi tvunga att knyta kontakt med ett inkassoföretag, vi valde Lindorff inkasso pga av rekomendation. Blev lite paff nu när dom skickade en faktura till mig på dem mål där dom inte lyckats driva in pengar. Alltså får jag nu betala 200 kr per misslyckad indrivning, det är ju helt bissart, men det kanske är praxis? om inte, kan någon rekomendera ett annat inkassoföretag? Mvh Predrag Beastwear |
Det skulle underlätta för dig om du hade läst avtalet innan du skrev på det.
|
Jag fick inte med det i mitt inlägg, men det står i avtalet "...på så sätt blir det inga kostnader för Er om vi ej skulle lyckas med ärendet". Problemet är bara det att sen står det 5 punkter till där olika situationer beskrivs då man SKA helt plötsligt betala, som tillex ett ärende som man inte vill skicka till kronofogden. Då blir det helt plötsligt ett avbrutet ärende, o man får stå för kostnaden själv.
Väljer man dock att skicka dom till kronofogden, då får man betala 300 kronor för det, o sen kanske juristkostnader ifall dom överklagar, och det känns onödigt o göra för en keps för 49 kronor. Problemet som uppstått är att då får jag istället betala 200 kronor till inkassoföretaget. Mvh Predrag Beastwear |
Att inkassobolaget misslyckas med att driva in en skuld.. vad innebär det.. att killen redan satt i rullstol?
Jag tror helt enkelt du har valt fel företag.. |
Kolla med United Collectors..
|
Citat:
|
Hej
Jag tycker det låter helt normalt. Om dom inte tar betalt per indriving utan lever på "provis" så måste du täcka då dom ej kan driva in. Du har själv valt att dom skall försöka jaga in pengarna från dom olika "kunderna". |
Citat:
Problemet är att man får inte göra något mer än via brev och telefon kontakta gäldenären. Alla inkassoföretag står under datainspektionens tillsyn och måste följa god inkassosed. Jag vet ett företag som inte tar betalt för misslyckad indrivning...... Men jag tänker inte göra reklam....... Kolla min profil! |
Citat:
Citat:
Sen att du åker på en avgift på 200 kr är ju lite fisigt. Hade inkasseringen lyckats hade de väl fått 160 kr som är en lagstadgad inkassoavgift? |
Citat:
De flesta inkassobolagen använder telefonen som redskap, dock inte direkt efter kravet har förfallit utan när man har lagt ärendet på långtidsbevakning, innebörden av detta är att inkassoblolaget tar en del av ditt kapital belopp (ca: 30-50%). Som sagt man kan ju inte prata med vem som helst i hushållet, utan den vanliga frasen brukar vara - Jag söker Carl Erik Svennson, stämmer det att du har personnr: 555555-5555. Därefter kan man inleda samtalet...:=) |
Det är ganska vanligt att inkassobolagen säger att det inte kostar något när de misslyckas. Bolaget som inte vill göra reklam i tråden gjorde det i alla fall för bara några veckor sedan - nu hoppas jag slippa höra mer från dem. Har blivit uppringd av två andra inkassobolag som säger samma sak, men så står det inte i villkoren när de kommer. Vore kul med en seriös aktör där säljarna står för vad de lovar.
Min rekommendation är att du skickar inkassokraven själv - för vår del har skillnaden i betalda inkassokrav varit marginell medan kostnaderna varit betydligt lägre för att hantera det själva. På gott och ont finns det inte så mycket mer än ansökan om betalningsföreläggande och eventuell rättstvist att ta till för att driva in skulden. Är det så pass små belopp är det förmodligen inte värt att göra mer än skicka ett inkassokrav och hoppas att få betalt. Vi har nyligen ansökt om betalningsföreläggande mot en samarbetspartner som är skyldig oss lite större pengar, så vi håller på att lära oss tillvägagångssättet för fullt. |
Citat:
Hade precis ett samtal med din chef (Ragnar) i förra veckan där vi just pratade om detta problemet och så vitt jag kunde förstå så delar ni kostnaden mellan er och mig som kund. (Med reservation om att jag missuppfattat honom) Ni sköter ju bl.a. faktureringen som skickas ut i samband med mina "Ej utlösta ordrar" och eftersom jag blev förvånad över siffrorna i dom redovisade ärendena från er så ringde jag honom och kollade hur det var och på flera av dom redovidae ärendena så hade det "försvunnit" en hel del kosing eftersom dom hade gått på inkasso. // Mats |
Egentligen finns det två typer av upplägg på marknaden. Som jag kan beskriva nedan. Men man ska komma ihåg att inkassobolagen ofta skiljer på referenskunder och större kunder samt mindre viktiga kunder. Kort sagt från stora kunder och referenskunder försöker man ta betalt men backar när kunden surnar. Från små kör man den hårda linjen.
Alla ni som har mer än 100 inkassokrav om året eller har en kundreskontravolym om över 10000 fakturor om året ska nog våga sätta emot lite mer mot dessa bolag. Inkassobolagen möter vanligen inte entreprenörer utan ekonomiassistenter, eftersom de sitter på större bolag så kan man ofta ta betalt för det mesta och assistenten antar att det stämmer eftersom VDn en gång upphandlat avtalet. VDn å sin tur har inte satt sig in i minsta detalj i avtalet och därför inte uppmärksammat avgifter som potentiellt kan bli mycket stora. Det sorgliga är att det gynnar bolag som skriver krångliga avtal ;-) Hursomhelst på marknaden finns två lösningar: 1. Vi tar inte betalt för ett misslyckat ärende men det är vi som avgör huruvida man bör gå vidare till kronofogden. 2. Vi tar betalt för misslyckat ärende men ni väljer själva om ni går vidare till kronofogden. 1. Innebär kort att när inkassokravet skickats och ingen betalning erhållits så gör man en solvenskontroll, dvs kollar om personen finns hos kronofogden sedan tidigare. Om kunden har en anmärkning eller mer så lägger man det på bevakning.I slutändan är det mer gynnsamt för inkassobolagen eftersom man ofta tar en procent av kapitalbeloppet på bevakningen, men å andra sidan kan ingen vara säker på att få betalt. Om inkassobolaget väljer att gå vidare till kronofogden så gör man det för att man bedömt att man har stor möjlighet att driva in pengarna. Alltså tar man minimal risk.Det gör att inkassobolagen lovar att vi tar inte betalt för misslyckade ärenden men det beror på att det inte utsätter sig för risken förknippade med misslyckade ärenden. I värsta fall har de skickat ett brev. 2. Dessa springer mer en gärna till fogden eftersom det innebär mer intäkter för dem. Ett lyckat inkassoärende inbringar ett inkassobolag 160 kr men ett lyckat kronfogdeärende inbringar 500 kr. Om inkassobolaget vet att de får dessa pengar från dig om inte gäldenären betalar då vill man ju vara väldigt snabb på att gå vidare. Finns egentligen en marknad för inkassokonsulter som hjälper företagen att upphandla dessa tjänster. Det Predrag råkat utför är tyvärr allt för vanligt, men det finns en anledning till att inget inkassobolag erbjudit annat. Om man tar in en ny kund och lovar det kostar inget för misslyckade ärenden och vi går alltid till fogden. Då kan ngn som exempelvis sålt till folk med extremt dålig betalningsförmåga skicka vidare mängder av inkassokrav och för varje misslyckad indrivning kommer inkassobolaget få stå för avigfter om 300 - 1500 kr. Tyvärr handlar alltså detta om en förtroende fråga. Om har större volymer man skickar till inkassobolaget och dessutom har en bra relation kan man säker utarbeta bättre avtal i annat fall är risken för inkassobolagen för stor. |
Själv hade jag nog nöjt mig med att det inte kostade något så länge man inte gick vidare till fogden och att man själv fick avgöra detta.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:30. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson