WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Chatt på wn? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=7004)

se7en 2005-03-28 18:41

Hej, vet ej om det här har varit uppe i luften tidigare.. men skulle inte en chatt här på wn vara bra? Tänker på alla småsaker man undrar istället för att skapa en tråd kan man ställa en direkt fråga och någon svarar lite kvickt? fundera på det ;)

hnn 2005-03-28 18:58

Kolla på loggan!!!!!

IRC: QuakeNet: #webmasternetwork

Alex 2005-03-28 19:12

http://www.webmasternetwork.se/wn_logo3.gif

=)

se7en 2005-03-28 21:16

Citat:

Originally posted by hnn@Mar 28 2005, 18:58
Kolla på loggan

IRC: QuakeNet: #webmasternetwork

jo men för oss som inte hänger o har noll koll på irc..

Bejjan 2005-03-28 21:36

Dags att du skaffar dig lite koll då :)

se7en 2005-03-28 21:41

ok min tanka var o tipsa någon förbättring.. my bad ta en titt på pellesoft . se

kullervo 2005-03-29 12:52

Citat:

Originally posted by se7en@Mar 28 2005, 20:41
ok min tanka var o tipsa någon förbättring.. my bad ta en titt på pellesoft . se
Vad menar du? Halva världen kan ha fel - IRC är bara en fluga! Nej, det är inget fel med QuakeNet. Kunde inte kolla på pellesofts chat. Det händer inget när man klickar på chat:en.

se7en 2005-03-29 17:27

Citat:

Ursprungligen postat av kullervo
Citat:

Ursprungligen postat av se7en

Vad menar du? Halva världen kan ha fel - IRC är bara en fluga Nej, det är inget fel med QuakeNet. Kunde inte kolla på pellesofts chat. Det händer inget när man klickar på chat:en.

man måste nog vara inloggad.. jag har ingen kritik mot Qnet har ju inte använt det.. misstänker att det finns fler än mig bara..

fabian 2005-03-29 17:28

IRC är det ända värdiga chat-alternativ som finns. Tyvärr hänger jag inte på quakenet. Men man kanske borde börja?

PKaze 2005-03-29 23:53

Citat:

Originally posted by se7en@Mar 29 2005, 16:27
jag har ingen kritik mot Qnet har ju inte använt det.. misstänker att det finns fler än mig bara..
Jag måste faktiskt erkänna att jag inte testat IRC någongång. Och då har jag ändå varit kommersiell webmaster sedan 1997. Internet har jag varit på sedan 1994, före det var det BBS'er och FidoNet som gällde. Men IRC är faktiskt något jag missat...

Martin 2005-03-30 12:47

Jag är medlem på pellesoft.nu och deras chat är verkligen användbar. Har man en fråga så kan man få ett väldigt snabbt svar och ibland kan det faktiskt vara enklare att förklara problemet live än att skriva det i en tråd.

Ang. irc, Jag använder själv irc och vet att det det bästa chat-alternativ som finns. Och det är bra att det finns en irc-kanal men ibland kanske man inte har tillgång till en irc-klient, eller om man bara har en fråga som kräver ett snabbt svar kan en chat på wn vara bra att ha.

Lite OT men finns det irc-klienter som man kan bygga in i webbläsaren?

Charlie 2005-03-30 13:15

Inte i webläsaren vad jag vet, men för de som brukar koda så finns det en irc-klient-plugin till JEdit :)

viper 2005-03-30 13:16

Citat:

Originally posted by Martin@Mar 30 2005, 12:47
Jag har sett ett antal java irc-klienter som man kunnat använda direkt genom webbläsaren osv.

Ska se om jag kan hitta dom igen.

Mvh,
Viper

Micke04 2005-03-30 13:26

Titta på http://www.bribble.com/ och "demonstration" ... så där tycker jag att webbchattar ska vara! IRC är inte speciellt lättillgängligt eller enkelt att implementera snyggt i en sajt.

För att använda bribble måste man köra en javaserver.

kullervo 2005-03-30 15:39

Citat:

Originally posted by Micke04@Mar 30 2005, 12:26
Titta på http://www.bribble.com/ och "demonstration" ... så där tycker jag att webbchattar ska vara! IRC är inte speciellt lättillgängligt eller enkelt att implementera snyggt i en sajt.

För att använda bribble måste man köra en javaserver.

Men Bribble-klienten är ju gjord av Flash. Man kan lika gärna göra en snygg IRC-klient i Flash. Dessutom skulle en IRC-lösning vara bättre eftersom man då kan välja sin favorit-IRC-klient istället för den som erbjuds på webbsidan. Bribble verkar vara uppbyggd på samma sätt som IRC och det ända som inte direkt finns i IRC är smileikoner, men det kan man ändå enkelt lägga in i sin Flash-IRC-klient.

Filip 2005-03-30 17:24

Citat:

Originally posted by Martin@Mar 30 2005, 12:47
Jag är medlem på pellesoft.nu och deras chat är verkligen användbar. Har man en fråga så kan man få ett väldigt snabbt svar och ibland kan det faktiskt vara enklare att förklara problemet live än att skriva det i en tråd.
Ang. irc, Jag använder själv irc och vet att det det bästa chat-alternativ som finns. Och det är bra att det finns en irc-kanal men ibland kanske man inte har tillgång till en irc-klient, eller om man bara har en fråga som kräver ett snabbt svar kan en chat på wn vara bra att ha.

Jag tycker att det är bra som det är nu. Vill man verkligen ha ett snabbt svar, så får man starta upp sin IRC-klient och knacka sig in på #webmasternetwork
Lite tanken med att ha ett forum, är att kunskapen som förmedlas här, även är tillgängliga för andra att läsa. Den funktionen försvinner om all diskussion sker via en chat.

grazzy 2005-03-30 17:26

En chat sänker väl snarare nivån snarare än höjer.. vilket är det sista wn behöver just nu känns det som..

se7en 2005-03-30 22:23

nja sänker är nog det sista den gör.. wn har trots allt lyckats skapa en seriös bild tack vare dom kompetenta svaren man får.. klarar man bygga en irc klient i java lr något liknande som är kopplad till qnet så hade det nog varit toppen.. tror inte så många har en IRC klient överallt där dom befinner sig.. (skola,jobb osv.)

hnn 2005-04-25 04:41

Citat:

Originally posted by se7en@Mar 30 2005, 22:23
nja sänker är nog det sista den gör.. wn har trots allt lyckats skapa en seriös bild tack vare dom kompetenta svaren man får.. klarar man bygga en irc klient i java lr något liknande som är kopplad till qnet så hade det nog varit toppen.. tror inte så många har en IRC klient överallt där dom befinner sig.. (skola,jobb osv.)
Rätt enkelt o blockera all trafik förutom på port 80... Det är ganska många jobb, skolor, bibliotek och liknande som har det så idag.

Så en IRC klient bör nog vara skriven så att den vandrar genom en proxy på port 80 så att man kan använda den överallt isådana fall...

Finns dom som är skrivna så. Bla. jIRC

Johan H 2005-04-25 06:07

Citat:

Originally posted by se7en@Mar 30 2005, 22:23
Finns 1000000000000000000 miljard IRC klienter i JAVA.
Google hjälper dig gärna.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson