![]() |
Har en 8mbit lina från telia, och en DI-604+ router.
Problemet är att linan är EXTREMT instabil. Då och då, så blir det jättesegt, och ibland dör linan. Det som är lite underligt är att inte bara länken mot telia dör, utan även routern slutar svara. (Lamporna på den fortsätter dock att lysa som vanligt) Förr hade jag en 512 kbit lina, då var jag tvungen att dra ur strömmen till routern för att den skulle gå igång igen, men nu brukar det räcka med att vänta. Här är lite ping-svar från routern och från telias loginserver. 192.168.200.10 är routern, 10.0.0.6 är telias loginserver. Kod:
Begäran gjorde timeout. Kod:
Begäran gjorde timeout. Jag har bytt ut routern 2 gånger, men får samma fel. Har dock inte testat med någon annan router. Någon som vart med om eller hört talas om liknande problem? |
För övrigt är svarstiden lite skrämmande med tanke på att det faktiskt bara är en 1 meters kabel mellan min dator och routern.
|
Citat:
Jag har samma router... Brukar dock få <10ms på min svar :) Med 25 m kabel ;) |
Har en likadan och min brukar också dö. Jag har uppdaterat mjukvaran men det hjälper inte. Jag får rycka strömmen och starta om den då funkar den ett tag. Det märkliga är att den kan funka hur bra som helst en lång period sen kommer det en period när jag har bekymmer med den titt som tätt. Det verkar vara en skitrouter.
|
Jag har haft EXAKT samma problem med 2 tidigare routrar från LevelOne.
Min första tanke var att kontakten någonstans stördes eller var allmänt dålig. Gick igenom varenda kabel i hela huset och med en del mätningar kom jag fram till att det var routern som felade då modemet fungerade klockrent. Efter en del mjukvaruuppdateringar och x antal timmar i tillverkarens support gav jag upp och krävde en ny router (samma märke, dock ej samma modell då denne var utgången). Fungerade fint i någon vecka (månad kanske) men sen samma problem. Efter ett antal utskällningar hos tillverkaren (hade en dålig dag, jag vet) beslutade jag mig för att helt enkelt köpa en ny router. Denna gång en HP-router. Inga problem än så länge. Jag vet inte vad jag vill komma fram till, men förmodar att det är routern som spökar. Kräv en ny. Garantitiden ska man utnyttja! :) |
Citat:
EXTREMT frustrerande. Får väll ringa d-link eller nått. |
Min kompis har nyss skaffat telia adsl och har en d-link router och upplever precis samma problem. Internet dör / blir otroligt långsamt och även routern blir svår att få kontakt med ibland.
Lösningen: Att vänta en stund.. :| |
Citat:
|
Jag kör med Telia och en Netgear WGT624 (108Mbps Wireless), och jag måste säga att jag är jäkligt nöjd med den. Har iofs bara haft den i ca två månader, men den har fungerat väldigt bra hittills. Jag rekommenderar den varmt.
|
Hade samma problem med en D-link router och Telia.
Har bytt till en Zyxel och nu fungerar det ok. |
Ok.
Bytes Finnes: D-Link router, med inbyggt ADSL modem och trådlös basstation. Sökes: Router, inte av märket D-Link. |
Citat:
|
Nu har det kommit ett nytt MYCKET underligt problem.
Om jag inte flyttar muspekaren på 30 sekunder så dör min uppkoppling. Ingenting jag pingar får jag svar från. När jag rör musen lite så får jag helt plötsligt svar igen. Jag har aldrig hört talas om ett sådant fel i hela mitt liv... någon annan som gjort det? |
Lite underlig statistik från mina svarstider.
Kod:
Svar från 192.168.200.10: byte=32 tid=20ms TTL=30 |
Jag har upplevt att samarbete mellan D-Link och Telia borde kunna skötas bättre. varje gång jag har fått problem så ringde jag först telia, de skyller på D-link. Ochsamma sak om man ringer D-link. Tycker det är mycket dåligt.
|
Jag har DI-624 och har slutat att använda den som en router vilket den egentligen inte är men ska i alla fall kunna dela ut internet. Routern tappar då och då kontakten till alla datorer under några sekunder. Fel på produkten men har inte orkat reklamera möget...
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:22. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson