WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   göra så att menyn ändras på alla sidor ? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=6972)

pajas 2005-03-26 18:00

Hur kan man göra ett meny-system så att när man ändrar på ett ställe ändras det överalt ?
har just nu ramar eller vad det heter ( på http://www.pajas.tk )

Sigurd 2005-03-26 22:51

I vilket språk? Exempel i PHP iaf.

Kod:

<?php

# header

$pages = array(0 => "sida1.php", "sida2.php");

if (isset($_GET["page"]) && in_array($_GET["page"], $pages)) {
  require_once($pages[$_GET["page"]]);
 } else {
  echo "error";
 }

# footer

?>

AlphaVoidStudios 2005-03-27 00:15

det finns ett program (minss inte va d heter) som ändrar på alla filer av den extension du väljer. Sök på google...

AlphaVoidStudios 2005-03-27 00:16

ett bättre alternativ är att använda en DHTML/JAVA meny som har en källkod i en annan fil som du ändrar i. Du använder då bara en "tag" för att implementera java-menyn/dhtml-menyn i olika html filer. Sedan när du ändrar i källkoden ändras alla HMTL-filerna

Sigurd 2005-03-27 00:24

Citat:

Originally posted by AlphaVoidStudios@Mar 27 2005, 01:16
ett bättre alternativ är att använda en DHTML/JAVA meny som har en källkod i en annan fil som du ändrar i. Du använder då bara en tag för att implementera java-menyn/dhtml-menyn i olika html filer. Sedan när du ändrar i källkoden ändras alla HMTL-filerna

Ja, men du förstår nog inte riktigt innebörden i kodsnutten jag lämnade innan.

# header = Ersätt med HTML. Titel, ev. header (logotyp t.ex.), meny mm.
# footer = Ersätt med HTML. ev. footer, avsluta dokumentet.

Anropa sidan med sidan.php?page=sida1.php t.ex. så blir det alltid samma header och footer men själva innehållet ändras. Precis som han ville.

Äsch, kan inte förklara något vidare ikväll. Hoppas någon förstår iaf. :P

pajas 2005-03-27 01:14

Citat:

Originally posted by AlphaVoidStudios@Mar 27 2005, 01:16
ett bättre alternativ är att använda en DHTML/JAVA meny som har en källkod i en annan fil som du ändrar i. Du använder då bara en "tag" för att implementera java-menyn/dhtml-menyn i olika html filer. Sedan när du ändrar i källkoden ändras alla HMTL-filerna
Jag kör ju redan med DHTML men då måste jag ändra på alla sidor om jag inte gör som nu använder Iframes

Saint 2005-03-27 04:11

Kod:

<? include("yourfilename.php") ?>
kanske kan hjälpa.

tizag.com/phpT/include.php

Sigurd 2005-03-27 04:25

Detta är ju isf lättare att använda => http://pastebox.w3w.se/?x=68

magiana 2005-03-27 09:44

Ett annat simpelt sätt är ju att använda SSI. Busenkelt! :P

PKaze 2005-03-27 10:34

Citat:

Originally posted by AlphaVoidStudios@Mar 27 2005, 00:16
ett bättre alternativ är att använda en DHTML/JAVA meny som har en källkod i en annan fil som du ändrar i. Du använder då bara en tag för att implementera java-menyn/dhtml-menyn i olika html filer. Sedan när du ändrar i källkoden ändras alla HMTL-filerna

Jag personligen är emot Java eftersom alla inte har en JVM installerad. Flertalet besökare kommer alltså inte att se menyn.
Är osäker på om google följer länkar i Java? Om inte är det en stor nackdel.

pajas 2005-03-27 11:35

Men om jag har filerna i olika kataloger/mappar... blir det inte problem då ?

Sigurd 2005-03-27 14:19

Citat:

Originally posted by pajas@Mar 27 2005, 11:35
Men om jag har filerna i olika kataloger/mappar... blir det inte problem då ?

Nej... länk: index.php?page=mapp/file och sedan läggs det automatiskt på .php efter filen.

Arguspunktnu 2005-03-28 13:24

Alltså.. din sida måste ha stöd för PHP. Sedan skapar du bara två sidor: huvud.php och fot.php som innehåller allt som ska vara gemensamt för alla sidor. Infoga sedan följande på alla sidor:

Kod:

<?
include("huvud.php");
?>
här kommer innehållet som är specifikt för denna sida.
<?
include("fot.php");
?>

Svårare än så behöver det inte vara. Fördelarna: 1) fungerar i alla webbläsare eftersom det sker på serversidan 2) enkelt att göra mycket mer avancerat med tiden. Dom inkluderade filerna kan vara hur avancerade som helst.

Ett program som jag använder för att ändra i flera filer är Editplus. Ladda hem gratis provversion på editplus.com. Öppna sedan alla filer som ska redigeras och tryck Ctrl + H för "sök och ersätt" samt fyll i "alla öppna filer".

Sigurd 2005-03-28 13:29

Citat:

Originally posted by Arguspunktnu@Mar 28 2005, 13:24
Alltså.. din sida måste ha stöd för PHP. Sedan skapar du bara två sidor: huvud.php och fot.php som innehåller allt som ska vara gemensamt för alla sidor. Infoga sedan följande på alla sidor:
Kod:

?
includehuvud.php;
?
här kommer innehållet som är specifikt för denna sida.
?
includefot.php;
?

Svårare än så behöver det inte vara. Fördelarna: 1) fungerar i alla webbläsare eftersom det sker på serversidan 2) enkelt att göra mycket mer avancerat med tiden. Dom inkluderade filerna kan vara hur avancerade som helst.
Ett program som jag använder för att ändra i flera filer är Editplus. Ladda hem gratis provversion på editplus.com. Öppna sedan alla filer som ska redigeras och tryck Ctrl + H för sök och ersätt samt fyll i alla öppna filer.

Smidigare om du gör tvärt om. En sida där både header och footer finns och sedan inkluderar man innehållet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson