WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Tvång av medlemsskap förstör? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=6922)

Nostra 2005-03-24 08:57

Det är så att man måste vara medlem på sidan för att kunna ladda ner från vårt filarkiv på våra olika siter. Om man inte är inloggad så kommer man till en sida typ, - Du är inte inloggad bla bla

Tanken slog mig då att google kanske inte indexerar dessa sidor? Eller gör den det ändå?

*Såg nu att den indexerar men är det något jag ska tänka på då sidorna kräver inloggning?

koala 2005-03-24 09:29

Om du inte visar en specialgjord sida för google (som en del sidor gör), och låter google vara inloggad, så ser ju google bara "Inloggning krävs" eller vad som nu visas. Naturligtvis.

Robert 2005-03-24 10:27

...och GB behöver ju inte indexera dina binära filer heller så i detta fall kanske det inte var ett problem.

Och även om GB skulle ha fått indexera sidor som kräver inloggning så kommer iaf inte en besökare att lyckas se innehållet via ett klick ifrån serpen då sidan kommer att just kräva inloggning. :rolleyes:

Aliquiz 2005-03-24 10:35

Google kan inte indexera sidor som kräver inloggning.

Är detta en fördel eller nackdel för er?

Nostra 2005-03-24 10:50

Citat:

Originally posted by Aliquiz@Mar 24 2005, 11:35
Google kan inte indexera sidor som kräver inloggning.
Är detta en fördel eller nackdel för er?

Definitivt en nackdel i så fall. För vi har mängder med filer i arkiven som intresserar folk som inte är medlemmar

Nostra 2005-03-24 22:06

ok Fulton men det är väl mer än googlebot man vill släppa in. Och hur får man tag i alla dessa ip man vill släppa igenom?

Björn 2005-03-24 22:18

kan man inte släppa igenom korrekta referrer bara.

Lindahl 2005-03-24 23:29

Ok, du vill att google skall indexera sidor, och därmed att folk skall kunna ta del av innehållet. Vad är vitsen med inloggningskravet? Du kanske bör ompröva det istället.

Antag för övrigt att google lyckas indexera ert material, är det då lyckat att användare väljer att läsa det via googles cache istället för via er sida?

aikon 2005-03-24 23:37

Googles cache kan man (och bör man, om man vill ha besökare) stänga av.

Nostra 2005-03-24 23:38

Baltiz det är faktiskt så att en del företag/siter vill ha registrerade medlemmar av diverse skäl. Filarkivet är ett sätt som drar mycket nya medlemmar till siten. Så förstår inte riktigt din text du skriver. Självklart vill jag att google skall indexera filarkivet då det är enormt populärt och det kan faktiskt bli många nya medlemmar via google om filarkivet indexeras riktigt. Hoppas du förstår vad jag menar då vi har nästan 100 000 registrerade medlemmar på just den siten....

Lindahl 2005-03-24 23:47

Nu skriver du ju inte vad det är för typ av material i filarkivet det hela handlar om, så det är svårt för mig att uttala mig om det specifika fallet. Angående om en registrerad besökare ger mer utdelning för dig än en ickeregistrerad besökare kan jag ju inte heller svara på, det vet du ju bäst själv, men jag tycker att hela konceptet låter märkligt. Antingen är något öppet och indexeras, eller så är det stängt och kräver medlemskap. Ett alternativ som jag nog skulle använt i ditt fall skulle nog vara att presentera en liten introduktion till varje fil, t.ex. en ingress om det handlar om artiklar, och sedan ha en länk till hela materialet, som kräver inloggning för att fungera.

Nostra 2005-03-25 00:01

Baltiz förmodligen är det så att våra brancher är så långt ifrån varandra man kan komma. Verkar onekligen så på det du skriver. Frågan jag har är om google inte indexerar sidor som kräver inloggning. Och om den inte gör det vad man kan göra åt det. Tanken är ju faktiskt att det finns många därute som inte vet om sidan som skulle vara intresserade av det som finns i filarkiven och av den enkla anledningen så vill man att det ska indexeras....

omid 2005-03-25 01:03

Nu vet jag ju inte vad för sorts arkiv du har, men är det inte bara att du gör så att man bara behöver logga in först då man vill ladda ner filen?
Dvs. alla listor med filer och alla eventuella filbeskrivningar är tillgängliga utan medlemskap, men klickar man på nerladdningslänken så kommer man till en login-sida.

Då indexeras ju allt samtidigt som man måste logga in för att kunna ladda ner filerna.

Nostra 2005-03-25 01:48

Omid tack för du förstår =D

Frågan är om jag måste bygga om det så för att få det indexarat. Har inte fått något 100 % ja eller nej. Eller om det går att få det indexerat som det är idag. Som det är nu kommer man inte åt något i filarkivet om man inte är inloggad

Arguspunktnu 2005-03-25 01:59

Nostra: ja, du måste tyvärr bygga om. Sökmotorerna indexerar aldrig sidor som kräver inloggning. (dvs session/cookie)

Nostra 2005-03-25 02:06

Arguspunktnu : Tackar för kort och koncist svar. Litar på ditt ord och börjar bygga om i morgon =D

Lindahl 2005-03-25 13:17

Nostra, jag blir faktiskt lite förbannad på dig när du bara snäser av mig, uppenbarligen utan att läsa vad jag har skrivit... Omids tanke låter för övrigt precis som min.

Och angående ombyggnation, den kommer att bli ganska minimal.

Nostra 2005-03-25 13:36

Baltiz inte alls meningen att snäsa av dig. Kanske lite frustration att du inte förstår att det är värdefullt att ha registrerade medlemmar men som sagt inte meningen att vara oförskämd. Ber om ursäkt om det jag skrivit kan tolkas som det.

Filip 2005-03-25 16:57

Min lösning på problemet du beskriver, är att använda ett script som skickar filen till användaren. I scriptet kontrollerar jag om användaren är inloggad och skickar isåfall filen till användaren. HTML-filerna är alltså helt öppna för vemsomhelst att titta på, inklusive alla robotar. Koden jag använder för att skicka filen är följande (PHP):

Kod:

$total="/home/httpdocs/files/".$filename;
        Header ( "Content-Type: application/octet-stream");
        Header ( "Content-Length: ".filesize($total));
        Header( "Content-Disposition: attachment; filename=$filename");
        readfile($total);

Hoppas att det är till användning!

Aliquiz 2005-03-30 11:43

Det du försöker uppnå är lite bakvänt, men går säkert lösa på ett bra sätt.

Det klar bästa sättet är att skapa en googlevänlig version av ditt arkiv som kan indexeras. arkivet kan sen innehålla en javaredirect för vanliga "surfare".

hur många sidor handlar det om?

Filip 2005-03-30 11:48

Citat:

Originally posted by Aliquiz@Mar 30 2005, 11:43
Det du försöker uppnå är lite bakvänt, men går säkert lösa på ett bra sätt.
Det klar bästa sättet är att skapa en googlevänlig version av ditt arkiv som kan indexeras. arkivet kan sen innehålla en javaredirect för vanliga surfare.
hur många sidor handlar det om?

Att använda en javalösning är en lösning som beror på användaren, vilket är dåligt. Det är att föredra att låta allt ske på servern, innan det skickas till användaren.

Aliquiz 2005-03-30 11:55

Jag håller självklart med dig, det är bara ett snabbt och enkelt sätt.

Nostra 2005-04-01 15:25

filarkivet är nu omkodat och google har börjat indexera det

Joel 2005-04-09 12:34

Medlemskonton för botar

Rasmus 2005-04-09 12:47

JA,

Om du tror att du kommer tjäna på att få sidorna indexerade så ska du definitift fixa så att de blir det.

Ett tips på hur du kan göra är att du lägger upp allt utan att inloggning kvrävs, men där download-länken ska vara skriver du istället att man måste vara inloggad för att kunna ladda hem filen.

Ett annat alternativ är att alla sidor är öppna fast download-länkarna länkar till download.php?id=123, där 123 är filens ID, download.php kollar ifall användaren är inloggad är han det startar filens nerladdning, är han inte det blir han redirectad till login-sidan där det även står att man måste vara inloggad för att kunna komma åt filer i filarkivet.

Det andra alternativet tycker jag är bättre, fast det beror på hur du löst det med databaser.

Tips, du kan kolla hur google indexerar en sida.
1. Gå till google.com

2. Skriva in en URL på följande sätt:
site:http://www.webmasternetwork.se/medlemmar.html

3. Tryck på 'Cached' som du finner precis till höger om den gröna URL:en.

Hoppas detta meddelandet kan hjälpa dig.

FredrikMH 2005-04-16 10:39

Citat:

Originally posted by aikon@Mar 25 2005, 00:37
Hur stänger jag av den?

Marcus 2005-04-16 13:03

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:

Ursprungligen postat av aikon

Hur stänger jag av den?

http://www.google.com/intl/sv/remove.html#uncache

Arguspunktnu 2005-04-18 22:44

Citat:

Originally posted by aikon@Mar 25 2005, 00:37
Det är ganska många som säger ganska mycket utan att underbygga sina teorier med några som helst källor eller någonting.. Varför bör man stänga av Googles cache?

Matsaki 2005-04-20 23:59

Hur stänger man av Googles cache? Och andra sökmotorers?

aikon 2005-04-21 08:49

Citat:

Ursprungligen postat av Arguspunktnu
Citat:

Ursprungligen postat av aikon

Det är ganska många som säger ganska mycket utan att underbygga sina teorier med några som helst källor eller någonting.. Varför bör man stänga av Googles cache?

Du får inga besökare om folk bara läser cachen. Du får ingen ersättning om besökaren klickar på din reklam, eftersom klicket är ogiltigt då det kommer från ej godkänd domän (åtminstone så på TD). Google kopierar dina sidor utan ditt godkännande. Där kom tre anledningar.

Man kan vända på det. Varför bör man tillåta googles cache? Vad vinner du på det?

Matsaki, följd marcuss länk!

Arguspunktnu 2005-04-21 15:59

Tja, jag fick för mig att vi diskuterade sökmotorsoptimering här.
Jag skulle tro att många använder Googles cache som en service, letar man efter något på en sida som uppdateras ofta så kan man alltid kolla googles cache. Det är ju kul, att någon gång emellanåt bara se ur besökarens perspektiv. Tycker han eller hon att det är en bra webbplats så lär det bli fler besök på själva webbplatsen också.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson