![]() |
hejsan.
jag har ett problem, bifogar kod... Kod:
strDate = Request.QueryString("year") & "-" & Request.QueryString("month") & "-" & Request.QueryString("day") |
Kod:
strDate = Request.QueryString("year") & "-" & Request.QueryString("month") & "-" & Request.QueryString("day") Den borde funka.... Datum ska alltid vara inom citat.. Ta bort _ |
Datum är av datatypen datum/tid i ms access. är det möjligen sträcken (-) som bidrar till att det inte går?
|
Citat:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e07' [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Data type mismatch in criteria expression. |
objRs.Open "SELECT * FROM tabellen WHERE Datum = '"&(strDate)&"', objConn
Brukade jag nog göra när jag använde asp men det var 2 år sedan, nu är det php som gället. Är inte 100 på att det var så jag gjorde men något liknande. |
Citat:
desvärre funkar inte ditt förslag heller. tror ja blir tokig på detta. |
Testa att göra om det till ett riktigt datum innan du hämtar.
strDate = DateSerial(Request.QueryString("year"), Request.QueryString("month"), Request.QueryString("day")) Kan hjälpa.. Edit: Om datumet i dbn är sparat med tid också så kan du ju testa Select ...... where Datum Like '"& strDate &"%' |
http://msdn.microsoft.com/library/default..../vsfctcdate.asp
Kan detta hjälpa dig då? Vad får du för felmeddelande när du skriver på det sättet som jag föreslog då? |
jimmie: får inget meddelande alls närr ja kör ditt sätt, bara att inget visas.
wallabou: hjälpe inte att göra om strängen till ett datum heller. tid är inte sparad i db:n bara datum. får passa på att tacka för all hjälp. edit: fältet Datum i db:n har värde 2005-03-16 och precis detta datum genererar strDate så ja fattar inte varför det inte vill funka. |
Citat:
Är du säker att du har något värde i Request.QueryString("year")? Testa att skriva ut värderna... och kolla att värderna överensstämmer med datumet du vill få fram... |
I access-sql skriver man # runt datum.
SELECT * FROM tabellen WHERE Datum=#2005-03-16# |
Nu vet jag ju inte riktigt om det löste sig genom att skriva # runt datumet, annars kan det möjligen kanske ha att göra med vilken typ av datum som används i databasen, dvs om det är datum-fält med t.ex. formateringen "General Date" (dvs i stil med: '2005-03-17 02:31:20') eller om det är något annat? "Short Date" ('2005-03-17') är väl det du söker på.
|
Citat:
Kan du skriva motsvarade select direkt i access? DVS har du en fråga som du vet funkar i access? |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:52. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson