![]() |
Hej,
Har läst lite om det ökända modemkapar-programmet (från Date Regon) som försöker installera dyra betalprogram och gick in på snyggast.se för att se hur det ser ut. Vanligtvis kan man säga nej till liknande installationsprogram men direkt när jag gick in på sidan så rasslade det till i datorn och vips kom det upp 3 ikoner på skrivbordet och även i startmenyn. Det kom även upp en information om att ett program installerats och ifall jag inte tar bort det manuellt så har jag godkänt villkoren. Jag har inställt webbläsaren på Medium security (default hos de flesta användare). Frågan är HUR gör de? Kan man komma förbi säkerheten och installera vad som helst på det sättet? Man vill ju inte gå över till High security då knappt några sidor kan visas... Har för övrigt märkt att den självinstallerande versionen endast visas sent på kvällen och en mer vänligare installerare (där man kan välja ja eller nej) visas på dagtid. Verkar vara ett sätt för att inte media/myndigheten ska få nys om den... /Marianne |
Tjenna
Har tyvärr inget svar på din fråga, men ett tips (tror jag). Prova Gärna Mozilla (www.mozilla.org) istället för Explorer. Rent generellt har dom högra säkerhet och block funktioner än Explorer enligt min erfarenhet. //Mattias |
Jag har drabbats av samma sak och så här enkelt är det
Du har bara gått med på villkoren om du INNAN installation valt JA / NEJ Och dom har ingen rätt att installera program i din dator på det sättet - men dom beskriver det på ett sådant sätt att det ser ok ut - precis som när personer lägger ut Nintendo ROM spel på sin server och säger att man har rätt att testa det i 24tim (vilket man inte har) Du ska inte behöva byta webläsare Jag ska ta mig lite tid och luska lite bakom Date Regon så ska vi se vad jag hittar - med dom kontakter jag har ska det inte vara så svårt (fick ju tag på TBS och fick mig en pratstund med dom - trots att tidningarna misslyckats) Jag återkommer hit med all info jag kan få tag på (det jag vet än så länge är att många av de betalnummer som Date Regon nyttjar är avstängda) |
Såå.. nu vet jag mer..
Om man har instället på normal (medium) säkerhetsnivå installeras inte programmet. Först när man går ner under det så kan det installeras (vilket dom ändå inte får - alla installationer ska verifieras av användaren annars kan programmet klassas som virus) Här är lite adresser du kan kika in på för mer information Vad som verkar vara företagets hemsida: http://www.telesvar.nu/ http://www.idg.se/ArticlePages/200308/07/2...G.se572.dbp.asp http://internetworld.idg.se/ArticlePages/2...9_IW960.dbp.asp http://www.kephyr.com/spywarescanner/libra...gon/index.phtml http://forum.onecenter.com/cgi-bin/forum/f...orm&fid=varning |
Det är ju helt otroligt! "Rabatterat pris" på 399 kr och nån uppdrömd "faktisk avgift" på 1500 kr PER UPPKOPPLING. Finns ju ingenting i det där som verkar ett uns seriöst.
"Eventuella tvister gällande detta avtal avgörs i Malmö Tingsrätt alternativt i Manchester, England." |
Citat:
Läs gärna mer om samma företag/person i "min" tidigare tråd: http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...&hl=dialer&s=wn // Mats |
Roligt att höra att fler än jag haft problem med dem :-)
Seriöst, jag har märkt att dialern installerats även om jag haft normal säkerhetsnivå och inte klickat fel någonstans, men när jag hört mig för har de sagt att det inte stämmer utan man måste ha lägre säkerhetsnivå eller klicka fel någonstans för att det ska installeras. Så det är intressant att två till märkt samma fenomen. Nu gör jag med Google Toolbar som har en inbyggt anti-popup-funktion. Med den aktiverad är det inga problem att surfa på sajter som snyggast.se (varför jag nu skulle vilja göra det...). |
Citat:
// Mats |
Citat:
|
Om man surfar med bredband, kan man drabbas då också?
|
Citat:
|
Ett annat sätt är att strunta helt i Internet Explorer.
Själv har jag övergått till Mozilla Firebird. Inbyggd pop-up blockerare har den också, plus en hel del annat praktiskt. |
Jag kör med Opera, det funkar väldigt bra, den har en otroligt bra pop-upstopper, mycket bättre än den inbyggda i Google´s toolbar. Gillar speciellt i Opera att man när man startar webblösaren igen så kan man välja om man vill komma till dens dian man var på innan man stängde ner.
|
Kör win2000 med IE och medium säkerhet, dom kom in på min burk också, fast att jag har patchat med alla senaste patchar. Va dock tvungen att avaktivera Googlebars popupblocker först.
|
Precis, jag har också Medium säkerhet (XP, IE6.0 senaste patcharna) men den kom förbi.
Eftersom de kan spara direkt i windows-katalogen är det väl en stor risk att riktigt elaka filer kan gå den vägen också? Fattar inte varför de inte kan få stopp på dem. Hur länge har de inte pratat om det där... |
Man kan ju stänga av JavaScript... eller är jag helt ute och cyklar om jag gissar att det är det som används? *trött* -_-
|
Javascript används nog delvis, men det används på ett antal andra sajter också och är lite tråkigt att stänga av. Min gissning är istället ActiveX som är berömt för att kunna göra rätt mycket med användarens dator (och är rätt osäkert).
|
Citat:
|
Anser att det är för jä...gt att man skall behöva vidta vissa åtgärder för att dessa skojare skall få hålla på som dom gör.
Vad gör myndigheterna för att stoppa detta? Inte något anser jag, det skylls på att dom är svåra att få tag på etc. Det borde ju inte vara svårare än att få ett beslut på att det är olagligt och sedan "släcka" alla berörda domäner. Då är vi av med skiten! // Mats |
Citat:
de inblandade i det där är väldigt skickliga att ligga och väga på gränsen mellan vad som är uttryckligen olagligt och vad som är lagligt. tack vare deras stora intäkter finns ju också väldigt stora möjligheter att skaffa de resurser som krävs för att driva det vidare... |
Citat:
Kunde man visa att man verkligen inte godkänt "avtalet", så tror jag att man med redan befintlig lagstiftning skulle komma ganska långt. Eller? Jag drabbades tidigare av en i mitt tycke ännu värre variant. Dialern som installerades kopplade inte upp till tjänsten direkt, utan gjorde det vid vissa tidpunkter på dygnet. Min pågående uppkoppling kopplades alltså inte ner, vilket gjorde det svårare att upptäcka att något hänt. Och eftersom man inte sitter vid datorn hela tiden och inte vet att något installerats, så kan kan man efter en månad få faktruror på tiotusentals kronor. :angry: |
Citat:
fördelen med något sådant är väl att man då kan visa hur programmet fungerar och helt "på eget bevåg" kopplar upp sig utan att det är en aktiv handling hos användaren. det borde göra att någon betalning för att en person användt deras tjänst för att t.ex. titta på deras bilder eller dyligt inte borde vara skälig. hur gick du vidare med det fallet? klarade du dig ifrån att betala? |
Citat:
Hela denna verksamhet bygger förstås på att folk är så rädda för att få betalningsanmärkning eller hamna i domstol, att de hellre betalar än går vidare med ärendet. Jag är inget undantag från detta, utan betalade inom angiven tid (om än motvilligt och under protest). Som egenföretagare har jag inte råd att ens riskera att få betalningsanmärkningar. :( |
Man riskerar egentligen inte betalningsanmärkning eftersom de aldrig driver det vidare till kronofogden (vad jag hört?). Här är lite tips ifrån konsumentverket på hur man slipper betala. Gäller bara att bestrida det hela skriftligt: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...gArticleId=2659
|
Citat:
För bara några månader sedan fick jag en annan liknande faktura. Den bestred jag muntligen och det räckte till och med med det för att de skulle stryka den. Så konsumentverkets råd stämmer nog; företagen ifråga går inte vidare (tack för länken, nu har jag en ännu klarare bild av läget!). |
Ett problem med dialersföretag är att om du får en faktura och vägrar betala den kan du inte polisanmäla företaget. Så länge du inte betalar lider du inte någon ekonomisk skada och då räknas det inte som bedrägeri. De som betalat kan däremot polisanmäla företaget, men de som betalt brukar ha gjort det just för att slippa gå vidare i ärendet.
Samma sak gäller bluffakturor, så länge ingen betalar kan inte polisen göra något. |
Citat:
|
Kan förtydliga mig lite...
De som inte betalar kan inte polisanmäla även om det är ett solklart försök till bedrägeri. De som betalt kan polisanmäla men det är långt ifrån säkert att det faktiskt är bedrägeri. När det gäller dialersföretag är det rätt mycket från fall till fall. Det finns folk som fått räkningar för tidpunkter då huset bevisligen varit tomt och ingen kunnat ringa. Där känns det som bedrägeri. Har lite dålig koll på preskriptionstider och om någon betalt och anmält dem för bedrägeri. http://www.blacklisted.info.se var en utmärkt sajt om dialers. Den är för tillfället tyvärr avstängd, men ni hittar en mailadress och den killen har koll på det mesta när det gäller dialers. |
Frågan är hur intressant det är att polisanmäla när 1000 tidigare polisanmälningar avskrevs? http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/uts...,329245,00.html Någon där borde väl ha betalt...
|
För att besvara den egentliga frågan. Det verkar som om de (eventuellt) använder en ActiveX exploit för att lägga in ikoner utan något som helst medgivande.
Koden från snyggast.se analyserades tydligen lite närmare här (sida 4): http://forum.sweclockers.com/showthread.ph...threadid=205355 |
http://www.idg.se/ArticlePages/200311/10/2...3119_CS.dbp.asp
Jag hävdar dock att alla dailers inte är skit. Jag ser det som en smidig lösning att ta betalt på. Finns dock för mycket idioter som skapar dem och marknadsför dem på fel sätt. T ex installeras automatiskt, får upp hundra rutor så man ska trycka fel osv, osv... |
Citat:
|
Citat:
lyfta telefonluren och slå ett nummer för att dialern ska släppa in dig. Det finns alltså människor där ute som använder dialers och är fullt medvetna om att det kostar pengar. Det kan jag bevisa genom att jag har bredbandskunder som betalar för det. Ingen är väl så dum så att han surfar snusk och så får han en förfrågan om att lyfta telefonen och ringa ett nummer. Kan tillägga att jag inte kör ful metoder som popups eller liknande utan. Utan det går klart och tydligen se vad det kostar, att det kostar m.m. Marknadsför man sin dailer på ett schysst sätt på vuxen-sidor så ser jag inget som helst fel i det. Att man får betala via en faktura istället för att knappa in sitt kreditnummer är något som borde vara smidigt för många. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Programmet som kallas dialer är till för att släppa vidare dig till en servern via en upprigning. Sen om den sker via ett modem eller om man med "handkraft" lyfter lyren och ansluter sig till saken kan kvitta. Applikationen klarar av båda allternativen så det är fortfarande en dialer. Och Pekay, jag ska ge dig länken jag använder mig av när jag kommer hem. Jag har den inte i huvudet och jag tänker inte surfa fram den via jobbet. Kan bli ett jävla liv med tanke på de loggarna jag ser och förmodligen alla andra på it-avd... :) Ps. Har även en telefonsexnummer också om du vill ha lite mindre "skärm-kontakt" ;) |
"Bluffstoppare" ska stoppa modemtjuvar
STOCKHOLM. Tusentals svenska internetanvändare har råkat ut för att deras telefonmodem "kapats" av företag som därefter skickat hisnande telefonräkningar för dyra uppkopplingar eller obeställda tjänster från internet. Konsumentverket tillhandahåller nu programmet "Bluffstopparen" som ska stoppa skojarna. Läs mer här Aftonbladet Ladda hem programmet här Konsumentverket |
Citat:
Det visar sig att cirka 33% av all tid som läggs på internet i Sverige är via modem, så det är mycket. I snitt lägger svenskarna 10,5 timmar per vecka på internet via modem mot 37,65 timmar per vecka via bredband. Det kan också konstateras att även om den tid man lägger på internet växer ju längre man hållt på, så är det ungefär en tredjedel som använder modem hela tiden (även bland de som använt internet i över 4 år). |
Användarna borde fråga sig varför de använder ett operativsystem som tillåter att detta sker. Det finns flera alternativ att välja på:
Linux - för att det är säkert och byggt med säkerheten i åtanke från början Unix - se ovan MacOSX - för att det är både säkert och visuellt tilltalande Så länge operativsystemet tillåter att "bovar" installerar de program som beskrivs i tråden, så kommer det fortsätta att ske. Om ni ändå vill fortsätta att använda samma operativsystemsleverantör bör ni ställa högre krav på säkerhet, från företaget i fråga. |
ska försöka hålla ner antalet inlägg jag gör. men kan bara inte hålla mig ifrån att kommentera det här.
Citat:
Citat:
är knappast den ultimata räddningen att någon byter till Linux/Unix. att MAC-användarna (med MacOSX) och Amiga-användarna (med Workbench) klarar sig är ju av mer eller mindre samma anledning som Linux. att den stora majoriteten inte kör de operativsystemen. visst, användarna av Linux/UNIX har stora möjligheter att skydda sitt system, vilket kanske de andra inte erbjuder i samma utsträckning. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:18. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson