![]() |
Under flera år har Loopia sponsrat ASPsidan med webbhotell och resurser för att hålla denna växande samlingsplats vid liv. I slutet av 2004 bytte ASPsidan ägare och både nya och gamla ägarna är mycket tacksamma för det Loopia hittills hjälpt till med.
Nu när ASPsidan drivs i ny regi satsas mycket på att utveckla sidan och funktioner, både för att förbättra trivseln och höja seriositeten några nivåer påbörjades en kontakt med Loopia om vad ASPsidan är tänkt att bli, och vad den skall utvecklas till. Loopia gillade inte detta och gav oss ett knappt dygn på oss att bestämma oss hur vi skulle göra med ASPsidan och vi lovades dokument som beskrev Loopias krav på fortsatt samarbete. Vid 16-tiden idag hade ännu inga dokument inkommit till undertecknad varpå jag ringde till Loopia för att påminna om detta, då jag inte visste, eller vet vad som var tänkt att stå i dessa dokument och alla nya förhandlingar är viktigt att man noggrant går igenom för att göra ett bra beslut. Loopia ringde tillbaka och gav undertecknad två timmar att hämta backuper på materialet. Efter som jag var "Velig" så fattades mitt beslut av dem och beslutet var att inte fortsätta sponsringen. Enligt mig är detta mycket förvånande beteende från ett webbhotell som Loopia, är det så svårt att t.ex. säga ”tyvärr tycker vi inte att din nya plan passar oss, du får X antal dagar på dig att flytta” ? Är detta en vanligt på webbhotellmarknaden när en sponsring upphör? Såsom läget är nu kommer ingen åt vår sida och den kommer nog förbli så ett tag till innan vi inlett samarbete med en annan operatör och fått ordning på en sådan lösning vi är nöjda och känner oss trygga med. Tycker ni detta förfarande är rätt? |
Tråkigt, men det låter som dom väntat på rätta tillfället att bli av med en sida de egentligen inte ville sponsra ?
|
Om ni har valt att ändra inriktning på webbplatsen och möjligtvis gick i planer på att göra den vinstdrivande förstår jag mycket väl om Loopia inte ställer upp till hundra procent. Men deras åtgärder med omedelbar verkan känns dock underliga och på något sätt oproffigt gjort. Men det är väl ett sätt för dem att få besökare till sin egna sajt, vad vet jag. :D
Fast detta är väl inget att haka upp sig på, hosting av sajten finns det tusentals lösningar på. Och eftersom sajten har bytt ägare som möjligtvis har något syfte med detta bör väl den även stå för kostnaderna, låter ganska logiskt. |
Jag har själv fått samma tanke som Micke04.
Att Tomas som ny ägare lägger upp lite riktlinjer och lägger fram ett förslag på vidare samarbete där han tar upp vad sidan ska utvecklas till och på det sättet direkt informerar sin sponsor om planerna ser jag som det perfekta att göra som en ny ägare. Men sedan att Loopia reagerar som de gör, är enligt min egna ord "Helt sjuk". Det kan ju aldrig bara vara det nya riktlinjerna som gjorde att de gjorde som de gjorde. Jag får en stark kännsla av att det måste vara något mer bakom, eftersom de reagerar så starkt och snabbt. Skulle jag vara företagare skulle jag aldrig göra en sådan här sak, genom att formeligen sparka ut aspsidan från sin server ger ju bara extrem dålig PR åt sig själv. Eftersom apsidan har ett antal tusen aktiva medlemmar, även att större antalet av dem är aktiva på ett fleratal andra stora forum(vilket hadlar om webben och webbteknik) gör ju att nyheten kommer att spridas fort. Och detta gör (vad jag tror) att folk kommer att tänka till en extra gång gällande Loopias sätta att sköta kontakten med sidan kunder och RELATION till sina kunder. Jag som ny programmerare på nästa version av aspsidan gör att ser jag stort på sidan utvekling och vet till 100% att sidan kommer lyftas upp. Detta ger att sidans antal aktiva besökare ska ökas och på det sättet kommer sidan sträva mot att ta ledande ställning i på webben gällande forum och mötesplatser för utvecklara inom asp och asp.net. Varför detta agerande av Loopia genom att sabba sin egen chans att sponsra en sidan som har möjlighet att leverara nya kunder till dem. Detta genom att sidan just är riktad till de som vill ha ett konto på ett (bra?) Webbhotell. Jag ser agerande som ett storhetsvansinne, genom att de börjar ta stora andelar på webbhotell markanden. De är inte de lilla företaget något mer allt för sina kunder och värnar om dem, utan kanske de börjat bli för stora nu? /Fredrik Ö Utveklare på Aspsidan.se/nu Driver privat sidan StuBok.net |
Ni hittar säkert en ny sponsor som vill sponsra i den linjen ni väljer att gå.
Loopia tar tillfället i akt att tacka för sig och det är väl ett beslut man får respektera. Går man från ickekommersiell till kommersiell så är det ju en viss skillnad. Lycka till, jag är övertygad om att ni hittar en ny bra lösning. Thomas |
Att ni gick miste om Loopia som sponsor för hostningen är väl mindre sak eftersom det som sagt inte borde vara så stora problem att hitta andra lösningar. Oavsett av vilken anledning det gjordes borde ni åtminstone få en tidsfrist på längre tid än så kan man tycka.
Känns dumt att Loopia kastar bort en del av sin upparbetade goodwill hos ASPsidans medlemmar när det förmodligen bara skulle handla om någon dag hit eller dit. |
Undrar hur det blir med databasen som innehåller X00.000 inlägg.
Någon från Aspsidan som har ett svar på det? Teo |
I vilket fall känns det oseriöst av Loopia, menar det kostar inte dom precis något att ha kvar sidan några extra dagar. Blir bara sämmre rykte när alla medlemmar får reda på varför och det börjar sprida sig.
Synd att det var just en ASP "Sida" annars kunde jag gett er ett konto, men tyvärr har inte "riktigt" asp stöd. |
Den är räddad(åtminstone 3 kopior), och är på väg att läggas upp ny server inom kort.
Om allt funkar perfekt så ska allt vara igång i morgon. Eftersom databasen är väldigt stor, tar det en lång tid att köra upp den. ;-) /Fredrik Ö Utvecklare av nya Aspsidan |
Citat:
Rätt dumt av loopia iaf och jag hoppas att upphovsmannen hann ladda ner sina databaser och filer i tid. /J |
Då den bild som Tomas uppvisar med sitt ursprungliga inlägg inte stämmer överens med verkligheten så vill vi härmed klargöra bakgrunden och orsaken till att vi med omedelbar verkan valde att avsluta vårt tidigare samarbete med Aspsidan.
Vi har som ni kanske vet haft ett samarbete med Aspsidan praktiskt taget sedan dess att sidan ursprungligen lanserades. Vårt samarbete har under alla dessa år byggt på ömsesidigt förtroende, öppenhet och vänskap. När Aspsidan nyss bytte ägare så kvarstod vi med vårt tidigare samarbete, i väntan på att han skulle få tid på sig att komma tillrätta. Vi förde en dialog med honom såväl via e-post och telefon för att förbereda oss för ett framtida samarbete. Enligt överenskommelse per telefon så erbjöd vi Tomas att inkomma med ett förslag till avtal för vidare samarbete. Detta förslag kom oss tillhanda via e-post och var rent ut sagt både löjeväckande och oförskämt. Som krav för vidare samarbete ställdes bl.a. ett kapitalkrav på 32 000 kr, obegränsade resurser för utrymme och trafik, önskemål om dedikerad server, månadsvis utbetalning av provision tillika med provision på domännamnsregistreringar. Som motprestation till detta skulle Tomas upplåta utrymme för en sponsorlogotyp samt informera besökare om eventuella kampanjer och erbjudanden från vår sida. Utöver detta innehöll Tomas e-postmeddelande information om att ytterligare intressenter för samarbete existerade och att det därigenom även fördes en dialog. Det var ett konkret hot helt enkelt. Vi blev givetvis förbryllade och ledsna över Tomas agerande, men valde att utarbeta ett motförslag till samarbetsavtal som liknade det avtal som tidigare existerat. Avtalet innehöll även punkter utöver detta som ytterligare avsåg att generera en positiv utveckling för Aspsidan. Idag tog vår VD kontakt med Tomas över telefon för en diskussion om det samarbetsavtal vi tagit fram. Under telefonsamtalet agerade han uppjagat och nedvärderande samt rent motsägelsefullt och lögnaktigt. De som talat med Tomas över telefon känner förmodligen till hans uppenbara ovilja till att lyssna på den andra parten och förstår därmed säkerligen vad vi menar. Med anledning av det beteende som Tomas uppvisat gentemot oss så valde vi därför att med omedelbar verkan avsluta vårt samarbete. Tomas fick dock möjlighet att hämta ned det material som finns uppladdat under Aspsidan samt tillhörande utvecklingssidor innan dess att Aspsidan stängdes ned. Vi är ett företag som alltid agerar med öppna kort och givetvis förväntar oss ett likadant bemötande tillbaka. När det gäller samarbeten och avtal två parter emellan så är det en självklarhet att dessa ingås med avsikt att gynna båda parter. Tomas tycks tyvärr inte ha lärt sig detta. Att agera på det sätt som han har gjort leder helt enkelt ingenstans. Att samarbetet mellan oss och Aspsidan var tvunget att avslutas på detta sätt tycker vi är väldigt tråkigt. Vi har genom åren som gått fattat ett tycke för, och fått en väldigt positiv inställning till, Aspsidan och dess besökare. Att en persons dåliga agerande ska behöva resultera i en så pass stor förlust för så många andra personer är riktigt beklagligt, vi hoppas dock innerligen att Aspsidans besökare förstår varför vi valde att göra på detta vis. Vi får avsluta med att tacka Aspsidans besökare, och då främst dess eldsjälar, som har fortsatt att besöka sidan, trots osäkerheten kring dess framtid och de många och långa turer som existerat. Vi är själva glada "kodar-entusiaster" som har imponerats och fascinerats av den kompetens och utvecklingsanda som existerar hos Aspsidans besökare. Det är med en tår i ögat vi ser er lämna oss. |
Vet inte riktigt vad man skall tycka.
Känns inte som att det stämmer någonstans. Tomas pratar, man lyssnar. sedan kommer man med kritik på det som sagts. Och tvärtom. Han gillar att gå i tur och ordning. Han har väldigt bra framtidsplaner på sidan. Ett sammarbetsavtal skall gynna båda parter, det är därför man diskuterar innan man går med på något. Omdelbar verkan känns som att det är att ta i. Ni säger att ni har fattat gott tycke för aspsidans medlemmar. Varför gav ni inte Tomas chansen att förklara detta på sidan, i en eller 2 dagars tid ? Många har frågat i våran irc kanal, #asp.se och vi har själva inget svar... Nu vet vi mer, men inte allt. |
Ja, rätt kasst av Loopia (att oavsett vad som hänt) kassta ut medlemmarna och slänga upp en STOP-sida. Detta lär ju bara ses som nån sorts revansch eller för att jävlas med Tomas.
Men det är givetvis upp till er och säkert befogat, men kom inte sen och säg att "vi bryr oss om medlemmarna och aspsidans besökare", för i och med detta så har ni bevisat precis motsatsen! |
Tack loopia, ni räddade just min kväll. Hoho. Det här var ju "tråkigt" för aspsidan.. heh
|
Citat:
Jag tycker att det var helt rätt av Loopia att klippa av samarbetet efter dessa uttalanden från ägaren. Handen på hjärtat... Vem hade inte gjort samma sak? Välkommen till verkligheten, där varje verksamhet får bära sina egna omkostnader. "Den som gapar efter mycket..." Mvh /Stefan Nej, jag har fortfarande inga ägarintressen i Loopia, och känner inte heller någon som arbetar där. |
Citat:
|
Citat:
Mvh /S |
Citat:
|
Det känns som detta håller på att spåra ut då det bara handlar om spekulationer.
Bakgrunden till allt ligger i att sedan vi tagit över sidan blivit kontaktade av ett X antal bolag som är intresserade av att hosta sidan. Det känns ganska så onödigt att inleda någon pajkastning med Loopia om vem som sagt vad och hur. Alla får försöka bilda sig en egen uppfattning från det som sagts i denna tråd. |
Detta har hänt (om allt som står i denna trråd är korrekt):
- ASP-sidan kom med ett förslag. - Loopia kontrade med att annat förslag. - ASP-Sidan har neligt egen utsago alternativa lösningar. - Man kom inte överrens och då avbryts samarbetet. Vad är det som är konstigt och/eller elakt med detta? Det är ju löjligt att tro att Loopia skulle hosta sidan flera dagar efter det att de vet att samarbetet definitivt är avbrutet. |
Hade gjort samma sak som loopia... trisst men sant.
Du hittar säkert en ny sponsor var då lite mer öppen för förslag :) om du nu vill ha full kontroll över sidan utan sponsor reklam så får du väl börja betala. |
Nu verkar de uppe med sponsring av gate9 iaf.
Sidan verkar dessutom snabbare än tidigare ^^ Lycka till i framtiden! |
Citat:
|
Citat:
|
Förstår inte hur man kan bråka om något så billigt som hosting.
|
Varför inte bara skriva i avtalstext att om en sådanhär sak händer så ska sidan ändå ligga kvar uppe, säg en vecka? Det hade väl alla tjänat på.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson