WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Antipiratbyrån gör razzia mot ISP (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=6659)

b_andersson 2005-03-10 14:45

Från idg.se:

Kronofogdemyndigheten har under dagen slagit till mot internetleverantören Bahnhof på jakt efter piratkopierad film och musik. Just nu befinner sig 20 tjänstemän på huvudkontoret i Stockholm och söker efter bevis. Bakom anmälan ligger Antiparibyrån.

Läs hela artikeln på: Länk till IDG.

Läs Bahnhofs pressmeddelande om händelsen: Länk till bahnhof.

//Björn

jimmie 2005-03-10 14:55

Jag har svårt att se hur antipiratbyrån ska kunna säkra bevis och därtill bevisa att så faktiskt är fallet. Är det olagligt att låta någon som har rättigheter att ladda ner filmen göra så? Antipiratbyrån har ju tillåtelse att ladda ner filmer och liknande och om jag då låter dem ladda ner så begår jag ju inget brott då de får ladda ned filmen enligt lagen.

Denna härva blir allt större och större och jag hoppas verkligen sveriges myndigheter agerar mot denna låtsaspolis som kränker det svenska rättsamhället, polisen ska utreda brott och samla bevis. Inte någon intresseorganisation för skiv och filmbolagen.

Kan man inte starta någon motverksamhet vars syfte är att få bort antipiratbyråns verksamhet? Jag förstår inte hur deras spionverksamhet kan vara laglig, tror nog att en sådan organisation skulle få många anhängare. Piratbyran.org är en bra aktör men det behövs någon som agerar juridiskt mot antipiratbyrån.

Thomas 2005-03-10 15:07

antipiratbyran.com nameserver = ns2.bahnhof.net.
antipiratbyran.com nameserver = ns.bahnhof.se.

Känns lite som cheferna hos bahnhof och kronofogden som har lokaler vägg i vägg, blivit tända på samma tjej i den lokala matsalen och bahnhof chefen fick dejten.

Patetiskt och nu känns det som det är bekräftat att rättsväsendet inte vet nåt om hur internet fungerar.

Jag skulle inte vilja vara den person som i tingsrätten kollade över detta och tog beslutet om att husransakan krävdes för att säkra bevis.

Thomas

mypay 2005-03-10 15:13

Citat:

Originally posted by jimmie@Mar 10 2005, 15:55
Jag har svårt att se hur antipiratbyrån ska kunna säkra bevis och därtill bevisa att så faktiskt är fallet. Är det olagligt att låta någon som har rättigheter att ladda ner filmen göra så? Antipiratbyrån har ju tillåtelse att ladda ner filmer och liknande och om jag då låter dem ladda ner så begår jag ju inget brott då de får ladda ned filmen enligt lagen.

Denna härva blir allt större och större och jag hoppas verkligen sveriges myndigheter agerar mot denna låtsaspolis som kränker det svenska rättsamhället, polisen ska utreda brott och samla bevis. Inte någon intresseorganisation för skiv och filmbolagen.

Kan man inte starta någon motverksamhet vars syfte är att få bort antipiratbyråns verksamhet? Jag förstår inte hur deras spionverksamhet kan vara laglig, tror nog att en sådan organisation skulle få många anhängare. Piratbyran.org är en bra aktör men det behövs någon som agerar juridiskt mot antipiratbyrån.

det är inte olagligt att tanka film...

det är olagligt att sprida den.. så det spelar ingen roll om det så är ägaren av filmbolaget bakom filmen som laddar ner den från dig - du har fortf. inte tillstånd att sprida den

b_andersson 2005-03-10 15:22

Jag tycker VDn på Bahnhof kommenterar det bra:

"Att göra en razzia hos den som erbjuder en kommunikationstjänst på de grunderna är som att slå till mot Posten för att någon skickar otillåtna brev, eller mot Telia för att någon uppmuntrar till brott per telefon. Vi är självklart ansvariga i det här fallet, men vi måste ju få en ärlig chans att reagera på otillåtet material"

//Björn

Thomas 2005-03-10 15:42

Citat:

Originally posted by b_andersson@Mar 10 2005, 15:22
Jag tycker VDn på Bahnhof kommenterar det bra.
Jo såvida nu inte det är anställda på bahnhof som ligger bakom detta så kommer detta vara dödsstöten för APB och allt jobb dom lagt ner på att stävja kopieringen. Ingen människa med lite intelligens kommer vilja sammarbeta med APB framöver, utan kommer rygga tillbaks och tänka på att dom kommer göra bort sig och få en löpsedel på aftonbladet.

Jag tycker det är rätt att man informerar och är inte på nåt sätt för gratis nerladdning av media, men nu har dom fått gemene svensson att likna metoderna med nåt som tyskland höll på med på 40-talet.

Här är filerna det handlar om:

Citat:

Filmer:
Hip Hip Hora
Skenbart
Hannah med H
Mongolpiparen
*
Musik:
Ulf Lundell "Ok Baby Ok"
Totta Näslund "Soul På Drift"
The Ark "State of Ark"
Santana "Jingo"
Rebecka Törnqvist "Travel I Like in Songs"
Peter Jöback "Storybook"
Lisa Miskovsky "Lisa Miskovsky"
Kylie Minogue "Ultimate Kylie"
*

Källa: Stockholms tingsrätt

Musiken är Virgin/EMI eller?

Thomas

Tobbe 2005-03-10 15:46

Citat:

Originally posted by Thomas@Mar 10 2005, 16:07
antipiratbyran.com nameserver = ns2.bahnhof.net.
antipiratbyran.com nameserver = ns.bahnhof.se.

Haha klockrent...

Edit: det verkar mer och mer som att det inte är en av deras kunder som hostar det hos dem, utan någon anställd som är inblandad, så jag tar tillbaka mitt uttalande :)

Spindel 2005-03-10 16:17

http://web.telia.com/~u14500386/bilder/apb3.png
:lol:

b_andersson 2005-03-10 16:39

Länk till kopia av Tingsrättens beslut:

Länk

//Björn

Thomas 2005-03-10 16:50

Citat:

Originally posted by b_andersson@Mar 10 2005, 16:39
Länk till kopia av Tingsrättens beslut:

...

//Björn

Humn mk (at) bahnhof.net har nog fått lite problem.

För att citera mej själv i denna tråd.
Citat:

Jo såvida nu inte det är anställda på bahnhof som ligger bakom detta så kommer detta ...
Undra om det inte vara en anställd som blivit popis hos kompisarna för att han kunnat fixa lite extra bandbredd hos självaste bahnhof. mk@ låter lite väl kort och känns som det kunde vara reserverat till anställda.

Thomas

Johan 2005-03-10 17:18

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2...,615543,00.html

Mer än 5 000 datorprogram och datorspel, 1 800 filmtitlar och enorma mängder musikfiler har hittats i samband med kronofogdens razzia hos internetleverantören Bahnhof.

Thomas 2005-03-10 17:26

mk@bahnhof är säkert samma herre som är kontakt för IPblocket

info om 193.16.97.63 på ripe

Citat:

inetnum: * * *193.16.97.0 - 193.16.97.255
netname: * * *BAHNHOFIRC-NET
descr: * * * *Bahnhof Internet IRC Network
country: * * *SE
org: * * * * *ORG-BIA1-RIPE
admin-c: * * *mk4322-ripe
tech-c: * * * mk4322-ripe
status: * * * ASSIGNED PI
mnt-by: * * * RIPE-NCC-HM-PI-MNT
mnt-lower: * *RIPE-NCC-HM-PI-MNT
mnt-by: * * * MNT-BAHNHOFIRC
mnt-domains: *MNT-BAHNHOFIRC
mnt-routes: * MNT-BAHNHOFIRC
notify: * * * mk@bahnhof.net
changed: * * *[email protected] 20040528
changed: * * *[email protected] 20040528
source: * * * RIPE
route: * * * *193.16.97.0/24
descr: * * * *BAHNHOF.NET
mnt-by: * * * BAHNHOF-NCC
origin: * * * AS8473
changed: * * *mikael.krantz@bahnhof.net 20040601
changed: * * *mikael.krantz@bahnhof.net 20040722
source: * * * RIPE

Thomas

Johan H 2005-03-10 17:29

http://www.metu.edu.tr/~ulubay/wb.jpg

Johan H 2005-03-10 17:30

Tänk om de gjorde en razzia mot rackshack (ev1servers), undra hur mycket de skulle hitta då :-)

Thomas 2005-03-10 17:56

Citat:

Citat:

Jo såvida nu inte det är anställda på bahnhof som ligger bakom detta så kommer detta ...

Humn okey det var nog så då haha!

Citat:

450 000 musikfiler
*Antalet musikfiler som gömts i superarkivet var så omfattande att det skulle ta 7,5 år att lyssna igenom allt.
*- Det handlar om ungefär 450 000 låtar och det tar ju ett tag att lyssna på, säger Pontén.
*- Vi har haft dem under uppsikt i ett halvår. Det här är ett av de största piratarkiven i Europa.
*Efter beslagen idag fortsätter jakten på personerna bakom superarkivet - och misstankarna riktas främst mot Bahnhof.
*- De här servrarna har så vitt vi vet stått mitt i lokalen, märkta med piratsymboler. Många anställda har varit engagerade i det här med att byta filer. Hur många vet vi inte än, säger Pontén.
*- Vi har klart för oss vilka individer som varit inblandade. Vem som är huvudmisstänkt får polisutredningen visa.

Mest av allt, "servrarna har så vitt vi vet stått mitt i lokalen, märkta med piratsymboler." Snyggt!

Thomas

Johan H 2005-03-10 18:05

Citat:

Originally posted by Thomas@Mar 10 2005, 18:56
Citat:

Citat:

Humn okey det var nog så då haha!

Citat:

450 000 musikfiler
*Antalet musikfiler som gömts i superarkivet var så omfattande att det skulle ta 7,5 år att lyssna igenom allt.
*- Det handlar om ungefär 450 000 låtar och det tar ju ett tag att lyssna på, säger Pontén.
*- Vi har haft dem under uppsikt i ett halvår. Det här är ett av de största piratarkiven i Europa.
*Efter beslagen idag fortsätter jakten på personerna bakom superarkivet - och misstankarna riktas främst mot Bahnhof.
*- De här servrarna har så vitt vi vet stått mitt i lokalen, märkta med piratsymboler. Många anställda har varit engagerade i det här med att byta filer. Hur många vet vi inte än, säger Pontén.
*- Vi har klart för oss vilka individer som varit inblandade. Vem som är huvudmisstänkt får polisutredningen visa.

Mest av allt, "servrarna har så vitt vi vet stått mitt i lokalen, märkta med piratsymboler." Snyggt!

Thomas

Hoppas inga oskyldiga på bahnhof drabbas.
Då menar jag personer som jobbar där som har familj m.m. att försörja.
Hoppas inte bahnhof kommer drabbas ekonomiskt för detta, så bolaget måste stängas ner eller skära ner på personal för att några har sysslat med warez!

Joel 2005-03-10 18:09

Shit, vilken soppa! :lol:

Jag har praktiserat på XYZ kommuns IT-service (de som servar alla skolor, arbetsplatser och annat inom kommunen vad gäller datorer, it och bredband) och där hade dom ett dedikerat rum med servrar som stod på dagligen för att bränna(läs kopiera) mjukvara såsom film, programvara och spel (!!)

Kanske man skulle ge ett anonymt tips till ATP? :blink:

Editerat: Inga så specifika detajler här tack, det kan bara skapa problem för WN.

Thomas 2005-03-10 18:19

Citat:

Originally posted by Haghjoo@Mar 10 2005, 18:05
Hoppas inga oskyldiga på bahnhof drabbas.
Då menar jag personer som jobbar där som har familj m.m. att försörja.
Hoppas inte bahnhof kommer drabbas ekonomiskt för detta, så bolaget måste stängas ner eller skära ner på personal för att några har sysslat med warez!

Jo men står det några servrar mitt i lokalen med piratsymboler på är det ju lite svårt att säga att man som drifttekniker inte visste nåt. Möjligen kan nåra kontorister vara ovetandes om detta. Men det är ju endel trafik som gått åt så det blir svårt att spela ovetande som tekniker eller chef.

Jag tror vinlotteriet på Bahnhof är inställt imorgon.

Joel 2005-03-10 18:22

Enligt Aftonbladets artikel så vinklar dom det som om det inte är några på företaget utan deras användare(surfare) som de vill komma åt?

Citat:

Enligt Karlung är fildelare inte välkomna som kunder om de bryter mot lagen.
- Vi är en internetleverantör. Det är självklart inte vi som ägnar oss åt fildelning eller spridning av material. Och om kunderna bryter mot våra regler tar vi självklart bort dem, säger han.

Marcus 2005-03-10 18:24

Citat:

Originally posted by programmer@Mar 10 2005, 18:22
Enligt http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2...,615494,00.html så vinklar dom det som om det inte är några på företaget utan deras användare(surfare) som de vill komma åt?
Citat:

Enligt Karlung är fildelare inte välkomna som kunder om de bryter mot lagen.
- Vi är en internetleverantör. Det är självklart inte vi som ägnar oss åt fildelning eller spridning av material. Och om kunderna bryter mot våra regler tar vi självklart bort dem, säger han.

Det där var tidigare...
Sedan skriver de:
Citat:

Efter beslagen idag fortsätter jakten på personerna bakom superarkivet - och misstankarna riktas främst mot Bahnhof.
- De här servrarna har så vitt vi vet stått mitt i lokalen, märkta med piratsymboler. Många anställda har varit engagerade i det här med att byta filer. Hur många vet vi inte än, säger Pontén.

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2...,615543,00.html

Joel 2005-03-10 18:27

Aha, sorry! :)
Kul kul ^^

Journalister kan inte ha det lätt, som ska va insatta i alla branscher och varje gån en artikel publiceras så är det nån expert i varje bransch som sitter där å skrattar, som vi nu. :rolleyes:

Men dom är duktiga på att uttala sig om mycket de inte vet ett skit om, bara byggt på "läst fakta".

Thomas 2005-03-10 18:30

Enkla kontentat är nog att Bahnhof för ett halvår sedan kickade fel gubbe, som gick till APB och tipsade mot den ersättning dom utlovar.

Thomas

Joel 2005-03-10 18:35

Jag tror mer på den där teorin om tjejen i matkön! :D

jonny 2005-03-10 18:35

LOL

ping www.antipiratbyran.com

Skickar signaler till www.antipiratbyran.com [127.0.0.1] med 32 byte data

Svar från 127.0.0.1: byte=32 tid<10ms TTL=128

Thomas 2005-03-10 18:46

Citat:

Originally posted by jonny@Mar 10 2005, 18:35
Skickar signaler till www.antipiratbyran.com [127.0.0.1] med 32 byte data

Känns som lite klen tröst nu va? APB var nog den som drog längsta stråt i mina ögon.

Thomas

Joel 2005-03-10 18:48

haha, fimpa dom deras dns'er?

Thomas 2005-03-10 18:50

Citat:

Originally posted by programmer@Mar 10 2005, 18:48
haha, fimpa dom deras dns'er?
Nope då skulle den inte kunna peka till localhost som den gör nu, dom har bytt riktiga IP'n mot 127.0.0.1 som är localhost.

Thomas

jonny 2005-03-10 18:50

ser så ut :)

för övrigt är piratkopiera.nu ledig om någon känner för att sätta upp en kampanjsajt...

Joel 2005-03-10 18:52

ah precis, finns ett pressmeddelande på www.bahnhof.se för den som är intresserad.

Thomas 2005-03-10 18:55

Citat:

för övrigt är piratkopiera.nu ledig om någon känner för att sätta upp en kampanjsajt...
Kampanj mot vad? Om det nu stämmer att dom haft flera servrar i sin datahall med piratsymboler som i sin tur innehållit terrabyte med skyddat matrial så är det väl synd och skam av en ISP att göra så?

Citat:

Originally posted by programmer@Mar 10 2005, 18:52
ah precis, finns ett pressmeddelande på www.bahnhof.se för den som är intresserad.
Jo mer bortgjord kan man väl inte bli? Det han bevisar är ju att han som VD varit oförmögen att ens hålla ordning på sina egna anställda verksamhet på jobbet. Det är väl just det han är anställd för när bolaget bara har 30 anställda.

Thomas

jonny 2005-03-10 18:57

Vad tycker ni om swehack.se/newswe/ då?

Thomas 2005-03-10 19:03

Citat:

Originally posted by jonny@Mar 10 2005, 18:57
Vad tycker ni om swehack.se/newswe/ då?
Jag tycker det ser ut som barn som leker och att dom är oförstående att det är ett brott dom begår. Att trakassera är inte lagligt och man är dum om man tror att man kommer undan med det om man gör det per telefon/sms.

Nu höjer vi kvaliten i denna tråd tycker jag.

Om jag får gissa så är det inte enkel fildelning där en kompis har en låt en annan kompis gillar utan, gigabyte uppkopplingar dedikerade till att serva kluster med upp mot 50-100+ terrabyte olaglig data med bandbredd.

På den här nivå'n förstår jag att musikindustrin inte nöjer sig med att informera.

Thomas

ArreliuS 2005-03-10 19:34

Men herregud, vad innebär ett par klistermärken? Tycker itne om att se när APB tror sig stå över samhället i övrigt och bara köra över folk till höger och vänster. Ska de börja ge sig på alla internetleverantörer så lär de få det tufft i framtiden.

Thomas 2005-03-10 19:42

Citat:

Originally posted by ArreliuS@Mar 10 2005, 19:34
Men herregud, vad innebär ett par klistermärken?
Sitter dom på ett kluster med 50 terrabyte olaglig data uppkopplad med en gigabyte per sekund lina öppen för fildelning så spelar det nog lite roll skulle jag tro. Det är inte nåt man med enkelhet förklara bort. Det krävs en enorm ansträngning att hålla igång motsvarande.

Kan inte nån som är duktig räkna ut vad det skulle ta för mej att ladda upp 50TB till en sådan server med min 512kbps uppkoppling.

Fick det till 9942 dagar 1 timme 17 minuter 39.2 sekunder kan det stämma?

Alltså 27 år? Det ger ju lite inblick i vad vi snackar om och att det inte är nåt man haffsar ihop på fikarasterna.

Nämnas kan att med modem på 56kbps skulle inte två sekel räcka till.

Thomas

patrikweb 2005-03-10 20:28

Var dåligt exempel, är 2005 nu. Folk har 24 & 100Mbit inte 0.5, alla fall inte "seriösa" fildelare. Dela 9942 på 200 så skulle deta ta 49 dagar för en med 100Mbit ladda upp/ner det. Sedan att 1 person skulle ladda upp eller ner var med ett dåligt exempel, räkna på 100 Personer skulle delat på det så skulle det ha tagit 0,49 dagar att fyllt det.

Sedan att en ISP har feta warez servrar är ingen nyhet, dom större ISP har faktiskt det på gbit. Vissa mer där tekniker endast vet det eller folk vet det i större skala.

Frågan är om det visar att APB inte hade befogenheter för just den razzian att den var på felaktiga grunder om dom kan använda det som hittade som bevis. Sedan är det bara säga att dom inte visste något utan att alla fick använda just dom servarna till vad dom ville.

Sedan krävs inget hålla igång en gbit server, bara lite extra kylning och ett kontrollerkort som kan hantera en hög diskar.

Thomas 2005-03-10 20:37

Citat:

Originally posted by patrikweb@Mar 10 2005, 20:28
Var dåligt exempel, är 2005 nu. Folk har 24 & 100Mbit inte 0.5, alla fall inte "seriösa" fildelare.
Jag skiter blank i vad du har för uppkoppling, det jag ville göra var att ställa det i proportion av vad vi vanliga surfare har för uppkoppling. Och hur mycket data det igenligen är. Att en ensam person inte laddadat upp det var det jag försökte säga med lite enklare ord. Att det är enormt organiserat av det du kallar "seriösa fildelare".

Du är säkert enormt bra på att driva stora serverkluster med terrabyte data, vi andra normala ägare av servrar var det jag riktade mej mot. Jag har rätt bra koll på vad en WN-medlem har för uppkoppling. Till och med modem är väl ganska vanligt än vad jag vet. Så jag tog i lite med 512kbps väldigt många har ju comhems 128 eller 256. Att medlet i sverige skulle vara över 512 tror jag inte.

Handen på hjärtat, behöver en som surfar på internet idag utan att fildela mer än 512kbps? Jag tror det duger åt majoriteten.

Intressant ordval "seriösa fildelare" om du nu är en sådan, vilken av ftp'erna var det dom tog ner för er idag.

Thomas

Micke04 2005-03-10 20:41

Jag skulle ha överseende om detta inträffade med Bahnhof's anställdas privata linor i hemmet, men att det sker mitt i kontoret sänker mitt förtroende för Bahnhof rejält.

Tänk att jag var nära att skaffa dedikerad server hos dom, nu är det definitivt uteslutet.

Thomas 2005-03-10 21:03

Citat:

Originally posted by Micke04@Mar 10 2005, 20:41
Tänk att jag var nära att skaffa dedikerad server hos dom, nu är det definitivt uteslutet.
Om du skall gå i den linjen blir du utan ISP, vad jag hört är det många FTP servrar som togs ner runt 15:00 tiden idag. Slumpa fram en av det större ISP'ern och dom har till 99% minst en FTP av storlek driven av de anställda.

Fildelning står för 80% av internettrafiken säger ISP'ernas egna mätningar.

Thomas

jonny 2005-03-10 21:06

Citat:

Originally posted by patrikweb@Mar 10 2005, 21:28
Frågan är om det visar att APB inte hade befogenheter för just den razzian att den var på felaktiga grunder om dom kan använda det som hittade som bevis. Sedan är det bara säga att dom inte visste något utan att alla fick använda just dom servarna till vad dom ville.

Sverige har vad jag förstått något som kallas för fri bevisprövning - detta innebär att alla bevis kan godkännas av rätten oavsett hur de anskaffats. Att det däremot går att få tillstånd till en husrannsakan med ett par filmer och några få mp3-låtar som grund tycker jag känns helt overkligt. Jag gissar att det går att hitta mer piratkopierat än så hos vilken svensson som helst.

Anmärkningsvärt är också att antipiratbyrån får medverka vid tillslaget.

Vore för övrigt intressant att veta om klustret med piratservrar stod med sina märken mitt inne i den hall som vissa av Bahnhofs kunder har fritt tillträde till.

Om tidningsuppgifterna stämmer bör Bahnhof faktiskt ha varit medvetna om dessa servrar - men det är mycket i rapporteringen som låter för dumt för att vara sant i mina öron. Ska bli intressant med lite uppföljande artiklar - dessa snabbrapporteringar vi sett hittills är förmodligen inte speciellt tillförlitliga.

Det som upprör mig är hur det hela gick till och hur enkelt man fick tillstånd för aktionen. Brottet i sig är visserligen rätt allvarligt, men det verkar inte ha funnits skälig anledning att misstänka något som kräver detta kraftfulla agerande.

Thomas 2005-03-10 21:16

Citat:

Originally posted by jonny@Mar 10 2005, 21:06
Brottet i sig är visserligen rätt allvarligt, men det verkar inte ha funnits skälig anledning att misstänka något som kräver detta kraftfulla agerande.
Jag håller med dig, tror du inte det är mailkorrspondens med mk@ som tingsrätten fått ta del av?

Jag gissar på det, annars vore det mycket konstigt.

En annan grej att bahnhof peerar TPB kan ju ses som lite tvivelaktigt. Kanske är nåt sånt dom retat sig på.

Thomas

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson