WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   "Så når din hemsida toppen i Google" (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=6514)

Jonas 2005-03-03 22:26

Företagare har massor att tjäna på att hemsidan hamnar högt i Google och andra sökmotorer.
Branschen dräller dock av konsulter, som lovar mer än de håller. På nätet finns också skojare som lockar med plats i hundratals sökmotorer - men allt du får är mer spam.

FAKTA
Tips i ny bok
Titel: 100 sidor om att få din hemsida högre placerad hos sökmotorerna.
Författare: Stefan Ekberg.
Utgivare: Förlaget redaktionen.
Pris: Cirka 350 kr.

Läs mer: http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10111440

elofsson 2005-03-03 22:36

Lite relaterad information: http://www.webmasternetwork.se/index...ST&f=11&t=6079

Edit: Fungerar inte att göra klickbara länkar. Man kanske måste ha den rätta statusen?

MWMedia 2005-03-03 22:37

Säger bara .... BAH!! :angry:

”Stefan Ekberg menar att det varken krävs konsulter eller höga kostnader för att lyckas på nätet.”

- Så det som krävs för att lyckas på nätet är då en bok för 350 kr?

Tidningarna publicerar vilket rubbish som helst nuförtiden, men en sak ska Stefan ha, det lönar sig att skicka pressreleaser.

Gratis reklam - är bra reklam..

MWMedia 2005-03-03 22:40

Kan även tillägga att jag skickade ett mail till "journalisten" som har publicerat denna "artikel".

”Till exempel knepet att även lägga in felstavade nyckelord, "dåligt" språk och dialektala varianter. Många som söker på nätet slarvar med språk och tangentbord.”

Lite fundersam på vilket sätt han rekommenderar läsarna att göra detta..

Jonas 2005-03-03 22:51

Anledningen till att jag publicerade länken här var för att precis få denna reaktionen...

Att skriva en bok om detta tror jag är ren bullshit.
SEO är knappast man lär sig genom att läsa en bok.

MWMedia 2005-03-03 22:55

Mmm jag hoppas få svar från journalisten på mina frågor jag skickade vid lunchtid idag, men det är inte så troligt antar jag.. eller ännu hellre en kommentar från Stefan himself..

Att branschen innehåller många skojare är dock sant och det borde uppmärksammas.
Men o andra sidan så har tex Comitnet uppmärksammats en hel del, men problemen kvarstod i alla fall sist jag hade kontakt med dom..

grazzy 2005-03-03 23:11

Ehh, hur lär man sig SEO då Jonas? Genom den magiska SEO-klubben där bara medlemmarna berättar dom hemliga knepen om keyword density i title-taggen?

MWMedia 2005-03-03 23:15

Snälla Grazzy,
det är väl ingen som påstår att man inte lär sig något i boken..
Självklart kan det säkert finnas en del nyttiga tips. (som även finns att läsa på nätet).

Det jag reagerar kraftigt på är kommentarerna runt omkring, sättet han presenterar den på..

ztream 2005-03-03 23:27

Hur ska han presentera sin _egna_ bok? Kanske såhär tycker ni:

"Jag har skrivit en ganska medioker bok om sökmotoroptimering. Personligen kan jag nästintill inget om ämnet förutom det jag läst på diverse hemsidor. Min egen hemsida finns inte ens med på google för jag förstår absolut ingenting om sökmotorer om jag ska vara ärlig. Boken har jag skrivit för att tjäna en snabb hacka på hemmafruar som precis upptäckt internet."

Jonas 2005-03-03 23:34

Citat:

Originally posted by grazzy@Mar 3 2005, 23:11
Ehh, hur lär man sig SEO då Jonas? Genom den magiska SEO-klubben där bara medlemmarna berättar dom hemliga knepen om keyword density i title-taggen?
Jag är själv ingen direkt seo mästare.

Men jag tar åt mig utav det jag läser här och på andra ställen.

Enligt vad jag läst här så verkar det vara många år bakom det innan man kan det bra.

Att läsa en bok och sedan kunna allting är nog rätt omöjligt, vilket också var det jag ville få fram.

ztream 2005-03-04 00:11

Jag upprepar bokens titel då så vi är på det klara med den :)

100 sidor om att få din hemsida högre placerad hos sökmotorerna

grazzy 2005-03-04 00:12

Jonas, du verkar iaf ha tagit åt dig Stefans tips om alternativa stavningsmetoder. Skämt åsido så tycker jag att en bok är väl så bra som något annat sätt att lära sig SEO på. Det är bara det att det känns lite "konstigt" att välja att läsa en bok om ett fenomen som enbart existerar på internet. Det är lite samma sak som att folk köper böcker om PHP/MySQL när nästan alla böcker om dem är baserade på onlinemanualerna. Däremot att köpa en bok om SQL eller Programmering i allmänhet kan jag förstå. Samma sak borde gälla för SEO. Köp en bok om marknadsföring och grundläggande kunskaper i HTML istället.

För att illustrera: http://www.geektown.se/Books-are-for---_13_8.html

Edit: jag missade faktiskt den detaljen i boktiteln ztream :-).

Emil_P 2005-03-04 08:53

Citat:

Originally posted by Jonas@Mar 3 2005, 23:51

Jag hade garanterat köpt boken ifall den hade skrivits av någon riktig expert, exempelvis killarna på SEO Logik.

domaintarzan 2005-03-04 12:05

Citat:

Ursprungligen postat av MissDomain
Citat:

Ursprungligen postat av Jonas

Jag hade garanterat köpt boken ifall den hade skrivits av någon riktig expert, exempelvis killarna på SEO Logik.

Om Hans på SEO Logik sätter sig o skriver en bok om sökmotoroptimering kommer jag garanterat att köpa den med! :-)

Johan H 2005-03-04 12:29

Denna bok kan ju komplettera mina andra böcker i bokhyllan som beskriver hur jag kan bli miljardär.
;)

JohanH 2005-03-04 12:42

Stefan Ekberg är en marknadsförings guru. Jag har läst många av hans böcker dock inte denna. Det vore intressant att få en objektiv recenssion på boken ifrån någon på forumet. Är det någon som har läst den?

Tobias Turesson 2005-03-04 13:34

Ska nog köpa den.

Saint 2005-03-04 15:04

hehe, nu kommer spam ut i bokform :D

md-solutions 2005-03-04 22:06

Mycket gnäll på Stefan här. Stefan är en bra kille och en väldigt skicklig marknadsföringsguru. Jag läser alla hans nyhetsbrev där han kommer med bra och effektiva tips för att marknadsföra sig.

Sen om han kan något om SEO eller inte tror jag ingen här på forumet kan säga någonting om. Han kanske har en udda fetisch på att få hemsidor högt rankade och sysslat med det hela livet.. svårt att säga.

Men.. trevlig helg på er :huh:

Robert 2005-03-04 22:08

Citat:

Originally posted by Haghjoo@Mar 4 2005, 13:29
Denna bok kan ju komplettera mina andra böcker i bokhyllan som beskriver hur jag kan bli miljardär.
;)

Så du har också sådana... :P

pitbull 2005-03-05 05:43

Citat:

Originally posted by md-solutions@Mar 4 2005, 23:06
Mycket gnäll på Stefan här. Stefan är en bra kille och en väldigt skicklig marknadsföringsguru. Jag läser alla hans nyhetsbrev där han kommer med bra och effektiva tips för att marknadsföra sig.
Tack! :D

Mvh /Stefan

Spindel 2005-03-05 09:51

Citat:

Ursprungligen postat av domaintarzan
Citat:

Originally posted by -MissDomain@Mar 4 2005, 09:53
Citat:

Ursprungligen postat av Jonas

Om Hans på SEO Logik sätter sig o skriver en bok om sökmotoroptimering kommer jag garanterat att köpa den med! :-)

Självklart jag också! ;)

Björn 2005-03-05 12:17

Om man inte tror att man kan lära sig nåt om internet genom att läsa böcker så visar det i mina ögon pbara på att man inte är speciellt påläst och erfaren själv. Om man vill bli bra på riktigt, och inte ha lösrycketa åsikter från en masa tveksamma källor (läs allt på nätet) så är det bästa sättet att läsa en massa böcker. Det finns så oerhört mkt bra därute. En av de största fördelarna med att läsa böcker framför att läsa på webben, är, bortsett från tillförlitligheten, att man får en massa information om saker man inte visste att man behövde, något som är svårt att få via nätet.

Erfarenhet är bra, och nödvändigt, mendet bästa viset att tillgodogöra sig stora mängder information är att läsa relevanta, nya, bra böcker...

grazzy 2005-03-05 12:23

Jo, fast vart är det den här boken kommer in? Till dem som hållt på med webb ett tag eller nya företagare? Mig tycks det att den riktar sig mot nya användare (iom titlen). Om vi visste vad det tex står i innehållsförteckningen..

kulmungi 2005-03-05 12:48

Tycker det är ganska uppenbart var boken kommer in, den ska hjälpa vanliga användare och mindre företagare att själv kunna få bra placeringar i en sökmotor. Jo, det ligger många knep bakom allt med att placera sig bra i sökmotor, men varför ska man måsta betala massa till en konsultfirma som gör det åt en själv när det finns möjlgihet att sköta det själv. Som många nämnt tidigare fakta finns på nätet, nästan exakt hur man går tillväga. OCh sedan att få det samlat i en bok underlätt ju bara, tycker då jag. Nu vet jag inte exakt vad boken tar upp, men troligen är det ju med att man kan sköta allt själv med lite grundkunskaper.

Tycker det är bra att det kommer böcker och notiser med jämna mellanrum om att flera saker kan användern göra själv. Vi ska inte behöva betala massa för en tjänst som jag tror till största sannolikhet klarar av att göra själva med lite grundfakta från nätet och böcker.

/Fredrik Ö

grazzy 2005-03-05 14:02

kulmungi, definitivt! Det är kanonbra att nån sätter sig och skriver ner detta för användare. Samtidigt tror jag att det finns en skara här på forumet som gärna skulle vilja se en bok skriven där man kan läsa om mer resultat som tillkommit av mer analytiska metoder. Att se till att ens nyckelord finns på 4 ställen i varje html-sida och att spamma directories kan vemsomhelst med tid och tålamod göra.

Jag vill se en bok med lite resultat av seriösa mätningar, vart går avvägningen mellan att använda ett populärt nyckelord och ett mindre populärt? Popularitet kontra svårighetsgrad att komma med. När/var är det värt att investera pengar för att få köpa textlänkar? Hur relevant är googles "grannskap" jämfört med rena länkar?

Visst, det är dagsfärsk information, men jag är säker på att personer (här?) med lite längre erfarenhet har delar av den kunskapen.

creoweb 2005-03-05 18:21

Hans, skriv nu en bok......

Tror många skulle bli glada då! ;-)

Thomas 2005-03-05 20:49

Humn, en bok kanske man skulle skriva hehe. "10 år i internetträsket" eller "Från grovarbetare till internetentreprenör och tillbaks!".

Ärligt talat skulle en bok "Förblindad av potentialen" vara på sin plats!

Även "CPU 99.9% idle" om hur internetentreprenörer inte planerar sina projekt så datorn gör jobbet skulle jag vilja skriva.

Tyvärr är man ju mer eller mindre ordblind.

Thomas

Marcus 2005-03-05 21:13

Tycker nog att Ekberg verkar relativt kompetent i många avseenden. Har precis suttit och granskat (för ODP:s räkning) diverse sajter som han skapat med mycket intressant information.

Att såga hans bok för att den möjligen är inriktad mot nybörjare i branschen är ju lite konstigt. Jag tror mycket väl att hans bok är väldigt lärorik just för den målgrupp som jag kan tänka mig den avser.

Citat:

Originally posted by Thomas@Mar 5 2005, 20:49
Humn, en bok kanske man skulle skriva hehe. "10 år i internetträsket" eller "Från grovarbetare till internetentreprenör och tillbaks!".

Ärligt talat skulle en bok "Förblindad av potentialen" vara på sin plats!

Även "CPU 99.9% idle" om hur internetentreprenörer inte planerar sina projekt så datorn gör jobbet skulle jag vilja skriva.

Tyvärr är man ju mer eller mindre ordblind.

Thomas

Kom igen Thomas, du vet ju att inga kändisar skriver sina böcker själva trots att det är "deras böcker". Ta hjälp av en författare så é det kirrat. Jag bokar ett exemplar av "Förblindad av potentialen" påengång :)

Thomas 2005-03-06 00:10

Citat:

Originally posted by marcuss@Mar 5 2005, 21:13
Kom igen Thomas, du vet ju att inga kändisar skriver sina böcker själva trots att det är "deras böcker". Ta hjälp av en författare så é det kirrat.
Nja tror vi låter Stefan Ekberg sälja böckerna istället, Klockren indexreklam i ett forum med 2000+ webmasters borde va vara "target traffic", WN bjuder på det!

Jag har själv inte läst boken, men den är säkert bra för att på några timmar få en grundläggande bild.

Om jag själv gick i planerna att starta verksamhet på internet som nybörjare så hade jag inte fokuserat på en sak som kostar nån tusenlapp i månaden för att få företag som seologik eller motsvarande att utföra. Min uppfattning är att SEO kräver mer tid än unik kunskap och jag tror inte någon SEOfirma här säger emot.

Det SEO-firmor jobber med är att hålla sig uppdaterade om vad som i medel funkar bäst på alla sökmotorer. Samt att tar fram verktygen för att minimera tiden som krävs per kund.

Citat:

Jag bokar ett exemplar av "Förblindad av potentialen" påengång :)
Haha, finns inte nåt jag kan som inte redan finns att läsa på WN skulle jag tro. Internetmarknaden är så uppenbar för den som tar sig lite tid!

Sedan är det ju som alltid "Bästa tjänsten vinner inte alltid", den som var först lever länge på det!

Thomas

Jonas 2005-03-07 15:00

Iof, ber om ursäkt för min kritik om det hela...

Ni alla gav mig ett nytt perspektiv på det...

Den är inte så dyr

http://www.bokpris.com/9197508950

Har redan köpt den nu... Har man lite kvällsläsning B)

andla 2005-03-07 19:13

Själv så föredrar jag böcker i digital form med hjälp av TTS. Det är grymt skönt att luta sig tillbaka och lyssna. Eller ännu bättre om man ska följa instruktioner så blir det bara jobbigt att titta upp på skärmen och ner i boken och upp igen. Tackar vet jag TTS. Kan inte vara utan detta när det är längre text.

Vad gäller böcker, e-böcker, artiklar och information generellt så tror jag det fungerar som en drog för dom som vill prova internetmarknadsföring. Man läser och läser och förväntar sig ett AHA och tro på att det rullar igång. Därmed vill jag inte säga att det inte ger något att plöja igenom text. Man får inte underskatta hur mycket ideér det kan ge.

Jag säger som många säger på utländska forum:
test, test and test.
Detta inbär att man ska testa med allt man gör. Jag har t.o.m testat olika saker när jag går och handlar i affären.
Vad händer om man stoppar in stora citrusfrukter och små apelsiner i samma påse....
Jo att priset slås in för citrusfrukten istället för apesliner. Smäll på fingrarna men man lär sig på det.

Jag tror att den effektivste SEO metoden är att testa, läsa lite i forum och testa osv.

/Andla

TjörnDesign 2005-03-08 13:36

***fniss***
Oj, vad beröm vi fick här :P
Det känns kul att tillhöra personer som ni ser upp till.

Faktum är att tanken vinat förbi vid ett flertal inslumringtillfällen på kudden.
Problemet som jag ser det är att den kommer att bli inaktuell innan sista punkten är skriven.
Å andra sidan skulle man ju kunna komma ut med "uppdateringar" :rolleyes:

Varför inte en PDF-bok.
Ja, ja, det tål att funderas på.

Tack för berömmet igen !

redaktionen 2005-03-11 08:16

Eftersom jag skrivit boken "100 sidor om att få din hemsida högre placerad hos sökmotorerna" vill jag berätta varför - om någon orkar lyssna :rolleyes:

Så här är det:
För det första har jag mycket stor respekt för alla som jobbar med sökmotorpositionering professionellt. Det finns ingen annan gren av marknadsföring som är lika krass - antingen hamnar sajten på första träffsidan eller så gör den inte det - inget flum där.

Boken är skriven för att visa att en ännu större del av marknadsföringen av en sajt handlar om att göra en bra sajt - en där kunderna får vad de
kom för att få. Och att innehållet är så bra att man också träffar rätt i målgruppen så att man får rätt besökare. Och att en bra sajt också gör att
andra vill länka till den. Och att....ja, ni fattar vad jag menar. Det rent tekniska är viktigt, men det blir aldrig lika viktigt som förmåga att kommunicera med målgruppen.

Boken är faktiskt skriven mest med det syftet. Jag vill att mitt förlags kunder ska förstå att det inte är en lösning på trafikproblemet att anlita sökmotorpositioneringsföretag eller köpa dyra tjänster om man inte samtidigt inser att sajten måste göra ett särskilt jobb.

En framtida utmaning för sökmotorpositionerare är att bli lika bra på att fråga kunderna vilka kunder de har idag och noga ta reda på vad som får deras hjärtan att slå - alltså ta ett helhetsgrepp (Skönt slitet ord) om kundernas marknadsföring, inte bara erbjuda analys av nyckelord och annat som mest rör teknik.

Boken är skriven för små företag, de som behöver göra det här själva, som helt enkelt inte har pengar, men också för SEO:s som vill tjäna mycket mer pengar genom att förstå vad de faktiskt kan göra för sina kunder. Mitt förlag har över 30 000 kunder och jag får, om inte dagligen, så i alla fall varje vecka mail och samtal från företagare som är missnöjda med sökmotorpositioneringsföretag. Det finns ett glapp mellan teknik och kommunikation. Det ska bli spännande att se vem som fyller det.

/Stefan

robnil 2005-05-15 23:42

Hej!

Rätta mig om jag har fel men det känns som att vissa SEOs här inne kände sig hotade av att Stefan släpper en bok om SEO. Jag för min del är ganska övertygad om att boken kommer bredda marknaden för dessa tjänster ganska regält. (snarare än att sätta alla dessa seo-gurusar på bar backe när nu kunderna för 350 kr kan göra jobbet själva)

Varför inte köpa ett 100-pack med böcker och skicka med som direktreklam till era prospects :D (för den vinken borde du nästan skicka ett ex av boken till mig gratis Stefan! skoja bara)

Den i mina ögon utmärkta boken om "hemsidor" vad-den-nu-hette satte knappast webbyråerna på pottkanten men har säkert fått en och annan kund att vilja investera mer på internet.

Emil_P 2005-05-16 07:04

Citat:

Originally posted by robnil@May 15 2005, 23:42
Rätta mig om jag har fel men det känns som att vissa SEOs här inne kände sig hotade av att Stefan släpper en bok om SEO.
Varför känna sig hotade av boken. 99% kommer ändå inte sköta sin SEO själv (dock inte här på WN där siffran snarare är tvärt om). Tänk er alla enmaskonsulter i afärsutveckling, ledarskap och försäljningstekninik, bara dom är tusentals intressanta kunder som aldrig skulle sätta sig ner och pilla i sina koder utan betalar hellre ett proffs att fixa till det.

Maccke 2005-05-16 07:10

Citat:

Ursprungligen postat av MissDomain
Citat:

Ursprungligen postat av robnil
Rätta mig om jag har fel men det känns som att vissa SEOs här inne kände sig hotade av att Stefan släpper en bok om SEO.

Varför känna sig hotade av boken. 99% kommer ändå inte sköta sin SEO själv (dock inte här på WN där siffran snarare är tvärt om). Tänk er alla enmaskonsulter i afärsutveckling, ledarskap och försäljningstekninik, bara dom är tusentals intressanta kunder som aldrig skulle sätta sig ner och pilla i sina koder utan betalar hellre ett proffs att fixa till det.

håller med.. finns nog en riktigt stor målgrupp för SEO tjänster och de bästa av allt, marknaden bara växer med tiden.. :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson