![]() |
Äntligen har senaten i USA fått nog. Med siffrorna 97 - 0 röstade senatens ledamöter för att godkänna den nya lagen mot spam, som går under benämningen "Controlling the Assault of Non-Solicited Pornography and Marketing Act".
Detta innebär att spammare som inte rättar sig efter lagen kan få böter på upp till $3 miljoner. Läs mer här: http://www.computerworld.com/governmenttop...1,86383,00.html |
Jag förstår inte riktigt hur en opt-out-lagstiftning som denna ska kunna ha någon avgörande roll mot spam. Så fort folk opt-outar så startar man väl ett nytt register som de får opt-outa från, osv...?
För övrigt tycker jag att spam-problematiken verkligen är svår att utreda. Om man förbjuder spam och så kallad oönskad epost genom opt-in, har man inte då förstört en stor del av epostens förtjänst och dessutom gjort avkall på yttrandefriheten? |
Citat:
|
Skulle det kunna fungera med en lagstiftning som fokuserade på att förbjuda massutskick (alltså samma innehåll till ett flertal användare, oavsett hur det går till)?
|
Kommer funka utmärkt om det finns en central databas där man kan anmäla att man inte vill ha reklam, en som vill skicka ett massutskick måste först kolla mot den databasen att inte adressen finns där. Om adressen finns i "ingen reklam databasen" 24 timmar innan emailet skickas från epostservern har man gjort en olaglighet.
Så var tanken när jag hörde om detta sist. WN |
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag skulle tro att 10-30 % av alla massutskick du får i din inbox skickas från ett hundratal företag, kan man med hjälp av en lag hävda att dom gör en olaglighet, så har man kommit långt!
Ser inget som helst problem att lösa det tekniska i ett sånt register, faktiskt ser jag inte nåt problem i det praktiska heller. WN |
Citat:
|
Citat:
Men det jag funderar över är att även om det skulle gå både juridiskt och tekniskt att klämma åt dessa, så tror jag risken är att man samtidigt får regler som drabbar "oskyldiga" och försämrar möjligheterna med epost överhuvudtaget. Eller? |
Men varför ska man ha reklam i e-mail över huvud taget? Det är ju ändå reklam över allt på nätet... Visst är e-mail en stor marknad, men reklam borde bara få ingå i listor där man själv skrivit upp (och bekräftat) sig själv.
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:42. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson