WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   B-One vad sysslar dom med? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5912)

Tommy 2005-02-03 23:56

Hittade en intressant grej på ett annat forum. Kan dom verkligen göra så? Menar det är ju inget olagligt som ligger där

Citat:


Jag bråkar med dom för fullt så jag får min webplats igen.
http://www2.b-one.net/support/show_thread....code=YXkkoimeKC
och
http://www2.b-one.net/support/show_thread....code=gMtVUKePnJ

Är inne på en tredje tråd nu också där jag pratar direkt med supportchefen. Tror jag råkade förelämpa honom då han skrev på danska till mig och jag svara på holländska.

Lägger upp den också när dom har avslutat den.

edit: avslutat!
http://www2.b-one.net/support/show_thread....code=eJtJOQPNTL

Edit: Man var visst tvungen att vara inloggad för att komma till tråden.

Det är en bilfilm som ligger där.

Kristofer 2005-02-04 00:00

Är detta ett sätt för dig att få folk till ditt forum?

Jag kan inte läsa något på den länken iaf.. :(

Tommy 2005-02-04 00:01

Ne det får man inte enligt reglerna och jag är en snäll pojke.

Ne jag märkte det precis efter att jag postat det.

Alex 2005-02-04 08:25

Jag kan läsa :S

Så sick. Jag hade en tävling engång på tzoom.se. det gick ut på att man skulle skicka en referallänk till sina polare, den som gjorde det mest gånger under en viss tid vann ett xbox.
Då låg sidan på b-one.
Koden är förstaklassig, och optimerad som faen.

Sidan own.asp drog cirka 2000 besök i minuten när tävlingen var i gång på riktigt.

B-one stängde ner min sida, med hänvisning till att jag kodat för dåligt.
Jag hotade med jurister, och vipps så fick jag mina pengar tillbaka. Jag lyckades också lirka min .se domän ur deras fingrar.

Innan jag hotade med jurister försökte jag få upp min sida igen, men de undvek att svara på mina frågor...

BOJKOTTA B-ONE..


Har en liten logg här,
http://www.aspsidan.nu/default.asp?p...=219633#223345
hoppas jag kan hitta kontaktloggarna bara.

pitbull 2005-02-05 04:20

Har sagt det förut och säger det igen...

"Man får vad man betalar för."

Tycker inte man kan ställa samma krav på ett webbhotell som säljer utrymme för 12:- i månaden jämfört med ett som säljer samma utrymme för 150:- i månaden. Samma sak gäller de flesta produkter och tjänster här i livet. Kvalité kostar.

Jag har inte själv provat detta webbhotell. Klart man anar en hake någonstans med den prissättningen. Skulle i.o.f.s. kunna tänka mig att lägga upp en marknadsföringsida eller två där, men jag skulle nog akta mig för att lägga något större projekt där som jag är beroende av och som alltid måste vara i drift.

Vilken support förväntas för 12:- i månaden? Någon som har tänkt på att deras budgetering är beroende av intäkterna? Jag har svårt att se att de har något större överskott att lägga på support och kvalitétshöjande åtgärder när omkostnaderna är betalda.

12:- i månaden är ett busbra pris! Var lite ödmjuka istället och förvänta er inte mer än ni betalar för.

Nejdå, jag har inga intressen som styr mig i nämnda webbhotell, tycker bara att debatten är lite snedvriden i tråden och ett inlägg som belyser kopplingen mellan tjänst och pris kan förhoppningsvis neutralisera tråden en aning.

Med hopp om livet. /Stefan

Edit: Jag utgick från deras lägsta paketpris 12:- i månaden. Det kan mycket väl finnas de i tråden som betalar/betalat mer för abonnemanget/paketet. Men samma "naturlag" gäller fortfarande: Billigast är oftast skakigast, i alla fall när det gäller webbhotell.

Björn 2005-02-05 04:47

Citat:

Originally posted by pitbull@Feb 5 2005, 05:20
Har sagt det förut och säger det igen...

"Man får vad man betalar för."

Tycker inte man kan ställa samma krav på ett webbhotell som säljer utrymme för 12:- i månaden jämfört med ett som säljer samma utrymme för 150:- i månaden. Samma sak gäller de flesta produkter och tjänster här i livet. Kvalité kostar.

Jag har inte själv provat detta webbhotell. Klart man anar en hake någonstans med den prissättningen. Skulle i.o.f.s. kunna tänka mig att lägga upp en marknadsföringsida eller två där, men jag skulle nog akta mig för att lägga något större projekt där som jag är beroende av och som alltid måste vara i drift.

Vilken support förväntas för 12:- i månaden? Någon som har tänkt på att deras budgetering är beroende av intäkterna? Jag har svårt att se att de har något större överskott att lägga på support och kvalitétshöjande åtgärder när omkostnaderna är betalda.

12:- i månaden är ett busbra pris! Var lite ödmjuka istället och förvänta er inte mer än ni betalar för.

Nejdå, jag har inga intressen som styr mig i nämnda webbhotell, tycker bara att debatten är lite snedvriden i tråden och ett inlägg som belyser kopplingen mellan tjänst och pris kan förhoppningsvis neutralisera tråden en aning.

Med hopp om livet. /Stefan

Edit: Jag utgick från deras lägsta paketpris 12:- i månaden. Det kan mycket väl finnas de i tråden som betalar/betalat mer för abonnemanget/paketet. Men samma "naturlag" gäller fortfarande: Billigast är oftast skakigast, i alla fall när det gäller webbhotell.

Jag håller inte med!... det är den enklaste slutsatsen att slänga ur sig "man får vad man betalar för" ... men i verkligheten är det väldigt sällan någon korrelans mellan högre pris och bättre kvalite. Det finne inga som helst garantier för att det blir bättre för att det är dyrare.

Att mer stålar = mer kvalite-... är en marknadsföringsgrej... man köper inte på egentlig kvalite, utan på den kvalite man tror att man ska få. och den upplevda motsvarande under efterköpsprocessen bestämmer om man ska köpa mer... osv...

Jag tycker tvärtom att ditt sätt att se detta är snedvriden. "var ödmjuka!" ... mycket mörklig kommentar. vem förväntar sig eller tjänar på att kunden inte klagar?

Förr i tiden, när taylorismen fortfarnande hade ett starkare fäste i företagskulturen, ... och marknadsföring / kundrelationer mer eller mindre enbart var inriktade på att sälja, och inte på att skapa ökade kundfördelar osv... då , kanske det du säger stämmde, men nu... knappast. Inget seriöst företag med de målsättningar alla seriösa företag har (öka resultatet) har råd att anamma den inställningen..,

visst, det finns nåt som heter "lagom kvalite" (läs ikea), men det är långt ifrån det du implicerar, om att kunden gott får "ta" lite skit, pga det låga priset... Det är sannerligen en förlegad syn på företagandet, och jag garanterar att det företag som har den inställnigen komemr få mycket svårt att överleva på sikt...

pitbull 2005-02-05 05:01

Trist att du inte ser kopplingen mellan extremt lågt pris och servicegrad/support/teknik i webbhotellbranschen. Alla har rätt till sin åsikt. Du har din och jag har min. Vi behöver inte vara överens, mångfald berikar som bekant. Det sägs att världen blir mer intressant då.

Med solsken i blick. /Stefan

mypay 2005-02-05 12:35

det pitbull säger stämmer ofta - men inte alltid

visst är b-one knepiga och inte alltid fullt lika bra som andra webhotell.. men tror inte det har så mycket att göra med priset faktiskt

lite smygreklam här - våra priser för t.ex kreditkort ligger långt under konkurrenternas - är vi sämre för det? har vi sämre utrustning? nej det har vi inte.. vi vill dock få in fler kunder för att få hög trafik..

dvs vi vill tjäna pengar på den stora massan - inte några få - skulle tro att b-one har ungefär samma idé där

Björn 2005-02-05 12:53

Citat:

Originally posted by mypay@Feb 5 2005, 13:35
det pitbull säger stämmer ofta - men inte alltid

visst är b-one knepiga och inte alltid fullt lika bra som andra webhotell.. men tror inte det har så mycket att göra med priset faktiskt

lite smygreklam här - våra priser för t.ex kreditkort ligger långt under konkurrenternas - är vi sämre för det? har vi sämre utrustning? nej det har vi inte.. vi vill dock få in fler kunder för att få hög trafik..

dvs vi vill tjäna pengar på den stora massan - inte några få - skulle tro att b-one har ungefär samma idé där

exakr vad jag menar... det har med affärside att göra... är man seriös och har seriösa mål så kan man aldrig negligera kunden...

Tommy 2005-02-05 14:44

Personligen tycker jag det är skam. Bara för att man har valt ett mindre paket så är man fortfarande kund precis som de med stora paket och tycker man ska få lika bra support.

Men frågan är om han nu inte använder mer trafik än vad han får varför stänger dom hans konto? Det är ju som sagt inget olagligt. Iofs så kanske det var så att han använde mer trafik än vad han fick.

Alex 2005-02-05 17:19

Citat:

Originally posted by Tommy@Feb 5 2005, 15:44
Personligen tycker jag det är skam. Bara för att man har valt ett mindre paket så är man fortfarande kund precis som de med stora paket och tycker man ska få lika bra support.

Men frågan är om han nu inte använder mer trafik än vad han får varför stänger dom hans konto? Det är ju som sagt inget olagligt. Iofs så kanske det var så att han använde mer trafik än vad han fick.

"fritrafik" säger de ju. Jag tycker detta bluff-företag skall försvinna.

jimmie 2005-02-05 17:21

Citat:

Ursprungligen postat av Zn4rK
Citat:

Ursprungligen postat av Tommy
Personligen tycker jag det är skam. Bara för att man har valt ett mindre paket så är man fortfarande kund precis som de med stora paket och tycker man ska få lika bra support.

Men frågan är om han nu inte använder mer trafik än vad han får varför stänger dom hans konto? Det är ju som sagt inget olagligt. Iofs så kanske det var så att han använde mer trafik än vad han fick.

"fritrafik" säger de ju. Jag tycker detta bluff-företag skall försvinna.

Så säger många företag men om man läser hela avtalet så står det oftast att de kickar dig om du förbrukar för mycket cpu-kraft och liknande. Vem kan erbjuda äkta fri trafik för den summan? Man måste tänka lite längre än vad näsan räcker ibland...

Tommy 2005-02-06 05:58

Jo men det är ungefär som telia. dom erbjuder 24Mbit men sen så visar det sig att det inte är mer än 10Mbit. Hade jag bestämt hade det varit falsk marknadsföring etc. Synd att man måste läsa avtal på överdrivet många sidor så fort man ska köpa något.



/Tommy

FredrikMH 2005-02-06 10:34

Citat:

Originally posted by jimmie@Feb 5 2005, 18:21
Så säger många företag men om man läser hela avtalet så står det oftast att de kickar dig om du förbrukar för mycket cpu-kraft och liknande. Vem kan erbjuda äkta fri trafik för den summan? Man måste tänka lite längre än vad näsan räcker ibland...
Spelar det någon roll om det är realistiskt eller inte när det ska dömmas av rätten? Skriver de att de kan ge fri trafik så ska det vara det också. Jag tror inte det är speciellt svårt att gå in och vinna mot B-one i en rättegång, problemet är att de som använder b-one är inte stora företag så den risken finns inte.

jimmie 2005-02-06 10:48

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:

Ursprungligen postat av jimmie
Så säger många företag men om man läser hela avtalet så står det oftast att de kickar dig om du förbrukar för mycket cpu-kraft och liknande. Vem kan erbjuda äkta fri trafik för den summan? Man måste tänka lite längre än vad näsan räcker ibland...

Spelar det någon roll om det är realistiskt eller inte när det ska dömmas av rätten? Skriver de att de kan ge fri trafik så ska det vara det också. Jag tror inte det är speciellt svårt att gå in och vinna mot B-one i en rättegång, problemet är att de som använder b-one är inte stora företag så den risken finns inte.

Tyvärr har du fel...

Såhär står det i B-ones avtal:

"B-one har vanligtvis fri trafik på alla webbhotell. Det förutsätts dock att förbruket av trafik är normalt och att trafiken inte stör
andra kunders trafik. Vid tillfälle av att andra kunders trafik störs har B-one rätt att utan förvarning stänga kundens
webbhotell och kräva kompensation för trafik förbruket. B-one förbehåller sig rätten att bestämma ifall andra kunders trafik
störs. Vid tillfälle av att kundens webbhotell stängs återbetalar B-one inga förskottsbetalda abonnemang."

Samt

"B-one har fri tillgång till standard script, samt andra script under förutsättning av att dessa inte belastar servern i en
oacceptabel grad."


Där ser man klart och tydligt att man kan bli kickad om man använder för mycket resurser. Det är ju detta avtalet som man har ingått och då gäller tyvärr det.

Men jag håller med om att det är lite falskt marknadsföring att kalla det för fri trafik då det inte är det men om man nu har lite koll så inser man att det är omöjligt att erbjuda äkta fri trafik med B-ones priser. Man får vad man betalar för

Jesper B 2005-02-06 13:46

Jag tycker att det är störtlöjligt att så många betalar 12:- i månaden o sedan förväntar sig att de ska kunna dra hur mycket trafk som helst, avtalet talar sitt tydliga språk : Det finns ingen trafikgräns så länge du inte belastar servern för mycket och för den lilla summa det handlar så är det gynnsamt för många med mindre webbsidor.

Min egen sida som ligger där funkar hur bra som helst med 9000 - 11 000 unika i månaden och förbrukar mellan 7 och 10 gb överföring, så jag anser verkligen att jag får mycket för mina 12:-

Westman 2005-02-07 17:17

Ja det är ju det här man försökt förklara för folk som läser b-ones (och liknandes) annonser och skrattar åt en när man talar om vad seriösa webbhotell kostar. Betalar man inget så får man inget. Alltid lika kul när de sedan gnäller på billighetsleverantören. :lol:

Milad 2005-02-07 18:28

Citat:

Originally posted by Westman@Feb 7 2005, 18:17
Ja det är ju det här man försökt förklara för folk som läser b-ones (och liknandes) annonser och skrattar åt en när man talar om vad seriösa webbhotell kostar. Betalar man inget så får man inget. Alltid lika kul när de sedan gnäller på billighetsleverantören. :lol:
Håller verkligen med dig Westman. Man brukar ju säga att det är skillnad mellan bil och bil och det är samma sak med webbhotell.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson