![]() |
Någon som har lite statistik från tradedoubler?
Hur mkt besökare krävs , om jag har en relevant sida för seriös reklam, för att tjäna bra med pengar från tradedoubler(typ 15-20k / mån)? Tycker att de ger löjligt låga provisioner. |
Tror inte det finns många sidor som tjänar 15 - 20 000 på Tradedoubler varje månad.
Gäller antagligen att skaffa egna annonsörer, som man sköter kontakten med själv, för att minimera onödiga avdrag av annonsintäkterna. Hur mycket man tjänar med TD beror, enligt mig, främst på vilken sorts trafik man har, inte hur stor trafik man har. Sedan tror jag det beror på vad du har för sida. En sida där dina besökare redan från början letar efter en vara att köpa och sedan hittar annonser på din sida ger i längden mer intäkter. Omöjligt att säga generellt hur mycket en sida kommer dra in/hur mycket trafik en sida ska ha för att tjäna en viss summa utan att veta något om sidan/endast veta besöksstatistik. Kanske inte det svar du hoppades på... |
Citat:
Låga provisioner ska du väl ändå inte skylla på tradedoubler? Dom betalar inga provisioner utan de anslutna annonserande företagen. Jag tycker ersättningarna i de flesta fall verkar ganska rimliga även om man självklart skulle vilja ha mer. |
Citat:
Är sidan tillräckligt nischad så krävs det inte så många besökare för att tjäna pengar, Tradedoubler tillsammans med Adsense kan generera en bra inkomst utan att det behövs ofantligt mycket besökare. Utan att nämna några exempel så kan jag säga att det finns sidor som har ca 200 besök/dag och ger ca 5kkr/mån genom TD/Adsense. Citat:
//Björn |
"Utan att nämna några exempel så kan jag säga att det finns sidor som har ca 200 besök/dag och ger ca 5kkr/mån genom TD/Adsense."
Det där lät i mina ögon lite väl otroligt. Har testat Tradedoubler, Adsense och många andra genom åren på siter som har X antal tusen unika besökare per dag och miljontals sidvisningar per månad. Och kan inte säga att jag tycker det du säger verkar rimligt. Möjligtvis om någon fuskar enormt eller någon som har enorm tur. Kul hade dock varit att veta någon site som tjänar 15 000 kr i månaden på tradedoubler. Själv kan jag inte tänka mig annat än att det är typ de absolut största siterna i Sverige som gör det. Vet inte alla här verkar hylla affiliateprogram men jag är av den totala motsatsen när det gäller sådana. Det gäller mindre summor pengar även om man har enormt mycket besökare. Det är i alla fall men erfarenhet. Sen som någon här på forumet skrev att han blivit avstängd från Adsense för han hade CRT på 10 %. Jag kan inte säga annat än att 10 % verkar helt sjukt. CRT på runt 0.10 - 0.20 anser jag själv som normalt. |
nostra: antar att du menar CTR. 10% är inte alls ovanligt högt. 0.1 var det värsta. Måste vara kinesiskt trafik för att få så otroligt kassa resultat.
|
Icehole menar du allvar med vad du skriver? Att var tionde sidvisning klickar på en banner? Finns inte ord för vad jag tycker om en clickrate på 10 %
|
Allt beror ju på vad det är för sidor :D
Vet parkingssidor jag har, och där är ju allt möjligt. En del domäner har en besökare om dagen med CTR på 90% En del har 100st om dagen med CTR på 30% Allt handlar om vad det är för sida, hur reklam ser ut och om den är rätt inriktad. |
Citat:
|
Okey, för lite sanningar.
För ett rätt bra tag sen nu, körde vi en sida där vi hade upp mot 60% ctr. Det funkade så att vi köpte billig trafik på adwords och sålde den sen direkt på sidan genom att visa relevanta men dyrare annonser. Det gick "nästan" jämnt ut (ingen förlust mer än lite tid på att bygga sidan). I dagsläget kan jag säga att 10% går visst, jag/vi har en sida som i nuläget med över 10% ctr. Samma sida med samma layout men inriktning ger i vissa fall inte mer än 2-3%. Det är handlar om ÄMNE och målgrupp gott folk. Jag har aldrig fuskat i Adsense (dvs medvetet klickat, bett nån klicka, scriptat klick). Anledningen till att vi lade ner det ovanstående programmet var för att google ansåg att sidan vi skickade trafiken till föll under kategorin "tillverkad för att visa annonser"-vilket den också var :-) Jag anser dessutom, att om man sitter på "rätt" sida så kan man troligen tjäna storkovan på TD, dock är det mycket mycket mycket svårare att tjäna pengar med TD än med adsense. Edit: editerat klart ;) |
Sammanfattningsvis.
En sida med starkt nischad trafik kan uppnå hög ctr men är oftast svår att få högtrafikerad. En mainstreamsida med därmed onischad reklam kan ha väldigt låg ctr men har oftast lättare att få volym på trafiken. Moment 22. Det finns fördelar och nackdelar med båda varianterna och de som annonserar på de olika ställena har olika mål. Det verkar vi alla vara överens om. Thomas |
qrazzy förmodar att du då har som thomas säger en väldigt nischad site med förslagsvis låg besökarfrekvens.
Tror ändå att det är typ 1 på miljonen som tjänar 15 k i mån på tradedoubler :lol: |
Citat:
Citat:
|
Det finns rätt gott om sajter som gör stora pengar med TD ja.
|
Citat:
Citat:
15k om dagen är bra presterat och alls ingen omöjlighet i mina ögon. Thomas |
[OT] Om man drar mycket trafik genom tradedoubler kan man bli nått som kallas "premiummedlem" där många program betalar betydligt mer. Ett exempel är Tradera som normalt betalar 0.30 kr/klick, som premiummedlem på td får du 1,50 kr/klick (exkl moms)
/Joel |
Citat:
Mina sidor har inte jätte mycket besökare men jag drar in XX XXX i månaden. ;) |
Citat:
Jag tror att dom flera på WN har passerat det stadiet och är lite mer professionella. Men det finns som sagt 1000-tals om inte 10.000-tals sidor där ute som bara innehåller TD-banners från amatörer som trodde dom skulle bli miljonärer. |
Thomas
15 k per dag då undrar man hur många click och avslutade köp man har för att tjäna det på tradedoubler ;) När man kollar deras partners osv så betalas det ju ofta under 1 kr per klick och sen kanske 3-5 procent på avslutade köp. Att då få 15 k per dag anser jag ändå som ganska otroligt för en site som inte har miljontrafik. Sorry men är som ni märker väldigt skeptisk till TD och liknande. Skulle faktiskt vara intressant att veta hur många siter som drar in 15 k per månad från TD och hur många besökare de har..... Sen givitvis ställa detta mot om de tapetserar sina siter med reklam, TD. |
Citat:
|
Citat:
|
grr så du har 1500 besökare per dag och tjänar femsiffrigt från tradedoubler? Ser inte speciellt mycket tradedoubler som banners. Är det mycket "mörka" textlänkar då också då eller i länklistan? Låter mycket helt klart
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Det är ju inte lätt givetvis men man skall och andra sidan inte säga att det inte går, för det gör det. Thomas |
Som det sagts innan flera gånger innan så ger banners klart lägre CTR än textlänkar.
5 siffriga belopp är inte alls omöjligt med 1500 besökare per dag. Skulle vilja påstå att man med 2000 unika per dag kan ta ut 6 siffriga belopp per månad från TD. |
Citat:
|
robertson skämtar du nu eller? Sexsiffriga belopp för 2000 besökare per dag. Vi har till exempel runt 30 000 unika besökare per dag. Med som ni säger rätt använt så skulle jag tjäna miljoner i månaden. Sorry men känns hur man än vänder vrider på det inte så sanningsbaserat. Kan förstå att folk som bedriver tex startsidor där de baserar hela siten på TD-länkar osv uppnår en hög klickfrekvens och kanske på en sådan site nå upp till femsiffrigt belopp typ 10 000 kr i månaden med 1500 unika besökare per dag. Men annars känns det rätt off att säga så. Men men jag kan ha fel. Men erfarenheten på nätet sen 1994 säger tvärtom.
|
Citat:
Jag tror tyvärr att Nordic Hardware har lite fel profil på besökarna för att man ska kunna tjäna miljonbelopp. Visst är data hett men marginalerna är minimala. Men kolla på pricerunner, dom lyckas ta 2kr/klick från sina annonsörer, även från dom som annonserar dataprylar. Man måste komma på nått nytt/smart/kreativt och inte bomba sida full med banners, för det ger inga pengar. Jag har oxå varit på nätet sen 93 eller 94 och för ett år sedan skulle jag skriva samma saker som du, senaste året har jag lärt mig MASSOR om marknadsföring på internet och det finns OTROLIGA pengar att tjäna. |
robertsson:
Vi är idag 6 personer som jobbar heltid med full lön på våra siter och vår enda inkomstkälla är just reklam. Dock använder vi oss inte av affiliateprogram utan har egna säljare som sköter försäljningen av reklamutrymmen. Men som alltid så säljer inte säljarna slut varenda utrymme som finns på siterna och därav finns ju intresse för att ännu mer dryga ut inkomsten. Har som jag tidigare sagt prövat på flertalet av TD och liknande och detta är inte något som jag själv förutspråkar precis. Givitvis för dom som vill ha lite extra pengar men jag anser också att dessa pengar är så lite att det knappt är lönt det. Men är väldigt intresserad av att veta mer, därför jag diskuterar detta här på WN. För alla här verkar hylla adsense, TD och andra affiliateprogram som jag har en tvärtemot upplevelse. Så hoppas du förstår att jag ställer mig undrandes. |
hade jag enbart haft banners som inkomstkälla så hade det inte blivit mycket pengar. det gäller att hitta de rätta kombinationerna. Vill bara säja att man kan tjäna pengar utan att ha 10 000 dagliga besökare.
|
Nostra
Som jag skrev innan så är allt möjligt om man håller sig borta från banners och kommer på nya metoder. Jag kan säga att jag nån gång runt år 2000 hade en idée till sajt som skulle jämföra priser på produkter mellan butiker. Tänkte åka runt med listor på onoff, elgiganten, expert o.s.v. samt kolla på hemsidor och på relativ daglig basis för att få ihop en sida där man kunde jämföra priser. Jag hade tänkt göra det mest som protest mot reklamblaskorna som kommer varje vecka med lågprislöften trots att företagen är långt dyrare än konkurrenterna. Det blev dock ingen sida när jag tänkte vad jag skulle kunna få ut av det hela. Jag trodde företagen skulle bli sura och såg inga möjligheter till att tjäna pengar utom stämningar från butiker som tappat möjlighet att ta ut överpriser. Och inget företag i världen skulle vilja annonsera på min sida. Vad har vi 5 år senare - Pricerunner. Värderat till 200-300 miljoner kronor. och som tar betalat 2-3 kr/klick från företag som vill synas med att dom är billigast. Man måste tänka, tänka och åter tänka. Komma på nått nytt. Det finns massa oupptäckta metoder för att lyckas. Jag tror att bannerannonseringen är på väg mot en långsam död, medans internetannonseringen växer explosionsartat. Så en dag kanske även du kommer på modellen som fungerar för dig. |
Citat:
Jag driver själv en site (tvguide) som endast finanseras av bannerreklam, och det skall vara ett mycket intressant erbjudande om en som är inne där skall ifrån att kolla vad som är på tv, ändra planen och istället kolla sponsorer. Att få en besökare som ovetandes (förstagångsbesökare) om sitens innehåll att klicka på reklam är enklare. Dom är ju på upptäcksfärd. Det är vad jag hittills har konstaterat. Thomas |
Citat:
//Björn |
Jag ser tre stora fördelar med adsense:
* Mer riktad trafik (eftersom google tolkar sidans text å spottar ut reklamannonser därefter) * Man slipper byta ut grafik etc * Anpassbar design Det hela leder alltid till att CTR blir lite om inte mycket högre på en liten textad än på en "stor" 468x60 banner. |
Citat:
Dock når du ju många som inte använder exempelvis google. Jag vill ta ett litet exempel. Ponera att du säljer "glasögon", då har du på google ca 30 sökningar per dygn (gissning). Via adwords har du en ctr där på 10% som resulterat i 3 besökare. Via min hemsida i ett normalt fall visas din banner ca 200 000 ggr per dygn om den är med i rotationen, med en ratio på 0,003% får du 600 besökare som verkligen tyckte din produkt såg bra ut. Priset per klick skiljer sig inte mycket, men grundinvesteringen är aningen högre. Alltså det jag menade innan var att i vissa fall kan man kolla på ctr osv men man måste jämföra med motsvarande situation. Samt att man alltid måste flörta med besökaren via erbjudande för att uppnå höga ctr'er på mainstreamtrafik. Sammanfattningsvis är väl min tvguide ett ställe att annonsera på när du vet att du har en bra produkt, det är inte stället att prova på. Men jag lurar ingen så jag tror inte någon som annonserat hos mej känner att dom på en nit, jag har tom avrådit och frågat om annonsörerna inte skall tänka över om det är rätt produkt för den breda målgruppen. Men många har då lärt mej att har man byggt upp ett system med logistik och alla andra investeringar är gjorda kan man inte driva runt det med adwords 3 besökare per dygn. 600 från en mainstream site klingar bättre även om det kostar lite. Thomas |
Citat:
Men det är som du säger, på vissa produkter finns det inget som slår adwords när det gäller CPS men det kanske är för få sökningar på en relativt smal produkt så man behöver komplettera med välbesökta sidor som t.ex tv.nu även om man får en väldigt låg CTR. //Björn |
Citat:
Inlägget var allmänt till alla i tråden, tyckte det var ett passande sätt att försöka beskiva hur fel det kan bli om man stirrar sig blind på crt. Thomas |
Citat:
Men, jag tycker din grr.se är ganska banner-inriktad. Du har TD-banners uppe, nere och till höger på alla sidor jag kollade. Sedan har du också textlänkar till företagen, med en url som ser ut typ http://www.grr.se/id.asp?ID=89. Klickar man på den så hamnar man direkt på företaget. Hur funkar denna redirect? Var finns TD-länken som registrerar klicket? Spontant kan jag inte annat än hålla med Nostra om att det verkar otroligt att grr.se ska dra in femsiffriga belopp i månaden. I o f s har jag aldrig förstått varför folk använder "startsidor" överhuvudtaget, så det kanske är något som en massa verkligen använder. Men å andra sidan finns XX XXX st startsidor som du måste konkurrera med. Men jag ska nog testa lite textlänkar faktiskt, kan vara kul att se om det blir någon skillnad. |
Citat:
Eller har jag missat nåt? |
Man hör det ofta att startsidor är ute, speciellt bland andra som driver olika sajter.
Min funkar utmärkt och jag tjänar en slant på den med, sen får ni tro vad ni vill. Jag vet vad jag får in på kontot varje månad. Blanda inte in loppis i denna diskussionen, den ger inga större inkomster ännu men den har i dagsläget mer besökare än grr så det finns potential för den. |
Citat:
för att klargöra lite och behandla det som ursprungsfrågan gällde. Hur stor andel av dessa XX XXX kr/mån får du från affiliateprogrambanner affiliateprogramtextlänk och hur mycket från fast betalande annonsörer, och hur mycket från andra inkomstkällor än dessa tre. Även trådskaparen tjänar ju bra med pengar på sidan men hävdar att det inte är genom affilatenätverken, vilket du också antyder några inlägg upp (iaf inte genom affiliatenätverkens bannerannonser). |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:55. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson