WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Feedback om det grafiska (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5848)

Andreas Rönnqvist 2005-01-31 23:50

Hejsan!

Jag arbetar med en ideell förening och designar deras hemsida. Allting är inte färdigt än och jag har lite förfrågningar angående layout och den rent grafiska delen. Vad tycker ni om "OmegaProject"?

Ni hittar sidan på: http://www.omegaproject.se

Tacksam för all konstruktiv kritik som ni kan ge!

Wallen 2005-02-02 16:09

Jag gillar inte designen, ser ut som en nybörjare som älskar dropshadow och onödiga detaljer, inte cleant!

Jester 2005-02-02 22:02

Har tyvärr bara ett ord för detta:

Design: NEJ!
Concept: NEJ NEJ NEJ!
Intryck: NEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!

Jag tycker du kan göra något bättre med din tid. Men det är bara min högst personliga åsikt.

Davve 2005-02-02 22:05

Jag delar nog era åsikter, känns 80 tal, så såg min personliga sida ut för 10 år sen.. :)

Andreas Rönnqvist 2005-02-03 07:45

Wallen: Är det färgerna, layouten eller något annat som inte ser "cleant" ut? Kom gärna med mer konkreta förslag.

Jester: Förklara som sagt gärna VAD det är som är fel med designen & intrycket, lite svårt att använda sig av kritik som är formulerad sådär... Men till konceptfrågan, varför är det fel på konceptet?

Davve; Du kanske vill säga något lite mer konstruktivt, är det färgschemat som inte är bra?

Tack grabbar, hoppas ni kan tänka er att ge lite mer konstruktiv kritik, även om det svider för mig! :-)

Klorinsky 2005-02-03 07:56

Sidan blir för bred i hög upplösning. Jobbigt att läsa. Själva upplägget är annars okej. Rrätt basic men det fungerar. Designen bör du göra något åt. Gör om den bara för den är verkligen inte snygg. Lila färger för rollspelare? Känns inte som att stämmer in. Är inte rollspel typ fantasy? Kanske inte låter så snyggt men man kan göra det snyggt i bruna färger. OM man får till de. Du kanske kan ta hjälp av någon annan med designen?

it_takes_two 2005-02-03 09:25

Jag skulle vilja säga att detta utförande har brister inom i stort sett samtliga produktionsbitar.
Som desigern är kritiken helt enkelt att utförandet är dåligt. Men alla kan inte vara goda designers, har du som inte är formmässigt skolad det minsta fått uppdraget att idellt skjöta design och utveckling av hemsidan kan du inte göra mer än din kunskap räcker.

Tips är dock att inte använda för mörka färger. Använd gärna vitt till bakgrunden det ger alltid ett renare och mer lättsamt uttryck. Begränsa antalet färger. Hitta ett färgschema på 2-3 färger att jobba med - enklare att hålla ihop intrycket då.
Försök arbeta fram en tydligare struktur. Hela sidan flödar nu fritt och för oss som har högre upplösningar på våra skrärmar blir det väldigt utdraget. Skapa en enkel struktur med kanske 2-3 kolumner som är fasta. Optimera för 800x600 eller den upplösningen din målgrupp använder mest.

Lycka till!

Davve 2005-02-03 11:13

Jag menade att sidan i helhet inte ser bra ut, för bred, färgval, tabellutseende, meny, ja i stort sett allt. Försök med att göra sidan smalare, byt förg, gör menyn som mer passar in så blir det nog bra och loggan, man ser knappt vad det står i den.

Andreas Rönnqvist 2005-02-03 11:37

It_takes_two: TIll att börja med, tack för den hårda men konstruktiva kritiken! Jag ska se över dina rekommendationer och försöka göra om färgschemat med vitt som bakgrund.

Tack speciellt för tipset angående kolumner och att behålla en fasthet istället, tänkte inte på andra upplösningar än min egen. Lätt hänt att man blir hemmablind som sagt!

Davve: Även en sån liten specifiering som vad du inte gillade gör det enklare för mig att fokusera på vad som behöver göras och förändras för att sidan ska bli bättre. Ska se över loggan också, tack så hemskt mycket för att du tog dig tid och utökade din kritik!

På detta sätt fick jag mycket mer förståelse för er kritik och inspiration till vad jag ska göra för att förbättra sidan!

Tobbe 2005-02-03 13:18

1. Hemsk logotyp. Bör göras högupplöst med möjligheten att skala om osv..
2. VÄCK med reklamen.. är det en ideell förening finns det dessutom ingen anledning att ha den där.
3. Problemet med upplösningen, jag sitter för tillfället på en 1920x1200 skärm och det är en hemsk syn (även på 1280x1024 är det en hemsk syn). Sätt en fast bredd på tabellen istället för 100%.

För att återgå till punkt 2, en regel som alla "nybörjare" på WN borde ta åt sig av är att skippa reklamen tills man har besökare, inget stör mig mer än en liten obetydlig site full med (tradedoubler)reklam - "klicka här, klicka där" osv. Inte sagt att din site är obetydlig, men reklamen störde mig direkt.

Visst, ni vill kunna tjäna pengar på ert projekt, men tänk isåfall långsiktigt. Reklamen skrämmer bort besökarna, såvida det inte finns riktigt bra content (vilket det i 99% av fallen inte finns). Det finns ingen enkel väg till att tjäna pengar, era projekt och eventuella investeringar i dem bör alltid göras med blicken i horisonten och inte tanken att tjäna några småslantar på annonser samma dag som siten öppnas.

Jag kan lova er att ni har betydligt bättre förutsättningar att lyckas i branschen om ni vid projektets start vänder ert tankesätt från "vilka annonser ska jag ha" till "hur ska jag få så bra tjänster/content som möjligt".

Andreas Rönnqvist 2005-02-04 17:33

Tobbe: Tack för den väldigt konstruktiva kritiken! Reklamen kommer att försvinna i samband med omdesignen av hemsidan, jag ska arbeta fram några logotyper (som jag tänker fråga er kunniga om lite feedback på senare också) och låsa sidan vid 1024 i bredd (då de flesta av våra användare har den upplösningen).

Tack för allt det du skrev, jag tog verkligen åt mig av dina synpunkter, speciellt din utläggning om reklamen på sidan! Tackar och bockar, de senaste inläggen har varit jättebra!

mypay 2005-02-04 20:42

Jag har spelat mycket rollspel och sitter numera på min fritid och utvecklar ett nytt tillsammans med några andra rollspelsrävar..

Jag får hålla med om att sidan ger helt fel intryck.. det är för runt, fint och färgglatt för att funka som rollspelscommunity

några sidor jag snabbt hittade på google efter att ha sökt på RPG, fantasy, community etc

http://www.fantasyforever.of.pl/
http://www.warhammer.net/
http://www.webrpg.com/
http://www.angelrpg.com/community.htm

Milad 2005-02-05 15:31

Tycker att sidan är grötigt. Man vet inte vart man ska titta och vad man ska läsa.

Andreas Rönnqvist 2005-02-06 00:26

Tack för båda kommentarerna!

MyPay: Får man fråga vad du utvecklar för något? Kanske känner till det, annars vore jag nyfiken och intresserad! Ska definitivt fundera på det där med "för runt fint och färgglatt"!

Andreas Rönnqvist 2005-02-14 10:47

Har nu uppdaterat sidan med helt ny grafik, layout (viss liknelse med tidigare) och många djupgående förändringar!

Någon som tidigare har tittat på sidan och som vill komma med respons på förändringarna?

LiX 2005-02-14 12:15

Mina 2 cent:
  • kvalitén på grafiska element är långt ifrån bra
  • logotypen är usel
  • storleken sidhuvudet är för stort
  • tveksamheter vad gäller navigationen, med fokus på den i sidhuvudet
  • temat/CMS:en är inte konsistent beträffande språkvalet
  • skeptiskt färgval
  • tycker det skett en försämring sedan "noobt"-temat
  • skämt åsido men detta é asså kass
-_-

Andreas Rönnqvist 2005-02-14 14:50

1. Jag antog att logotypen inte var den bästa, men jag har utgått från mina egna kunskaper. Några förslag på vad som skulle göra logotypen bättre?
2. Vad är det för fel på navigationen? Lite mer utförlig kritik hjälper mycket mer, är den svårförståelig, dåligt upplagd eller vad? Kan ju knappast förbättra utan att veta vad du har för tveksamheter.
3. Jag vet att språkproblemen kvarstår, men det är en innehållsmässig sak jag arbetar på löpande.
4. Återigen, förklara gärna VARFÖR färgvalet är "skeptiskt", det ger inget att klanka ner på den då vet jag knappast vad jag behöver rätta till.

Synd att du tycker att det skett en försämring, vad hade DU föredragit att jag hade gjort utifrån NoobT-temat? När jag läser igenom den här tråden hittar jag ingen tidigare kritik från dig, så då frågar jag nu istället. Hur hade du gjort det?

Tack för dina synpunkter jag ska arbeta på logotypen och om du ger mig lite mer feedback på din kritik så ska jag väl kunna se över även Navigeringen.

LiX 2005-02-14 23:16

Detta blir lite mer än 2 cent.

Jag vill varna dig för att nedan följer mina personliga åsikter. En del må vara hårda eller klumpigt formulerade men det är väl menat.

Citat:

1. Jag antog att logotypen inte var den bästa, men jag har utgått från mina egna kunskaper. Några förslag på vad som skulle göra logotypen bättre?
Jag råder dig att hitta någon som har lite känsla för det här med design som kan och har tid med att vägleda dig, du behöver det. Vissa har det medfött andra måste öva, öva och ja öva.

Citat:

2. Vad är det för fel på navigationen? Lite mer utförlig kritik hjälper mycket mer, är den svårförståelig, dåligt upplagd eller vad? Kan ju knappast förbättra utan att veta vad du har för tveksamheter.
Det är min uppfattning att navigationen är plottrig, otydlig och missledande. Det faktum att det finns två olika navigationer - den i sidhuvudet samt den till vänster - gör att det uppstår tveksamheter på vilken plats man finner vad. Personligen tolkar jag navigationen i sidhuvudet som huvudmenyn - något som inte verkar stämma med din tankegång. Tycker även att texten i navigationen är bitvis oklar - vad kommer hända när jag klickar på något märkt "LADDA NER" för ge ett exempel.

Citat:

4. Återigen, förklara gärna VARFÖR färgvalet är "skeptiskt", det ger inget att klanka ner på den då vet jag knappast vad jag behöver rätta till.
Jag borde formulerat mig annorlunda. Det är inget fel på färgerna i sig - alla färger har sin plats - det är hur de används som det är fel på. Det finns en hel vetenskap ägnad åt detta ämne. För att ge ett exempel tycker jag att man skall vara noga och konsekvent vad gäller färgval på text och bakgrund. På somliga ställen har du valt mörk text på ljus bakgrund andra ljus text på mörk bakgrund - som i forumet till exempel - vilket inte är snyggt.

Citat:

Synd att du tycker att det skett en försämring, vad hade DU föredragit att jag hade gjort utifrån NoobT-temat?
Det gigantiska sidhuvudet i den senare versionen sänder kalla kårar ner för min rygg samtidigt som jag finner NoobT-temat marginellt mer konsekvent och föredrar därför detta.

För övrigt är www.deviantart.com en bra plats för den som önskar finna diverse inspiration.

:ph34r:

Andreas Rönnqvist 2005-03-05 01:41

Så, nu har jag arbetat med att ta fram en design för sidan som de flesta bör gilla.

1. Den är mer "rollspel" än de tidigare, både i färgval och i logga.
2. Den är fast på 1024 pixlars bredd.
3. Jag har reggat en ny adress www.omegaproject.se
4. All reklam är borta
5. Navigeringen har "rensats upp" litegrann gentemot tidigare.

Så, vad tycker ni nu om min sida OmegaProject, står att finna på www.omegaproject.se !

koala 2005-03-10 02:07

Ser rätt bra ut tycker jag. Själva sidan ger mig en typisk PHPNuke-känsla, men överlag fungerar denna design bra IMHO. Man får nästan lite Blizzard-känsla av den ;)

villjam 2005-03-10 14:41

Tycker också den är snygg..

Men mousover effekten på länkarna i boxen längst ned till vänster på sidan är väl fel? .. Det blir understrykning av hela raden inklusive pilen innan. I boxen ovanför är det inte så.

LiX 2005-03-11 14:47

Citat:

Originally posted by Andreas Rönnqvist@Mar 5 2005, 02:41
Så, nu har jag arbetat med att ta fram en design för sidan som de flesta bör gilla.
1. Den är mer rollspel än de tidigare, både i färgval och i logga.
2. Den är fast på 1024 pixlars bredd.
3. Jag har reggat en ny adress www.omegaproject.se
4. All reklam är borta
5. Navigeringen har rensats upp litegrann gentemot tidigare.
Så, vad tycker ni nu om min sida OmegaProject, står att finna på www.omegaproject.se

Framsteg! Keep it up...

Infocore 2005-03-13 12:10

Nu är jag ju ingen fantasy/world of worldcraft-lover direkt. Men hade jag varit det så hade det varit klart intressant.

Designen, säga vad man vill om den typen av design, passar en sådan sajt. Nu såg jag inte den tidigare men vad jag kan säga direkt om designen är att du borde vara riktigt nöjd.

För att få ett åsikter om helhetsintryck etc bör du nog antingen fråga en medlem eller en person mer insatt i er "värld" ;).

Andreas Rönnqvist 2005-03-15 20:19

Koala: Lite svårt att undvika Nuke-känslan, även om det är Dragonfly CMS jag kör, med tanke på att alla nuvarande CMS:er är designade ungefär likadant. Tack för de varma orden!

Viljam: Jag ska se över det och försöka ändra så att den inte agerar så, tack för påpekandet!

LiX: Ingen mer kritik? :-) Det hjälper fruktansvärt mycket och jag är tacksam för den! Min nuvarande "kritik" är att det är för mkt World of Warcraft så jag ska arbeta med att integrera andra fantasy-bilder...

Infocore: Tack, det värmer att höra! Hade hoppats på att mypay kanske kom med lite kritik, rollspelare som han är! :-)

matteus 2005-04-21 23:01

Fin sida. Jag tycker att läsa vitt på svart är jobbigt, ändra kanske bakgrunden där det finns text till någon mildare

fasko 2005-04-22 14:56

Jag tycker att alla "delar" av sidan (huvudmeny, "välkomment ill omega project", användarmeny osv) borde ha åt minstånde en liten annan färg än övriga bakgrunden. Det ser dessutom lite illa ut med en del bilder på svart bakgrund (de är uppenbarligen gjorda för vit).

Så farlig tycker jag inte sidan var dock. Kanske är för att du uppdaterat sen de andra kommenterade...

Venice 2005-04-22 18:21

På själva loggan i hedern så ser det ut som om du använt en gradient i Omega Project-lagrets mask på vardera sida så att den får en gradvis transparens. Pröva att ta bort transparensen, för P och T i Project smälter nästan in i bakgrunden.

Pröva även att öka teckenavståndet på Project (står lite tätt).

Andreas Rönnqvist 2005-04-24 09:07

Tack för kommentarerna.

1. Ska se över att byta färg från vit text till grå text, lättare på ögonen då.
2. Ska se över alla bilder och anpassa dem lite bättre!
3. Ska se över loggan och öka teckenavståndet på Project.

Tack för er konstruktiva kritik! :-)

madsoul 2005-04-26 12:54

loggan var snygg.

Andreas Rönnqvist 2005-04-26 18:20

Tackar, dock ska jag se över den om jag kan göra "OmegaProject" mer tydlig samt lägga till lite mer variation i loggan...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson