WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Starta eget (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5809)

forngren 2005-01-29 15:15

Hej!
Hur gör man för att driva ett företag som mindreårig (14-bast). Kan jag skaffa F-skatt? Kan jag driva det som hobbyverksamhet? Eller ska mina föräldrar stå på "papperet"?

Jag kommer inte ha några vinster utan allt kommer gå direkt till "företaget".

Jag hittade några liknande trådar men alla var då över 16...

Pajsarn 2005-01-29 16:00

Hej!

Beror lite på vilken typ av företagsform du är intresserad av att starta:

Enskild firma
http://www.bolagsverket.se/dokument/pdf/infomtrl/12.pdf

Handelsbolag/kommanditbolag

Aktiebolag

Mer info kan du säker hitta på Bolagsverkets hemsida: www.bolagsverket.se

MVH

/Pajsarn

forngren 2005-01-29 16:07

Räcker det inte med F-skatt? Måste men regeristrera företag också? :blink:

ztream 2005-01-29 16:12

Hur menar du med att du inte kommer ha några vinster utan allt kommer gå till företaget?

Varför ska du då driva företag? :)

viper 2005-01-29 16:31

Citat:

Originally posted by forngren@Jan 29 2005, 16:15
Hej!
Hur gör man för att driva ett företag som mindreårig (14-bast). Kan jag skaffa F-skatt? Kan jag driva det som hobbyverksamhet? Eller ska mina föräldrar stå på "papperet"?

Jag kommer inte ha några vinster utan allt kommer gå direkt till "företaget".

Jag hittade några liknande trådar men alla var då över 16...

Vad jag förståt så får du vara under icke myndig ålder men då måste dina föräldrar stå med i alla pappren osv, kommer ej ihåg var jag läste detta men det var i samband med att jag själv funderade på att starta ett företag som jag ännu inte har "orkat" göra. Jag var då 15 år tror jag eller runt den åldern, var i kontakt med arbetsförmedlingen och skatteverket i närheten och enligt dom skulle det inte vara något direkt problem sålänge som föräldrarna finns med men jag tror nu när jag tänker efter att du måste gå till kommunen så att en överförmyndare kan godkänna ansökan också.

Detta var för enskild firma, nu är jag 19 snart och har börjat studera igen men nu känner jag att jag "mognat" lite och vill satsa lite mer då man inte kan gå arbetslös hela livet. :D

Hoppas detta var till någon nytta, enklast är väll att kontakta antingen arbetsförmedlingen som jag tycker borde veta lite eller skatteverket som skall veta sånt här.

Mvh,
Viper

forngren 2005-01-29 16:40

Citat:

Originally posted by ztream@Jan 29 2005, 17:12
Hur menar du med att du inte kommer ha några vinster utan allt kommer gå till företaget?

Varför ska du då driva företag? :)

Jag ska driva ett onlinespel, som jag inte har någon större lust att sponsra. Så jag tänkte göra några andra sidor som kommer dra in pengar och använda dom för att drive onlinespelet. Ungefär. :)

Och så kan man ju dra av moms å sånt. :P

Saint 2005-01-29 22:29

mkey... kolla med bilblan om dom har böcker gällande företagsjuridik, företagande elr nåt sånt liknande för att läsa mer om olika företagsformer -- kanske det hjälper dig att missförstå företagsägande på rätt sätt :P

forngren 2005-01-30 10:58

Citat:

Originally posted by Saint@Jan 29 2005, 23:29
... kanske det hjälper dig att missförstå företagsägande på rätt sätt :P
???

forngren 2005-01-30 11:04

En grej till, om jag ska jobba kan mina päron stå papperet i sånna fall? Det är väl jag som jobbar? <_<

Infocore 2005-01-30 12:55

Om jag inte missminner mig så måste man vara minst 16 för att starta näringsverksamhet

forngren 2005-01-30 17:03

Mina päron kommer stå papperet. Men vad är det för skatteregler kring F-skatt? Kan kolla hos RSV (numera skatteverket) men jag tänkte fråge er.

omid 2005-01-30 17:13

Citat:

Originally posted by forngren@Jan 29 2005, 09:40

Jag ska driva ett onlinespel, som jag inte har någon större lust att sponsra. Så jag tänkte göra några andra sidor som kommer dra in pengar och använda dom för att drive onlinespelet. Ungefär. :)

Och så kan man ju dra av moms å sånt. :P

Din verksamhet måste drivas i vinstsyfte. Annars kan du glömma F-skattsedeln - det är en av kraven för att få starta.
Är det inte i vinstsyfte får du starta upp det som en "hobbyverksamhet" som dem kallar det.

Med det inte sagt att du måste gå med vinst, men ditt mål måste vara att gå med vinst (och skulle du bara ha haft en massa utgifter (som du drar av moms för) och inga inkomster de första åren kan du ju räkna med att skattemyndigheten snart står utanför dörren och klagar). ;)

Björn 2005-01-30 17:56

Det är inte bara att stövla in o hämta f-skattesedeln... det är en del att fylla i osv. mer än man tror när gemeneman snackar om det... Dessutom ska man ju vara insatt i vad det innebär att driva företag.

forngren 2005-01-31 09:40

Typiskt, då måste jag gå med vinst :P

Jag (tror att jag) kan utgiftreglerna hyfsat, men hur är det med inkomsterna? Hur mycket måsta man skatta på dom? :unsure:

daniel234 2005-01-31 11:04

Citat:

Originally posted by forngren@Jan 31 2005, 10:40

Jag (tror att jag) kan utgiftreglerna hyfsat, men hur är det med inkomsterna? Hur mycket måsta man skatta på dom? :unsure:

Du skattar 30 % på vinsten som du gör! Om nu dina inkomster överstiger dina utgifter vill säga.

/Danne

DFT 2005-01-31 14:41

Citat:

Originally posted by forngren@Jan 30 2005, 18:03
Mina päron kommer stå papperet. Men vad är det för skatteregler kring F-skatt? Kan kolla hos RSV (numera skatteverket) men jag tänkte fråge er.
Den av dina föräldrar som officiellt står som ägare till den enskilda firman kommer också att skatta för resultatet. Egenavgifter ca 30% och sedan skatt. Eftersom resultatet kommer att läggas på toppen av deras lön så är väl risken att det är 50% skatt som kommer att gälla.

Björn 2005-01-31 19:29

Citat:

Ursprungligen postat av daniel234
Citat:

Ursprungligen postat av forngren

Du skattar 30 % på vinsten som du gör! Om nu dina inkomster överstiger dina utgifter vill säga.

/Danne

nej, man skattar på resultatet ;)

forngren 2005-01-31 20:25

Så om jag vill "ha in" pengar i företaget och köpa nåt för dom så behöver jag bara skatta för det som blir över? Men hur är det med moms på mina tjänster, har för mig att man inte behöver lägga på moms om man tjänar mindre än 30k, stämmer det?

DFT 2005-01-31 21:05

Bara om det gäller hobby, annars är det moms från första kronan. Om du inte ska ha moms på dina intäkter så kommer du inte heller att få lyfta moms på dina utgifter.

forngren 2005-01-31 21:11

Så då är det meningslöst att köpa tjänster av sig själv... :( Men om ett annat företag köper tjänster av mig, måste jag skatta nåt på det eller är det "bara" momsen som ändå "försvinner"? :huh:

jonny 2005-02-01 01:37

Om ett företag köper tjänster av dig betalar de ersättning till dig som inkluderar moms. Dessa pengar kan du sedan köpa varor eller tjänster för. Ingående och utgående moms kvittas; det är pengar som bara cirkulerar, skulle man kunna säga.

Om dina utgifter är lika stora som dina intäkter blir resultatet 0 kr och skatten blir också 0 kr.

Men bara för att du har handlat upp alla pengar som kommit in behöver inte resultatet bli noll. Om du exempelvis skulle köpa en dator så ska den skrivas av på X år (beror till viss del på vilken bransch du är i), vilket innebär att större delen av de pengar som datorn köptes för räknas som vinst och beskattas. Efter några år går det visserligen jämt ut...

lepatrik 2005-02-01 06:37

Som omyndig kan du registera företag hos PRV när du fyllt 16 år och fått intyg av överförmyndaren i ditt län.

Så gjorde jag när jag startade mitt företag

Mvh
Patrik

forngren 2005-02-01 08:45

Synd att jag inte är 16... Hur drabbar det här farsgubben (det är han som ska stå på papperen)? Hörde nåt om att A-kassan försvinner, eller fördröjs eller nåt... :rolleyes:

lepatrik 2005-02-01 10:34

Citat:

Originally posted by forngren@Feb 1 2005, 09:45
Synd att jag inte är 16... Hur drabbar det här farsgubben (det är han som ska stå på papperen)? Hörde nåt om att A-kassan försvinner, eller fördröjs eller nåt... :rolleyes:
Du ställer frågor på saker du ganska enkelt kan kolla upp själv...
Om din far går på a-kassa och du vill att han ska starta en egen firma med dig som anställd bör du nog kolla upp lite fler saker så inser du nog att det är dött lopp. Det är en del jobb med egen firma också. Finns väldigt många bra hemsidor som svarar på dina frågor och gratis nr att ringa.

googla

forngren 2005-02-01 11:12

Ähh skit samma, jag har en annan släkting med F-skatt, han får köpa allt + stå på fakturor om jag skulle behöva skicka någon. Enklast så. Det lär ändå inte bli några större pengar ändå, några av mina sponsorer (c:a 200% :P ) dragit sig ur... Tur att ni stoppa mig iaf... :P

Westman 2005-02-01 15:57

Lite intressantare är ju hur man hanterar aktiebolag. En 10-åring kan äga aktier (skattas av föräldrarna) utan att det drabbar föräldrarnas ev. A-kassa etc. Hur är det då om man reggar ett en-punds-aktiebolag i England som diskuterats i en annan tråd?

EDIT: Bortsett från det faktum att man måste ha myndiga personer till posterna i styrelsen bl.a.

Milad 2005-02-05 15:25

Citat:

Originally posted by forngren@Jan 31 2005, 10:40
Typiskt, då måste jag gå med vinst :P

Tänk bara på att du kanske inte får CSN bidrag om du tjänar allt för mkt.

col 2005-02-05 19:08

Kolla om Nyföretagarcentrum (nyforetagarcentrum.se) finns där du bor. Dom ger dig kostnadsfri rådgivning om du funderar på att starta eget. Tror dock att du, som det skrivits ovan, måste vara 16år för att starta enskild firma. Jag fick hjälp på nyföregatarcentrum med att fylla i ansökningspapper och allt det där. Rekommenderas!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson