![]() |
Hej!
Jag har kollat i forumet efter svaret på denna fråga, hittade dock inget som passade klockrent. Kan jag hyra ett rum i min privata bostad för mitt företag? Rummet är ca 12 m2 och är inrett till kontor med en soffa i för att sitta lite skönt och läsa. Vad är en rimlig hyra? Jag antar att det förmånliga i detta arrangemang är att jag får ut, säj 1500:- per månad till mig som privatperson utan att pengarna skattas som ev. vinst i företaget? Måste jag inte skatta för pengarna som privatperson? /Pajsarn |
Det du "alltid" har rätt till är att ta ut schablonagdrag för kontor i bostad. Om du inte äger fastigheten får du dra av 4000kr per år annars är det 2000kr (tror jag)
Skall du dra av mer så måste du kunna bevisa att rummet är ombyggt och enbart tjänstgör som kontor, vet att de brukar vara mycket restriktiva med detta. Men om du känner att du uppfyller detta krav så borde en rimlig hyresnivå vara att ta din totala hyra (inklusive el m.m.) samt dela på antal kvadratmeter som din bostad är på, multiplicera sedan med kontorsytan så får du en rimlig nivå. (Detta var rekommendationen föreläsaren drog på en nyföretagarträff på skatteverket förra året) /Anders Holgersson |
Det är mycket svårt att lyckas med detta. Du ska nästan ha en egen ytterdörr till detta kontor och skilja det från resten av huset. Vet att folk har haft mycket problem med att få igenom just detta.
|
Framförallt får man inte ha en säng i rummet, exempelvis. Hitills har det gått bra enligt det upplägget för egen del...
|
kan man inte hävda att muggen tillhör kontoret... : )
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
Du betalar väll inte för att skita ? :D |
Är det någon som verkligen fått igenom ett sådant avdrag utan att ha separat ingång till detta rum?
Enligt skatteverket är detta ett krav för att man ska få dra av lokalkostnad. |
Citat:
Det står inget om att det måste ha egen ingång till detta rum men jag tror dock att det är en stor fördel. För mig så har jag inte en enda personlig pryl i detta rum, Jag har inte några personer som behöver besöka företaget så den enda som behöver besöka rummet är ju ja. Varför skulle man inte få dra av för detta rum ? Jag skaffade större lägenhet för att få plats med mitt kontor så ska jag då betala av mina surt förvärvade och skattade pengar för att mitt jobb ska få ett kontor som jag hade klarat mig utan om jag hade haft en annan kontorslokal (säkert dyrare sådan). |
Att få igenom kostnaden är inte något större problem under förutsättninga att:
1 Man inte använder rummet till annat 2 Man verkligen har behov av att ha ett rum för företaget hemma 3 Man håller sig inom rimliga hyresnivåer och tar upp hyresintäkten som privatperson För att göra avdraget enligt schablonerna för hyra är dock inte kraven större än att man har behov av att arbeta hemma under minst 800 (?) timmar per år. |
Citat:
Men visst underlättar det med separat ingång inför skattemydigheten. Men se på frisörer, kiropraktiker, mindre bokföringsfirmor, etc som har verksamheten i sin bostad. Gemensam ingång som till det privata med separata arbetsrum. Fast du lär väl inte klara det med en tvåa i Råsunda eller Hägersten.... Edit: Håller med DFT |
Just detta fantastiska ämnet är väll ett ganska vanligt problem som förbryllar oss småföretagare.
Tänk er att ni bedriver mångmiljonomsättning från ert kontor som ni har i hemmet. Är det då rimligt att: 1. Dra av 4000kr i sin privata deklaration 2. Dra kostnaden i bolaget på en rimlig summa, vad det kostar er som privatperson att ha företaget hemma. Eller tänk er att lilla kalle har f-skatt bara för att kunna köpa momsfritt. Är det då rimligt att: 1. Dra av 4000kr i sin privata deklaration 2. Dra kostnaden i bolaget på en rimlig summa, vad det kostar er som privatperson att ha företaget hemma. Det kanske är så att det beror på vilken omsättning ert bolag har? Min revisor mummlade även att skatteverket lättade på reglerna för c.a 1,5 år sedan, vilket skulle göra det lättare att göra avdrag för kontor i hemmet. |
Citat:
Införandet av en förlängd sjuklöneersättning för arbetsgivaren gynnar i huvudsak stora företag. Bara för att ta ett exempel. Men de styrande (nästan oavsett partifärg) har inte förstått vilken enorm potential småföretagarna utgör. Läste att här i Skåne räknar de med att minst 20.000 personer kommer att bli utan arbete pga problem när 40-talisterna som är egna företagare kommergå i pension. |
Under många år drog jag av en del av min lägenhet, vilket var okej då. Reglerna (alternativ kontrollerna) har skärpts så det har blivit svårare.
I princip kan man säga, att kontoret skall vara så utformat att det inte kan användas till något annat. Du får inte heller göra avdrag för t.ex köket som kaffehörna, vardagsrumsbordet som konferensbord eller toa som kundtoalett. ;) Man har också blivit tuffare nu på sistone om du drar av parkering på företaget, det kan klassas som en förmån. Till exempel har Skatteverket börjat gå på företag som har eluttag vid p-platser. Det skall man som anställd skatta för. Gratis el är inte gratis alltså... Även om det har en miljöeffekt att värma motorn... Även att dra av telefonkostnader på hemmatelefon har skärpts. Likaså om företaget har mobiltelefon så skall det egentligen redovisas vad som är privatsamtal respektive företagssamtal. Om du har en affärsrörelse där du får dricks, så skall det tas upp till beskattning i deklarationen. Det är skatt på dricks, så om nån säger "Behåll växeln" och du får 100 kronor för en 99-kronors vara så skall du skatta för den där kronan... Hur många tror ni gör det!? :D Skatteverket.. Å denna älskade myndighet ;) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:12. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson