WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Starta kvalitetsmärkning? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5747)

md-solutions 2005-01-26 18:27

Jag har länge funderat på att starta någon organisation som med sitt sigill "kvalitetssäkrar" en webshop. Och så när jag läste den här tråden (http://www.webmasternetwork.se/f10t5735.html) så kom jag åter in på mina idéer. Är det någon som har några förslag eller är sugen på att hjälpa till?

//Mattias

marca 2005-01-26 18:48

En konsumentguide som betygsätter webbutiker är http://www.jagvetinte.com, antar att din idé är ett liknande upplägg. Ett sigill är ingen dum idé, det kan nog vara svårt och kräva mycket arbete med att få upp statusen för det dock.

/Martin

Tobbe 2005-01-26 18:52

Betygsätter? Du menar att alla butiker som har ett affiliatesystem får 10 i betyg? Wow, vilken idé..
I övrigt tar det nog tid att arbeta upp värdet i en märkning och bör göras av tredjepart, utan vinstintresse samt med stort inflytande inom samma bransch.

Edit: Var tvungen att tona ner kaxigheten lite... ni förstår min poäng.
Edit2: Kanske skulle skriva nåt vettigt också..

creoweb 2005-01-26 19:53

Kommer nog inte få den genomslagskraften som bla. jag skulle önska eller ni andra.

Krävs ett statligt organ för att nå resultat, typ konsumentverket.

Men, det är just detta jag efterlyser. Men jag är inte tänd på md-solutions ide riktigt...Inte på det sättet, men tanken är god!

/Jonas

mypay 2005-01-26 21:43

Iden är bra
Vägen dit är lång

och nej - det krävs inget statligt organ.. är svanen, falken etc statligt?

Kör på.. sätt upp bra riktmärken och få med dig några stora butiker som backar upp projektet så ska det nog gå!

Ge aldrig upp era idéer även om andra som inte har samma tro på ett projekt försöker få er till det.. kämpa på! till slut är det ni som står där med starkt varumärke och de andra med skägget i brevlådan!

dunken 2005-01-26 21:47

Om det ska vara en märkning så är jag på men då ska den vara riktig och endast dom som följer dessa regler mm

Tex att sidan ska ha antal betalningsalternativ, varan skickas inom en viss tidsperiod mm.
Det finns säkert mycket man kan baka in men jag tycker i sådant fall att det ska vara rätt hårda krav för de sajter som vill vara med och inte bara alla som vill vara med kan vara med utan alla ska testas.

Men visst skulle det vara en bra ide

Dock för att detta märke skulle kunna marknadsföra sig vilket jag tror de skulle behövas så borde även en medlemsavgift inte vara fel.

md-solutions 2005-01-26 22:12

Absolut, jag håller med om vad ni säger. Man kanske skulle kontakta konsumentverket. Och ha en viss medlemsavgift. Och ständigt jobba med det.

Jag ska fan ta tag i det här!

Who is with me? Skicka PM

Storen 2005-01-26 22:23

Citat:

Originally posted by md-solutions@Jan 26 2005, 22:12
Absolut, jag håller med om vad ni säger. Man kanske skulle kontakta konsumentverket. Och ha en viss medlemsavgift. Och ständigt jobba med det.

Jag ska fan ta tag i det här!

Who is with me? Skicka PM

Kul!.. Kör stenhårt!!

Denna tråd börjar likna den som pågick om webbhotellsbranschen för några månader sedan.. Samma typ av dialoger medlemmarna emellan. Har för mig då att (dåvarande?) Decibel till slut tog tag i projektet.. Undrar hur det gick med det förresten?

Jag är självklart nyfiken på detta (som åhörare) och undrar hur ni tänkt er att denna "certifiering" skall gå till?

digiArt 2005-01-26 22:27

Det är inte så att bitos kan vara något att försöka hänga på?

creoweb 2005-01-26 22:43

Bitos verkar vara ett bra alternativ

mypay 2005-01-26 22:54

vi på mypay backar upp det hela (måste kolla med min kollega bara :)

vi sysslar ju med betalsystem så det gäller väl även oss antar jag...

guran 2005-01-26 23:51

Jag har lite svårt att tro på en sådan här idé. Dels för att det egentligen inte betyder så speciellt mycket. Men det är klart att det går att organisera alla e-butiker i någon form av branschorganisation och ställa upp regler och kriterier för att få vara medlem i den. Det skulle åtminstone kunna sålla bort oseriösa e-butiker.

Det skulle även kunna skapa en diskussion om etik och moral för e-butiker. Går det att enas om några minsta gemensamma krav, så borde kunderna känna en viss trygghet i det. Det kan kanske behövas om det nu är så att folk tvekar en del inför ett köp över Internet.

Jag får nog kanske revidera mina första ord i detta inlägg.

Angående bitos, så får jag en liten sur smak i munnen när jag ser vilka som ligger bakom det. Speciellt ett av de företagen lever inte upp till kraven för fem öre. I mitt tycke är bitros ett märke för hyckleri.

Det är lite som när alla företag ska skriva att det har ISO9xxx, ISo14xxx osv. Fasen. Det betyder inte ett djäkla skit rent ut sagt mot en vanlig konsument (ursäkta språket, men jag blir så upprörd). Jo, en sak kan man tyda ut av det. Om en produkt är dålig kan man utgå ifrån att alla produkter är lika dåliga.

Storen 2005-01-27 08:39

Citat:

Originally posted by guran@Jan 26 2005, 23:51
Det är lite som när alla företag ska skriva att det har ISO9xxx, ISo14xxx osv. Fasen. Det betyder inte ett djäkla skit rent ut sagt mot en vanlig konsument (ursäkta språket, men jag blir så upprörd). Jo, en sak kan man tyda ut av det. Om en produkt är dålig kan man utgå ifrån att alla produkter är lika dåliga.
Hmm, du var inte lite negativ i ditt uttalande...! ;)
Vad grundar du ditt påstående på? Varför skulle inte nämnda ISO-system gynna en konsument?

Hittade förresten en webbutik som har ovanstående ISO-certifiering.. någon datashop var det.. Kommer inte ihåg adressen nu, men tydligen fungerar det i alla fall .

*återkommer om/när jag kommer på adressen*..

saflund 2005-01-27 16:50

Tycker ni att butiker med vuxenartiklar skulle få vara med eller tror ni att dom skulle skada statusen?

digiArt 2005-01-27 17:15

Citat:

Originally posted by saflund@Jan 27 2005, 17:50
Tycker ni att butiker med vuxenartiklar skulle få vara med eller tror ni att dom skulle skada statusen?
Kvalitetsmärkning ska väl handla om hur kunddata behandlas och leveranssäkerhet mm (inte vilka produkter som säljs). Hur detta ska mätas är väl en bra fråga, ISO som tidigare nämnts kanske kan vara bra riktlinjer att titta på.

Men egentligen, vad är tänkt att vinnas på detta? Kunderna måste i så fall bli medvetna om att märkningen finns, att den betyder något, vad den betyder, hur mätningen sker och att den efterlevs.

Sen ska kunden också ta ställning till att den betyder något för denne, att det är relevant att butiken har denna märkning för kunden vid just detta köp.

Ursäkta min lilla skepsis, men bitos har precis startat, istället för att dissa denna eller skapa en egen. Häng på och försök påverka. Det är iaf min åsikt, och jag har absolut ingenting med bitos att göra, har bara sett den och lite vad den står för.

mypay 2005-01-27 17:54

En sådan kontroll ska behandla tycker jag hur lätt det är att få tag i företaget vid reklamation eller andra fel, hur informativ deras sida är samt hur lätt det är att nå den information..

Sen huruvida man säljer dyrt/billigt eller sexleksaker eller vattenflaskor hör inte dit egentligen..

Sexleksaker är inget omoraliskt.. det är ingen som far illa av att Mats här skickar ut 2000 leksaker en vecka.. tvärtom - en massa personer mår bra av det

Det går inte jämföra en sexleksakshop med en porrsajt (tycker jag)

Jag tycker idén är bra - och det kan ju finnas två märken? Och hur man får ut märket är ju jätteenkelt. :)

känns som om många ibland krånglar till saker för sig.. jag har följt tråden och tja.. det verkar inte vara så krångligt att komma igång med en sådan sida

dunken 2005-01-27 18:09

Helt klart så ska inte produkterna ha någon betydelse för detta okej att man kanske inte ska tillåta en sajt med hemmagjorda brevbomber men bara sajterna följer lagen så ska produkterna inte ha någon betydelse tycker jag.

men det ska finnas klara och tydliga krav på den sidan där kravmärkningen är och marknadsföringen kommer att ske genom medlemsavgifter samt de besökare som kommer att klicka på bilden som finns på våra websidor.

Samt tycker jag att om det finns en listning som tex föreningssparbanken har eller hade innan så är det ju lätt för kunden att söka på sidan efter deras produkter.

Men ett viktigt MEN är att jag tycker inte sidan ska vara satsa på att vinna detta utan att det ska vara något gemensamt som vi gör och alla pengar som kommer in till sidan ska oxå gå ut på att marknadsföra den och alla andra sidor som finns på den.

ztream 2005-01-27 18:31

Vem vill jobba heltid idéellt?

Det är en bra idé, men jag tror den är dödfödd tyvärr.

Kan inte tänka mig att någon här (där en majoritet lever på att sälja varor och tjänster) har tid att offra på något som huvudsakligen inte ska vara vinstdrivande. Rätta mig gärna om jag har fel :)

Antagligen kommer folk svara med att det inte tar så mycket tid att sköta detta, men då tror jag inte ni tänkt efter ordentligt.

Ska man göra något ordentligt så kostar det tid.

mypay 2005-01-27 19:13

Självklart måste det ge vinst..

Ideellt jobbar man inom hjälporganisationer (knappt där ens) och inom föreningar..

Alex 2005-01-27 21:02

Jag är på.

En kanon idé.

skulle kunna jobba när skolan inte är i vägen.
sitter ändå här 24/7 ^^

Maccke 2005-01-28 02:47

tror det behövs tunga namn för att få en sådan idé att slå..
kommer krävas mkt jobb, vad är belöningen? det är frågan.. :)

Storen 2005-01-28 04:46

Absolut måste detta ge vinst för de som kommer att sitta med det. Risken är ju ganska överhängande att idén förfaller efter en tid..

Att se till ISO kan vara bra, men kanske är standarder enligt B2C-principen mer fördelaktigt att spana på? ISO9001 och liknande är ju främst till mellan företagens egna business . Dock gynnas privatkonsumenten i slutändan, men då i första hand i form av kvalitativa produkter..
Säkra leveranser, god personalvård, uppföljningar, rapportering, mätningar, dokumentation mm är i huvudsak till för företagen själva.

Att bara köra igång ett sådant här projekt låter som en lysande idé, men det kommer ta tid bara att få ut informationen samt få folk att lita på betydelsen av detta märke. Skall man återigen göra liknelser med ISO så bör det krävas att ett statligt organ (typ SWEDAC?) kontrollerar detta "certifieringsföretag" , så att allt verkligen sköts korrekt och att seriositeten bibehålls.. Man kan inte själv ställa en massa krav utan att själv rätta in sig i ledet.. Staten skall ju vara föredömmet i sådana här sammanhang, och ha dem som kontrollorgan är ett utmärkt val.

Hur hög nivå är detta tänkt att vara?

guran 2005-01-28 08:17

Felet eller missuppfattningen med ISO är kanske att det kallas för kvalitet. Att ett företag har ISO 900x betyder absolut inte att de tillverkar produkter av hög kvalitet. Det går att säga att varje produkt tillverkas på exakt samma sätt. Blir det då en bra produkt, så är alla tillverkade produkter lika bra. Men är produkten dålig, så är alla produkter lika dåliga.

Eftersom ISO 900x har fått en bild av att det betyder kvalitetsprodukter, så skaffar sig massor av företag det utan att egentligen förstå riktigt vad det handlar om. Det har blivit lite av pest och kolera. Det är något som behövs eftersom en kund som ska välja mellan två företag kanske väljer det som har ISO 900x.

I princip är ISO 900x en användarmanual. Varje företag skapar en användarmanual på hur allt i hela företaget ska göras. Det kan gälla hanteringen av en kundreklamation till hur eposten på företaget ska hanteras eller hur en produkt ska tillverkas. När manualen är skriven ber man någon certificera den. Sedan är det upp till personalen att läsa och följa manualen.

Att ha en manual är inte fel utan tvärom mycket bra. Blir någon i företaget sjuk, kan någon annan med hjälp av manualen snabbt sätta sig in i den personens arbete osv.

Vad kvalitet är för något är väldigt subjektivt och olika för olika personer. En företagsledare definierade kvalitet på följande sätt: "Kvalitet, det är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna." En annan definition kan vara: När produkterna stämmer med ritningarna.

Ett entreprenörföretag inom anläggningsbranschen arbetar på sådant sätt att när något avviker så ska det rapporteras. Det innebär att om de har fått ett paket som ska innehålla 100 muttrar och det innehöll 98 skruvar, då ska montörerna skriva en s.k. avvikelserapport. Sedan ska det in ett databassystem. När man använder sig av ISO 900x på detta sätt, då undrar jag hur det påverkar kvaliten på den anläggning som levereras i slutändan? Förmodligen bara om de inte köper två muttrar till.

För att sammanfatta detta så betyder det i princip att av två företag där det ena har ISO 900x och ett annat inte har det så har det ena företaget en skriftlig manual och det andra inte det.

Storen 2005-01-28 09:46

Ojdå!!
Vad har du för erfarenhet av dessa system? Vad var/är din roll? Kort och gott vad grundar du dina påståenden på?

Saxat från www.kvalitetsgruppen.com:
"Dock bör man vara införstådd att ISO 9001:2000 endast är riktlinjer och är gjort för att företaget själv ska inse vilka brister och risker det finns i produktionen av företagets produkter/tjänster. Alltså att införa ISO 9001:2000 innebär inte att man inte kommer att göra fel däremot är det bevisat att man gör färre fel, är bättre förberedd och har lättare för att sätta in åtgärder då det blivit ett fel.

Alltså ett kvalitetssystem skall styra och förhindra att fel uppstår i företaget. När man pratar kvalitet så tror många att man menar kvalitet på produkten eller tjänsten men detta är bara halva sanningen, kvalitet omfattar allt. Från början till slutet. Därför är det viktigt att kvaliteten inom själva företagets verksamhet är bra, för brister kan även uppkomma vid inköp och vid ordermottagningen. För det kvittar ju hur bra kvalitet produkten än har, om det visar sig att produkten som kunden fick inte var den som han beställde."

Läsvärt:
www.sis.se
www.detnorskeveritas.se
www.kvalitetsgruppen.se
www.kvalitetsmagasinet.com

guran 2005-01-29 04:31

Citat:

Originally posted by Storen@Jan 28 2005, 09:46
Ojdå!!
Vad har du för erfarenhet av dessa system? Vad var/är din roll? Kort och gott vad grundar du dina påståenden på?

Jag grundar mina påstående från mina studier i kvalitet på högskola. Det var några år sedan jag läste, så det blir lite luddigt. Gjorde även ett specialarbete på införande av ISO 900x.

När det gäller kvalitet så är det ett mycker mer vidare begrepp i en organisation än att bara ha ISO 900x. När man säger kvalitet, så låter det ganska tråkigt. Det är dock den intressantaste kurs jag har läst. Mycket statistik. Speciellt kul var det att lära sig leveranskontroller och veta när leverantörerna har fuskat med leveranserna.

De texter du citerade säger förbaskat väl vad det handlar om. Sedan gäller det att ha verktyg och kunskaper att hålla reda på vad som händer i produktionen, t.ex. leveranskontroller.

För att återgå till vad tråden startade med, kvalitetsmärkning. Ja, vad är då kvalitet när det gäller internethandel? Vi får definiera det och sedan sätta upp en manual för hur det ska uppnås.

md-solutions 2005-01-29 09:16

Citat:

Originally posted by Maccke@Jan 28 2005, 03:47

Vinst och vinst. Låt säga att medlemsavgiften eller vad man nu ska kalla det är 100kr i månaden, och att man har iallafall 1000 butiker som vill vara med, då har man ju en liten fin inkomst på 12 miljoner om året. Någon form av lön kan man ju ta ut.

För övrigt vill jag meddela att jag nu redan påbörjat projektet.

dunken 2005-01-29 11:31

Citat:

Ursprungligen postat av md-solutions
Citat:

Ursprungligen postat av Maccke

Vinst och vinst. Låt säga att medlemsavgiften eller vad man nu ska kalla det är 100kr i månaden, och att man har iallafall 1000 butiker som vill vara med, då har man ju en liten fin inkomst på 12 miljoner om året. Någon form av lön kan man ju ta ut.

Ja det var ju så jag menade.

Vinst javisst men löner mm dras ju innan vinst.

Klart att dom som jobbar med det ska ha lön det är ju ingen tvekan om det men om det nu skulle bli 12 mille om året så blir det ju en rätt bra marknadsföring av alla våra sajter om man säger så genom denna sidan.

Så jag tror ju inte att någon kommer att förlora på detta.

mvh/Tomas

chewie 2005-01-29 11:53

1000 ebutiker i Sverige låter lite väl möe tycker ni inte det?

dunken 2005-01-29 12:09

Citat:

Originally posted by chewie@Jan 29 2005, 12:53
1000 ebutiker i Sverige låter lite väl möe tycker ni inte det?
hehe det finns säkert inte så många som kommer klara de sten hårda kraven :)

jimmie 2005-01-29 12:42

Citat:

Citat:

Medlemsavgiften borde ju vara baserad på butikens storlek. Att en butik som komplett betalar 100:- för en kvalitetsmärkning är ju lite väl lite med tanke på den goodwill de får av det. Men avgiften skulle kunna vara 100:- första året för att bygga upp en kundkrets(butikerna bör vara medvetna om att det är ett testår och att avgiften blir högre senare) och sedan när märket blir lite mer känt så börjar man ta ut "riktiga" avgifter.

guran 2005-01-29 14:52

Citat:

Citat:

Det är just det här som är felet med många förening. De börjar leva för sin egen existens på grund av att det blir folk i dem som får sin utkomst genom dem. Föreningens mål tas över av de anställdas mål.

Se bara på all kritik som har sagts om NIC-SE. Jag ska alltså klistra dit något kvalitetsmärke på min e-butik för att det ska vara några självgoda typer (ej riktat till någon här på WN) i en styrelse som ska leva gott? Redan det får kvalitetsmärket att smaka surt.

En intresseorganisation får man nog inte betrakta som en affärsidé.

Lindahl 2005-01-29 15:02

Citat:

Originally posted by guran@Jan 29 2005, 14:52
Det är just det här som är felet med många förening. De börjar leva för sin egen existens på grund av att det blir folk i dem som får sin utkomst genom dem. Föreningens mål tas över av de anställdas mål.

Se bara på all kritik som har sagts om NIC-SE. Jag ska alltså klistra dit något kvalitetsmärke på min e-butik för att det ska vara några självgoda typer (ej riktat till någon här på WN) i en styrelse som ska leva gott? Redan det får kvalitetsmärket att smaka surt.

En intresseorganisation får man nog inte betrakta som en affärsidé.

Mycket viktig synpunkt. Tror också att det är viktigt att inga ekonomiska intressen går före syftet, det kommer innebära en risk för minskat förtroende.

Storen 2005-02-21 12:55

Hejsan!
Tycker det är synd om idén rinner ut... Hur har det gått för dig md-solutions?

Pratades om ISO-system inom industrin och jag har faktiskt hittat en e-butik som har denna certifiering..

http://www.dustin.se

md-solutions 2005-02-21 14:33

Citat:

Originally posted by Storen@Feb 21 2005, 13:55
Hejsan!
Tycker det är synd om idén rinner ut... Hur har det gått för dig md-solutions?

Pratades om ISO-system inom industrin och jag har faktiskt hittat en e-butik som har denna certifiering..

http://www.dustin.se

Jo jag har haft otroligt mycket på sistonde men jag har kollat runt lite och jag tror allting skulle gå bra. Funderar på att kalla ihop en del parter till ett möte så småning om.

md-solutions 2005-03-27 01:27

Nu har det kommit till skott. Jag har pratat med konsumentverket och lite folk. Jag söker nu 1-2 partners för detta projekt.
Jag har redan börjat med projektet, och söker folk för att hjälpa till att driva det och att utveckla hemsidan.

Du bör kunna en del PHP/MySQL och vara professionell och seriös. Att bo i Stockholm är en fördel.
Projektet kommer att kräva en del tid.

Andra meriterande kunskaper:
Ekonomi
Försäljning
E-handelssystem
Konsumentjuridik
Utveckling
Marknadsföring
Glad, positiv och har bra kontakt med människor

Övriga intressenter är mer än välkomna att höra av sig till mig.
Maila gärna lite information om dig själv, kunskaper m.m. till [email protected].

Ingen ekonomisk ersättning utlovas, men enligt nogranna kalkyler, budgeteringar och samtal med diverse intressenter
så chanser till fast anställning inom kort efter projektets "sjösättning".

//Mattias

jonny 2005-03-27 15:07

Citat:

Originally posted by md-solutions@Jan 29 2005, 10:16

Kanske är lite petigt och spelar kanske ingen större roll, men 1000 medlemmar som betalar 100 kr per månad innebär en intäkt på 1000 x 100 = 100 000 kr per månad inte 1 000 000 kr per månad. Således blir årsintäkten 1,2 miljoner och inte 12 miljoner.

1,2 miljoner bör å andra sidan räcka för att en eller två personer på heltid ska kunna jobba med detta och få ut en rimlig lön - men det blir inte mycket över till marknadföring av certifieringen - där skulle man ju egentligen behöva köpa annonsplatser för åtimonstone ett par hundra tusen per månad för att marknadsföra certifieringen.

md-solutions 2005-03-27 15:16

Petigt och petigt.. det har du rätt i :)
Slarvfel =)

Gonte 2005-07-20 19:57

bara ett allmänt råd för att sånt här ska funka i längden:

låt det vara en förening, där några är anställda (krävs för all administration som blir), men där styrelsen innehåller en majoritet av ideella personer, vilket gör att föreningen inte lika lätt kan spåra ur och fortsätta drivas för att några vill tjäna pengar på den....

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson