![]() |
Hejsan!
Detta är en av mina första poster här på forumet och den absolut första tråden jag skapar. Om jag gjort något fel skicka ett PM så ändrar jag det omedelbart. Anyhow, över till det viktiga: Idag blev jag utslängd från Google AdSense, uppenbarligen utan större anledning. De vägrar att meddela varför utan påstår att jag har använt ett script eller "liknande" för att producera felaktiga klick. Så är inte fallet. Efter att ha letat lite på nätet efter information om liknande fall fick jag reda på att om man får alltför många klick från samma IP eller alldeles för hög CTR under en dag tolkar Google det som att man antagligen fuskar och kickar en. Jag tror personligen att jag blev kickad för att jag antingen hade en alltför välvillig medlem som försökte stödja sidan genom att klicka en massa, eller någon som är medveten om denna "svaghet" hos AdSense och utnyttjade det för att helt enkelt förstöra för mig. Har någon annan råkat ut för liknande behandling? Hur går ni tillväga för att motverka att något liknande händer? |
Verkar lättare för Google att helt enkelt ignorera besökare som klickar mycket på adsense reklamen istället, annars skulle många fler sidor blivit avstängda.
|
Citat:
|
Citat:
|
Hur många visningar och hur många klick handlar det om då?
|
Generellt sett verkar det vara så att Google "rödflaggar" varje sajt där CTR överstiger 10% eller där fler än 40 klick kommer från samma IP. Detta är vad jag har lyckats "sammanställa" dels av min egen statistik innan de stängde ner mig och vad andra har påpekat.
Generellt verkar det som om de inte bryr sig ett dugg om vilka sajter de stänger ner och det har påpekats i flertalet forum att "anfall" kan göras mot konkurrenter som använder AdSense helt enkelt genom att klicka en massa på deras reklam-länkar... Sen verkar de faktiskt stänga ner ganska många sidor, de svarar inte på e-postförfrågningar alternativt så får man som jag ett "färdigskrivet svar" som de skickade en gång till när jag påpekade att jag inte ville ha detaljer som svar, bara en fråga om de hade registrerat en enskild IP eller en bot som klickade på länkarna... Google verkar ge massvis med pengar, men om man "råkar" höja deras "röda flagga" så är man körd, oavsett hur mycket pengar man har tjänat, oavsett hur stor sidan är (om man inte är JÄTTESTOR dvs...). Har inte särskilt mycket till övers för Google numera... de agerar precis likadant som alla andra företag som uppnår en viss "makt" och monopol... vilket är tragiskt. Jag tror många under en ganska lång tid har sett Google som ett företag som försökte "tjäna pengar utan att trampa på folk", men det är ganska uppenbart att ett företag alltid beter sig likadant när en viss storlek har uppnåtts. Fredrik: Jo, många har påpekat att det nog vore bättre för Google att ignorera klick som verkar vara upprepade från samma IP men jag undrar om de inte fakturerar sina annonsörer för dessa ändå när de stänger ner en sida. Om de nollställer värdet på sådana klick så skulle inte en annonsör behöva betala, nu måste de det. Ser ingen annan anledning till varför de skulle göra så... |
Har tänkt på det där också, finns en massa saker man kan göra för att sabba.
Det de borde göra istället borde vara att de helt enkelt bannar det ipet som klickar. |
Riktigt kasst system. Jag vet flera halvstora som blivit avstängda på senare tid.
|
Att folk som faktiskt fuskar blir avstängda är ju inte mycket att säga om. Dock är det givetvis inget hållbart system om det faktiskt går att utnyttja av illvilliga personer för att sabotera för andra. Google borde verkligen akta sig för det. Visst, dom är så stora så att dom har makt, men om det blir en utbredd trend att ta bort sina konkurrenter och sina ovänner från marknaden genom att klicka frenetiskt på deras AdSense-annonser och Google bara spelar med dessa sabotörer, ja då kan det snabbt gå utför med Google AdSense.
|
Jag håller med! Fuskar man ska man bort, men det är till att börja med enklare att ta bort IP-nummer som klickar överdrivet och dessutom inte lika "farligt" som deras nuvarande system. Alla små- till medelstora sidor ligger ju faktiskt i faro-zonen... hur länge tar det innan vi får Google-utpressare på händerna? Ge oss XXX antal kronor eller så kör vi ert AdSense system i botten...
|
Jag skulle nog gärna se att de helt enkelt banner ipnumret eller om det är så omständigt och svårt från deras sida så borde jag få en rapport på de ipnummerna som klickar för mycket så jag har en möjlighet som sajtägare att själv stänga av dem eller visa alternativ reklam för dem. Jag tror säkert att vissa sidor stängs ner på grund utav besökare vill stödja sidan och klickar på :D Resultet blir istället motsattsen till vad besökaren ville uppnå.
edit: egentligen förstår jag inte varöfr de över huvud taget godkänner mer än 10klick från ett ip under en kortare tid. Så intresserad av reklamen är nog inte många besökare... |
Håller med om att det lätt kan gå utför för Adsense om detta eskalerar som det verkar göra för tillfället. Har hört ett flertal andra som samma sak hänt för och jag med ganska stor säkerhet vet att de ej manipulerat med annonserna på något sätt.
Tycker det är givet att de måste ställa sig bakom sajtägare för att gemensamt stoppa all form av sabotage, om detta är anledningen. Att ge information till sajtägare om IP-adresser vars aktivitet blivit rödflaggad av Google torde vara ett enkelt första steg vilket gör att sajtägaren helt kan blockera åtkomst för dessa personer, och Google självklart inte visa annat än eventuellt public service ads för dessa. |
Som FredrikMH beskriver så handlade det i mitt fall om en besökare som ville stödja sidan... och om de kan skicka färdigskrivna mail till oss användare och stänga ner konton per automatik kan de väl göra som ni föreslår och informera ägaren om vilka IP-adresser som är rödflaggade samt ge denne en viss tid att hantera dessa IP-adresser (stänga av, varna eller liknande) innan kontot stängs ner.
Idag är det "pang du är körd" och de ger en aldrig en andra chans heller. Något jag finner fruktansvärt förolämpande, men det kanske bara är jag som tycker att det är förolämpande att bli utesluten pga deras "misstag"... Nåväl, hursomhelst hoppas jag att fler har blivit medvetna om de nackdelar och svårigheter som finns med Google AdSense och gett en alternativ bild gentemot det annars så positiva feedback systemet har fått. |
Citat:
|
Om man skulle få meddelande och statistik över när och av vilket IP, som har rödflaggat en, så skulle man kunna utveckla en metod för att fuska så mycket som möjligt, utan att bli avstängd.
Det handlar bara om att göra några olika webbplatser med separata adsense-konto och sedan testa sig fram... Skulle det vara bra för Google? |
Oj detta oroar mig ordentligt nu när jag håller på att starta upp en ny site.
Nya siter har i början en tendens att bli besökt av den närmaste vänskapskretsen den första veckan eller så innan man hunnit börja annonsera. Om jag då skulle skaffa mig Google-ads ikväll och lägga upp det på sidan och mina vänner sedan får för sig att klicka på någon länk för att vara snäll mot mig eller något sådant så löper jag alltså mycket stor risk att bli kickad direkt när jag inte har så mycket andra besökare. Menar inte på något sätt att jag ber mina vänner klicka men jag misstänker att de skulle vilja vara vänliga och trycka på någon länk om det fanns någon att trycka på - godhjärtade som de är... |
Behöver väl inte handla om statistik, enbart "IP: 213.222.222.22 har rödflaggat din sajt. Du har 5 dagar på dig att lösa detta problem, antingen genom att stänga ute detta IP-nummer eller förhindra denna användare att använda sig av våra annonser. Om inget har skett på 5 dagar stängs ditt konto av. Om samma IP-nummer rödflaggar din sida igen kommer vi att stänga av ditt konto".
Så svårt var det. Utan statistik. Visst kan man säga att IP-nummer X klickar 1+X där X är antal dagar sen starten för att se när man blir avstängd och då behöver man bara ett enda "test-konto". |
Citat:
Jag syftade såklart på att man skulle bygga statistik själv. Inte att Google skulle presentera den för mig. |
Som sagt, man kan uppnå samma sak med hjälp av ett enda konto och att man klickar mer för varje dag som går, samt sparar den statistik som man faktiskt får dag för dag hos Google.
Kristofer: Min sida hade inte ens öppnat officiellt än när jag blev kickad från AdSense och jag bara hade ett 30-tal testanvändare, de flesta mina vänner eller särskilt inbjudna för det syftet. Roligt att någons välvilja ledde till denna fadäs! :-( |
Citat:
Som annonsörer både på AdWords och andra affilliate program tycker jag inte det är kul att betala för andras välviljor utan för riktiga kunder/besökare. Om 30 av dina polare kommer in och klickar lite blir inte du rik, du kommer knappast ens upp i utbetalningsnivå, men om 3000 webbmasters gör sidor för 30 av sina polare så får jag sitta och betala xxxx kr för deras "välvilja". Dessutom framgår det klart och tydligt hos Adsense att all som helst uppmaning till klick är förbjuden, och det avsett om det sker på sidan eller i telefonsamtal med polaren. |
Men om det inte har skett någon uppmaning, inte ens "via telefon".
Jag själv annonserar via AdWords jag med, så jag förstår dig precis! Däremot är jag medveten om att det faktiskt är så att en del av klicken beror på att någon vill stödja den sida där annonsen visas. Så är det med ALLA annonser på nätet. Folk är väl medvetna om att annonserna ger pengar till de som sköter sidan och behöver knappast uppmaningar för att vilja stödja någons sida. Jag har knappast som "mål" att bli rik genom AdSense och dessutom skulle alla inkomster gå till en ideell ungdomsförening, inte till mig. Vad har JAG att tjäna på det? |
Citat:
|
Citat:
Dock är tyvärr inte allt frid och fröjd ändå, med ett sånt system. Men man får ju inse att det ligger lite i linje med sakens natur, detta. Man kan de facto ALDRIG veta vilken person som sitter bakom tangentbordet (en IP är definitivt inget personnummer och cookies raderas ofta), ändå har man ett system som bygger på att det inte får vara "fel" person som sitter där och klickar. Det måste göras grovhuggna fyrkantiga regler, som antingen innebär att det försvinner en massa pengar till fuskare eller kan orsaka att helt oskyldiga anklagas och t.o.m. sparkas ut eller i bästa fall hamnar någonstans där emellan. Någon perfekt lösning finns inte i sikte, vill man helt bli av problemet finns det bara ett sätt, att helt sluta med CPC. |
Jag har haft Google AdSense sedan september då jag började arbeta på sidan och bjöd in mina test-användare 1:a september. 5 månader senare så blir man utkastad för att någon saboterar eller försöker hjälpa en.
Men men, man ska väl vara någon viktig person eller ha en massa användare för att Google ens ska bry sig om en när man förfrågar sig. Hohojaja, sånt som händer. Jag ser det som en "dyr" läxa iallafall (2'500 kronor), synd bara att man inte kan återsöka till programmet senare. |
Får man fråga hur många test-användare/polare du hade in? Är det inte väldigt mycket att ha tjänat 2500kr på att några polare surfat på sidan? För mig låter det som de klickat väldigt mycket.
|
Lånar tråden lite :D Ni som har blivit avstängda vad hade ni för inkomster med adsense i genomsnitt per dag, klicks, visningar av adsense reklam och antal besökare på eran sida. Skulle vara intressant att få reda på
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Google AdSens kör med ett osjysst spel genom att de anklagar falsk för det ena och det andra. Känner själv till folk som har blivet kickad från Google AdSense helt utan någon anledning till det.
|
Jag tror fortfarande att majoriteten av folket som blir kickade har verkligen gjort något.
Sedan om de gjorde det medvetet eller inte är en sak att klura på. Läste om ett fall där personen hade blivit utkastad när en bot klickat tusentals gånger på annonserna, han rapporterade in detta men blev ändå utsparkad. Efter ett helvetes mailande (troligen) så fick han tillbaka sitt konto. Google gör troligen i flesta fall rätt, men fel med att hålla inne informationen. Kan ju vara svårt att motbevisa anklagelserna annars ... |
Citat:
|
Citat:
Vilket kan vara svårare att märka. Men tror även de har koll på om det är samma ip på kontot som klickat, osv.. Vågar inte uttala mig för mycket eftersom jag inte har något bevis i händerna alls :P Men givetvis, verkar lite farligt att vara beroende av en sak. Lika så att vara beroende av en sökmotor |
Grymt oseriöst med smutskastning av konkurrenter. Trodde mer om er MissDomain.
|
Citat:
Därmed så drar jag slutsatsen att Google AdSense kör med ett osjysst sätt genom att stänga av användare från Google AdSense. |
Istället för att stänga av användare från Google AdSense så kan de införa att man kan spärra vissa IP så att klick inte räknas från dem.
|
Det finns ett fåtal personer som har problem och är väldigt högljudda (av förståerliga skäl), men det finns även en väldigt stor mängd nöjda samarbetspartners till google. Jag är inte på något sätt odelat positiv till google/adsense men att påstå att man kan bli "utkastad hursomhelst" ur adsense är bara rent nonsense. Jag har själv fått varningar/meddelanden från adsense för diverse olika småsaker och det har aldrig varit några problem efter att jag har rättat mig efter deras synpunkter.
MST2005: om du har sådana önskemål så finns det tredjepartsmjukvara som gör precis det. Det är även relativt enkelt att själv skriva kod som loggar klick på annonserna och automatiskt visar en vanlig banner efter ett tag istället för annonsen. |
Citat:
Troligen får alla det om det inte handlar om någon super-scam. |
Citat:
Och säga att vi är konkurrenter är ju också helt fel. Vi är ett affiliatenätverk och kompletterar varandra. Det finns en anledning till att exemeplvis vår konkurrent Tradedoubler låter Overture marknadsföra sig via deras nätverk. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson