WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Firefox populär (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5703)

Ingo 2005-01-24 18:37

"Firefox har blivit ett allt större hot mot Internet Explorer och man beräknar
att man sedan november har ca 265 000 nedladdningar per dag,
med andra ord har man passerat 20 miljoner.

Oberoende företag har rapporterat att Microsofts webbläsare Internet Explorer
börjar tappa sitt övertag då många fått upp ögonen på Firefox som webbläsare.

Mätningsföretaget Websidestory ser att Firefox tagit 0,88 procent av marknaden
sedan början av december medan Internet Explorer har tappat 0,7 procent under
samma period."

Källa: http://www.idg.se

naredi 2005-01-24 19:27

Jag installerade Firefox igår och är helnöjd :)
Kanske var man den tjugonde miljonte?

viper 2005-01-25 18:45

Tjenare,

Jo jag kör också Mozilla, Firefox och allt vad det heter och jag är mer än extremt nöjd med det, några saker är lite dumt än och det är att jag tex inte får min internetbank hos Handelsbanken att fungera, annars kör jag enbart Firefox.

Jag hoppas verkligen att många många fler går över till den webbläsaren då den i allmänhet är mycket bättre, inte minst att man kan använda tabbar.

Mvh,
Viper

mypay 2005-01-26 00:15

Ett stort antal webbutiker fungerar inte under något annat än MSIE

Det är inte de andra läsarnas fel utan det är den som kodat sidan som inte kan koda rätt helt enkelt. Och vart leder det i mitt fall? Jag handlar inte - jag stänger fliken och letar rätt på en konkurrent (tänk på det ni här som INTE optimerar för FF och de andra)

Kör med FF för att jag tycker den är smidigare och framförallt säkrare

Thomas 2005-01-26 00:19

Jag har laddat ner 2 ggr, använder IE så - 2.

Thomas

Joel 2005-01-26 08:41

Tyvärr är det nog så också att % skulle vara betydligt högre om alla sidor vore optimerade för Firefox.
Jag ser det inte så att det är fel på webbläsaren(firefox) som inte kan tolka sidor rätt, för det är just det den gör - tolkar den rätt, inte som ie. En sida som är XHTML och riktigt byggd ser mer eller mindre exakt likadan ut i ie som ff utan att man behöver ändra något eller köra med speciella stylesheets för FF eller andra konstigheter.

//Joel

guran 2005-01-26 10:08

Använder FF lite men föredrar Opera då den har lite mer praktiska småfunktioner som jag gillar. Dock måste jag säga att FF kan ha lite svårt att rita upp en sida. Det krävs då att man trycker på uppdatera för att den ska rita om sidan och få till den på rätt sätt.

Klorinsky 2005-01-26 10:32

Citat:

Originally posted by guran@Jan 26 2005, 11:08
Använder FF lite men föredrar Opera då den har lite mer praktiska småfunktioner som jag gillar. Dock måste jag säga att FF kan ha lite svårt att rita upp en sida. Det krävs då att man trycker på uppdatera för att den ska rita om sidan och få till den på rätt sätt.
exakt. Jag upplever FF mer buggigt än IE.

matlin 2005-01-26 12:05

Det är inte FF som är buggig det är html-koden som är felaktig.

Problemet är oftast nästlade tabeller där FF ibland räknar fel på hur stora celler ska vara. Detta för att sidorna är kodade för MSIE.

Koda standard, tycker jag, mindre problem och minder risk för att man måste "göra om".

Clarence 2005-01-26 14:37

Mindre små-buggar i FF 1.0 PR än i första skarpa versionen är min erfarenhet. Jämfört med båda tycker jag ändå att IE hamnar ljusår efter.

WizKid 2005-01-26 17:56

Många buggar när det gäller renderingen av sidor kommer fixas i Firefox 1.1 som kommer bygga på Mozilla 1.8 istället för Mozilla 1.7 som Firefox 1.0 bygger på. Har själv kört FF i 2 år och jag är mycket nöjd. Att själv kunna skriva Extensions är helt underbart. Jag har märkt en ökning får ca 5% till nästan 20% av Mozilla användare på min sida.

Joel 2005-01-28 16:39

Såhär (lite överraskande) ser min egna statistik ut för en av sajterna:
1. Internet Explorer 6.x 82.1 %
2. Mozilla Firefox 1.x 14.9 %
3. Mozilla Firefox 1.5 %
4. Internet Explorer 5.x 1.5 %

Det är en webbshop det handlar om, så stor del av besökarna är helt vanligt dödliga människor :rolleyes:
Hur ser er statistik ut?

1337pm 2005-01-28 17:52

Internet Explorer 86.2 %
Firefox 7 %
Mozilla 1.2 %
Opera 1 %
Konqueror 0.9 %
Safari 0.9 %

Resten okända. Tyvärr inge data på versionerna. Det här är från en utbildningssida med ca 1000 unika besök per månad. Så det är inga stora mängder trafik. Kan tänka mig att många sitter i skolan och surfar och där är IE vanligt?

WizKid 2005-01-28 17:53

Min egna. Också webbutik.

Internet Explorer 6.0 - 74.99%
Mozilla 1.7 (inkl FF 1.0) - 17.04%
Opera - 1.62%

Mozilla har ökat enormt senaste tiden.

Clarence 2005-01-31 01:51

Statistik för WN:
Internet Explorer 7.3 %
FireFox 14.9 %
Opera 3.1 %
Mozilla 1.7 %

Lite överaskande att se att wget hamnar före konqueror i listan (båda långt efter listade) :P

guran 2005-01-31 02:39

Citat:

Originally posted by Clarence@Jan 31 2005, 01:51
Statistik för WN:
Internet Explorer 7.3 %
FireFox 14.9 %
Opera 3.1 %
Mozilla 1.7 %

Lite överaskande att se att wget hamnar före konqueror i listan (båda långt efter listade) :P

Fattas det inte en siffra för IE?

Sedan så får jag konstatera att om denna utveckling håller i sig, så lär nog väldigt många webmasters eller IT-avdelningar börja gripas av panik. Det blir nog svårt att förklara för en VD eller en styrelse anledningen till att besökare som inte använder sig av IE skulle uteslutas från deras hemsida. De siffror som nu visas upp av er ovan lär snart visa sig även i försäljningsstatistiken, speciellt om det visar sig att profilen på kunderna är kunder som föredrar FF.

Åter igen visar historien att när det gäller IT kan saker och ting skifta väldigt fort. För att citera några företag och personers uttalanden.

IBM: Det finns en marknad för kanske 100 privata PC.
Telia: Vi kommer aldrig tjäna några pengar på Internet.
Svensk kommunikationsminister: Internet är en fluga som snart har gått över.

Nu är ju deras uttalanden inte exakt som jag har skrivit dem ovan, men innebörden är densamma.

Clarence 2005-01-31 07:01

Ajdå, 77.3% IE ska det va

Joel 2005-02-01 00:10

Citat:

Originally posted by guran@Jan 31 2005, 02:39

Sedan så får jag konstatera att om denna utveckling håller i sig, så lär nog väldigt många webmasters eller IT-avdelningar börja gripas av panik. Det blir nog svårt att förklara för en VD eller en styrelse anledningen till att besökare som inte använder sig av IE skulle uteslutas från deras hemsida. De siffror som nu visas upp av er ovan lär snart visa sig även i försäljningsstatistiken, speciellt om det visar sig att profilen på kunderna är kunder som föredrar FF.

Åter igen visar historien att när det gäller IT kan saker och ting skifta väldigt fort. För att citera några företag och personers uttalanden.

Nu är ju deras uttalanden inte exakt som jag har skrivit dem ovan, men innebörden är densamma.

Glöm inte Bill Gates: 640 kb should be enough for everyone! :D

Jag skulle aldrig falla mig in att göra en sida(då speciellt inte webbshop) som inte fungerar lika klockrent i FF som i IE. Det har blivit allt mer viktigt idag!

forngren 2005-02-01 21:55

Citat:

Originally posted by programmer@Jan 28 2005, 17:39
Såhär (lite överraskande) ser min egna statistik ut för en av sajterna:
1. Internet Explorer 6.x 82.1 %
2. Mozilla Firefox 1.x 14.9 %
3. Mozilla Firefox 1.5 %
4. Internet Explorer 5.x 1.5 %

Det är en webbshop det handlar om, så stor del av besökarna är helt vanligt dödliga människor :rolleyes:
Hur ser er statistik ut?

Finns det högre 1.0?

Robert 2005-02-01 22:04

Citat:

Ursprungligen postat av guran
Citat:

Ursprungligen postat av Clarence
Statistik för WN:
Internet Explorer 7.3 %
FireFox 14.9 %
Opera 3.1 %
Mozilla 1.7 %

Firefox är en fluga! ;)
(Robert skriver in sig i historieböckerna)

xix xeaon 2005-02-05 05:57

1. Internet Explorer 6.x 76.7 %,
2. Mozilla Firefox 1.x 13.3 % och
3. Internet Explorer 5.x 10.0 %
har min sida, nu är väl statistiken kanske inte så bra då typ ingen är inne på den men när du nu frågar så =)

Milad 2005-02-05 15:01

Firefox hit och Firefox dit...vad är det IE inte har som Firefox har (ngt som är nödvändigt)???

WizKid 2005-02-05 15:30

Citat:

Originally posted by Milad@Feb 5 2005, 15:01
Firefox hit och Firefox dit...vad är det IE inte har som Firefox har (ngt som är nödvändigt)???
Beror väl på vad du anser är nödvändigt. Själv skulle jag inte klara mig utan tabbar, extensions, Live Bookmark. Extensions som Adblock gör livet mycket lättare. Har även sett tester på att Firefox popupblocket är bättre än SP2:s. Sen att Firefox är mycket säkrare ser jag också som en fördel. Och vad jag vet så finns säkerhetsuppdateringarna som fixades i SP2 inte tillgängliga för dem som inte kör XP.

Sen kan man ju vända på den frågan. Varför använda IE när du kan använda Firefox? Med tanke på att 20 miljoner laddat ner Firefox och användandet på min sida har ökat från kanske 5% till nästan 20% senaste året så måste det ju finnas saker som användarna vill ha i Firefox.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson