WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Framtidens webb (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5613)

nomicon 2005-01-19 10:46

Hur tror ni att webben ser och hur den kommer att användas om låt oss säga, 10 år?
Webben kryper ju in snart överallt, mobila enheter, på tåget, på flyget osv..
Intressant också rent designmässigt hur man arbetar om 10 år..

vad tror ni?

Decibel 2005-01-19 10:59

Man kan ligga kvar i soffan och ha allt inbyggt i olika möbler, eller varför inte i kroppen.
Röststyrning och projicering på näthinnan av bildskärmen, muspekaren styrs genom att röra pekfingret.

Skämt åsido, klart det kommer utvecklas, ser nog inte så stor expansion just på webben utan snarare sätt att se på sidor och webbhandel.

mypay 2005-01-19 11:17

är rätt säker på att det mesta kommer smälta samman inom kort..

vi kommer inom kort boka tvätttiden från vår lägenhet.. posten kommer bara syssla med paket inom kort.. vi kommer sitta med telefoner som har samma kapacitet som våra idag värsta spelmaskiner har (en mobil på 3Ghz processor och 120Gb hårddisk - lika stor som ett sudd)

det vi idag kallar webb är nog kvar.. som det ser ut idag med.. vi kommer inte ha utvecklats speciellt mycket som ras under 10 år så vi kan inte ändra saker för mycket.. men däremot kan tekniken som det presenteras på utvecklas på ett helt annat sätt..

vi kan mycket väl ha det så smidigt att TVn hemma byter kanal utefter vad vi vill se.. utan en fjärr.. vi har kanske inte ens en TV utan det projiceras skarpt och fint i luften.. who knows..

bara hoppas man får vara där när det händer

Decibel 2005-01-19 11:53

Citat:

Originally posted by mypay@Jan 19 2005, 11:17
vi kommer inom kort boka tvätttiden från vår lägenhet..
Har jag gjort sedan 2001 :)

http://212.181.71.162/x/HTML_SITE.ASP

(Man kan få påminnelse när maskinerna är klara också, eller när torktumlaren tycker tvätten är torr)

Storen 2005-01-19 12:24

Citat:

Ursprungligen postat av Decibel
Citat:

Ursprungligen postat av mypay

(Man kan få påminnelse när maskinerna är klara också, eller när torktumlaren tycker tvätten är torr)

Japp, och man får en signal när posten ligger i facket ..

Alltså den gammeldagsa varianten.. :D

Decibel 2005-01-19 12:25

Citat:

Ursprungligen postat av Storen
Citat:

Originally posted by -Decibel@Jan 19 2005, 11:53
Citat:

Japp, och man får en signal när posten ligger i facket ..

Du menar idioten som smäller igen locket på postlådan 04 på morrn när tidningen kommer ? :)

Nu blev de lite för mycket offtopic här, men kunde inte hålla mig :)

Vinklubben 2005-01-19 13:31

Gissar på (eller snarare hoppas på) att webbläsare kommer ersättas av RSS-liknande klienter som enbart laddar ner välstrukturerad information. Användarna själva styr presentationen genom themes eller liknande och slipper fundera ut hur navigationssystemen fungerar på alla olika sajter. Alltså samma navigering oavsett sajt. Detta leder till enklare användning = fler användare.

Tre navigationssystem kommer vara standard: global, lokal och kontextuell. Kontextuell navigering kommer bli allt viktigare.

Dessutom kommer informationsarkitekturen strömlinjeformas enligt majoritetsprincipen. Webbkonventioner kommer långsamt växa fram och slå ut sajter som inte rättar sig efter best practice.

Vilket innabär att alla banker kommer ha samma huvudkategorier, alla möbelsajter, alla nyhetssajter etc. Ja, ni fattar.

In med informationsarkitekter och duktiga skribenter, ut med webbdesigners.

nomicon 2005-01-19 14:12

Citat:

Originally posted by Vinklubben@Jan 19 2005, 14:31
Gissar på (eller snarare hoppas på) att webbläsare kommer ersättas av RSS-liknande klienter som enbart laddar ner välstrukturerad information. Användarna själva styr presentationen genom themes eller liknande och slipper fundera ut hur navigationssystemen fungerar på alla olika sajter. Alltså samma navigering oavsett sajt. Detta leder till enklare användning = fler användare.

Tre navigationssystem kommer vara standard: global, lokal och kontextuell. Kontextuell navigering kommer bli allt viktigare.

Dessutom kommer informationsarkitekturen strömlinjeformas enligt majoritetsprincipen. Webbkonventioner kommer långsamt växa fram och slå ut sajter som inte rättar sig efter best practice.

Vilket innabär att alla banker kommer ha samma huvudkategorier, alla möbelsajter, alla nyhetssajter etc. Ja, ni fattar.

In med informationsarkitekter och duktiga skribenter, ut med webbdesigners.

Så den innovativa och utvecklande designandan kommer att försvinna tror du? Själv tycker jag det låter lite "stelt" och tråkigt att inte kunna nå ut till en stor allmänhet med sina skapelser på ett smidigt sätt. Däremot tror jag mycket på att myndigheter och dikallart, banker osv borde ha gemensam struktur för att enkelt hitta saker.

Storen 2005-01-19 15:32

Citat:

Citat:

Du menar idioten som smäller igen locket på postlådan 04 på morrn när tidningen kommer ? :)

Nu blev de lite för mycket offtopic här, men kunde inte hålla mig :)

BWUAHAAA!! :D

oj, sorry... :rolleyes:

Vinklubben 2005-01-19 16:07

Citat:

Så den innovativa och utvecklande designandan kommer att försvinna tror du? Själv tycker jag det låter lite "stelt" och tråkigt att inte kunna nå ut till en stor allmänhet med sina skapelser på ett smidigt sätt.
Ja. Redan nu använder majoriteten internet som ett vertyg för att lösa ett problem. Nästan alla har ett mål med sin internetanvändning. Man vill hitta information som löser ett problem. Man vill köpa något. Man vill betala en räkning.

Alla "kreativa skapelser", alltså det som skiljer sig från hur man förväntar sig att en webbplats ska vara organiserad bidrar till att göra det svårare för användaren att göra det hon verkligen vill. Och det vill inte sajtägaren. Sajtägaren vill ju tjäna pengar.

Eftersom användarens förväntningar på hur man navigerar på en webbplats är ett aggregat av den totala användarupplevelsen hon har på internet (alltså webbkonventioner som global tabbnavigering, lokal vänsternavigering, sökbox högst upp till höger) kommer sajter som är "innovativa och kreativa" slås ut. Det finns ingen användare som har tid eller orkar lista ut hur den här innovativa och kreativa 3d-navigeringen i Flash fungerar. Är användningen inte intuitiv lämnar man sajten.

Därför tror jag på standardisering och total separation av presentation, innehåll och struktur. Vi är ju på god väg. De flesta seriösa aktörer kodar nu validerad XHTML och på bloggar diskuterar utvecklare standardiserade id-attribut för fullt. Och om fem år har ju XML ersatt XHTML.

Webbdesigners får iställer syssla med themes. Ja det är mina cent.

zoran 2005-01-19 16:37

Citat:

Ursprungligen postat av Decibel
Citat:

Hur fungerar det med alla gamlingar som envisas att knalla ner med tvätstugenyckel?

/Z

Decibel 2005-01-19 17:19

Citat:

Ursprungligen postat av zoran
Citat:

Originally posted by -Decibel@Jan 19 2005, 12:53
Citat:

Hur fungerar det med alla gamlingar som envisas att knalla ner med tvätstugenyckel?

/Z

Istället för nyckel har vi en kodbricka, som man drar lite star-trek-aktigt framför en platts så låses dörren upp, väl inne har man enbart access till bokningsstationen och kan boka sina tvätttider, har man inte bokat så kommer man inte in till maskinerna. 0% stölder om man säger så :)

hubbert 2005-01-19 17:20

Tja. En strömlinjeformad webb med likartade sidor kommer nog uppfattas som rätt så tråkigt.
Så de mer kreativa och innovativa lösningarna kommer ju snarare sticka ut och av den anledningen dra till sig intresse.
Titta på hur det ser ut för övrigt i samhället. Bilar, kläder, mat, etc.
Valmöjligheter och upplevelser kommer även i framtiden intressera människor.

Inom 10 år tvivlar jag på att utvecklingen kommer fram till speciellt många standardlösningar.
Valideringen av sidor görs i mycket liten omfattning än så länge. Det räcker med att titta på W3c medlemmarnas sidor.

För övrigt var det samma tongångar i slutet av 1970-talet då det slogs på trumman för det papperslösa kontoret som skulle komma inom 10 år. Vad det blev av det vet vi nog.

Vinklubben 2005-01-19 17:33

Ge ett exempel på en "innovativ" webblösning, nu pratar vi gränssnitt, som blivit succé eller webbkonvention utanför hippa Cap&Design-läsares bekantskapskrets.

Googles avancerade gränssnitt? Eller kanske Boo.com:s 3D-modellering?

Webbdesign handlar om enkelhet, tydlighet och att designa så som användaren förväntar sig. Och det behöver inte alls vara tråkigt.

Driver man ett hobbyprojekt eller inte har några krav på lönsamhet gäller förstås helt andra regler.

hubbert 2005-01-19 18:15

Citat:

Ge ett exempel på en "innovativ" webblösning, nu pratar vi gränssnitt, som blivit succé eller webbkonvention utanför hippa Cap&Design-läsares bekantskapskrets. *
Finnas ingen anledning till det då jag försökte före en principiell diskussion om nackdelarna med standardiserade webbsidor.
Men ge du gärna mig ett exempel på en exemplarisk standardsida.
Eftersom du uppenbarligen vet hur en sådan skall se ut. Jag vet inte och jag förespråkar inte det heller till skillnad från dig.

Citat:

Alla "kreativa skapelser", alltså det som skiljer sig från hur man förväntar sig att en webbplats ska vara organiserad bidrar till att göra det svårare för användaren att göra det hon verkligen vill. Och det vill inte sajtägaren. Sajtägaren vill ju tjäna pengar.
Förväntningar styrs av vilken referensram man själv använder sig av. Eftersom det redan nu finns ett antal sidor som arbetar med olika gränssnitt så kan man ställa sig frågan - Vad är förväntningarna på hur en sida skall se ut?

Citat:

De flesta seriösa aktörer kodar nu validerad XHTML...
Det är väl W3C-valideringen vi pratar om?
Om det är det så finns det i princip inga aktörer som använder sig av den.
Jag har också noterat att de som förespråkar W3C-standarden själva struntar i det fullkomligt på sina egna sidor. Undrar varför?

Edit: korr

Bengt 2005-01-19 18:47

Framförallt Vinklubbens framtidsprognoser i den här tråden är intressanta och jag hoppas att dom slår in. Men det är ju sedan naturligt att det kommer invändningar som "det blir för tråkigt" och liknande. Jag funderar på om det inte kan komma att bli två skilda delar av Internet i framtiden (hur pass åtskilda vet jag inte, men ändå på något sätt åtskilda). Ett Internet som hålls ganska strikt och enligt Vinklubbens prognoser, som kommer att vara ett rent arbetsredskap, informationskanal och liknande. Vid sidan om, och inte blandat, kommer nog nöjesbranschen att ha sitt, alla former av nöjen och förströelse, och detta kommer knappast att vara strikt hållet.
Men tio år är lång tid när det gäller Internet, det är bara att se tillbaka tio år i stället... ujujuj. Kanske har domedagsprofeterna fått rätt och det nuvarande Internet har helt havererat? I så fall kommer säkert snabbt något nytt motsvarande att byggas upp, kunskapen finns ju så då återgår man inte till bondesamhället utan vidare.
Jag tycker inte om när vissa börjar slåss om petitesser som gäller i nuläget när man försöker tänka in i framtiden och skapa visioner. Man måste höja blicken och se vidare än så, om det ska bli några framtidsvisioner värda namnet.
Det är svårt att sia.... särskilt om framtiden.

Vinklubben 2005-01-19 18:50

Citat:

Men ge du gärna mig ett exempel på en exemplarisk standardsida.
Ta resultatsidan för en webbsökning. Jämför t.ex. Google, Altavista, Alltheweb och MSN. Så gott som identiska, till och med färgval. Ett typiskt exempel på webbkonvention. En ny aktör på sökmotorsmarknaden skulle knappast hitta på ett eget "innovativt" sätt att lista sökresultat.

Citat:

Förväntningar styrs av vilken referensram man själv använder sig av. Eftersom det redan nu finns ett antal sidor som arbetar med olika gränssnitt så kan man ställa sig frågan - Vad är förväntningarna på hur en sida skall se ut?
Jag besvarade det förut. Aggregatet av din totala internetupplevelse. Det gränssnitt som majoriteten webbplatser använder sig av. Likheterna.

Användare förväntar sig inte att hitta en fliknavigering längst ned på din sida utan högst upp. Användare förväntar sig att länkar är understrukna. Och eftersom användare spenderar längre tid på Google.se än din sajt så förväntar hon sig att sökresultaten på en sökning på din sajt ser ut som hos Google.

Citat:

De flesta seriösa aktörer kodar nu validerad XHTML...
Okej då, inte validerad. Vilket jag f.ö. inte tycker är så viktigt. Desto viktigare att skriva semantisk korrekt och logisk HTML. En taskig kodad ampersand spelar ingen reell roll. Det fattar både du och jag.

Men trenden är tydlig, de stora sajterna har gått mot separation av innehåll och presentation i flera år, speciellt i USA. Även om du inte vill tro det.

Okej, tillbaka till min huvudtes. Om du inte kan erbjuda en kommersiell webbplats där du separerat innehåll, presentation och struktur om 10 år, så ligger du risigt till. Det är min uppfattning.

Glöm webbläsare som de ser ut idag. Du måste kunna erbjuda ditt innehåll på ett helt annat öppet sätt, fritt från egna påhitt och egenheter.

hubbert 2005-01-19 19:11

Citat:

En ny aktör på sökmotorsmarknaden skulle knappast hitta på ett eget "innovativt" sätt att lista sökresultat
Tja varför inte jag vet förvisso inte hur det skulle se ut men en innovatör...
Edit:
Jo ett sätt annat sätt att presentera resultaten kan jag komma på. I en trådstruktur efter kriterier av relavans Söker jag på skomakare får jag upp sidor till skomakare och sidor som har skomakare i texten. En sortering skulle kräva en något annan struktur.

Citat:

... Aggregatet av din totala internetupplevelse. Det gränssnitt som majoriteten webbplatser använder sig av. Likheterna.
Vet inte om jag håller med dig där att det är likheter som skapar framgång. Se Nokias framgång för ett par år sedan när de började med en design som avvek från hur en mobiltelefon såg ut.

Citat:

Du måste kunna erbjuda ditt innehåll på ett helt annat öppet sätt, fritt från egna påhitt och egenheter.
Jag hoppas verkligen inte att du får rätt men jag tror inte det. Kreativitet har genom historien visat sig vara
den bästa grunden till utveckling. Din vision verkar mer för mig som den kvävande påverkan som förekom/förekommer i totalitära stater där alla skall formas i en mall och agera på likartade sätt (inte riktat mot dig personligen :) )

Fast jag håller på kreativiten hos människorna annars hade vi ju suttit i en kall grotta med en fyrkantigt hjul

ric 2005-01-19 19:53

Även om enkelhet kanske efterfrågas idag så är det frågan om vad det är för enkelhet som efterfrågas.
Shoppingsajter säljer troligvis inte sina produkter lika bra om deras webbsidor och presentationer av produkterna hade liknats den enkelhet som förknippas med google eller rss-läsare. En resebyrå utan lockande design om solresor etc. Hade det varit lockande om den hade haft samma enkelhet som förknippas med google eller rss-läsare.

Olika sorters design gör också sidorna personliga för användaren och blir en del av vad man förknippar ett ev. företag med.

Dessutom så borde inkomstmöjligheterna för de som levererar informationen till användarna begränsas om friheten med en egen design försvinner.

Frågan är om man kan lägga ut en mall om hur alla genrer av webbsidor ska struktureras upp. Sidorna skulle bli rätt begränsade. Visst då kan man göra så att man gör programmet/tolkaren så flexibel som möjlig så att den passar alla brancher, men då är man nästan tillbaka till html igen, bara att man bytt ut språket till ett annat.

Lite svammel:
Man ska inte glömma att användarnas nedladdningshastighet ökar hela tiden med utvecklingen av bredband. Vilken nedladdningshastighet har vi om 10 år? Om hastigheten går framåt (-->) och systemen blir enklare(mindre grafik och struktur) (<--) går utvecklingen åt två håll där den senare inte behöver den första.

Charlie 2005-01-19 23:35

Citat:

Originally posted by Decibel@Jan 19 2005, 11:59
Man kan ligga kvar i soffan och ha allt inbyggt i olika möbler, eller varför inte i kroppen.
Röststyrning och projicering på näthinnan av bildskärmen, muspekaren styrs genom att röra pekfingret.

Skämt åsido, klart det kommer utvecklas, ser nog inte så stor expansion just på webben utan snarare sätt att se på sidor och webbhandel.

Decibel: "Röststyrning och projicering på näthinnan av bildskärmen, muspekaren styrs genom att röra pekfingret."

Jag tror snarare på tankestyrning, ty experiment inom det området har varit rätt framgångsrika så vitt jag har förstått.

tillägg:

Skulle dessutom inte förvåna mig om vi, med en ökande datorkraft, börjar dra nytta av neurala nätverk till en allt högre grad. En sökmotor som stegas igenom av ett neuralt nätverk för att avgöra dess relevans, och sedan justerar sig efter det som användare tenderar att klicka på vid sina sökningar? Kanske samma sök för bildsökningar? Man skriver in "Stol" så får man fram ett neuralts nätverks analys på alla bilder i en databas som innehåller något som liknar en stol :-). Krävs en hel del träning av nätverket, men med Googles enorma input ifrån oss användare så :)

Jonas 2005-01-20 14:11

Citat:

Originally posted by Decibel@Jan 19 2005, 17:19
Istället för nyckel har vi en kodbricka, som man drar lite star-trek-aktigt framför en platts så låses dörren upp, väl inne har man enbart access till bokningsstationen och kan boka sina tvätttider, har man inte bokat så kommer man inte in till maskinerna. 0% stölder om man säger så :)
[offtopic]
0% blir det inte...

Jag kan sno din bricka och komma in ;)

0% kan du ALDRIG säga eftersom det går ALLTID att komma förbi ett lås..
[/offtopic]

[ontopic]
Framtidens webb begränsas enbart utav dom verktyg som finns tillgängliga och standarder.

XML/XHTML liknande struktur kommer nog sidorna att ha.

Och eftersom webben idag enbart begränsas utav webbläsaren.
Många klarar inte rätt layout och närmast är ju Opera enligt DMZ's test i senaste numret.

Så en ny innovativ webläsare skulle inte varit fel.
[/offtopic]

ztream 2005-01-20 15:43

Jag tror framtidens webb kommer vara överöst med spam.

Sökmotorerna kommer förlora kriget mot seo-spam. Epost-spam kommer öka med 100000%.

Internet kommer att bli en djungel jämfört med vad det är nu.

Det är vad jag tror :)

Bengt 2005-01-20 19:32

Citat:

Ursprungligen postat av ztream
Jag tror framtidens webb kommer vara överöst med spam.
Sökmotorerna kommer förlora kriget mot seo-spam. Epost-spam kommer öka med 100000%.

Det var på 10 års sikt vi skulle fundera. Det du säger där är just vad domedagsprofeterrna befarar, och att det leder till Internets undergång bara på ett par års sikt. Men jag menar att OM det inträffar, då har man byggt upp någonting nytt motsvarande och är igång för fullt med Internet2 om tio år.
<!--QuoteBegin--Jonas[/i]
Framtidens webb begränsas enbart utav dom verktyg som finns tillgängliga och standarder.
[/quote]
Jag håller inte riktigt med dig i det, Jonas. Det är allt för ofta som framtidsmöjligheterna begränsas av inskränkta människor och brist på fantasi, eller kanske snarare att den fantasi som finns inte får spelrum. Det är det ena, det andra och kanske viktigare det är lagar som kan begränsa. Om det ovanstående har inträffat då får man nog räkna med att Internet2 blir detaljreglerat på ett helt annat sätt, vilket kommer att begränsa möjligheterna en hel del.

ztream 2005-01-20 19:41

Jag funderar på 10 års sikt.

Tror internet är rena skiten då faktiskt.

nomicon 2005-01-20 23:45

Citat:

Originally posted by ztream@Jan 20 2005, 20:41

Då är det lika bra att lägga ned nu då... :)

ztream 2005-01-20 23:58

Citat:

Ursprungligen postat av nomicon
Citat:

Ursprungligen postat av ztream

Då är det lika bra att lägga ned nu då... :)

Jag hoppas jag har fel :)

Vinklubben 2006-02-08 13:17

Början till det semantiska och strukturerade internetalternativet?
http://www.idg.se/ArticlePages/20060...145_CS.dbp.asp

I och med IE7:s inbyggda RSS-läsare kommer syndikeringen ta ett stort språng framåt i år. Titta bara på Flickrs extrema syndikering.

Jag vill bara understryka det jag skrev tidigare: börja förbereda för standardisering eller förlora business.

andla 2006-02-08 22:35

Jag tror att i framtiden kommer folk köra mer och mer hemwebbaffärssystem eller vad det nu heter.
Jag tror också att saker som man behöver göra nu som att gå till doktorn för att göra undersökning kommer man kunna göra hemma.
Sedan kanske det generella språket på webben blir Kinesiska istället för Engelska.
Med hjälp av 3D-teknik så kommer mer användningsområden för spel som också ger motion.
Något som jag gärna vill att det ska komma nu är en städrobot som kan fixa mitt skräpiga skrivbord så att jag slipper ställa kaffemuggen på monitorn :)

hubbert 2006-02-08 23:13

Citat:

Början till det semantiska och strukturerade internetalternativet?
Tja Google har väl fått blodad tand av sin anpassning till Kinesiska förhållanden.
Med ett eget nät blir det ju inte så mycket "tjafs" på vilka sidor som visas eller inte visas. Följ googlestandarden så får du finnas med i deras Internet annars inte.
Den totala kontrollen med andra ord, fast i deras fall är det vinsten som hägrar.
1984, Kallocain, vi är på väg...

kayem 2006-02-09 09:18

Varje sajt, sajtägare och sajtanvändare har olika behov. Att likrikta design är aldrig en lösning lika lite som det är en bra lösning att bygga en hel stad full med exakt likadana hus och lägenheter - trots att alla skulle hitta till toan var man än är på fest.

Att snöa in på ett specikt lösningsalternativ, paradigm eller verktyg är aldrig smart i längden. Satsa istället på ett öppet sinne för slutanvändarnas behov, en ordentlig förstudie och stenkoll på att önskade effekter uppås. Standards, design, layout, användbarhet, struktur, kod, databaser, teknik - alla är de bara delverktyg för att nå ett högre syfte. Det syftet måste styra hur en sajt ser ut. Hur standardiserad och "tråkig" eller hur designad den behöver vara. För även om jag förstår vinsten med likriktning så kommer vi aldrig ifrån behovet att särskilja oss för att synas. Det går aldrig att sälja utan någon form av unik identitet, image, marknadsföring mm. Och vare sig vi vill det eller ej, får webben allt större marknadsföringsmässig betydelse. Jag vill påstå att sajten snart står för närmare 80% av företegets totala image och marknadsvärde. Tyvärr verkar ofta både tekniker och designers ha svårt att se sajten ur ett större affärsmässigt totalperspektiv.

I övrigt tror jag att kaos kommer råda om 10 år men att Internet 1 kämpar på ändå (ev. parallellt med Internet 2). Internet 1 har blivit mer eller mindre en förutsättning för miljontals småaktörer som troligen inte skulle klara sig i en mer reglerad miljö.

webbteknik 2006-02-09 10:02

http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...&hl=webben&s=wn

blixtsystems 2006-02-09 11:35

Visst är det en stark och i mångt och mycket positiv trend idag att separera form och innehåll, men skall man försöka få en bild om framtiden tror jag man gör det lite enkelt för sig om man bara drar nuvarande trender till det extrema.

Internet håller på att växa upp från att vara ett textbaserat medium där man kan rama in sin information med lite bilder om man vill.
En del av det är den uteckling som har innefattas i begreppet "web 2.0" där man gör mycket mer med informationen än att lägga upp den på en server och låter användare läsa.
Man låter folk interagera med informationen vilket gör att det blir något mer än en tidning eller broshyr med begränsade designmöjligheter, vilket är egentligen hur huvudelen av internet har sett ut.
Internet som medium har ju mer möjligheter än tidningar, film och TV men för att få ut ett budskap på ett engagerande sätt men ett RSS flöde eller en HTML sida med lite text och bilder tar knappast tillvara på mediumets möjligheter.
Hur många sidor idag är helt enkelt en broshyr med den enda skillnaden att man klickar på en länk istället för att bläddra sida?
Visst kan det räcka till i många fall men vill man effektivt sälja en produkt eller på annat sätt få ut ett budskap så kan interaktivitet och multimedia upplevelser vara betydligt effektivare.
Oftast kan man kombinera tekniker genom att separera form och innehåll så besökare har möjlighet att enkelt komma åt infomation via tex. RSS medans samma information kan användas för att driva en interaktiv miljö för de som tycker att den är roligare och mer engagerande.

Jag tror även att AI kommer vara något som kommer bli stort då kapaciteten på serverhårdvara är kapabel att klara av de påfrestningar det innebär.

Exempel:
Går du nu till en webshop så presenteras alla besökare samma text för en produkt. En intelligent försäljare anpassar sig självfallet till vad den vet eller kan lista ut om kunden för att göra en "pitch" som är slagkraftig.
Med AI kan man anpassa säljtexten efter tex. vad användaren köpt tidigare eller vilka sökord den hittade din sida med.
Har du varit på amazon och köpt "XMHL for dummies" så kan det vara bra att påvisa att "the complete XHML bible" inehåller många kaptiel som är mycket användbara även för nybörjare medans samma påstående kan avskräcka mer avancerade användare som förmodligen vill ha en mer djupgående beskrivning av de områden som boken täcker.

En sökmotor kan granska vad för resultat som användare besöker mest för vissa sökfraser och på det sättet sålla ut irrelevanta resultat.
Om jag som användare från EU söker efter en webshop som håller en viss produkt är jag inte ofta intresserad av butiker i USA.
Hade google använt sig av AI så hade de lagt märke till att de flesta besökare från EU som sökte efter butiker som säljer CDR skivor oftast sållat igenom de första sidorna för at tillslut klicka på en länk på sida 3 för att det var en butik belägen i Tyskland istället för USA och prioriterat det resultatet då jag sökte hade det iaf sparat mig mycket tid.

Tobias Turesson 2006-02-09 12:54

Hur själv webben kommer utvecklas, jag tror att en vanlig index sida kommer ligga på några hundra mb.

Santos 2006-02-09 15:08

Internet kommer definitivt konkurera ut båda TV och radio.

hubbert 2006-02-09 15:17

Santos:
Citat:

Internet kommer definitivt konkurera ut båda TV och radio.
Menar du som distributionsform för det som är TV och radio idag?

Välkommen till WN :D

Santos 2006-02-09 15:47

Ja, exakt. Tv4 och svt t.ex, satsar ju nästan mer på sina webbplatser än på tv-programen.

Tack btw =)

hubbert 2006-02-09 16:02

Santos:
Citat:

Ja, exakt. Tv4 och svt t.ex, satsar ju nästan mer på sina webbplatser än på tv-programen.
Synd bara att så mycket resurser har plöjts ned i denna digital-TV satsning istället för att utveckla Internet som distributionsform istället.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson