WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Varför jag laddar hem film. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5533)

Jesper B 2005-01-15 14:27

Jag är ingen enorm filmfantast som laddar hem alla nya filmer som kommer i min väg, köper de filmer jag gillar på dvd osv. Men när det kommer till skräckfilmer blir jag manisk, alla ska ses och ju värre de är desto bättre.

Det var av denna anledning som jag köpte biljetter för att se the grudge igår (istället för att ladda hem den).

Jag vet inte vad som har hänt men jag höll på att koka över av ilska igår. Folk skrek värre än i berg-och-dal banan. Inga små korta skrik utan ett konstant vrålande så fort det fanns något "äckligt" i bild. Och direkt efter varje skrämmande scen så började folk som hållit för ögonen fråga sina vänner vad som hänt. För att inte tala om att folk verkar tycka att japaner är något underhållande eftersom de skrattade så fort en ny japan gjorde entre.

Jag ber om förståelse över att jag skriver det här i ren o skär ilska över ett förstört biobesök.

Men i fortsättningen skickar jag nog hellre in 60 spänn till SF och laddar hem filmen i fråga.

Vad är det som hänt? För några år sedan tyckte jag folk hade vett att uppföra sig på bio.

FLASHBACK 2005-01-15 15:31

Gud, det finns fler!

Jag går på bio ungefär en gång i veckan (minst) dessutom tankar jag ner från nätet och hyr filmer och ser film på tv och köper dvd filmer (vilket liv va! man kan tro att jag inte hinner med annat..).

För att nu komma till saken, jag har också lagt märke till detta tilltagande ohyfs som förekommer på biografer numera. Folk pratar, svarar i telefon, skickar sms(så man blir bländad), sitter och redigerar telefonboken, kommer och går omkring i salongen. Det känns ibland som att vara på disco när man går på bio och att man skulle vara den enda som går dit för att faktiskt *SE en film från början till slut.

Jag har noterat ett nytt och mycket ofta förekommande fenomen som gör mig tokig:
Unga flickor (16-20)av invandrarhärkomst kommer ofta i en grupp om 3-6 personer sätter sig längst bak och sitter hela filmen igenom och diskuterar, fnissar och ringer folk för att berätta de är på bio.
Detta är inte samma tjejer och det är heller inget jag har inbillat mig då det har inträffat 18 av de sista 20 gångerna jag har gått på bio i Heron city strax utanför Stockholm. Kan det vara en slump eller får dom inte prata hemma? :huh:

Tobbe 2005-01-15 15:42

Håller helt med, folk på bio har inte vett att uppföra sig längre, fullt med idioter överallt.. :)

Schneaker 2005-01-15 15:52

Går väldigt sällan på bio, mest pga att jag är fattig student.
Har på senare tid börjat gå en del på bio, och jag kan verkligen hålla med här. Folk pratar högt, skriker, och pysslar med sina telefoner.
För typ tre år sedan gick jag en hel del på bio, och det var inte alls såhär. Så var folk tysta och tittade på filmen.

FLASHBACK 2005-01-15 15:58

Du det var i min uppfattning bara ett år sen som det här "ohyfset" (man låter som en gammal gubbe) började. Innan det var det helt ok på bio.
Lite otäckt är det när någon mitt under en film svarar i sin telefon och börjar prata,mm inte viska utan prata i samtalston, man lackar till och ryter till "sluta prata". Vad som hände var att personen sjönk ner i sin stol och fortsatte prata lika högt, vad är nästa steg?

Vi behöver en bioombudsman att klaga till...

kullervo 2005-01-15 16:33

Jag har alltid sagt att det är trevligare att se på film hemma än på bio. När vår bakprojektions-LCD-TV och DVD-spelare inhandlades för 5 år sedan och surroundsystemet tagits i bruk, brukade jag ha upp till 12 pers hemma hos mig på filmvisningar. Folk satt i två rader. Det var som bio fast trevligare och mysigare. Jag som ser så sällan på film njuter ordentligt av att få sätta på en hyr-DVD i TV-rummet. Mycket högre mysfaktor om man har lämpligt kramsällskap än på bio.

Syversen 2005-01-15 17:19

Är också filmtok, fast med projektor och surround hemma blir det bara bio nån gång i månaden numera, och varje gång tänker jag att jag aldrig mer ska gå på bio. Folk pratar i telefon, med varandra, sparkar på säten, prasslar i påsar och fan o hans moster. Sist jag var på bio höll jag på att krevera, iofs var det nog rätt så hög skyll-dig-själv-faktor då, hade av nån outgrundlig anledning lovat minsta brorsan, åtta år, att jag och tjejen skulle ta med honom på "superhjältarna" eller vad den hette. En hel salong med dunderhypade knattar. Herregud.

Tacka vet jag när nån god mat är klar och man trycker på knappen så att duken går ner och projektorn startar, tända några ljus och sen starta en bra film.

// Joakim - hemmacineast

Jacob 2005-01-15 19:40

Citat:

Originally posted by FLASHBACK@Jan 15 2005, 16:31
Jag har noterat ett nytt och mycket ofta förekommande fenomen som gör mig tokig:
Unga flickor (16-20)av invandrarhärkomst kommer ofta i en grupp om 3-6 personer sätter sig längst bak och sitter hela filmen igenom och diskuterar, fnissar och ringer folk för att berätta de är på bio.
Detta är inte samma tjejer och det är heller inget jag har inbillat mig då det har inträffat 18 av de sista 20 gångerna jag har gått på bio i Heron city strax utanför Stockholm. Kan det vara en slump eller får dom inte prata hemma? :huh:

Jag betvivlar att det är ett problem som endast gäller tjejer med invandrarhärkomst. Att det är invandrartjejer du har råkat ut för beror nog snarare på att det till faktum är mycket invandrare på Heron City. Så var det sagt!

chewie 2005-01-15 19:47

Jag skulle nog vilja hålla me Jakob att de nog mer har med härkomst av kvinnokönet att göra.

Fruntimmer är faneme inte kloka och borde helt förbjudas på bio. (Att ringa på bio för att tala om att man är på bio är typisk kvinnlig logik)

FredrikMH 2005-01-16 00:37

Att klandra en viss folkgrupp eller kön är fel och stämmer inte. Det varierar så enormt. Däremot har ungdomar problem att "hålla käften" (ursäkta ordvalet). Tjejer verkar ha svårt att koncentrera sig på filmen och när det är några "döda" scener så är snacket igång. Killar försöker få någon form av uppmärksamhet genom att skrika och lägga jobbiga kommentarer för att i ett desperat försök få en högre status bland sina kompisar.

Det borde vara högre krav. Är man inte tyst blir man utslängd :) Då hade alla varit tysta :D
Jag har också hört att telefonerna stör utrustningen, speciellt i den mängd (alla har väl mobiltelefon idag).

Det hade varit bra med militärisk utrusning för att störa nätet så ingen kan använda telefonen. Så har vi löst en del av problemet :D

Decibel 2005-01-16 00:53

Klockren tråd, här finns många anledningar till att jag valde att bygga om ett rum till biorum istället för att springa på bio.

ursäkta ordvalen, men man kan sitta och fisa och tugga popcorn halvnaken och glo på bra film med biokänsla utan att höra joller från andra.
Nyttjar också nu-har-jag-glömt-vad-det-heter-bara-för-jag-ska-skriva-om-det, där man kan se filmer över nätet för en slant, är också enorm dvd-fantast och dit ramlar många kronor.

Björn 2005-01-16 01:08

Citat:

Originally posted by Tobbe@Jan 15 2005, 16:42
Håller helt med, folk på bio har inte vett att uppföra sig längre, fullt med idioter överallt.. :)
Det är ett tecken på att man börjar bli gammal när man retar sig på sin omgivning istället för att anpassa sig.

btw: jag håller heltklart med.

FredrikMH 2005-01-16 03:34

Citat:

Originally posted by Decibel@Jan 16 2005, 01:53
Nyttjar också nu-har-jag-glömt-vad-det-heter-bara-för-jag-ska-skriva-om-det
inte sf-anytime du menar?

Decibel 2005-01-16 04:45

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:

Ursprungligen postat av Decibel
Nyttjar också nu-har-jag-glömt-vad-det-heter-bara-för-jag-ska-skriva-om-det

inte sf-anytime du menar?

Korrekt :)

Jesper B 2005-01-16 13:17

Citat:

Ursprungligen postat av Björn
Citat:

Ursprungligen postat av Tobbe

Det är ett tecken på att man börjar bli gammal när man retar sig på sin omgivning istället för att anpassa sig.

btw: jag håller heltklart med.

Nu skrämmer du mig ju! Har nyss fyllt 24 :P

Vill göra ett uttalande ang det här med invandrarhärkomst med. Så har inte fallet varit för min del utan det är snarare helt vanliga svensonsflickor i samma ålderspann som tidigare angavs.

Jag är dock militant förespråkare för att hiphopkulturen som 80% av dagens ungdomar har anammat medför dålig eller ingen respekt för andra och mycket väl kan vara en av upphovmännen till ett sånt här beteende bland ungdomar på bio tex.

När det gäller att ryta till är jag ganska dålig, för när jag väl ryter så blir det långa ramsor och jag är fullt medveten om detta så jag försöker hålla mig så att inte halva biolokalen ska reta sig på mig med, i fredags under the grudge så brast det till slut efter ca halva filmen och jag nästan på vrålnivå informerade tjejerna bakom att "Nu får ert mentala dagis fanimej hålla käften" (för er som finner nöje i det kan ju lägga till en jäkligt bred skånska på detta :lol: ).

mypay 2005-01-16 21:33

Lösning:

vad betalar ni för? se en film eller se en film i skön biomiljö? Jo det senare.. om folk börjar kräva pengarna tillbaka för att för många stör filmen så kommer SF att göra något åt saken. Det är bara att reklamera köpet precis som vilket köp som helst..

Men jag håller med.. jag går inte på bio längre.. hyr hellre filmen och ser den hemma

Jacob 2005-01-16 22:47

Citat:

Originally posted by Jesper B@Jan 16 2005, 14:17
Jag är dock militant förespråkare för att hiphopkulturen som 80% av dagens ungdomar har anammat medför dålig eller ingen respekt för andra och mycket väl kan vara en av upphovmännen till ett sånt här beteende bland ungdomar på bio tex.
Tillåt mig ryta ifrån! Hip-hopkulturen har gjort betydligt mer för det här samhället än din... Rammstein hehe.

...men det där kan man ju bolla fram och tillbaka hur mycket som helst.

Nä, nu ska jag i alla fall lyssna på lite Jurassic 5, Dilated Peoples och A Tribe Called Quest ;)

guran 2005-01-17 00:56

Det finns mycket att säga om detta. Svårt att ryta till i dagsläget, då det är svårt att följa upp ett svar typ "skit i det gubbe".

Sitta på en bio och ringa till någon och berätta att man just sitter på bio, det tyder väl ändå på att personen i fråga måste ha ett vädligt fattigt liv.

Att reklamera filmen eller stämning skulle vara intressant. Jag reklamerade en film en. Tänker följande. Efter att filmen hade startat börjar folk gå från filmen efter några minuter. Under hela filmen går folk hela tiden. När filmen är slut finns det sex personer kvar i salongen. Det är jag, tre av mina kompisar och två andra personer. Jag och mina kompisar lovade varandra att aldrig berätta för någon att vi hade sett denna fil. Kan ni förstå hur pass dålig den var.

Jag skrev i alla fall brev till biografägaren och förklarade det hela. Jag begärde inte några pengar tillbaka. Efter några veckor kom det ett brev. Inte ett ord om ursäkt i hela brevet eller att det var tråkigt eller något liknande. Nä, i stället så skrev muppen om hur mycket folk som hade hört av sig och sagt att filmen var jättebra. Det kan jag omöjligt tro på.

Tänk om muppen hade skrivt att det var tråkigt att höra att vi var så besvikna och kanske hade kunnat lovat lite popcorn när vi kom på besök nästa gång. Jag har aldrig besökt den biografen sedan den dagen och kommer aldrig göra det igen.

En annan gång var jag på bio och då lyckades de orsaka något fel flera gånger. Ett av avbrotten varade i 20 minuter. Efter filmen var det en tjej som ville ha pengarna tillbaka. Gissa vad biografvaktmästaren gjorde. Ni kommer inte att tro det. Jo, han pekade finger åt henne med båda händerna. Jag skrev ett brev om detta till biografägaren. Än i dag har jag inte fått något svar och det är flera år sedan dess. Detta var på en Sandrew-biograf. Jag blev så förbannad att jag sade till mig själv att jag aldrig ska gå på en Sandrewbio mer. Faktiskt så har jag inte besökt en sådan biograf sedan en dagen.

Ja, det är inte lätta att reklamera. Problemet verkar inte bara vara i salongen utan även utanför den.

Jon A 2005-01-17 00:58

Ett ständigt problem detta, även om någon oftast slänger iväg ett"håll käft" åt ungdomarna efter ett tag. Då brukar det bli bättre.

Under tiden jag bodde i Vegas hade vi en favorit-biograf i Los Angeles som vi ofta besökte när vi var i stan. Vilken service! En trevlig tjej visade oss till våra platser, frågade om vi hade allt vi behövde inför visningen och uppmanade oss att ta kontakt med någon i personalen vid minsta missnöje eller önskan. Stora säten med hållare för allt möjligt, mycket benutrymme och fräsch luft.

Personen som presenterade filmen gjorde, på ett tillmötesgående sätt, klart att högljudda människor som pratar i telefon eller med varandra skulle visas ut ur lokalen pronto. Det fanns vid ett tillfälle 5 "vakter" i lokalen vad jag såg.

Snacka om att det var skön stämning under visningen. Efteråt frågade de om allt var bra och om de kunde förbättra något till nästa gång. Du fick också tillbaka pengarna vid en speciell kassa om du var missnöjd. Ingen kö dit direkt.

Visserligen kostade biljetten en slant, för att inte nämna popcorn och drickat (80 kr resp 40), men den smällen tar jag gärna med tanke på upplevelsen. Sen behöver man inte köpa allt heller förstås.

Visst låter det som SF? Eller kanske mer åt Sandrews-hållet? :rolleyes:

Johan H 2005-01-17 01:49

Jag är och har varit guldmedlem på SF i flera år.
Jag upplever inga problem att gå på bio.

Jens 2005-01-17 05:11

Citat:

Originally posted by Haghjoo@Jan 17 2005, 01:49
Jag är och har varit guldmedlem på SF i flera år.
Jag upplever inga problem att gå på bio.

Måste hålla med.

Kanske är det bättre fason på oss här i U meå . ;)

nudie 2005-01-17 15:34

varför går man på heron citys bio för :P sergel och söder har bra sfbion och jag har bara varit med om störande 1 gång när det va rasister och invandrare som började bråka mitt i filmen

Jesper B 2005-01-17 19:15

Citat:

Originally posted by Jacob@Jan 16 2005, 23:47
Tillåt mig ryta ifrån! Hip-hopkulturen har gjort betydligt mer för det här samhället än din... Rammstein hehe.

Offtopic i offtopic :huh: , jag vet inte vilken kultur du syftar på att jag skulle tillhöra men men :ph34r:

Vakter i biograferna är något jag definitivt inte skulle ha något emot men det skulle ju i så fall speglas på biljettens pris och det är omöjligt för filmbranshen idag om den vill finnas kvar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson