WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Frakt och betallösningar? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5527)

md-solutions 2005-01-15 02:45

Jag kör ju som bekant webshopen duwaldt.se. (Ursäkta utseendet och informationen för tillfället på sidan) För två dagar sen lanserade vi en ny grej på sidan. Vi säljer allting till inköpspriser, och tar istället ut en avgift på 100kr exkl moms per order. På så vis om vi får in 30 ordrar om dagen så har vi enkelt och lätt skrapat ihop 90000kr i månaden. Hur som helst, till mitt dilemma, 100kr exkl, eller 125kr inkl känns inte så mycket. Men när man ska lägga på 125kr frakt + 45kr postförskott så blir det EN DEL pengar för kunden för ingenting. Det är något som väldigt många backar på. Men å andra sidan ligger jag först på typ buggy och så.

Har ni någon idé om hur jag ska lösa det här? Jag vill helst höra typ "Men varför använder du inte Frakt AB, dom har ju leveranser för 5kr st" :P hehe

Närå men allvarligt. Någon som har erfarenhet av nå bra fraktavtal eller liknande?

//Mattias

Joel 2005-01-15 02:56

Citat:

Originally posted by md-solutions@Jan 15 2005, 02:45
Jag kör ju som bekant webshopen duwaldt.se. (Ursäkta utseendet och informationen för tillfället på sidan) För två dagar sen lanserade vi en ny grej på sidan. Vi säljer allting till inköpspriser, och tar istället ut en avgift på 100kr exkl moms per order. På så vis om vi får in 30 ordrar om dagen så har vi enkelt och lätt skrapat ihop 90000kr i månaden. Hur som helst, till mitt dilemma, 100kr exkl, eller 125kr inkl känns inte så mycket. Men när man ska lägga på 125kr frakt + 45kr postförskott så blir det EN DEL pengar för kunden för ingenting. Det är något som väldigt många backar på. Men å andra sidan ligger jag först på typ buggy och så.

Har ni någon idé om hur jag ska lösa det här? Jag vill helst höra typ "Men varför använder du inte Frakt AB, dom har ju leveranser för 5kr st" :P hehe

Närå men allvarligt. Någon som har erfarenhet av nå bra fraktavtal eller liknande?

//Mattias

Shit, vilken affärsidé egentligen! Inte sett någon webbshop som har så(iofs. kanske dom inte skyltar med det dock) men jag måste säga att det kan ju löna sig riktigt rejält i längden! Hoppa först upp på pricerunner, buggy osv är nog något alla strävar efter!

:blink:

md-solutions 2005-01-15 02:58

Citat:

Shit, vilken affärsidé egentligen! Inte sett någon webbshop som har så(iofs. kanske dom inte skyltar med det dock) men jag måste säga att det kan ju löna sig riktigt rejält i längden! Hoppa först upp på pricerunner, buggy osv är nog något alla strävar efter!
Det jag menar... det är det som skaffar mig kunder. Bara det att många gnäller på 125 + 125 + 45 kronor i avgift. Och jag håller med, det är inte lite. Skulle vilja bli av med frakten. Iallafall lite.. Eller om man hade nåt system som alltid la sig exakt under den andra, så får man lite mer "provision". Men orka liksom =) Är inte kung på PHP.

;)

Joel 2005-01-15 03:04

En lägre enhetsfrakt är ju en lösning, en annan att försöka slopa postförskott å sälja mot faktura(kreditupplysning får dom betala för själv första gången?) eller sälja mot att folk hämtar hos dig(om man t.ex har kontor i sthlm är detta inget problem)
Nåväl, nån magisk lösning finns det nog inte. Men flera saker man kan tänka på/alternativa metoder.

Sen ännu en gång, hur många kommer inte härma din affärsidé nu? Den är strålande ur ialafall mina ögon!

Helix 2005-01-15 04:41

Citat:

Originally posted by programmer@Jan 15 2005, 03:04
Sen ännu en gång, hur många kommer inte härma din affärsidé nu? Den är strålande ur ialafall mina ögon!
Får jag fråga vad som är strålande med denna idé?? Visst drar han in pengar, men en erfaren köpare handlar inte där, då man med enkel matematik kan räkna ut att de flesta delar (om man köper enstaka delar) kostar mer än vad det smakar. Skulle köpa två hårddiskar, gick in där och i mitt fall får jag diskarna billigare i min lokala affär än när han tar priset och lägger på de 100 (+moms) kronor. Priserna är inte så bra. De skiljer marginellt. Visst ligger han på buggys lista då och då som etta, men de skiljer det sig på enstaka kronor. Dessutom.....när det kommer till service, så väljer man alltid en butik där som man ryktesvägen vet har bra service. Alltså någon som varit etablerad lite längre.

Problemet är att 100,- per order är inte så mycket om du skall räkna lönen (tiden), overheadkostnader (lager mm) för att behandla en order.

Tror inte att företag kommer följa eller som du säger efterlikna modellen. Den är inte unik. Buggys förstaplacering ger inte automatiskt mer försäljning, tyvärr. Dagens internetkunder som köper datorprodukter är mer slipade än så (vill jag i alla fall tro).

Hur som helst, så skall du kanske satsa på att ha en liten affär där folk får hämta varorna? Det är såsom styggapojken gör i Malmö. Deras priser är inte alltid lägst (som de var förr), men istället för att de skickar varorna, så tar man en promenad och hämtar det på plats. Titta gärna och sammanställ vartifrån dina kunder kommer geografiskt. Dessutom ser jag ingen kortbetalning på din sida (kanske om mankommer till kassan i slutet, men inget som ger antydan om det på sidan), det är kanske något att överväga. Det finns lösningar som lönar sig och kunden får det de vill direkt.

Björn 2005-01-15 11:01

Det största problemet med "iden" är att om man säljer till för låga priser bryter mot gängse konkurrens regler. Man lägger sig under listpriser, och sabbar för konkurrenter, vilket i sin tur i det längre loppet sabbar för grossister. Vilket leder till att de kommer strypa försäljningen av varorna. Detta gäller alla kända varumärken iaf. Tror ni mig inte?... vänta och se bara...!

chewie 2005-01-15 11:36

Nä man vill ju inte sabba för konkurenterna. :rolleyes:

Joel 2005-01-15 13:47

Citat:

Får jag fråga vad som är strålande med denna idé??

Visst drar han in pengar, men en erfaren köpare handlar inte där, då man med enkel matematik kan räkna ut att de flesta delar (om man köper enstaka delar) kostar mer än vad det smakar. Skulle köpa två hårddiskar, gick in där och i mitt fall får jag diskarna billigare i min lokala affär än när han tar priset och lägger på de 100 (+moms) kronor.

Det som är strålande är att när man ska köpa mycket datordelar, eller dyrare(och inte två hårddiskar eller en kabel) så lönar det sig för kosumenten garanterat. Ska man t.ex köpa tillsammans med en kompis så är chansen stor att det lönar sig att köpa två hårddiskar också.

Citat:

Priserna är inte så bra. De skiljer marginellt. Visst ligger han på buggys lista då och då som etta, men de skiljer det sig på enstaka kronor. Dessutom.....när det kommer till service, så väljer man alltid en butik där som man ryktesvägen vet har bra service. Alltså någon som varit etablerad lite längre.

Givetvis skiljer priserna marginellt, men det finns folk som inte är så slipade som du påstår och går på listettorna. Detta är ett sätt att komma dit, och vääääldigt många butiker lägger in produkter till inköpspris eller under bara för att få extrabesökare från dessa listor.

Citat:

Problemet är att 100,- per order är inte så mycket om du skall räkna lönen (tiden), overheadkostnader (lager mm) för att behandla en order.

De som har chans att utnyttja detta är de butiker som agerar som återförsäljare åt större leverantörer. Ta t.ex www.butik.it som inte har något lager utan de bara tar en viss provision utöver det leverantören/grossisten tar. För detta gäller alltså en liten tid per hanterad order då det mesta faktist sköts av leverantören.

Citat:

Tror inte att företag kommer följa eller som du säger efterlikna modellen. Den är inte unik. Buggys förstaplacering ger inte automatiskt mer försäljning, tyvärr. Dagens internetkunder som köper datorprodukter är mer slipade än så (vill jag i alla fall tro).

Buggy's kanske är markant lite extraförsäljning men det som händer är att folk pratar med varandra å snart vet alla vilka som är billigast. Skulle du dessutom ligga med på pricerunner eller kelkoo så är chansen stor till en MYCKET ökad merförsäljning.

Och som författaren nämnde, det räcker med 30 ordrar dag så har man en fin lön sen. Jag tror på idén, hur den kommer behandlas av andra (rent konkurrensmässigt) är svårt att veta - då jag faktist inte sett något liknande tidigare.

Saint 2005-01-15 13:49

Citat:

Originally posted by Björn@Jan 15 2005, 12:01
Det största problemet med "iden" är att om man säljer till för låga priser bryter mot gängse konkurrens regler. Man lägger sig under listpriser, och sabbar för konkurrenter, vilket i sin tur i det längre loppet sabbar för grossister. Vilket leder till att de kommer strypa försäljningen av varorna. Detta gäller alla kända varumärken iaf. Tror ni mig inte?... vänta och se bara...!
Jag har hittat en grossist som erbjuder mig att sälja en viss sak i sverige för 40kr + moms, och då menar han verkligen att han är på gränsen till att han inte tjänar någonting och jag kollade upp det och det stämmer. Hittade samma produkt utomlands inom EU där grossisten vill ha 14kr + VAT, frakten skulle dom stå för till sverige.

Nu vet inte jag hur det är med tullavgifterna och allt sånt men logiskt sätt skulle jag kunna komma undan med att köpa in produkten låångt under grossistpriset i sverige (elr?). OM jag skulle jag få för mig att sälja produkten för under 40kr, skulle jag då få problem med lagen?

Joel 2005-01-15 14:38

Vi har väl ingen lag som säger det? Men vad vi har är väl fri prissättning i Sverige?
Det finns ju mängder med webbhotell som merbjuder domäner för 1kr/styck å sen har en uppläggningsavgift på låt säga 100 kronor.

Jag ser inget olagligt med det ialafall? <_<

md-solutions 2005-01-16 19:48

Citat:

Originally posted by chewie@Jan 15 2005, 12:36
Nä man vill ju inte sabba för konkurenterna. :rolleyes:
Det där var typ det roligaste jag hört på länge :lol:

chewie 2005-01-16 20:53

Sist ja kollade vad det någorlunda fri prissättning i Sverige. Dessutom har vi marknadsekonomi om det är någon som undrar ;)

gabriel 2005-01-16 21:28

Citat:

Originally posted by chewie@Jan 16 2005, 20:53
Sist ja kollade vad det någorlunda fri prissättning i Sverige. Dessutom har vi marknadsekonomi om det är någon som undrar ;)
Även om det är marknadsekonomi så slutar ju leverantörerna leverera till vissa som är FÖR billiga...

Finns ju flera exempel på när det har hänt...

chewie 2005-01-16 21:32

Citat:

Finns ju flera exempel på när det har hänt...
Visst finns de de. IKEA är ett känt exempel på de - de höll ju på att gå under i och med leverantörsbojkotten på 60-talet.

Men jag tror nog inte att risken är så himla stor i detta fallet..

Storen 2005-01-17 09:28

Det finns ju mängder med liknande verksamhet; Trading, återförsäljning, förmedling etc... Det handlar bara om att plocka ut en viss ersättning i form av någon procent... 100 kr som nämns i tråden är ett fysiskt tal och kan enkelt omräknas till den procent som frågeställaren tar ut för sitt jobb. .. Sak samma med andra ord..

Jag tror inte konkurrenterna ser sig hotade då varaktigheten starkt betvivlas med nuvarande mått mätt.. ;)

"Den som gräver en grav åt andra, ..."...

jimmie 2005-01-22 16:28

Jag har en liten fundering angående sidan. på många av produkterna står det inte vad det är för tillverkare av produkten. Titta på grafikkorten t.ex. det står t.ex. "X800 PRO PCI-E 256M VGA??? " Helt omöjligt att veta vad det är för produkt. Min prisagent får svårigheter att placera priset under rätt produkt... :P

MAT 2005-02-07 17:26

Känner att jag måste hoppa in i leken...

1. Konkurrens är bra!
- Den som bedriver företag och inte förstår detta är nog lite illa ute...

Men vad är konkurrens?
Är det att man är alltid billigast?
-ja det är ett sätt, men långt ifrån det viktigaste om man vill växa som företag.
eller är det den som ger bäst service och ökar upp sina säljvolymer p.g.a detta?
Konkurrens kan ses i olika perspektiv....

Men den "konkurrens" som lägger sig billigast på alla prisjakt ställen är nog på sikt illa ute.

Det är sant att de är friprisättning i sverige, om något annat sägs så är det fel.
Men om ett företag har som policy att alltid ligga lägst på prisnivån....
Får den inte bara låg likviditet, den får också ett illa rykte i branchen.
Den får också svårt att få leveranser.......

En liten historia:

Ex. En "bilfirma" som säljer "model de lyx" bilar.

Bilfirman "A" köper från importören och har ex antal bilar i sin bilsalong...
"A" har även personal som är kunniga och erbjuder service:
-Testa bilen själv.
-Fråga om bilen.
-Service mm.

Bilfirman "A" gör ständigt annonser på TV och i facktidningar....
Han/Hon lever av att just sälja bilar.....
De ger lön till sig själva och till dina anställda....
Dvs allt i "hjulet" får sin del av kakan......(Staten/Skatt etc...)

Sedan dyker Bilfirman "B" upp....
Han tar av en slump bilarna direkt från Tyskland...
Hoppar förbi ett led dvs Importören...
Han säljer bilen direkt till "slutkonsument" dvs Svensson´s....billigt!!
Han lägger endast på någon procent...
Leverans tiden är ca 1-3 månader men det är ju "mycket" billigare än att köpa från bilfirman "A".

Så "Svensson" kör en fuling, han besöker bilfirman "A" och provkör....och frågar och frågar...
Och provkör självklart.......bilen....

Nu har "Svensson" bestämt sig.....han skall köpa bilen.....
Men från Vem?

Förhoppningsvis köper "Svensson" hos den som har erbjudit sin service...
Men den här gången köper han från Bilfirma"B" dvs Internet Kalle.....

Bilfirman "B" "Kalle" bor i en Etta i Flen.
Han jobbar heltid på Ericsson och har en normal lön...
På kvällarna svarar han på konstiga mail, från olika "Svensson´s".
- Men se där en beställning.....

"Kalle" är inte behov av normala påslag "procent" han har ju lön från Ericsson...
Men det ger lite extra klirr i kassan då och då.....

Tiden går......

Nu har Bilfirman "A" och hans kollegor i branchen tröttnat på firmor som "B"...
Det går inte längre att sälja bilar "model de lyx" för de tjänar inga pengar längre...
Så det lägger ner hela sin rörelse och byter inriktning...de gör alla de andra "model de lyx" återförsäljarna inom tid. Och efter ca 8 månader.

Rackarns....nu finns inte längre någon i Sverige som säljer "model de lyx" ....
Bilfirman "B" "Kalle" får ett mail...

Hej, mitt namn är Sven Svensson,
Jag är jätte intresserad av att köpa en "model de lyx" bil...
Men jag hittar inte någon i sverige som säljer dessa i någon butik?
Hur kan jag få se dessa i verkligheten.????
tacksam för svar.
Mvh
Sven...

Nu är ju historien påhittad men den finns i andra former redan nu!
Kunder som "Svensson" kan i dag KÖPA:

- Data produkter - köper du billigare på nätet än vad återförsäljarna kan hos grossisterna????!!!
- Hemelektronik - köper du billigare på nätet än vad återförsäljarna kan hos grossisterna????!!!
- Spel - köper du billigare på nätet än vad återförsäljarna kan hos grossisterna????!!!

- Nästan alla Kapital varor köper du på detta viset dvs - köper du billigare på nätet än vad återförsäljarna kan hos grossisterna????!!!

Är detta fel.....????

Ja, så in i helvetet fel.....
När det inte är konkurrens på samma villlkor.

1. Inköpen i tex Tyskland är billigare än övriga Europa.
2. Momsen i Sverige är högre.

Så om jag tror att det kommer att brista i fler brancher.....ja...

Så min slutsats:
Konkurrens är jättebra...men det måste ske på samma villkor.

Med samma möjligheter..
Och med samma förutsättningar....

Om nätet skulle vara dyrare skulle ingen köpa därifrån...
Det är ingen som begär detta...
Nätet måste vara något billigare...annars ingen försäljning och tänk på glesbygden...
Som inte har "butiken" i sin närhet.

Men när det "Slaskas" så grymt med priset att det inte längre går att sälja produkten i en fysisk verksamhet har det gått för långt.

Så självklart ogillas gråimport...

Konkurrens är bra...
Om man spelar i med samma regler...

Björn 2005-02-07 19:31

Jag håller med...

Men det är än mer komplicerat än så...

Helt säkert är en sak.. framtiden ligger inte i att konkurrera med priser på denna nivå. Det funkar i korta perspektiv. Men i det längre perspektivet har vi andra saker, som exempelvis hur man tillför ökade värden. Hur kunden upplever efterköpsprocessen. osv...

Jag skrev ett "litet"arbete om upplevelsefiering (varning, hög abstraktionsnivå):
http://www.hoglind.org/blog/index.php?p=67

läs om ni vill, kommentera vad ni anser i bloggen.. : )

JohanH 2005-02-07 21:51

Det kan skilja mycket på olika ÅF priser ifrån grossist/distributör. Dustin och Inwarehouse ( t ex) har ju naturligtvis betydligt lägre priser än många andra mindre aktörer och detta för att dom köper mer och använder eget lager på många produkter. Detta gör inköpspris + en hundrig ganska ointressant for dom som är prismedvetna. Däremot så kan jag hålla med om att det är god idé rent marknadsföringsmässigt - det låter ju bra helt enkelt och jag tor att en del kunder kommer uppleva dina priser som en klipp.

När det gäller billiga fraktsätt så är kan bussgods vara något att titta lite närmare på. Vet inte hur deras täckning ser ut runt om i Sverige med jag tror att den är ganska utbredd. Eftersom du kör Oscommerce så kan du ju sätta olika frakter för olika zoner för att hålla ner priser så långt det går.

Har en kompis som jobbar åt ett tyskt företag som levererar mycket till Sverige. Dom använder uteslutande UPS och skickar paket upp till 20kg direkt hem till kunden för runt 20 euro ifrån Tyskland. Vilket är ganska billigt om man jämför med fraktpriser inom Sverige. Och som någon nämnde så är det mycket som är billigare i Tyskland även om man betalar svensk moms. Kan vara något och tänka på för dom som både vill konkurrera OCH tjäna pengar
:)

Joel 2005-02-07 22:59

Citat:

Originally posted by MAT@Feb 7 2005, 17:26
Men om ett företag har som policy att alltid ligga lägst på prisnivån....
Får den inte bara låg likviditet, den får också ett illa rykte i branchen.
Den får också svårt att få leveranser.......

Elgiganten har lägstapris-garanti. Vilket betyder att hittar jag en produkt någon annanstans billigare så sänker de priser (+ att jag får produkten ännu billigare) och vad jag vet har de haft det i snart ett år UTAN att få dåligt rykte i branschen(SIBA, onoff, elgiganten - branschen)

Det som Björn nämnde så äre snarare efterkösprocessen och hur kunden känner sig behandlad. Klart att man får lite sura miner från konkurrenter - men det är knappast avgörande för att allt ska gå illa eller som du säger "företaget får ett dåligt rykte i branchen" :ph34r:

jonny 2005-02-08 01:41

"lägsta prisgaranti" innebär i de allra flesta fall att exempelvis Elgiganten köper in modell X från en stor tillverkare till ett hyfsat pris, men eftersom de är en stor kedja kan de köpa in många exemplar av modell X vilket inte bara innebär ett bättre pris utan att de kan få ett eget namn på modell X. Således säljer Elgiganten modell X2 medan de mindre handlarna säljer modell X.

Tittar man på ett tv-spel så säljs de oftast i specialpaket med ett visst antal spel, men vilka spel eller hur många beror på vilken butik du köper i - de flesta har sitt eget paket.

Prisgarantin gäller bara samma modell, men det finns i praktiken ingen som säljer den modellen. Det är således bara ett marknadsföringstrick, precis som lockvaror som oftast är slut när du kommer till butiken.

Joel 2005-02-08 12:00

Så du menar att allt säljs i specialkomponerade paket eller att mesta delen av varorna säljs så?
Då ställer jag frågan om du överhuvudtaget varit inne i en elgigants-butik? Exempel på varor som säkerligen finns på fler ställen med exakt samma modellnamn:

TV (allt ifrån Philips 32" till Luxor 14")
Tvspel (inte konsoller) (allt från PC till xbox)
Eltandborstar
Möss & Tangentbord
Mobiltelefoner
Vitvaror (kyl å frys)
Mp3-spelare (t.ex Creative, philips mfl)

Ja, ta en titt på www.elgiganten.se och säg till om du hittar mer än 20% som är specialvaror/paket som inte finns likadana på liknande kedjor.

Citat:

Det är således bara ett marknadsföringstrick, precis som lockvaror som oftast är slut när du kommer till butiken.
Lockvaror är förvisso inte olagligt och samma regler gäller inte överallt men för att stanna kvar vid elgiganten som exempel så har dom även en garanti som säger "hittar du inte den annonserade varan i butiken eller är den slut - så får du en likvärdig vara för samma pris".

Så ta en titt på din lokala elgiganten-butik nästa gång så ska du se att allt inte är buff å båg. <_<

MAT 2005-02-08 12:24

1. Angående prisgaranti från tex Elgiganten.....

Det stämmer att de erbjuder prisgaranti.....
Men de är bra fula, eftersom de köper in samma"produkt" som finns i sverige från utlandet.

Dvs det går inte att få några pengar tillbaka eftersom tex en TV "Panasonic" 32" heter TX-2345 i sverige och i ex Norge heter den TX-2345x.

Kolla PLUS på TV och andra forum så får du veta mera.
Lockvara med prisgaranti....men fungerar det????
Knappast någon som kan nyttja det.

2. Angående Dåligt ryckte i branchen...

Självklart får aktörer som kör priset i botten dåligt ryckte...
Distributören får påtryckningar från andra återförsäljare som lever av sina produkter.

Låt oss säga att Märket "Bang Olufsen" skulle finnas på OBS och ICA Till botten pris....

Då skulle de övriga Bang Olufsen butikerna som säljer märket få ett rent helvete att försöka upprätt hålla märket samt priset.
"Märket" som har under flera år profilerat märket som "flashigt".
Nu har det märket blivit "mainstream" och kan profilera om sig till Philips eller något annat dyng märke. (billigt)

Dåligt ryckte får både ICA/OBS från både vanliga återförsäljare för Bang Olufsen och från importören som inte längre vill sälja till ICA alt OBS...
P.g.a att de sabbar för alla andra som säljer märket samt att det har dragit ner märkets status....

guran 2005-02-08 13:28

Citat:

Originally posted by jonny@Feb 8 2005, 01:41
Prisgarantin gäller bara samma modell, men det finns i praktiken ingen som säljer den modellen. Det är således bara ett marknadsföringstrick, precis som lockvaror som oftast är slut när du kommer till butiken.
Prisgarantin har funkat bra på Bauhaus i alla fall. Ska jag köpa en elartikel så gör jag en slagning på t.ex. Clas Olsson. Är de billigare så skriver jag ut sidan och tar med mig till Bauhaus.

Nackdelen är att det är lite omständigt att tjafsa om detta. Först ska jag betala i kassan efter en lång kö och sedan får jag köa till informationsdisken för att få ut min prisgaranti. Det gäller således att ha tid. Ibland undrar jag om det är värt besväret.

Björn 2005-02-08 18:36

håller med MAT och Jonny helt

hedberg 2005-02-12 01:04

Citat:

Ursprungligen postat av Saint
Citat:

Ursprungligen postat av Björn

Jag har hittat en grossist som erbjuder mig att sälja en viss sak i sverige för 40kr + moms, och då menar han verkligen att han är på gränsen till att han inte tjänar någonting och jag kollade upp det och det stämmer. Hittade samma produkt utomlands inom EU där grossisten vill ha 14kr + VAT, frakten skulle dom stå för till sverige.

Nu vet inte jag hur det är med tullavgifterna och allt sånt men logiskt sätt skulle jag kunna komma undan med att köpa in produkten låångt under grossistpriset i sverige (elr?). OM jag skulle jag få för mig att sälja produkten för under 40kr, skulle jag då få problem med lagen?

Det är inga tullar inom EU, endast mot tredjepartsland typ Norge, Åland (de räknas som utanför EU), USA etc.

I ditt fall tjänar du på att köpa inom EU än inom Sverige.

Finns ingen lag som förbjuder dig att sälja något skamlöst billigt, men däremot kan du tappa i trovärdighet.

hedberg 2005-02-12 01:18

Elgiganten mm köper in stora volymer och kan därför köpa sig en egen serie, man lägger till en bokstav eller liknade på produktnumret, om du tittar på kartongen står det kanske SONY och 32" WIDESCREEN, men när du läser det finstilta på kartongen så står det: "MODEL: 468B-C" och så går du till SIBA och där hittar du samma TV för 100 spänn billigare. Du vill nu utnyttja din lägstaprisgaranti hos Elgiganten, men då säger dem, "Nä, SIBA säljer en 368B-D".

Branschen har varit duktiga på att "försäkra" sig mot att behöva betala ut pengar. Däremot kan du tjäna pengar på det ändå, nu är vi inne lite på gråzonen men detta är något som Kjell Eriksson som har Morgonpasset i P3 för några år sedan tog upp (han ringde Elgiganten):

Man går in som företagare och köper en TV för 30000 kronor.
Sen går du hem och trycker upp ett annonsblad i datorn och printar ut, där företaget säljer TVn för 1 krona. Du går nu med annonsbladet till Elgiganten som säger "Oj, det var billigt.", och TVn är faktiskt möjlig att köpa i butiken, men nu har någon faktiskt råka köpa alla i den butiken. De betalar ut mellanskillnaden, 29999 kronor till dig som du tar med hem.
Förr hade de att man fick mer än mellanskillnaden men av någon anledning så ändrade de sig efter radioinslaget ;)

Computer City (som ägs av SIBA) hade tidigare också prisgaranti. SIBA och Computer City har samma dataprodukter, och ibland kan de skilja en eller några kronor på dem. Då kunde man gå till Backaplan i Göteborg och jämföra priserna i butikerna som ligger grannar med varandra. Man köpte på det dyraste stället och gick sedan tillbaka 2 minuter senare och fick tillbaka några kronor vid varje köp. Köpte man ofta produkter så blev det många bäckar små...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson