![]() |
wsw.se tar 125kr + moms för registrering av .se-domän. Verkar som att loopia inte är billigast längre. Deras sida ser ju ut att vara gjord med någon template. Iof verkar dom bl.a sälja templates... Någon som hört talas om detta ställe tidigare?
Krävs kanske en större minskning av priset än en femma (jämfört med loopia) för att folk ska registrera hos dom istället... |
Billiga.... Ja, iallafall till dess att man kommer till kassan där det står: "Startavgift tillkommer på 250 Kr vid köp av webbhotell eller domännamn."
Låt oss räkna: 125 + 250 = 375 + moms = 468.75:- |
Aha, där var haken....
|
finns fult av fulingar därute.. väldans vanligt..
skulle köpa en adapter för 2.5" hårddisk (så den skulle passa i en vanlig dator) - såna kostar typ 20-40kr .. men överallt skulle dom ha porto på minst 80:- Kostar kanske 10:- att skicka dom Slutade med att jag trampade ner till lokala datoraffären och kollade om dom hade.. och det hade dom.. så 30min promenad och 20:- senare hade jag min adapter :) |
hehe jo, känner igen det där. Många som försöker få det att låta billigare genom att ta ut hutlösa priser för frakt eller genom att baka in någon startavgift av något slag.
Jag gick igenom wsw's sida ända fram tills "gå till kassan"... självklart va det ju där som det stod om startavgiften... typiskt <_< |
Menar du att dom ska väga varenda datapryl dom säljer innan dom skickar iväg den? kan det vara så att dom har gemensam frakt 80 kr, oavsett om du beställer en grej som kostar 10 kr att skicka eller 200 kr?
Speciellt om det är postförskott, som då kostar 45 kr utöver frakten! Idag är det väldigt vanligt att man har just gemensam fraktkostnad oavsett storlek på beställning, det är nästan standard (tror jag i alla fall, om jag har fel så säg till). My Pay, tänk först innan du kallar någon för "fuling", det är ett gott tips från mig. //Predrag |
Nej
Jag tycker det är fult att ta ut frakt på 80-150:- för något som väger lika mycket som en tom 33cl burk och som är mindre än den. Jag har sett butiker där dom har frakt baserat på vad man köper eller där frakt ingår i priset osv |
Citat:
En del företag som skickar "gratis" har förmodligen lagt in denna kostnad i produktpriset... Oavsett "gratisfrakter", kostnads/viktbaserade frakter eller vad det nu är så är frakten en kostnad för företaget (fritt levererat) som måste täckas upp. Samma sak med emballage etc... Affärsmässigt så lägger man på lite extra för att man som företagare vill tjäna på sin verksamhet.. |
Citat:
Givetvis finns det butiker som har det så fortfarande, men dom är ett undantag. Så du kallar alla oss som har en gemensam frakt oavsett beställd mängd för lurendrejare och fula? Ska du ändå inte tänka om lite, o ta tillbaks det du sa innan? //Predrag |
Citat:
Kan man erbjuda låga fraktkostnader så är det ju en konkurrenskraftigt och även marknadsföringsbart. Att programera om sitt system kan därför vara värt om man inte tänkt på det i början skulle jag vilja påstå. Som företage får man ju välja vilket system som passar en bäst och arbeta därefter. Jag brukar beställa kuligheter utomlands via internet och då lägger företagen på fraktkostnad per vara via ett script på hemsidan. Beställer man över en viss summa så bjuder dom på frakten. Smidigt tycker jag. |
Citat:
Varför ska jag inte lägga grejer i hans mun? han indirekt menar ju det jag anklagar honom för. Ja jag erbjuder låga fraktkostnader, men det är bara för att jag har utrymme o marginal för det. Ett dataföretag som skickar grejer som oftast väger flera kilo kanske inte kan ta 19 kr frakt som jag? Det handlar inte bara om att programmera om sina system, utan att veta vikten på allt man säljer. Jag vet inte vad det är för suspekta utländska sidor du använder när du handlar, men här i Sverige så är det nästan standard att det är samma fraktkostnad oavsett beställd mängd, o sist jag kollade låg Sverige före Polen i IT-utvecklingen. Så jag tycker du använder dåliga exempel. //Predrag Ps: Jag och Saint känner varrandra väl så det sista stycket är med glimten i ögat. |
LOL, roliga bitar i ditt svar :)
--- Men om du nu anser att det är problematik med att ha koll på vad ens produkter väger så finns det ju olika vägar att gå för att ta reda på tyngden: 1) kan vara att anställa en ALU-arbetare och köpa en våg :) 2) kolla i manualen hur mkt en produkt väger elr få datan direkt från sin leverantör När det gäller tex kläder som du säljer så vet man hur mkt en t-shirt elr keps väger. Köper man datorer elr andra likartade varor så står det ju redan på hemsidan vad tyngden ligger på då man använder det som ett konkurrensverktyg. Beställningar av datorer brukar dock inte skickas via posten, utan DHL elr liknande. Det finns även olika metoder för att väga varor eller olika sammansättnigar av varor. Det finns som jag nämnde olika vägar att gå och det är upp till företagen själv att anpassa sitt system efter sin verksamhet, att dra alla över en kant är onödigt. Lösningar finns det, det kanske är bara så att alla inte forskat närmare i det. Du tar 19kr -- IDG, läste jag nånstans, tog 80kr... |
Vilket onödigt tjafs. Så t.ex. Datorbutiken.com skulle vara lurendrejare för att de har enhetsfrakt på 90:- i b2b-shoppen? Icke då. Den frakten är billigare än den faktiska kostnaden beroende på att paketen i normala fall är skrymmande och/eller tunga. Posten i sin tur är ju inte de billigaste om det gäller paket och pf. Så länge det klart framgår vad fraktkostnaden blir innan man godkänner köpet så är det inget att hetsa upp sig över.
|
Ja alternativ 1 där med ALU-arbetare, det kanske man skulle skaffa sig, vad gör du på dagarna?
Alternativ 2 är uteslutet givetvis, det finns fler saker än t-shirt och kepsar som saknar manualer där vikterna står. Nej det gör man inte, det är mycket mer komplext än så. Tillex finns det olika t-shirtmodeller, jag använder mig av 6 olika och 1 small av fruit of the loom väger inte samma som 1 small av märket hanes. Hur fan ska jag ha tid att hålla isär detta? Vi tar ett exempel, en kund beställer en t-shirt i storlek small som vi tryckt på en fruit t-shirt, sen ändrar han sig och vill ha en large, men largen har tagit slut, och blivit omtryckt, men denna gång blev det på en Hanes tröja? Som sagt, du har ingen webshopp och vet väldigt lite om olika scenarion som kan uppstå och skapa problem. Ja det finns olika vägar att gå, och den vägen jag i alla fall ser att dom flesta företag tagit är den väg jag förespråkar, samma fraktkostnad oavsett storlek på beställning. Jag tror större företag som har pengar till forsking om såna här saker kommit fram till att det är att föredra så som jag säger. Delvis för att det är mycket enklare administrativt sätt, och det kan också finnas andra orsaker? Människor kanske känner sig tryggare när det en fast summa på frakten, istället för en som kan ändras om man beställer tunga grejer. Jag vet inte, jag spekulerar bara, men faktum är att dom flesta har det så, punkt slut. //Predrag |
Ojdå!!
Här har det visst urartat.. ;) Hur man väljer att debitera sina fraktkostnader är upp till var och en. Kostnaden kommer man inte ifrån utan valfriheten ligger i hur man smidigast hanterar den. Fraktkostnad är inget ovanligt alls oavsett plats i världen man handlar/beställer, dock är det självklart ett försäljningsknep om man lyckas förmedla känslan av att "man bjuder" på frakten. Tyvärr lyckas inte alla , utan det satsas istället på olika knep för att dölja den.. Andra kostnader som man kan likna vid ovanstående är fakturaavgifter, admin.kostnader etc... Vanliga 25sek/faktura förekommer allt som oftast ( i Sverige ) och är inget konstigt med det heller. Problematiken är väl snarare motiveringen till denna något höga kostnad, eller? |
Citat:
|
Citat:
Hög och hög, det beror väl på vad snittkostnaden att skicka varor är för dom? Vi kan ta som exempel, innan jag införde fakturabetalning, och hade postförskott som enda alternativ, så kostade mig 78 kr att skicka 2 stycken t-shirtar till kund. Alltså detta var min kostnad, det jag betalade. Mypay använder i sitt exempel ett datorföretag som skickar grejer som kan väga flera kilo. Dom kanske kom fram till att dom ska ha 1 fraktkostnad som 90% av alla företag har, så hamnar snittet på 80 kr, fan är jag dålig på att förklara eller fattar inte folk vad jag menar? //Predrag |
Men koda in fraktpris per varukategori, så tex monitorer har frakt x och kepsar har frakt y (eller vikt eller vad ni vill mäta i innan fraktsumman räknas ut). Sen går det visserligen plus eller minus lite beroende på om dom väljer en 100g t-shirt eller en 89g men summan av kardemumman blir väl +-0 någonstans i slutet.
|
Citat:
Kan du visa mig ett enda företag som har det så? //Predrag |
Citat:
Citat:
Vi pratar ju övriga kostnader, eller i alla fall om fraktkostnader som ju kan jämställas med fakturaavgifter. Att tillämpa ett snittpris är mycket vanligt som du skriver, och att den varierar mellan företag har med olika saker att göra (leverantör, vinstyfte, administration, hantering,..etc). Precis som med vanliga produktpriser så varierar denna kostnad mellan olika aktörer... Eller lurendrejare om man nu väljer den benämningen...´ Ett företag jag jobbat på tog ut 20% TG på fraktkostnaden.. |
Citat:
|
Citat:
|
Man får inte glömma kostnader för emballering etc. Många företag tar fraktkostad per kolli.
|
Citat:
//Predrag |
Citat:
//Predrag |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson