![]() |
blocket hotar med stämning, mot allaanonser.se
http://www.resume.se/artikel-art_id=9028.html Tror inte att blocket kan lyckas med något sånt utan att fallet bara ger lite extra publicering åt allaanonser Det har ju funnits två typer av "meta annonssidor" de som lägger in en annons på ett dussintal mindre sidor och de som söker igenom ett dussintal sidor och publicerar resultaten. Tror att den sistnämda kommer att vinna och att detta kommer att bli det slutliga genombrottet för gratis privatannonser på nätet. Även om gratisannonssidan inte är så stor som tex tillsalu.net så ökar ändå chansen för avslut genom att annonser visas på tex allaanonser. |
Varför egentligen? Borde det inte ge trafik? Kanske blockets servrar belastas för hårt av andra sidor(likt allaannonser.se, annonsguiden.nu mfl) som ständigt kollar och laddar ner nya annonser? Varför inte blocka deras ip bara?
|
Jag tror att Blocket vinner detta enkelt, om de vill. Det finns dock endå enklare metoder för Blocket att stoppa denna "sökmotor", med tekniska medel.
Alla annonser motiverar sin rätt att återpublicera Blockets katalog (med katalogskydd!) med att: "Alla annonser.se söker igenom ett fyrtiotal annonssajter. Ingen annan har hittills klagat på deras verksamhet." vilket måste vara det sämst motiv de kunde ha hittat på. Alla annonser har ju inte funnits så länge och tidigare har ingen hunnit se huruvida denna "sökmotorer" ger t.ex. Blocket fler betalande kunder eller färre. Nu har Blocket antagligen dragit slutsatsen att de förlorar på att visa sina annonser hos andra än dem själva, och alltså vill nyttja sin rätt att inte visa sitt material hos dessa. Vidare säger Alla annonser: "- Om Blocket vill kan de själva stänga ute oss. Men då stänger de även ute Google och Altavista och det vill de väl inte." vilket är rent bullshit. Anser Alla annonser att de har en "riktig" sökmotor så ska/bör det finnas sätt att stoppa makinavläsning av sin webbsida av en specifik sökmotor. Det går utmärk att välja att inte finnas med hos Google, men tillåta att Altavista indexerar min sida mha en robots.txt-fil. Annars får väl Blocket spärra Alla annonsers IP:n; Alla annonser har säkert inte tillgäng till så många IP:n att det blir ohanterligt. Som sagt, Blocket vinner lätt. Gör det det innebär det, i princip, att jag t.ex. kan kopiera jag hela hitta.se:s telefonkatalog och visa på min sajt, bara jag länkar telefonnummret till hitta.se ;) Jag hoppas Blocket stämmer dem så vi får se hur det slutar. |
Nästan samma info finns på SvD:
www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_8900912.asp (SvD är delägare i Blocket). Där står det dock att Alla annonser säger: "Och Blocket kan självt stänga ute oss från sin sida om de vill, säger Lennart Jonsson." vilket troligen stämmer bättre med verkligheten. Å andra sidan, om Alla annonser inte har med Blocket:s annonser så är värdet på Alla annonser i princip noll - "finansiärerna" blir säkert glada ;) |
Citat:
blocket är mindre än 1/3 av annonserna på alla annonser och när folk märker att de får sålt sina prylar genom att lägga in dem gratis på tillsalu.net eller andra gratissidor som söks igenom av tex allaannonser så kommer den andelen att minska. |
Citat:
Tycker att B Locket skall sluta larva sig. Bara spärra allaannonser från att kunna hämta annonserna, så är det klart! Fast å andra sidan kan jag tänka mig att de skulle lägga det på ett annat IP och fortsätta köra....så kanske B Locket gör rätt. |
Citat:
|
Jag slänger mina gamla grejer bara istället.
:) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Annonsguiden. nu har ju samlat annonser i mer än ett år, varför har inte blocket agerat mot dem?
Jag som användare ser ju "dessa sajter" som en fördel för mig, tar mindre tid att hitta sakerna samt att annonsguidens sökmotor är bättre än blockets egna. Men från blockets sida så stjäl de deras katalog som de har arbetat upp. Smidigast är ju att blockera de servrar som rippar datan. |
Enligt Internetworld ska Pricerunner samla annonser från 53 annonssajter, bland annat från Blocket.
|
jag tycker att det är helt ok om de som indexerar frågar först.
Tex. Pricerunner har inte frågat oss om att få indexera. :huh: Åt Alla annonser fixade vi en special sida som de indexerar. |
Själv tror jag att detta kan bli riktigt stort.. om blocket skulle vinna så skulle det innebära att google också begår lagbrott eftersom dom använder i princip samma metod i Google Ad-Sense.. folk söker efter våra annonser (hemsidor i detta fallet) men får upp även google's annonser.. Så en enkel match är det inte för B locket AB.. andra sidan så ägs blocket.se av bl.a. aftonbladet o andra stora investors..
En lösning för blocket är ju att bara låta sina sidor visas från deras server o stänga av att annonser visas vid länkning..?! Hur som helst den här tvisten kan förändra mycket i Sverige när det gäller källa / länkning.. |
Detta ska bli intressant att följa. I flera andta länder är detta helt olagligt, och det har varit många rättsfall där företag utan avtal djuplänkat till artiklar, annonser, musikfiler, etc. blivit dömda för brott mot upphovsrättslagen. För alla sajtägare (utom då allaannonser och annonsguiden) hoppas jag att dom blir dämda. Vi måste ju kunna välja om någon sajt får indexera vårt innehåll eller inte.
|
Resumé har nu uppdaterat artikeln med en kommentar från en snubbe på Blocket:
"Peter Siri på Blocket.se har fler fall han tittar på för att eventuellt vidta rättsliga ågärder, men inget likadant och inget som gått längre än detta. Att Alla annonser.se till en början deklarerade att de hade ett samarbete med Blocket retade honom också. - Speciellt som de frågade oss om de fick ta vårt material innan de körde igång och vi sa nej, säger Siri." Spänningen tätnar ;) |
Citat:
Jag tror ivilket fall att blocket bränner sig. I och med en process kommer det antagligen skrivas om allaannonser så att sidan blir känd för allmänheten och antag sedan att blocket tas bort från allaanonser. Då skulle det fortfarande finnas dubbelt så många annonser, med en bättre sökfunktion där jämfört med blocket var skulle man välja att söka i första hand... |
Citat:
|
Citat:
|
Realtid.se följer upp detta på:
Länk Där står bl.a.: "På Allaannonser.se är det sju anställda som kollar igenom de nya sidorna. Eftersom det handlar om 50.000 nya annonser varje dag är det dock omöjligt för Allaannonser.se att granska alla." Hmm, jag har dock lite svårt att tro att Allaannonser har sju personer på heltid som granskar (andras) annonser. Blocket verkar hellre betala för exponering, för att på detta sätt själv kunna välja var de finns presenterade: "– Vi köper vår egen marknadsföring och är restriktiva med det. Som det är nu reagerar våra privatannonsörer på att deras annonser sprids ut lite varstans. Det är inte deras önskan, säger Pierre Siri." Doch verkar det nu (tyvärr) tveksamt om det blir någon stämning: "Om Blocket.se kommer att gå vidare med en stämning av Allaannonser.se vill Pierre Siri inte gå in på. Klart är däremot att han vill veta vad som gäller." |
Citat:
|
Citat:
|
Jag ser det inte som att annonsen sprids, den finns ju kvar på blockets servrar. Det sidorna(eller google or whatever) gör är ju att sprida länken till annonsen. Det om något borde inte den med kunskap, misstycka till, tycker jag i alla fall.
|
Känns som att Blocket blir mer och mer "aggro" kanske har det med konkurrensen att göra? Men lite trist är det att så snart en verksamhet/företag blir stort så ska det stämmas till höger och vänster. De blir paranoida och känner sig hotade, när de är som starkast. Det vore mer normalt med den strategin när man är nystartad och sårbar.
Det är nog bara jag som är naiv, men jag tror inte att Blocket vinner på den här "microsoft-attityden" i det långa loppet. Med tiden får de opinionen emot sig och annonsörerna sviker till förmån till någon annons-portal som framstår som "nice". Mvh /Stefan |
Jag tror att förklaringen till det är ganska enkel. Blocket märker nog att konkurransen blir allt hårdare och att de på sikt inte kan ta betalt för alla annonser där. De kanske redan minskar i omsättning och gör allt för att några sidor ska läggas ner? Personligen tror jag inte det är möjligt för blocket att hålla sig på plats 1 längre än 5 år till, vi märker på komis, att fler och fler för var dag kommer till oss och det betyder vara att folk söker alternativa lösningar som inte kostar något. Och håller blocket på med den atityden kommer de förstöra för sig själva till slut...
|
Håller med dig Davve till 100%. Med tanke på att allaannonser fick riktigt mycket gratisreklam och samtidigt en förklaring hur deras site funkar.. Kanske marknadsföringstaktik från allaannonser.. vem vet :lol:
|
Om jag inte mins helt fel så startade blocket med gratis annonser som senare blev betal annonser.
ett företag måste tjäna pengar för att överleva. |
Citat:
Redan idag finns det annonssidor som börjar närma sig blocket och tiden gör sitt. Folk kommer att välja gratisalternativ när den möjligheten finns. Idag har blocket lite drygt 1 000 000 unika besök i månaden, men inom några år kommer inte de vara ensamna om det antalet och då blir det svårt att vara konkurrenskraftiga med deras priser. Sverige är en liten marknad och här sprider sig allt fort. Blocket har varit ledande i många år, men då fanns nästan ingen konkurrens. Vänta och se inom 4-5 år bara, då lär vi se fler som har råd med TV reklam och då är blockets tid förbi... Killar som sålde företaget, har gjort det i rätt tidpunkt. Om 5 år skulle de nog inte få lika mycket betalt. |
Citat:
Själv kan jag inte hålla med dig Davve, Blocket ägs av Aftonbladet och är därmed en spelare som kommer finnas länge. Det svåra för de annonsmarknader som finns idag verkar vara brist på köpare, för att få in annonser verkar inte vara några problem. När jag har försökt sälja prylar på olika annonsmarknader så har faktiskt det mesta inte blivit sålt på de annonsmarknader jag provat som varit gratis, tyvärr. På Blockat har jag däremot fått ett samtal angående samma produkt med samma annonstext efter bara en timme. Jag tror att anledningen till att Blocket inte vill släppa ifrån sig sina länkar till Allaannonser.se är ju för att de förlorar pengar. För varje undersida de inte visar så försvinner ju pengar från annonsexponering, något som trots allt är en stor intäktkälla för Blocket idag. Om varje besökare slipper besöka 2-10 sidor för att hitta den produkt de söker efter, så är det ju trots allt minst 2.000.000 bannerexponeringar som Blocket missar. |
Jo, jag säger inte att de ska lägga ner, men de kommer garranterat förlora sin plats i toppen. Vad gäller köpare så är det väl självklart att om du annonserar på en sida med 1 000 000 besökare så får du fler svar än på en sida med 10 000 besökare. Med enligt mig kommer några sidor som har 10 000 besök idag komma upp i samma antal som blocket har idag och då kommer det gå att sälja lika lätt på båda. Men för att nå dit krävs det att man arbetar heltid med det under några år, utan att det ger tillräckligt med pengar.
|
I Realtid kommenterar även Koll.se anonnssöksajten Allaannonser
http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid765.dbp.asp "Blocket ska ju vidta rättsliga åtgärder och om de förlorar så kommer vi annonsaktörer att gå ihop." Är det inte så att Blocket har lagt till en robots.txt (www.blocket.se/robots.txt) nu? Den fanns väl inte tidigare? (Dess HTTP-svar ger: Last-Modified: Wed, 19 Jan 2005 16:18:29 GMT, så den borde vara lite ny!) Spännande, spännande. Blocket och Koll bör vinna detta ganska lätt. Sökmotorer av den typ som Allaannonser kör tror jag upplevs av annonssajterna som ett stort hot. Den dag Allaannonser fått en stor mängd återkommande besökare som är intresserade av köp & sälj, kan de enkelt konkurrera ut både Blocket och Koll.se genom att publicera "sina egna" annonser (ev till och med mot betalning), och därmed inte leda några besökare alls vidare till dem Blocket och övriga. |
Blocket forstätter hota om stämning, denna gång är det Annonsguiden enligt www.nyteknik.se/art/39076
Kom till saken någon gång då ;-) |
Citat:
|
Intressant, då ger dom sig indirekt på pricerunner eftersom dom sammarbetar med annonsguiden för sina köp & sälj annonser.
|
|
Enligt artikeln i Resumé (första inlägget i tråden) skulle allaannonser.se sluta indexera Blocket senast den 17:e januari för att inte bli stämda.
Såvitt jag kan se indexerar de fortfarande Blocket.. så, är det någon som hört nåt nytt? Är mycket nyfiken på var det slutar.. |
Idag har IDG en artikel där det låter som om Blocket "nu" kommer att stämma Allaannonser:
"Allaannonser stäms för intrång av Blocket": idg.se/ArticlePages/200504/12/20050412142333_CS/20050412142333_CS.dbp.asp "Enligt Jonas Söderqvist gör Allaannonser inget fel och företaget kommer inte att ge sig på grund av stämningen. – Vi kommer att slåss för vår rätt att existera. Vi är övertygade om att vi har rätt och att det vi gör är lagligt, säger han. " Jonas verkar dock inte vilja förstå att det är Blocket som äger/ansvarar för materialet, och att Blocket har rätt att inte behöva dela med sig av det till Allaannonser, om de nu inte vill det. Allaannonser borde ha slutat indexera Blockets sajt den dagen som Blocket meddelade att de inte ville bli indexerade av Allaannonser. Som Allaannonser beter sig nu, tycker jag, att de förstör för (oss) andra som bygger specialicerade sökmotorer och prisagenter :-( |
Jag anser att allaannonser har exakt samma rätt som google att indexera blockets innehåll.
Robots.txt är enkel att använda. Om blocket behöver hjälp kan de säkert fråga kunniga människor här på forumet. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:55. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson