WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Tv-reklam? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5330)

hyperfly 2005-01-05 15:14

Hej.

Sitter och funderar lite över tv-reklam inom främst TV3, TV8 eller kanal5, eller någon liknande kanal, och undrar
lite försiktigt om det är någon här på WN som det senaste gjort en tv-reklam för någonting, och har lite koll
på ungefärliga priser.
Nu säger någon här: kontakta tv-kanalerna och fråga, men jag vill först veta lite innan jag ger mig in i diskussion med
en kanal, så svara endast om du vet något, inte för att påpeka att jag ska kontakta de istället. Strunta i att svara då.

Någon som har koll på ungefärliga siffror? Pma eller maila till [email protected]

Stort tack på förhand.

Jocke 2005-01-05 15:29

Jag vet inga priser men jag vet att man kan pruta ganska mycket på priserna.
Särskilt om man vill ha en testperiod eller det är många spottar man ska köpa.

Max 2005-01-05 16:18

Om någon följde Rivalerna så hade de ett avsnitt där de skulle sälja tv-reklam för tv8 där. Jag såg bara slutet, men det var ganska avslöjande vilken rabattsats de kunde lämna, har för mig att det var 90%.
Ett tips är annars att kontakta en mediarådgivare.

hyperfly 2005-01-05 18:29

Citat:

Originally posted by Max@Jan 5 2005, 17:18
Om någon följde Rivalerna så hade de ett avsnitt där de skulle sälja tv-reklam för tv8 där. Jag såg bara slutet, men det var ganska avslöjande vilken rabattsats de kunde lämna, har för mig att det var 90%.
Ett tips är annars att kontakta en mediarådgivare.

Jag såg det avsnittet, var 80% kapat, och var väldigt bra priser. Får jag till de priserna slår jag till direkt :P

Jocke 2005-01-05 18:36

Du kan väll dar iväg ett PM till mig när du vet vad du får för pris!

jimmie 2005-01-05 19:05

TV8 låter ju dock inte så intressant. Hur många tittare har dem? Som tidigare nämnt så kan du väl skriva priserna här om du får tag på dem. Om det inte är allt för blodig skulle man kunna göra det som en rolig grej :)

Max 2005-01-05 21:17

Citat:

Originally posted by jimmie@Jan 5 2005, 20:05
TV8 låter ju dock inte så intressant. Hur många tittare har dem?
Det beror väl på vilken målgrupp man är ute efter. Dessutom kan du ju vara ganska säker på att priset är anpassat efter antal tittare, dvs det är ju jämförspriset per tittare du får gå efter. Priset kommer vara olika mellan kanaler, tidpunkter, program, målgrupp etc. Marknadspris helt enkelt ;)

hyperfly 2005-01-06 10:16

Citat:

Originally posted by jimmie@Jan 5 2005, 20:05
TV8 låter ju dock inte så intressant. Hur många tittare har dem? Som tidigare nämnt så kan du väl skriva priserna här om du får tag på dem. Om det inte är allt för blodig skulle man kunna göra det som en rolig grej :)
Handlar ju om priset också, är nog lite dyrare att gå till TV3 ;)
Lägger man det vid rätt program så, jag har dock inga tittarsiffror men har bett om det också.

Klorinsky 2005-01-06 10:55

posta gärna här när du fått priser. tror det är en hel del som är nyfikna :P

aikon 2005-01-08 23:11

Men vad kostar det att producera en reklamfilm? Är inte det den tunga biten?

(varierar förstås oerhört på filmens kvalitet, men ändå..)

Saint 2005-01-08 23:44

Citat:

Originally posted by aikon@Jan 9 2005, 00:11

vill man så kan man göra en film för typ 1000kr, jag vet eftersom känner en filmproducent som lyckades med det. det enda som krävs är att ha mycket fantasi och humor + en studio där du kan redigera filmen (kostar fr. 250kr/h).

mypay 2005-01-08 23:51

du kan göra en lyckad reklamfilm för 30:-

1. låna en DV kamera
2. filma nåt som gör reklam för er sida.. om ni har en sida där ni säljer spel via postorder så visa hur en uttråkad kille får sitt spel i lådan och blir lycklig
3. köp en cola och nåt att tugga på (inför punkt 4)
4. klipp och redigera filmen i nåt av de tusen gratisprogrammen som finns

Jacob 2005-01-09 00:19

Citat:

Ursprungligen postat av mypay

1. låna en DV kamera
2. filma nåt som gör reklam för er sida.. om ni har en sida där ni säljer spel via postorder så visa hur en uttråkad kille får sitt spel i lådan och blir lycklig

Om den skall gå på Öppna Kanalen kanske. Annars tror jag du underskattar producering av reklamfilm - men det är klart det går även om jag är tveksam över ditt påstående att den kan bli lyckad. ;)

<!--QuoteBegin--aikon[/i]

[/quote]

Jag har läst mig till någonstans att en svensk reklamfilm oftast kostar miljonen och uppåt att producera. Men det beror ju givetvis på utformning och kvalitet.

M-bition 2005-01-09 13:28

Citat:

Originally posted by mypay@Jan 9 2005, 00:51

1. låna en DV kamera

Observera att en dålig reklamfilm kan skada ett eventuellt redan-uppbyggt varumärke, och det är värt mycket. Har man knappt ett varumärke att tala om då är det en annan sak. Men har man jobbat upp någonting under en längre tid då kan det snabbt raseras om man inte är försiktig.

ric 2005-01-09 13:44

Man kan ju även göra en reklamfilm utan kamera. Men hur passande det blir beror lite på vilken produkt man vill sälja.

hyperfly 2005-01-11 19:15

Kan ju säga som så att producering av reklamfilmen är den minsta biten för oss då vi har flera kontakter som jobbar med just detta, så det är inget problem.
Annars är detta den stora kostnaden, det stämmer.

Angående priser har jag pratat med TV8 lite och fått lite riktlinjer, ska antagligen ta ett möte med de, men jag tänker tyvärr ej skriva ut några priser här av flera anledningar som jag tror ni förstår.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson