WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Billigast .NU? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5310)

Joel 2005-01-04 15:56

Vart köper man billigast .nu domän någonstans?
Loopia tar 625 kr. Någon billigare än 600?

Mvh,
Joel

Henrik Larsson 2005-01-04 16:06

Citat:

Originally posted by programmer@Jan 4 2005, 16:56
Vart köper man billigast .nu domän någonstans?
Hos Nunames, det vill säga högst upp i värdekedjan, får du en .nu-domän för 542 SEK (60 EUR). Om du betalar med kort.

Isak 2005-01-04 16:15

Fast konstigt nog billigare hos andra ...

www.namecheap.com/pricing.asp?topnav

Jacob 2005-01-04 16:42

Citat:

Originally posted by Isak@Jan 4 2005, 17:15
Fast konstigt nog billigare hos andra ...

www.namecheap.com/pricing.asp?topnav

Nej, Nunames anger priset för två år medan Namecheap anger priset för ett år. Man kan trots detta inte registrera en period kortare än två år. Kan förvirra en del.

Helix 2005-01-04 16:49

Ja, det finns ingen tvekan. NameCheap och eNom (på ett återförsäjarkonto) är billigast. Även om man räknar på 2 år på NameCheap blir det $57.76 = ca 390 kronor. På eNoms konto kan man komma ner ca. 20-30 kronor lägre. KOm ihåg att eNom och NameCheap erbjuder också DNS, mailforwards och urlforwards! Det får man inte på Nunames.

ZN 2005-01-04 21:53

Hur är det med ägarbyte, nunames tar 1500:-, kan man få det billigare på andra ställen?

Helix 2005-01-04 22:07

Om man har återförsäljarkonto på eNom ser jag inget som talar emot att man ändrar på Whois/Registrant informationenä, så är det klart. Man kan ju skapa ett underkonto till den nya ägaren och pusha ut domänen till det kontot, så är det klart.

Jag har ingen aerfarenhet av andra leverantörer tyvärr.

lazat 2005-01-04 23:21

Citat:

Originally posted by MusikGuru@Jan 4 2005, 23:07
Om man har återförsäljarkonto på eNom ser jag inget som talar emot att man ändrar på Whois/Registrant informationenä, så är det klart. Man kan ju skapa ett underkonto till den nya ägaren och pusha ut domänen till det kontot, så är det klart.

Vej ej om man får göra reklam men jag låter admin avgöra detta.

Du får .Nu hos oss för 295 kr + moms
Du kan få den biligare om du reggar den på fler än 2 år. Vi är ÅF till NUnames och har andra priser.

Ägarändring kostar 150 USD + 1 års förnyelse om jag inte kommer ihåg fel det blir 1200-1300 i och med att dollarn är låg.

Helix 2005-01-04 23:26

Citat:

Originally posted by lazat@Jan 5 2005, 00:21

Antar att detta är priset för 1 år eller?

Thomas 2005-01-04 23:47

Citat:

Ursprungligen postat av MusikGuru
Citat:

Ursprungligen postat av lazat

Förmodligen och man kan inte heller välja utan lazat's webbhotell.

Så 740 kr då för en parkering av en nudomän.

Thomas

Helix 2005-01-04 23:52

Vilket kanonalternativ till Nunames! Skall regga ett antal direkt :lol:
Är det lönt att han gör reklam för ett sådant pris?
Ja, ja...förmodligen väljer de flesta här billigare alternativ ändå.

Crisse 2005-01-04 23:53

Om du registerar domänen hos www.registerfly.com så kostar det $59 vilket motsvarar cirka 300-400 kr. Jag använder själv registerfly.com till mina domäner och det funkar alldeles utmärkt. Du betalar enklast med paypal eller kredit kort där. Jag rekommenderar sidan starkt.

lazat 2005-01-05 00:00

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas
Citat:

Originally posted by -MusikGuru@Jan 4 2005, 23:26
Citat:

Förmodligen och man kan inte heller välja utan lazat's webbhotell.

Så 740 kr då för en parkering av en nudomän.

Thomas

Du behöver givetvis inte köpa något webbhotell och vart du har fått uppgiften att parkering kostar funderar jag stillsamt över. Svaret är iaf att det inte kostar att parkera en domän eller att peka den eller att ändra DNS, kontaktuppgifter. Vi kommer att sänka priserna snart också. Såg precis att maginalen har blivigt väldigt fin på .Nu domänerna på slutet (beroende på dollan) regga på 5 år så kan du få den för 195 kr / år + moms. (975 kr)

Helix 2005-01-05 00:06

Om du inte har läst tråden så skall jag göra en snabb sammanfattning. Många andra registrerare tar ca. 195 INKL moms (och lägre), då du betalar på nätet som privatperson. Och de behöver man inte registrerra i 5 år! Ert pris är ju inte speciellt bra!

lazat 2005-01-05 00:11

Citat:

Originally posted by MusikGuru@Jan 5 2005, 01:06
Om du inte har läst tråden så skall jag göra en snabb sammanfattning. Många andra registrerare tar ca. 195 INKL moms (och lägre), då du betalar på nätet som privatperson. Och de behöver man inte registrerra i 5 år! Ert pris är ju inte speciellt bra!
För att vara ett Svenskt företag så är det ett bra pris. Men du behöver inte handla av oss
om du inte vill. 195 kr är ett bra pris även om det är 11 kr dyrare än www.namecheap.com

Slutpratat om det.

Thomas 2005-01-05 00:16

Citat:

Originally posted by lazat@Jan 5 2005, 00:00
Du behöver givetvis inte köpa något webbhotell och vart du har fått uppgiften att parkering kostar funderar jag stillsamt över. Svaret är iaf att det inte kostar att parkera en domän eller att peka den eller att ändra DNS, kontaktuppgifter. Vi kommer att sänka priserna snart också. *Såg precis att maginalen har blivigt väldigt fin på .Nu domänerna på slutet (beroende på dollan) regga på 5 år så kan du få den för 195 kr / år + moms. (975 kr)
Ursäkta om jag har fel

Jag gick in på din sida och knappade in wwwtv.nu och den var ledig, klickade på beställ och fick då följande alternativ.

Economy Class
Business Class
First Class
Web & Mail Forward
Domain park

Jag drog slutsatsen att bara "Domain park" var gratis.

Iom det skrev jag 740.00 kr ~ 295 * 2 + moms = 737.50 kr

Vart gjorde jag fel?

Thomas

lazat 2005-01-05 00:30

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas
Citat:

Du behöver givetvis inte köpa något webbhotell och vart du har fått uppgiften att parkering kostar funderar jag stillsamt över. Svaret är iaf att det inte kostar att parkera en domän eller att peka den eller att ändra DNS, kontaktuppgifter. Vi kommer att sänka priserna snart också. *Såg precis att maginalen har blivigt väldigt fin på .Nu domänerna på slutet (beroende på dollan) regga på 5 år så kan du få den för 195 kr / år + moms. (975 kr)

Ursäkta om jag har fel

Jag gick in på din sida och knappade in wwwtv.nu och den var ledig, klickade på beställ och fick då följande alternativ.

Economy Class
Business Class
First Class
Web & Mail Forward
Domain park

Vart gjorde jag fel?

Thomas

Inget men du utgick ifrån att priset var 295. Jag lovade domänen för 195 här om du reggade den på 5 år.
Du får skicka ansökan på e-post till mig istället om du vill ha rabbat :-) jonas at webkonsulterna.se
Beklagar att jag inte har tillgång till systemen hemifrån.

Priset blir då 195* 5 = 975 *1.25= 1219 kr.

FredrikMH 2005-01-05 00:39

Citat:

Citat:

Originally posted by -Thomas@Jan 5 2005, 01:16
Citat:

Ursäkta om jag har fel

Economy Class
Business Class
First Class
Web & Mail Forward
Domain park

Vart gjorde jag fel?

Thomas

Inget men du utgick ifrån att priset var 295. Jag lovade domänen för 195 här om du reggade den på 5 år.
Du får skicka ansökan på e-post till mig istället om du vill ha rabbat :-) jonas at webkonsulterna.se

Jojo... låter jätte bra... Då årspriset fortfarande är billgare med 2 år hos namecheap.com och ännu billgare hos eNom.

192kr/år och då avrundande jag uppåt B)

Thomas 2005-01-05 00:48

Citat:

Originally posted by lazat@Jan 5 2005, 00:30

Okey sorry men du skrev ju.
Citat:

Vej ej om man får göra reklam men jag låter admin avgöra detta.

Du kan få den biligare om du reggar den på fler än 2 år. Vi är ÅF till NUnames och har andra priser.

Jag tycker jag gick rakt av på det du skrev 20 minuter innan jag skrev. Att regga fler än 2 år är ju oftast inte så intressant, man vet ju inte ens om internet finns i nuvarande form om 2 år.

1 års alternativet hade varit nåt för nunames att fundera på att införa igen. För att öka försäljningen.

Thomas

lazat 2005-01-05 01:14

Tro mig! Det var många på NIC.Nu's möte i stockholm ville kunna regga på 1 år. Vi påpekade detta för dom och fick ett nej. Anledningen var att dom skule förlora pengar på detta.

Detta är anledningen enligt deras CEO i USA. man kan ju ha sina egna slutsatser om detta...

Om en registrering sker på 1 år så är det inte säkert att domänen kommer att förnyas år 2. Dvs
då kan dom förlora pengar om domänen inte förnyas.

Om domänen reggas på 2 år direkt så tar dom inte denna risk, samt dom kan budgetera inkomsten
över 2 år som en säker inkomst.

Jag skulle själv vilja regga på 1 år då det förenklar så vansinngt mycket för kunderna eftersom vi kan regga alla andra domäner på 1 år så vorde det logiskt att regga även denna på ett år...
Samt om en kund har börjat använda ett domännamn så byter man ogärna..

FredrikMH 2005-01-05 01:29

Förlora? Det tror jag inte... Det blir ju fler intresserade...

Thomas 2005-01-05 02:06

Citat:

Originally posted by FredrikMH@Jan 5 2005, 01:29
Det blir ju fler intresserade...
Jepp! Jag kan sätta i princip vad som helst på att dom hade ökat försäljningen, nu när vissa bra .se är upptagna men är lediga under .nu.

Det är priset för 2 år som avgör att jag inte köper .nu, mer av ren princip än att jag inte har råd.

Thomas

Marcus 2005-01-18 15:44

Citat:

Originally posted by MusikGuru@Jan 4 2005, 22:07

Finns det möjlighet för transfer av .nu-domän från nunames till eNom?

lazat 2005-01-18 19:04

Citat:

Originally posted by marcuss@Jan 18 2005, 16:44

JA

Stödjer dom inte det så kontakta Enom, NIC.Nu stöder det iaf, Jag gör transfers nästan dagligen till mitt konto.
Du kommer troligtvis att behöva fylla i en blankett som ska faxas till dom.

Enom kundtjänsten borde kunna tala om hur dom vill ha det.

Isak 2005-01-18 19:10

Jag har frågat om detta tidigare.
Frågade Namecheap och de sa att Nunames INTE tillåter detta.

robertsson 2005-01-18 19:20

Citat:

Ursprungligen postat av marcuss
Citat:

Ursprungligen postat av MusikGuru

Från nunames:

Begäran om flyttning av domän mellan ombud
Vänligen skicka e-post till [email protected] för ett formulär för att begära flyttning av domän mellan registreringsombud. Vi kommer att sända ett meddelande om flyttningsbegäran till ombudet där domänen för närvarande är registrerad, och om det inte finns några hinder kommer flyttningen att vara genomförd inom 5 dagar och ett meddelande skickas ut.

Isak 2005-01-23 15:27

Om det är någon som SJÄLV har lyckats flytta en .nu domän till Enom
och ändrat ägare utan kostnad så berätta gärna hur det gick till och vilket
Enom ombud som användes.

Vi har ett antal domäner vi skulle behöva ändra ägare på, och för 1500 per domän blir
det ju ganska dyrt.

Jag har som sagt försökt via Namecheap men de gör inte transfer av nu domäner.

Har ju sett tidigare i tråden att det 'borde gå' men efterlyser alltså svar från någon som
verkligen har gjort det.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson