![]() |
Jag satt igår och gick igenom kundreskontran på obetalda fakturor för 2004.
Vad jag kunde se så var det en tydlig bild av vilka som har låg betalningsmoral, av dom 38 obetalda fakturorna jag hade (sedan juli) så var 18 st till kvinnor och då skall man ha i beaktande att just tjejer står för ungefär 15% av den totala försäljningen. Alltså är kvinnor mycket sämre på att betala sina fakturor. Vad som också är anmärkningsvärt är att genomsnittsåldern på kunderna med dom obetalda fakturorna ligger på så lågt som 18-23 år, baserat både på män och kvinnor. Genomsnittsfakturan ligger på 500kr och jag tycker att det är skrämmande att så många som 38 pesoner inte betalar den trots påminnelse, jag har gjort kreditupplysning på alla mina fakturakunder så pengar finns att hämta nu när jag lämnar det vidare till inkasso och kronofogden. Att få en prick hos fogden för sketna 500kr anser jag som mycket dumdristigt. Den grupp kunder som är i särklass bäst på att betala sina fakturor i tid är invandrare. Hur ser det ut för er andra som har faktura som betalningsalternativ, har ni ungefär samma erfarenheter? // Mats |
Har haft X-antal timmar med huvudbry Pga. icke betalande kunder och betalningar som varit allt från 3 dagar till 3 månader sena!
Den trenden vände snabbt när vi började med egeninkasso (Dvs skickar ut egna inkassokrav) "Vid utebliven betalning lämnas ärendet/fakturan till inkasso" som text på fakturan är lite "old fashion" och fungerar inte såvida man inte har en aktiv uppföljning av varje faktura. Det stora problemet som nog de flesta här på WN känner igen är att folk vill ha stora hemsidor med alla tänkbara funktioner som det kan ligga veckor med jobb bakom...men de är inte redo att betala vad det kostar att producera. Men generellt brukar betalningsmoralen vara ganska hög.... OM man visar kunden att man har kontroll på sina fakturor samt följer upp dom. |
Citat:
- Menar du att sätta på en stämpel från ditt inkassobolag på fakturan och skicka den via post, eller? |
Citat:
Tanken med tråden var att just tjejer i stor utstäckning har svårare att betala än killar och att medelåldern på dom som slarvar är så låg. // Mats |
Jag hade 5 st som inte hämtade ut postförskott innan jag slutade med det alternativet i höstas.
4 st av dem var kvinnor. När jag skickade ut faktura (på postens avgifter och en administrativ avgift) betalade en person (kvinna). Trots att det tydligt stod att ärendet går vidare till inkasso om fakturan ej betalades. 2 av 5 fakturor kom också tillbaka eftersom att mottagaren bytt adress utan att skaffa eftersändning. Läxan blev att jag i fortsättningen ska kolla upp så att personen verkligen bor på den rätta adressen. Någon som vet hur man gör detta lättast och billigast? Det måste väl vara eniro.se och hitta.se? |
Citat:
// Mats |
Citat:
|
|
Citat:
Finns bra alternativ för 6-7 kr. // Mats |
Citat:
// Mats |
vi har i år haft närmare 7000 fakturor utskickade och "endast" drygt 30 obetalda, givetvis är detta några av de större fakturorna då...*suck*
men men relativt låg andel i alla fall! Fredrik |
Sen får man ju inte tro att uc är någon magisk lösning heller. Att inte vilja (lathet? glömska?) betala en räkning eller att inte kunna (ekonomiskt) är två olika saker, även det faktum att betalningshistorik inte alltid berättar om hur nuläget är (eller varför det var på ett visst sätt vid en viss tidpunkt). :D
|
När jag för några år sedan hade delar av vårt antikvariat uppe på nätet körde vi i huvudsak utan postförskott, endast faktura och det utan kreditförluster.
Men kreditförluster får man tyvärr alltid räkna med totalt sätt. Har för mig att allt under 1% kan räknas som acceptabelt företagsekonomiskt. Samtidigt skall man ställa det i relation till vad kostnaden i tid och pengar är att kontrollera varje enskild kund via uc. Har i ett fall avrått ett företag där jag var aktiv i för några år sedan att ta kreditupplysningar på kunder då det visade sig att kostnaden för kreditupplysningar på årsbasis vida skulle överstiga förlusterna. Själva inkassoförfarandet kan man sköta på lite olika sätt. Det som jag genom åren i olika branschen med skilda produkter har upptäckt fungerar allra bäst är helt enkelt att kontakta kunden personligen efter 1:a inkassokravet. Om inte betalning sker då, direkt iväg till Kronofogden med kravet. Det räcker med en påminnelse sedan är det bara att köra. Ok, nu var det i mina fall lite högre belopp än 500:- , snarare 4.000:- och uppåt. |
Svarar på Starwebs fråga!
Egeninkasso = man skickar egna inkassokrav som man enligt lag har rätt att göra som näringsidkare. Jag har en färdig mall med ett inkassokrav och har alltid fått in pengarna utan att behöva anlita något inkassobolag! info om egeninkasso finns på inkonomi.se Johan är du hemma från semestern ? Slå mig en signal isåfall! :ph34r: |
Vad kul att du tar upp detta med fakturor Mats :)
Jag ska berätta lite om mina egna erfarenheter om detta eftersom jag tänkte jag tänkte köra med faktura nu i höst när jag fick den nya sidan klar. Visst allt blev bra och ordrarna strömmade in men i början så var jag så blåögd att jag inte använda mig av kreditkoll på alla dessa. Och klart försvann hela min vinst på detta. Folk som beställer mycket och inte betalar. Sen nu för några månadersedan så kör jag med kredit koll och jag har det alternativet som mats sa där det kostar 7 kr och vilket är mycket blilligare än tex acme (12kr) som jag skickar mitt inkasso till. Där finns det mycket pengar att tjäna :) Nu fungerar det bättre för mig men jag tror säkert att det kommer att bli 10 % som inte betalar trots kreditupplysning dock har jag nog mestadels personer i dom åldrarna 18-25 där det kanske är mera risk. Dock så var dom stor bedragarna som beställde innan runt 40 år med runt 100 000 hos kronofogden så är det någon som vet vad mc klubbarna tar för att driva in dom pengarna? Jag har hört att dom aldrig misslyckas :) Men till saken så vet jag att personer som har inbetalningskort på fakturan tex från post eller bankgiro kort får ut mer procent betalt än som jag har det nu med att personen endast ska skriva in faktura nr. Tror att detta kan bero på latheten hos folk att om dom inte vet vad dom ska göra med fakturan så skiter dom i den eller glömmer bort den. Har ni några tips om hur jag ska få in alla 100% ? |
Citat:
|
Några synpunkter:
Inkasso är ett förfarande som den som är fordringsägare alltid kan sköta själv. Det verkar vara en utbredd uppfattning att det måste sköta av ett för ändamålet speciellt företag, men så är det inte. För den som är osäker på hur det går till finns det böcker i ämnet med förslag på texter m.m. Innan inkasso och kronofogden, föreslå en avbetalning för kunden. Vem som helst kan i princip när som helt få svårt att betala. De kanske köper en vara och vet att de kan betala och så åker de t.ex på en akut reparation av en tand med en hisklig räkning som följd. Vad skall prioriteras? En kund i detta läge, borde dock höra av sig och förklara situationen. Dock tror jag många tycker det känns olustigt och i stället struntar i det. Var snälla och schyssta. Det tror jag ökar möjligheten att få in det belopp ni vill ha. Min erfarenhet av dålig betalningsmoral är att större företag är sämre på att hålla betalningsdatum än små företag eller privatpersoner. Verklig förlust vid kreditförlust är mycket större än vad det ser ut. Låt säga att du har köpt en vara för 1.000 kr. Du säljer den för 1.200 kr. Kunden betalar inte. Förlusten skulle således vara 1.000 kr? Nej, den kostar mer än 1.000 kr. Din förtjänst på varan är 200 kr. Det innebär att du måste sälja fem varor för att täcka försluten på 1.000 kr. Din kreditförlust blir således 2.000 kr. I det läget kan det bli klart "billigt" att göra en kreditkontroll på varje ny kund. Sist, en liten fråga till Mats: Följer du upp dina kunder med nya kreditupplysningar på dem, t.ex. efter ett år eller två år eller något liknande? En kunds ekonomi kan ju förändras med tiden - både bättre och sämre. |
Citat:
Jag känner till en historia där en person anlitade en s.k. torped för en indrivning. Det fanns inget att driva in så torpeden sade bara till uppdragsgivaren att han hade haft si och så mycket i kostnader, så det blev bara att betala torpeden dem. Så den som vill anlita någon utanför kronofogden, får nog räkna med att indrivarna vill ha sina pengar och de skiter fullständigt i vem som skall betala dem. De vet ju att den som har anlitat dem har begått ett brott i och med det och därmed räknar de med att uppdragsgivaren inte kan kontakta polisen. |
Citat:
Jag kan även "manuellt" sätta kreditstatus på en kund som inte går igenom upplysningen. // Mats |
Väcker liv i denna tråd.
Kikar på att starta en webbshop B2C där snitt fakturabeloppet kommer ligga på 75:-. Får intrycket att era erfarenheter tyder på att det i allmänhet är hyfsat pålitligt men med små marginaler är det litet utrymme för förluster. Vilka förluster ska jag räkna med tycker ni? Jag förutsätter att det inte lönar sig med UC koll osv. |
Felpost :rolleyes:
|
Citat:
|
Jag har en butik som säljer en del grejer med varor med hög bedärgeri faktor på. Vi fakturar knapp alls , förutom större ABn.
Jag anser att man kan betala med kort eller banktransfer. Att större bolag inte kan hantera detta, kan man förstå. Men att nisse lilla firma inte kan pynta casch är oftast bullshit. Det är så mycket skojare ute på nätet numera, att risken att inte få betal är hög. Särksilt större fakturor där man skall datorer och mobil telefon, bruka jag akta mej för. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:53. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson