![]() |
Hej!
Jag vet att den bästa lösningen vore att gå en starta eget kurs men eftersom jag inte har den möjligheten i dagsläget vore jag tacksam om någon kunde svara på mina frågor. När man bokför, vad innebär olika konton som tex utbetalningar, löner etc. Man ska ju sätta ett kontonummer på varje konto. Är detta ett fiktivt nummer eller finns det regler som skall följas? Låt oss säga att jag ska importera batterier från USA, finns det några hinder som tullavgifter etc? Vilka typer av skattesedlar behöver jag om jag ska ta ut lön från företaget? A ? Hur fungerar det med moms? Betalar jag inklusive moms vid inköp av en produkt och får tillbaka momsen på skatten? Om jag gör inköp för egna pengar och inte företagets, hur redovisas detta? Mycket tacksam för svar. |
Ring RSV, 0771-567567 eller sök i forumet, såvida ingen annan orkar ta upp allt än en gång? Skulle chansa på att minst hälften av frågorna är besvarade tidigare här...
|
Citat:
|
Citat:
// Mats |
"there aint no thing as easy money"
har en film där en bankrånare säger det precis innan han dör efter att ha blivit skjuten av en polis.. tyckte bara det passade in.. |
Det är jobbigt att tjäna pengar när man är tvungen att redovisa sina inkomster.
Liksom där det största problemet ligger. Tack för svaren iaf. RSV vore ju det ultimata svaret på alla inlägg om hur man startar företag samt de guider som finns att tillgå på detta forum. Sen har vi ju alla siter som glorifierar eget företagandet och tar bara upp de positiva saker som hör till. Mer praktiska ting som bokföring etc ligger som något ont i horisonten och berörs inte. Har inte hittat en enda såkallad guide som tar upp hur man går tillväga med just pappersarbete förutom hur man registrerar sitt företag. Att ringa RSV, ja, blev hänvisad till deras hemsida samt nyföretagarcentrum. De drog upp det vanliga tjafset om idén är hållbar etc. Det var därför jag tänkte få lite snabba svar av erfarna företagare genom att posta här. |
Borde kanske ordna en låst tråd på de här länkarna:
http://www.blinfo.se/products/book.gml?art=ens <- Enskild Firma (rekommenderas personligen) http://www.blinfo.se/products/book.gml?art=abo <- Aktiebolag (rekommenderas personligen) För er som inte vill anlita revisorer osv eller har andra frågor kring företagande så ger de även ut en drös med böcker som behandlar i princip alla frågor man kan tänkas ha. För 300 spänn är det inget snack om saken... vill man inte lägga ut 300 spänn för att komma igng så ska man inte heller driva företag :) |
så här har kag löst det..
jag skickade in alla papper till skattemyndigheten för att bli enskild näringsidkare. Vad det innebär är i kort att jag nu har FA skattsedel och momsreg. nr. Eftersom jag bara vill syssla med det jag tycker är kul (rita och programmera) så valde jag att anlita ett företag att sköta min bokföring och passade även på att låta samma företag skicka mina fakturor. Detta kan jag göra då mina fakturor aldrig underskrider 1000:- (sällan 2000) För det här får jag betala 30:- per faktura (det skulle jag ju kunna lägga på som faktureringsavgift men tycker det är onödigt) samt 6:- per papper han ska bokföra. Så på kontoret står det ett 69:- kassaskrin från OBS där jag samlar alla kvitton i som jag sen lägger i ett kuvert varje fredag och skickar till företaget. Är kvittot oklart skriver jag också ett litet papper för att förklara vad det är som jag alltså bifogar.. En kostsam lösning men klart värt det om man har ordentlig vinst på varje faktura. Men annars är inte bokföring så krångligt - det gäller bara (i korta drag) att man har papper på alla pengar som kommer in och ut ur företaget.. |
Ärligt talat så vill jag säga att bokföring -är- krångligt. Jag har själv läst en del kring företagsamhet, redovisning, affärsjuridik osv sedan tidigare.
Grundläggande bokföring, inga problem, kredit & debit piece of cake. Men ska du börja utnyttja skatteplanering inom lagens gränser, handla med europa & usa (olika regler för moms etc) så är det lättare att släppa iväg allting för några hundringar i månaden. För att inte tala om bokslut osv. Hade jag fått leva om mina senaste 3 år hade jag redan från starten anlitat en revisor, jag hade sparat mycket tid & pengar om jag gjort "rätt" från början och anlitat någon att ta hand om allting. Att man dessutom låter någon (dvs revisorn) kolla genom allt är knappast något som skadar, hellre låta dem upptäcka & justera misstagen än att låta RSV göra det. |
Tack dm.se, beställde en bok där. Verkade vettig.
Ja det lättaste vore ju att anlita någon annan att sköta den biten, helt klart. |
Bok = underlättar också jobbet något enormt. Internet i all ära.. men all information går helt enkelt inte att hitta i RSVs j-kla djungel :)
|
Citat:
Inte alltid fullt så lätt att göra rätt för sig :angry: |
För mig fungerade det bra att komma igång med Nuteks startlinjen (faktiskt väldigt hjälpsamma om man själv har tänkt igenom sina frågor). Böcker (framförallt de ovan nämnda från BL Info tycker jag ha fungerat betydligt sämre).
Sen tar jag hjälp en gång om året av en revisor; då fixar han till allting och jag behöver inte bry mig om så där värst mycket mer än att samla mina papper och se till att dra in pengar. Jag betalar honom 2500 plus moms; mycket väl placerade pengar vill jag säga! Edit: Tlf till startlinjen är 020-35 10 10 (gratis dessutom!) |
Tjena Cabman!
Jag har för några månader sen startat eget... det går utmärkt och än så länge är bokföringen inte några problem att fixa själv. Köp in ett ett bra program från t ex Scandinavian PC Systems där du kan bokföra allting och även fakturera. Smidigt. Jag anser att du, som jag, bör ska FA-skattesedel. Då har du möjlighet att ta anställning också om du nu mot förmodan måste det. Det är en hel del att tänka på inför bokföringen, bl a hur man ska spara sina fakturor o dylikt i en viss ordning mm mm mm... när du väl kommit in i det så går allt som en dans på rosor. Jag har haft tur kan man säga... pappa som är egen företagare sen 30 år tillbaka och mamma som jobbat på Skattemyndigheten i 29 år. Därifrån har jag fått all min hjälp. Mitt tips till dig är att köpa en schysst bok, men även ringa till någon på Skattekontoret och fråga om vanlig handledning. Även om de har mycket att göra så är det svårt att säga nej när en snäll kille ringer o vill ha hjälp med hur det funkar :) Hehe.... upptäckte att detta var en ganska gammal tråd :lol: |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:13. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson