![]() |
Jag har haft min enskilda firma i två år, men jag är en nybörjare på pappersexercis.
Nu har jag fått lite pengar över, och de blir tydligen beskattade som lön om jag inte slösar bort dem/etc innan årsskiftet. Hur kan jag göra rent praktiskt? Hur funkar periodiseringsfond? Hur mycket kan jag lägga undan? Är det bättre att köpa grejer som jag tror mig komma behöva nästa år? Tips tages tacksamt emot! |
Citat:
Citat:
Tro mig, jag hade företaget som enskild firma i många år men så fort det börjar gå bra så blir det fruktansvärt dyrt... Vad det gäller siffror och sånt får någon annan fylla på, det är jag dålig på. // Mats |
Hur man än vänder sig har man alltså röven bak. Varför hålla på med egen firma alls? Många käppar i hjulet blir det, och lönen ska alla andra ha före en själv. Yick. Nu går jag och köper hundra trisslotter... ;-)
|
Citat:
Hon vann iaf. en 5000 tror jag, men jag tror trisslotterna kostade 12 000. :/ Välkommen till WN Bo. ;) |
Citat:
Det låter ju helt jävla sjukt. Och hur värderas lagret? |
Citat:
Citat:
Citat:
// Mats |
Citat:
Vill du sätta av till periodiseringsfond så är beloppet där 30% av det beskattningsbara resultatet före avsättning för egenavgifter. Resultatet sänks bara genom kostnader men visst finns det sådana du kan göra innan årskiftet, naturligtvis beroende på vilket belopp det gäller som du vill sänka resultatet med. Är det mindre summor så kan man börja med att fylla på "lagret" med sånt som går åt löpande som ex kontorsmaterial, kanske köpa något nytt dataprogram som man behöver osv. Är det större belopp så varför inte köpa en pensionsförsäkring? Det finns faktiskt en hel del grejer man kan göra för att få ner beskattningen. Vilka åtagande har du mot dina kunder t.ex, du kan kanske göra avsättningar för garantiåtaganden? |
En utmärkt sida att testa hur skatten faller ut är Skatteverkets sida för uträkning av skatt. Det är bara att slå in din vinst och se resultatet och sedan dra av kostnader och se vilken skatt det blir då.
Om du behöver saker i din verksamhet, dvs. kostnader så köp dem nu och inte i början på nästa år. Som sagt tidigare så finns det säkert en hel del löpande kontorsmaterial du behöver. Min åsikt är att det är bättre att köpa det som behövs än att betala in skatt. Den är sjukt hög ändå. |
Välkommen hit Sportbilen.se!
|
Citat:
Citat:
Jag har inte 100 koll på allt som gäller men så mycket vet jag att jag är mycket glad att jag har ombildat min rörelse till ett AB, låg och betalade offantliga summor pengar i skatt förut... // Mats |
Du tänker på periodiseringsfonder som måste upplösas efter sex år. Visst, man skjuter skatten framför sig men när nu SKM låter en "låna" pengar räntefritt under sex år så varför inte göra det. Dessutom är det ju så att om företaget får med förlust ett år så passar man på att lösa upp det året och slipper på så vis skatten helt. Sedan är det ju också så att det året man löser upp så får man sätta av nya fonder så egentligen kommer inte pengarna att beskattas förrän företaget lägger ner verksamheten och det beror ju oftast på att det går dåligt.
När det gäller expensionsmedelsfonder så beräknas dessa varje år och kan öka eller minska beroende på om man har bolagets intjänade pengar kvar i företaget eller ej. Jämför med ett AB där bolaget betalar 28% i skatt på resultatet, men där man betalar arbetsgivaravgifter och privat skatt om man tar ut pengar från företaget eftersom det då är lön. Expensionsfonderna fungerar på samma sätt. Företaget betalar 28% i expensionsmedelskatt på resultatet om det finns kvar i företaget, har man tagit ut pengarna så är det istället vanliga egenavgifter och privat skatt. Den skatt som man betalt in som expensionsmedelskatt får man tillbaka det året man istället ska betala egenavgifter och privat skatt, dvs det året man tar ut pengarna från bolaget. Pensionsförsäkringen får uppgå till 35% av inkomsten i företaget (precis som ett AB får göra för någon som inte har vanlig pensionsrätt). Att man sedan som privatperson alltid har rätt att göra avdrag för ytterligare ett halv basbelopp har inget att göra med vilka kostnader som företaget får ha. |
Det kan ju vara intressant att se över kostnader såsom kuvert, porto, papper, toner etc. Det bör väl inte vara något större problem att inhandla större delen av behovet redan nu.
Tänk bara på att om du betalar mot faktura kan du råka ut för att fakturan kommer först nästa år, och kan ställa till problem. |
Citat:
(sorry för off-topicbeteendet från min sida) |
Citat:
|
Citat:
Hittade svaret här: www.webmasternetwork.se/f8t2190.html |
Hur räknas AdWords, om man betalar in ganska mycket nu innan nyår.... är det då okej att bokföra det som en kostnad i år, även om det pengarna kommer att räcka en bit in på nästa år?
Jag vet att det inte är helt korrekt, men är det olagligt? |
Nej det kan du inte ta som en kostnad, det blir en periodiseringspost.
|
Hm.. intressant diskussion.
Funderar bara på om reglerna med periodiseringsfond och expansionsfond gäller fullt ut på på en enskild firma, kör kommanditbolag för egen del så enskild firma har jag begränsade kunskaper om. Är lite tveksam det till här med att pengarna som stannar kvar i företaget inte skulle vara beskattningsbara om det inte gäller ett AB. Hänger lite ihop med det här om fysisk eller juridisk person. Men signatur DFT verkar ju vara den som har bäst kläm på reglerna som jag förstår av inläggen i denna tråd. Ett problem här är att de Lokala Skattemyndigheterna inte alltid har full koll på vad som gäller. Man kan om man har otur räkna med en liten skriftväxling om vad som gäller med dem. Men om man bara vet vad som gäller får man igenom deklarationen. Sedan finns en diskussion om en förändrade regler avseende just fonder i samband mellan överenskommelsen mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet om budgeten. Men det blir ju nästa års problem. |
Citat:
Någon skriftväxling med SKM för att man gör detta är det ingen risk att man behöver råka ut för, det är bara att se till att använda sig av de rutor på deklarationsblanketten där det står avsättning till periodiseringsfond och avsättning till expensionsmedelsfond och inte bara hoppa över dessa rutor för att man inte förstår hur de ska fyllas i. Som jag skrev från början, det är inte många som använder möjligheten, inte ens alla redovisningsbyråer hjälper till med det, och det beror inte på att man inte får eller vill utan att man ofta saknar kunskapen om hur. |
Citat:
|
Gissar att det är denna du menar.
http://www.skatteverket.se/servicetj...kut04ink1.html Visst kan du här se hur mycket skatt du ska betala men en förutsätting är då att du vet vilket belopp som företagets resultat blir efter att deklarationen är gjord. |
Jag vill också sätta över till periodiseringsfond men hur räknar man egentligen?
Det är mitt första år som egen företagare (enskild firma). Om jag har 100 000 i vinst. Hur mycket får jag sätta över till periodiseringsfond? 30 000? /H |
Citat:
I resultaträkningen använder man konton: 8811 - avsättning till periodiseringsfond , samt 8819 - återföring från p. fond och i balansräkningen: fondkonto för året... tex 2125 för år 2005 Låt oss säga att du vill redovisa så liten vinst som möjligt före skatt, och därmed göra maximala avsättningar till periodiseingsfond. år 2002 var maximala avskrivningar 30% man måste återföra efter 6 år... |
I en enskild firma bokförs inte avsättningen till periodiseringsfonden, den görs som en justering på deklarationsblanketten. Maximal avsättning är 30% av årets SKATTEMÄSSIGA resultat.
|
Citat:
|
Skulle man ha gjort avsättningen i bokföringen så måste man börja med att återföra den i deklarationen för att sedan dra av den igen. Vilka belopp som är avsatta vilket år finns med på blanketten, numera är det tom förtryckt av SKM så man behöver inte ens ha kvar en kopia av fg års deklaration för att se det.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:29. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson