WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Inför Gud är vi alla lika... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5017)

Mats 2004-12-15 20:52

Fick min slutskattsedel idag och jag har aldrig tänkt på vad jag betalar i (frivillig) kyrkoavgift, en sak fick jag dock klart för mig idag.

Det är att vi inte är lika inför Gud, iof sig har jag en ganska bra inkomst men att behöva betala 11.523.- i Kyrkoskatt fick mig att gå i taket. Får jag även gå i kyrkan på lördagar då eller? Eftersom min fru "bara" fick betala 2710.- till kyrkan i skatt får hon bara gå på söndagar...

Tycker att detta känns lite märkligt med tanke på att kyrkan har mycket bra ekonomi.

Jag kommer att gå ur svenska kyrkan efter detta, kommer i stället att skänka dessa pengar till något som jag tror är i mer behov dessa pengarna.

// Mats

BE Network 2004-12-15 21:17

Citat:

Originally posted by Mats@Dec 15 2004, 21:52
Fick min slutskattsedel idag och jag har aldrig tänkt på vad jag betalar i (frivillig) kyrkoavgift, en sak fick jag dock klart för mig idag.

Det är att vi inte är lika inför Gud, iof sig har jag en ganska bra inkomst men att behöva betala 11.523.- i Kyrkoskatt fick mig att gå i taket. Får jag även gå i kyrkan på lördagar då eller? Eftersom min fru "bara" fick betala 2710.- till kyrkan i skatt får hon bara gå på söndagar...

Tycker att detta känns lite märkligt med tanke på att kyrkan har mycket bra ekonomi.

Jag kommer att gå ur svenska kyrkan efter detta, kommer i stället att skänka dessa pengar till något som jag tror är i mer behov dessa pengarna.

// Mats

För att in gå in för mycket politiskt så säger jag bara, ska de ha någon avgift så får det vara en fast medlemsavgift. Så är det över allt förutom alla dessa skatter...

Predrag 2004-12-15 21:17

Mats.....

Med tanke på det du livnär dig på, och vad kristna har för syn på den branchen, går du ur kyrkan också, så lär det bli raka vägen ner till helvetet för dig :)

//Predrag

Tobbe 2004-12-15 21:19

Citat:

Originally posted by Mats@Dec 15 2004, 21:52

// Mats

Går du ur nu så blir det resultat först för 2006 års inkomst.. (välkommen till gänget förresten).

Lundmark 2004-12-15 22:17

För den som vill läsa mer:
www.humanisterna.org/uturkyrkan

grazzy 2004-12-15 23:24

Mats, inte för att jag förespråkar svenska kyrkan direkt, men dom ger tydligen bort rätt så mycket av pengarna till behövande .. alltid nåt du kanske kan trösta dig med :-)

jake 2004-12-15 23:33

Du måste nog fortfarande betala begravningsavgift ca 0,19% även om du går ur...

mypay 2004-12-16 01:14

Intressant egentligen..

hur funkar det om man inte är döpt? Slipper man den där skatten då?

Eftersom jag personligen inte tror på Gud och min fru inte heller gör det så har vi valt att inte döpa våra barn i kyrkan. Vi vill inte tvinga in dom i en religion vi inte tror på själva (vi båda är visserligen med i svenska kyrkan men det beror mest på att vi inte fick vara med och bestämma då vi döptes :))

Robert 2004-12-16 08:55

Citat:

Originally posted by mypay@Dec 16 2004, 02:14
Intressant egentligen..

hur funkar det om man inte är döpt? Slipper man den där skatten då?

Eftersom jag personligen inte tror på Gud och min fru inte heller gör det så har vi valt att inte döpa våra barn i kyrkan. Vi vill inte tvinga in dom i en religion vi inte tror på själva (vi båda är visserligen med i svenska kyrkan men det beror mest på att vi inte fick vara med och bestämma då vi döptes :))

Du blev medlem i svenska kyrkan när du föddes. Detta har dock ändrats sedan ett tag tillbaka.

Svenska kyrkan är ju väldigt rika, med enorma skogstillgångar, ja tom så mycket så dom anser sig kunna spekulera i aktier (var det AIK eller hur var det nu?).

Deras egen välgörenhet är väldigt centrerad kring deras egna lokaler, aktiviteter etc, alltså inte direkt pengar som skickas iväg. De arrangerar discon(?), sånguppträdanden, aktiviteter för "menlösa" etc. F.ö så går väl de flesta kyrkor under K-märkning så pengarna kan ju inte gå till underhåll av dessa heller.

Hur mycket kostar egentligen kyrkkaffet? Putsmedel till bronstuppen?

För de pengar jag har skickar in så har jag "endast" rätt att gifta mig och få en begravningsceremoni *i* kyrkan... men jag får ändå betala för diverse tjänster. Hur mycket kostar en präst per timme egentligen?
Jag är inte döpt eller konfirmerad, har endast varit i kyrkan vid skolavslutningen... dvs mycket pengar har, eller kommer jag inte, att kosta.

Kan tillägga att för världens dyraste medlemsavgift så får man varken information därifrån (kan gå flera år innan det dyker ner ett "kyrkpapper" i lådan), inte heller bevis på medlemsskap. Däremot så blev 2 st vitnen tvungen att skriva på utträdesansökan, precis som att någon annan ville jävlas med en och skriva på utträdet i mitt ställe... eller att man inte är riktigt frisk när man vill gå ur och måste ha vittnen som intygar att det verkligen ÄR jag som skriver på.... suck!

:huh:

Tobbe 2004-12-16 16:35

Ang. giftermål så räcker det med att ena parten är medlem.
Ang. begravning så har alla ändå rätt till begravningsplats, den kostnaden som kan tillkomma är i mina ögon minimal i sammanhanget (45 års avgift blir upp till en halv mille för många). För de som drar in mer stålar kan det handla om betydligt mer..

Den summan man har betalt in hitentills borde räcka långt till såväl giftermål som begravning, såg ingen anledning att pumpa in mer pengar till nåt man inte har nytta av, då det är precis som Robert säger ang. välgörenheten, skicka pengarna till något u-land istället - där gör det mer nytta.

Saint 2004-12-16 19:32

Citat:

Originally posted by Predrag@Dec 15 2004, 22:17
Mats.....

Med tanke på det du livnär dig på, och vad kristna har för syn på den branchen, går du ur kyrkan också, så lär det bli raka vägen ner till helvetet för dig :)

//Predrag

*ASG*

Jesper B 2004-12-16 22:14

Välkommen till klubben Mats :)

Svenska kyrkan har jag vänt ryggen för ett bra tag sedan, kanske inte pga pengarna utan mer att jag anser att religioner som denna är hyckleri.

robbanf 2004-12-17 19:08

Men behövde inte automatiskt bli medlem i svenska kyrkan ens förr i tiden. Båda mina föräldrar hade gått ur så jag blev inte medlem när jag föddes. Ville bara säga det. :)

Emiljon 2004-12-17 20:53

trevlig lön Mats :P
Jag är med i svenska kyrkan och kommer troligtvis fortsätta att så vara.
Svenska kyrkan har pengar, i mass...men inte alla församlingar.
Jag ser kyrkan som ett ställe man alltid kan gå, du har alltid möjlighet att
prata med en präst, som har tystnadsplikt.
Det är ett ställe för de mindre lyckligt lottade som kan traska dit för lite
värme och vänskap.

Personligen har jag svårt att tro att om man går ur svenska kyrkan att
man verkligen kommer till att skänka pengarna till ngn annan, men gör man
det så är det all heder åt personen.

Tycker även det kan vara värt att betala kyrkoslatten för att behålla den svenska
kyrkoarvet, utanför lund där jag bor har vi sveriges äldsta kyrka i Dalby...den ser inte
mycket till världen ut när man kör förbi, men när man tänker på att den börjar närma
sig 1000 ålders sträcket så tycker jag det är rätt fashinerande att jag hjälper till
och betlar för underhållet till denna kyrka.

Jag är inte religiös, men brukar bege mig till kyrkan 3-5 gånger om året.
Alltid vid första advent, har blivigt en trevlig tradition, samt att jag tycker om att lyssna
på musiken som spelas då.
Ngn nattvard brukar jag ta med...

Men det är ju bara min åsikt.

Mvh Emiljon

Thomas 2004-12-17 21:30

Citat:

Originally posted by Predrag@Dec 15 2004, 21:17

Du kan vi lira kort där Mats, Jag och Du and the Devil himself ;) Jag pyntar ju till kyrkan iofs men det lär nog inte hjälpa ...

Thomas

Mats 2004-12-17 21:33

Citat:

trevlig lön Mats
Trevlig lön = Trevlig skatt till staten...

Citat:

Du kan vi lira kort där Mats, Jag och Du and the Devil himself Jag pyntar ju till kyrkan iofs men det lär nog inte hjälpa ...
Är det ordspråket: "Somliga straffar Gud direkt" du syftar på då eller :)

// Mats

Joel 2004-12-17 21:51

Vad säger man, det finns tre sätt att bli rik i Sverige:
* Skattefuska
* Flytta utomlands
* Sno pengar/råna en bank

<_<

Thomas 2004-12-17 23:07

Citat:

Originally posted by programmer@Dec 17 2004, 21:51
* Skattefuska
* Flytta utomlands

<_<

Eller komma på nåt bra på internet, och låta lagen styra dig och bara din egen moral hindra dig!

Thomas

hubbert 2004-12-27 03:58

Citat:

* Skattefuska
* Flytta utomlands
Eller komma på nåt bra på internet, och låta lagen styra dig och bara din egen moral hindra dig!

Fem sätt blir det. Spel som tips/lotto/trav går också bra.
Fast jag är lite fundersam till en del av de andra alternativen;
1) Skattefuska förutsätter en hög inkomst från början
2) Flytta utomlands, går väl bra men du måste fortfarande ha pengar för att det skall bli någon förtjänst.
3) Sno pengar... Tja inte så många som lyckas med det och kan lägga på hög trots allt.
4) Bra på internet, verkar vara det bästa alternativet faktiskt.

edit: korr

Rasmus 2004-12-27 04:31

Eyy, jag måste också gå ur! =)

Hoppas bara man kommer uppåt efter döden ändå, har hört att det kan vara lite dåligt med uppkopplingen där nere. Där uppe har man iaf så man kan surfa via satelit, eller är jag helt fel på det?

Jag kan återigen fundera på att bli medlem när de tar emot kollekt via PayPal och ger mig en "bönebosa" så jag kan logga in på kyrkan.se och fixa min synder själv, istället för att gå till en präst och bekänna alla mina synder. Kör med det på banken nu (dosa altså), är ju ett skitbra system :D

Johan H 2004-12-27 05:27

Usch jag skrev ett långt inlägg men tänkte, vem bryr sig?
I princip ville jag bara säga att jag hatar all religion som finns.
Att tro på en gud eller flera är bortom mitt förstående.

Problemet med kristendomen i Sverige (gäller iof de flesta andra också)
är att föräldrar som är troende låter sina barn växa upp i den kristna miljön
och blir därmed troende också...... Annars skulle all religion dö ut.

Och vem skulle gråta över det? Mindre krig.

Mats, ge inte kyrkan en krona.

Predrag 2004-12-27 12:14

Oj nu börjas det igen...

Haghjoo, religionen har aldrig varit anledningen till ett krig utan bara ursäkten. Vem vet, utan religion kanske vi hade krigat 10 gånger mer än idag.

Alla människor tror på nånting, antingen en gud i traditionell mening, eller mammon, ja vissa
tror på mammon såpass mycket att dom tatuerar in en playboy kanin på skinkan, o jag vet faktiskt
inte vilket som är värre...

//Predrag

Saint 2004-12-27 14:39

Citat:

Originally posted by Haghjoo@Dec 27 2004, 06:27
Usch jag skrev ett långt inlägg men tänkte, vem bryr sig?
I princip ville jag bara säga att jag hatar all religion som finns.
Att tro på en gud eller flera är bortom mitt förstående.

Problemet med kristendomen i Sverige (gäller iof de flesta andra också)
är att föräldrar som är troende låter sina barn växa upp i den kristna miljön
och blir därmed troende också...... Annars skulle all religion dö ut.

Och vem skulle gråta över det? Mindre krig.

Mats, ge inte kyrkan en krona.

jag skulle inte förvåna mig om du var en 18-åring som skippade både geografi, historia, filosofi och religion i skolan :) om du nu råkade följa ämnena i skolan så måste jag upplysa dig om att du har dragit fel slutsatser.

Jag är inte kyrk-troende.

Johan H 2004-12-27 15:41

Citat:

Originally posted by Predrag@Dec 27 2004, 13:14
Oj nu börjas det igen...

Alla människor tror på nånting, antingen en gud i traditionell mening, eller mammon, ja vissa
tror på mammon såpass mycket att dom tatuerar in en playboy kanin på skinkan, o jag vet faktiskt

//Predrag

Citat:

Haghjoo, religionen har aldrig varit anledningen till ett krig utan bara ursäkten. Vem vet, utan religion kanske vi hade krigat 10 gånger mer än idag.
Jag verkligen hoppas att du inte själv tror på det du säger, titta bara på israel å palestinierna.

Citat:

Även mammon är en gud, samma skit annat namn.

Citat:

jag skulle inte förvåna mig om du var en 18-åring som skippade både geografi, historia, filosofi och religion i skolan om du nu råkade följa ämnena i skolan så måste jag upplysa dig om att du har dragit fel slutsatser.

Nej, jag är 16 år, har väl inte kommit dit antar jag, än. Ja, jag måste verkligen ha dragit fel slutsatser, speciellt med alla
givande argument som du kommer med....

Saint 2004-12-27 18:33

Först och främst så kan man inte ta ett debattinlägg på allvar när en ateist inte skiljer på gud och kyrka. lämnar man sedan ut kultur, geografi, filosofi ur historiskt perspektiv så har man verkligen inte varit kritisk i sitt tänkande. Kritiskt tänkande är grundpoängen i mitt första svar. att bara skrapa på ytan av ett sådant ämne som religion är genom att blanda in krig är knappast bra diskussionsunderlag, snarare ett skrik att gymnasieskolorna har misslyckats med att förberedda ungdommarna inför högskolan.

Idag pågår det över 70 krig i världen och alla krig har sitt ursprung i maktbegär; rent vatten och geografiskt område samt andra resurser är grunden i alla krig. de krigståg som utfördes i kristi namn under senaste årtuseende handlade först och främst om pengar och status i europa. Kristi namn användes, som Predrag skriver, som en ursäkt för att få ett godkännande av de andra europeiska länderna.

Religion och gud är den största makten människor idag känner till -- vad kan vara större en Gud själv? Kyrka är en sak, gud är en annan. Kyrkan är ett verktyg, Gud är en innebörd.

Religionen har fört med sig mycket gott men även mkt ont, jag skulle vilja påstå att vi har fått mer gott än ont av världens religioner. I allt gott finns det en smula ont; försök att bevisa motsatsen.

Jan Eriksson 2004-12-28 10:37

Att tro att kyrkan bara betala kyrkkaffe och putsmedel för tuppen visar på låga kunskaper. Kyrkan gör mycket för dom som inte har det så bra och som är behov av själavård. Kyrkan skickar just nu ner ca 15 präster och diakoner till sydost asien. Detta är bara ett av många saker som kyrkan gör. Kyrkan finns till hands när olyckor och katastrofer inträffar. Både stora, som det som just nu händer i sydost asien, och små, som när en nära anhörig ligger för döden. För en enskild person så är båda händelserna en stor katastrof.

Pengarna går också till många aktiviteter för barn och ungdomar. Mina barn går bla i såna aktiviteter. Barnen tvingas inte på den kristna tron utan lär sig etik och moral och har samtidigt roligt. Detta behövs i dagens samhäll.

Den dagen du behöver någon att prata med, pröva att ringa din församling och be att få tala med en diakon eller präst. Du behöver inte beställa tid en månad framåt utan kan ofta få träffa någon ganska snabbt. Skulle du komma i behov av någon att prata med en natt så kan du också ringa jourhavande präst.

Själv är jag varken döpt eller konfimerad men jag har två församlingar som kunder och har från insida sett vilken nytta dessa gör. Jag kommer personligen inte gå ur kyrkan men jag kan delvis förstå om vissa vill göra detta. Dock tycker jag att dom som gör detta bör först ta reda på vad kyrkan gör. Varför inte börja med att besöka http://www.svenskakyrkan.se ?

/Janne

Johan H 2004-12-28 21:42

Citat:

Originally posted by Jan Eriksson@Dec 28 2004, 11:37
Att tro att kyrkan bara betala kyrkkaffe och putsmedel för tuppen visar på låga kunskaper. Kyrkan gör mycket för dom som inte har det så bra och som är behov av själavård. Kyrkan skickar just nu ner ca 15 präster och diakoner till sydost asien. Detta är bara ett av många saker som kyrkan gör. Kyrkan finns till hands när olyckor och katastrofer inträffar. Både stora, som det som just nu händer i sydost asien, och små, som när en nära anhörig ligger för döden. För en enskild person så är båda händelserna en stor katastrof.

Pengarna går också till många aktiviteter för barn och ungdomar. Mina barn går bla i såna aktiviteter. Barnen tvingas inte på den kristna tron utan lär sig etik och moral och har samtidigt roligt. Detta behövs i dagens samhäll.

Den dagen du behöver någon att prata med, pröva att ringa din församling och be att få tala med en diakon eller präst. Du behöver inte beställa tid en månad framåt utan kan ofta få träffa någon ganska snabbt. Skulle du komma i behov av någon att prata med en natt så kan du också ringa jourhavande präst.

Själv är jag varken döpt eller konfimerad men jag har två församlingar som kunder och har från insida sett vilken nytta dessa gör. Jag kommer personligen inte gå ur kyrkan men jag kan delvis förstå om vissa vill göra detta. Dock tycker jag att dom som gör detta bör först ta reda på vad kyrkan gör. Varför inte börja med att besöka http://www.svenskakyrkan.se ?

/Janne

Ni påstår att kyrkan bidrar med mycket. Må så vara, men
för att erat argument ens skall vara godkänt så krävs
lite mer bevis på hur stor procent av det man donerar
som går till sådana saker.

Jag minns att SVT gjorde ett program om en biståndsfond
för flera flera flera år sen, det visade sig att om man donera
100 kr så gick 20 av dessa 100 kr till mat till barnen.
Resten åts upp av fondens anställda, kontor m.m.
Och att de själva levde i lyx såklart.

Saint 2004-12-28 21:58

läser man (verkar som någon har problem med det) så finner man...
http://lutherhjalpen.svenskakyrkan.s...ersvamning.asp

Johan H 2004-12-28 22:17

Citat:

Originally posted by Saint@Dec 28 2004, 22:58
läser man (verkar som någon har problem med det) så finner man...
http://lutherhjalpen.svenskakyrkan.se/gava...versvamning.asp

Utvecklingssamarbete 60%, vad omfattar det? Kan ju exakt vara vad som helst,
t.ex. lunchmöten eller konferens i spanien.
De måste nog förtydliga lite mer än så.

Om jag skulle tro på att jag läste idag, skulle jag vara sosse, dock
är verkligheten något helt annat.

Predrag 2004-12-28 22:32

Hur kan en 16 åring få tatuera sig? eller snackade du skit när du sa det en gång, precis som du gör nu.
Det spelar ingen roll om någon la fram varenda krona som kyrkan får o fördelar så du kan få räkna själv, så skulle du inte tro på det. Däremot gick du ifrån det de handlade om först, religion o krig.

Med tanke på att sveriges liberaler (folkpartiet) ville skicka ett stridande förband till Irak så är nog frågan vem som är mer krigsframkallande här i Sverige i alla fall, kyrkan eller folkpartiet :) hahahahhahah!

//Predrag

Johan H 2004-12-28 23:49

Citat:

Originally posted by Saint@Dec 27 2004, 19:33
Först och främst så kan man inte ta ett debattinlägg på allvar när en ateist inte skiljer på gud och kyrka. lämnar man sedan ut kultur, geografi, filosofi ur historiskt perspektiv så har man verkligen inte varit kritisk i sitt tänkande. Kritiskt tänkande är grundpoängen i mitt första svar. att bara skrapa på ytan av ett sådant ämne som religion är genom att blanda in krig är knappast bra diskussionsunderlag, snarare ett skrik att gymnasieskolorna har misslyckats med att förberedda ungdommarna inför högskolan.

. de krigståg som utfördes i kristi namn under senaste årtuseende handlade först och främst om pengar och status i europa. Kristi namn användes, som Predrag skriver, som en ursäkt för att få ett godkännande av de andra europeiska länderna.

Religion och gud är den största makten människor idag känner till -- vad kan vara större en Gud själv? Kyrka är en sak, gud är en annan. Kyrkan är ett verktyg, Gud är en innebörd.

Religionen har fört med sig mycket gott men även mkt ont, jag skulle vilja påstå att vi har fått mer gott än ont av världens religioner. I allt gott finns det en smula ont; försök att bevisa motsatsen.

Citat:

Idag pågår det över 70 krig i världen och alla krig har sitt ursprung i maktbegär; rent vatten och geografiskt område samt andra resurser är grunden i alla krig.
Först måste du nog definiera ordet krig. Finns hur många krig som helst av mindre karaktär i världen.
Om vi tittar på vad du skrev som är grunden till krig:

vatten och geografiskt område samt andra resurser är grunden i alla krig.

Grattis, du har i en mening lyckats få med i princip samtliga krig som denna planet upplevt.

Israel & Palestina, vad handlar det kriget om? 2 religioner som totalt krockar med varandra.
Sen 1948 har det bara varit konflikter rakt av. Klart att det blir religiösa motsättningar
då Jerusalem är en helig stad för t.ex. Islamen.

Båda folkgrupperna anser att de har äganderätt och båda grupperna har många religiösa
anknytningar till det geografiska området. Vad förväntar du dig? Det är bäddat för krig.

Detta krig fortsätter även mycket längre än såhär (duh), Israel och USA var ju grunden
till att Usama planerade WTC attacken.

Sudan då? Inbördeskriget mellan muslimer och kristna. Det resultera med sharialagarna
1983. Allt pga religion.

Irak & övriga arabländerna (men framförallt Irak), hur många människor
där har inte dött pga sin religion? Om jag bara kunde googla lite bättre
skulle jag försöka hitta lite siffror på hur många kurder m.fl. som försvunnit bara i Irak.
För övrigt kan jag ju också nämna att kurderna har ett eget självstyre i norra irak,
iranska kurdistan.
Massgravarna som hittats består främst av kurder. Dog de pga rent vatten eller?

Igår fick jag höra av en kompis som kommer från Iran att han klassar kurder
som skadedjur. De har mindre värde än termiter, om jag inte minns fel.
Där har du samma problem. Tror du det handlar om något du tagit upp?

Hur många dör utanför krigen då? Pga sin religion.
Hur många tror du dog i Iran idag pga av sin religion?
Sudan? Äsch, hela Afrika, Asien m.fl.

Citat:

Religion är den största makten människor idag känner till, såklart, varför? Finns så många som tillber någon sorts religion.
Och det finns mycket som kan vara större än gud själv - då gud inte är något annat än några tecken på ett papper.

Citat:

Vad syftar du då på? Tycker du att religioner håller människor i shack eller?
Religioner föder motsägelser som i sin tur slutar i bråk.

Johan H 2004-12-28 23:51

Citat:

Originally posted by Predrag@Dec 28 2004, 23:32
Hur kan en 16 åring få tatuera sig? eller snackade du skit när du sa det en gång, precis som du gör nu.
Det spelar ingen roll om någon la fram varenda krona som kyrkan får o fördelar så du kan få räkna själv, så skulle du inte tro på det. Däremot gick du ifrån det de handlade om först, religion o krig.

Med tanke på att sveriges liberaler (folkpartiet) ville skicka ett stridande förband till Irak så är nog frågan vem som är mer krigsframkallande här i Sverige i alla fall, kyrkan eller folkpartiet :) hahahahhahah!

//Predrag

Med mamma och pappas tillåtelse? Du vet att 18 års gränsen innebär att man är myndig och kan själv
få avgöra o man vill eller ej, men du får tatuera dig när du är 10 år med föräldrarnas tillåtelse.

Mats 2004-12-29 00:13

Citat:

Med mamma och pappas tillåtelse? Du vet att 18 års gränsen innebär att man är myndig och kan själv
få avgöra o man vill eller ej, men du får tatuera dig när du är 10 år med föräldrarnas tillåtelse.

Jag är ledsen att behöva säga det Johan men där har du fel.
Jag har mycket goda vänner som är både tatuerare och piercare och följer man SPT's (Sveriges Proffessionella Tattuerare) regler så får ingen under 18 år tatuera sig, däremot kan piercing tillåtas med målsmans tillstånd.

// Mats

Johan H 2004-12-29 01:07

Citat:

Originally posted by Mats@Dec 29 2004, 01:13
Citat:

Jag är ledsen att behöva säga det Johan men där har du fel.
Jag har mycket goda vänner som är både tatuerare och piercare och följer man SPT's (Sveriges Proffessionella Tattuerare) regler så får ingen under 18 år tatuera sig, däremot kan piercing tillåtas med målsmans tillstånd.

// Mats

Hehe okej, jag trodde det var samma sak med tatueringar.
Then im sorry ;)

jag fick dock göra det utomlands...trots att jag är 16..host

Jon A 2004-12-29 01:29

Om du är 16 får du inte komma på min nyårsfest längre. :P

Saint 2004-12-29 01:35

Johan, du verkar vara motiverad för kunskapsinsamling men det gäller att tolka den rätt oxå. Israel och palestina är inget nytt krig och man behöver knappst googla efter det då det står bra beskrivet i bibeln. Tittar du sedan på kartan så ser du var vattnet och andra naturresurser finns.

"Det heliga landet" har knappst innebörden att det tillhör en gud, utan finns i den mening att "sverige är för svenskarna". Att man sedan för krig i guds namn är som jag och predrag ovan antyder gällande att religion är en bra ridå för att motivera människor elr att dölja sanningen.

Bush's krig som förs nu kan även klassas som ett religiöst krig enligt din mening då han döljer sig gärna bakom gud i varje tal han för mot sin nation. Usama skulle knappast attackerat de två tornen som representerar $, istället borde du kyrkorna falla om det nu var ett verkligt religiöst krig...

Googla på och hoppas att du är kritiskt till vad du hittar på webben, känns som debatten du försöker föra upplevs som ej konstruktiv på något sätt.

Johan H 2004-12-29 01:38

Citat:

Originally posted by Jon Adolfsson@Dec 29 2004, 02:29
Om du är 16 får du inte komma på min nyårsfest längre. :P
Hehe..... Jon, min mamma kan ringa å ge sin tillåtelse? :ph34r:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson