![]() |
Hallå hallå.....
När man addar sin egna sajt på på en portal el. dyligt av ngt slag som har på index-sidan pagerank 6 men på den undersida man hamnar på, efter man har lagts till i rätt kategori är pageranken endast 1 t.e.x Man har ju läst att man ska hamna på sajter som har minst 4 i pagerank, men på den sida man i slutändan hamnar på kanske inte har ngn pagerank alls, iaf inte 4. Alltså man får en länk tillbaka med en ganska låg pagerank. Har man då ngn glädje av detta då igentligen? /Jonas |
Citat:
Thomas |
Som Thomas säger är alla länkar av nytta. Visst är det generellt sätt bättre att få en länk på en sida med hög PR. Men även länktext, sidans kategorisering, antal länkar på sidan, antal besökare på sidan (för direkta besökare) osv har betydelse.
|
ok, tack försvaren.
/Jonas |
...coh glöm inte att PR är per sida, inte per "site" =)
|
Håller inte riktigt med.
Har teorin att en PR 1 länk i samma "tema" som sidan den länkar till är bättre än en PR5 från en generell sida. Men.....bara teorier än så länge ! |
Citat:
Men som creoweb skrev "... efter man har lagts till i rätt kategori är pageranken endast 1 t.e.x ..." Svaret är att man skall definitivt uppskatta en länk i rätt kategori, oavsett om själva pageranken i toolbaren är låg. Thomas |
Vad är det egentligen som styr PR. Själv har jag PR 4 men vet inte riktigt varför! Att det har med olika länkningar att göra har jag snappat upp men det är ju massor av sidor som har mycket länkar. Dessa sidor kommer ändå inte upp i PR 4...
Beror det kanske på att de länkar jag har redan har en hög PR?? |
Citat:
Du startar heller inte med 0PR, utan dina sidor har redan ett värde..det är inte "samma" pr som ärvs runt på internet...då skulle den ta slut ganska fort=) |
Citat:
Lycka till. |
Jag citerar Barry Schwartz på SearchEngineRoundTable.com
"The PageRank that is displayed in the Google Toolbar is for entertainment purposes only. Due to repeated attempts by hackers to access this data, Google updates the PageRank data very infrequently because is it not secure. On average, the PR that is displayed in the Google Toolbar is several months old. If the toolbar is showing a PR of zero, this is because the user is visiting a new URL that hasn't been updated in the last update." "is for entertainment purposes only" kanske är att ta i, men det verkar som om många lägger på tok för mycket energi på PR. |
Citat:
Thomas |
Några funderingar bara (är inte någon seo-expert):
Det borde ligga i sökmotorernas intresse att deras algoritmer hålls hemliga eftersom logaritmerna är utformade för att ge ett relevant sökresultat och inte ett sökresultat som bygger på vem som är bäst på seo eller "lura" sökmotorn. Därför vore det kanske smart från sökmotorernas sidan att försöka "lura" tillbaka om vad som är viktigast vid seo. Är det PR-system som visas i toolbaren samma PR-system som verkligen används av Google, kan det vara så att det som visas är ett gammalt PR-system och det som används en vidareutveckling? Finns det egentligen något intresse av Google att uppdatera visningen av en ev. vidareutveckling av deras PR-system? |
Bra, tackar.
Ursäkta, märkte jag att jag att min för dagen trötta hjärna klistrade in/skrev fel. Barry Schwartz skrev inte citatet, han hittade det i SearchEngineWatch forum. Detta inlägg tillbakavisades/argumenterades emot senare av bla "GoogleGuy". MEN det ligger ändå en hel del i att PR är överskattat i SEO sammanhang (Hög PR alena ger inga höga rankingar, det krävs lite mer, se tidigare inlägg ang länktext/kategori). Och jag håller med Thomas, gammal information kan ändå ha ett värde. |
Citat:
PR'en som syns i toolbaren är enligt mina studier den som används, men iom att den ofta släpar flera månader så måste man analysera under mycket lång tid med mängder av domäner. Att stirra sig blind på PR'en är inte nåt jag rekommenderar, dock spelar den roll och förenklar SEO-arbetet enormt. Nu är Yahoo och MSN tar andelar av sökningarna kommer SEO att ändra sig gissar jag, och det är enormt önskat! :) Thomas |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:18. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson