![]() |
http://www.realtid.se/ArticlePages/200412/...ltid232.dbp.asp
http://www.realtid.se/ArticlePages/200412/...ltid415.dbp.asp Idiotiskt av AMS att gå med på att "låna" domänen från början. Utan detta lån hade förstås inte värdet varit detsamma. |
En anmälan till IIS borde väl gynna AMS eller. Varför skulle SEDO ha rätt till domänen och "platsbanken" har varit inarbetat sedan länge hos AMS. Det är väl som fallen med SVTs nyheter.se domän. Förstår bara inte varför AMS inte tog upp detta till IIS direkt 2003?
|
Citat:
Frågan är hur många som vågar lägga ett bud på ett domännamn och köpa det för 100.000 kr eller mer, för att sedan bli indragen i en juridiskproccess mot en statligmyndighet som flera år innan skapade begreppet platsbanken. Fast, sitter man på ett storföretag så kan man ju alltid ta lite från marknadsbudgeten och se det som ett PR-knep. |
Citat:
Citat:
|
Jag läste artikeln marcuss! Förstår bara inte varför AMS inte gjorde detta för länge sedan.
|
Citat:
Anledningen var väl antagligen att det är ganska svårt att påvisa att någon handlat i ond tro när de är experter som SEDO man har att göra med. SEDO la ju inte ut den till salu påengång (vilket då skulle kunna vara ett tecken på ond tro). Dvs köpa, endast för att sälja påengång. Det är väl först nu det finns gott underlag att vinna en tvist och AMS har ju inte förlorat något på det hittills. De har väl inte ens behövt betala årsavgiften för domänen? :) |
Att driva en webbplats till en sådan omfattning, och inte äga domänen ... vinner de inte tvisten eller auktionen, tycker jag att de bara har sin egen okunskap att skylla på.
|
Jag tror ju att Sedo i första hand försöker få positiv reklam och ett gott anseende (barncancerfonden, hmm) och i andra vill dem väl mjölka AMS på så mkt dem kan...
|
Gott anseende? Ja verkligen, massa anseende får dom av mig när dom mjölkar svenska staten på pengar.
Det är du och jag som kommer att få betala dom där 7.2 miljonerna (eller vad det nu landar på) i form av skattepengar. Sen vart sedo skänker dom till ger jag faktiskt fan i. Hade dom tagit dom själva hade jag åtminstonde fått nöjet att inleda en bojkott :) |
man skulle köpt den och kopplat till en sida som är parodi på deras verksamhet. Skulle behövas för att det ska hända nåt.
|
Tror AMS kan få tag på denna domän hur lätt som helst om de skickar in en ansökan.
|
Citat:
|
Citat:
Landar det på över 5 miljoner ska jag äta upp 5 par av mina skor! |
Citat:
Antagligen inte alls, oavsett vad dem gör - tror jag :) |
Så här skrev de på ams.se:
AMS om domännamnet platsbanken.se Den tyska domännamnsmäklaren Sedo.com auktionerar ut rätten till domänen platsbanken.se. AMS som inte deltar i budgivningen anser att det föreligger en tvist om rätten till domännamnet och har därför lämnat in en ansökan om tvistlösning till Stiftelsen Internetinfrastruktur (II-stiftelsen). II-stiftelsen erbjuder ett förenklat tvistlösningsförfarande i fall där rätten till ett domännamn och dess registrering är tvistig. II-stiftelsen är huvudman för bolaget NIC-SE som administrerar den svenska toppdomänen .se. Ett ärende avgörs vanligtvis inom trettio dagar från det att ansökan överlämnades för tvistlösning. Under den tid som tvistlösningen pågår får domännamnet inte överlåtas. Information om tvistlösningsförfarandet finns på www.iis.se. Sedo.com är innehavare av domänen sedan april 2003 när de svenska domännamnsreglerna liberaliserades och rätten till namnet tillföll bolaget genom lottning. AMS ansökte vid samma tid om registrering av platsbanken.se men fick inte rätten. |
Klart platsbanken kommer tillfalla AMS. De gjorde en stor miss och angav inte varför de skulle
ha förtur till platsbanken.se då .SE släpptes fritt. Om man säger ordet "platsbanken" vad tänker man då på? Jo AMS. Därmed klassas det som ett varumärke, glöm inte heller att det är en statlig organisation. Det skulle enligt mig öka chanserna att få det ansökta domännamnet. ATF tilldelar AMS domänen, kan jag satsa pengar på, någon? :D |
|
Citat:
Citat:
|
"Misslyckad domänauktion"
Orkar någon upplysa dem om hur det verkligen ligger till? Ingen är väl så dum att lägga bud på en domän som är uppe hos tvist hos IIS? Jobbigt med skribenter som inte har koll på vad de skriver om... |
"Nya" www.platsbanken.se (vilken är otroligt ful?)
i sig är ju lite grann av att förlora besökare - eller vad tror ni? Helt klart vill dom jävlas med AMS iaf :D Pressmeddelande: http:// +http://www.sedo.se/transfer/platsban...lir_portal.htm |
Citat:
Tycker nog att deras agerande känns lite oseriöst. Det enda rätta för SEDO att göra nu är att ge platsbanken.se i julklapp till AMS. Det enda de har kvar att vinna är lite Goodwill genom att ge den frivilligt istället för att vänta på att IIS beslutar om ett överförande. Blir kanske lite off topic, men det är ju relaterat ivf... Mitt intryck av SEDO har sjunkit otroligt mycket de senaste veckorna. Inte enbart för det här med platsbanken. Var exempelvis i kontakt med dem angående en "top domains" listning och fick till svar att endast "one word domains" var kvalificerade. Domänen det gäller är av mycket hög kvalité och består av endast ett ord. Slutsatsen jag drog av det är alltså att det var någon slags standardiserat svar. Besvarade deras mail och påpekade detta och frågade vad de egentligen menade. Därefter fick jag svaret att endast .COM-domäner publiceras under "top domains" vilket inte alls stämmer eftersom de har allt från .net, .org, .co.uk och t.ex. .is. Visst är det förståeligt att de endast vill ha "kvalité-domäner" i den listan eftersom det är precis vad den är, vilket de kanske gör en annorlunda bedömnig än vad jag gör. Dock så fick jag beskedet att de visst anser att domänen är av hög kvalité men alltså att det endast är .com-domäner som är kvalificerade. Bemötandet med oriktig information och rent upplysningar med felaktiga kritierier känns väldigt oseriöst. Även om de i regel endast vill publicera domäner under de allra "största" toppdomänerna så borde ju åtminstone sedo.se kunna publicera .se-domäner i "top domains"-listan. Känns som sagt väldigt oseriöst. |
Citat:
Till mig sade dem att "endast engelskspråkiga" domänen stoppas in på TopDomains! |
Det jag tycker är ganska roligt är texten SEDO har satt på platsbanken nu.
Citat:
|
Citat:
Det är olika parter, olika "domare" och sen är det mkt ett spel med ord. Den med bäst argument och advokater har ju en stor fördel.. |
till stor del är det ju en fråga huruvida de handlat i ond tro eller ej.
vem kan säga annat än att SEDO köpt platsbanken.se för att sälja den? tror knappast SEDO haft några planer på att utveckla en egen "platsbank" till stor del handlar det ju dock om hur bra representanterna/ombuden sköter ärendet. |
Enligt Realtid så valde AMS att betala Sedo för domänen till slut i alla fall: http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid989.dbp.asp
|
Citat:
Här finns info... Väl investerade skattepengar :( |
Borde man inte kunna få reda på hur den affären slutade exakt? Det är ju skattpengar som är spenderade.
Thomas |
Det stämmer att affären är avslutad. Länkar till artiklar:
http://www.idg.se/ArticlePages/20050...526_CS.dbp.asp http://computersweden.idg.se/Article..._CS877.dbp.asp |
Citat:
|
Citat:
vilket uppges röra sig om några få tusenlappar. |
Citat:
|
Citat:
13 december 2004 http://www.sedo.se/transfer/platsbanken_se/pm.html - Axel Bard Bringéus, Skandinavienchef 23 februari 2005 http://www.sedo.se/transfer/platsbanken_se/pm2.html - Martin Andersson, Skandinavienchef |
Citat:
|
Om jag förstått Sedo lånae de ut domänen till AMV. Tycker det är dåligt av sedo at ge upp så lätt. Dom har ju litte kassa så dom kunde gott hosta upp lite pengar för en riktig process. Amv har hela tiden vetat om risken med att inte äga domänen, och skulle starta en service med ett namn som dom redan ägde rättigheter till.
|
Ja, när inte ens en av de seriösa aktörerna i en bransch kan hålla fingrarna borta från kakburken förstår man ju att det ser ut som det gör i "domänhandelsbranschen".
Sedo kör säkert sina fakturer via baltmaffian också.. |
Det intressanta är ju att inte Sedo själva lyckades sälja en domän och tjäna en hacka. Domänhandel är väl deras affärsidé...
|
Anledningen att vi inte drev vidare processen var att vi hade gjort vår poäng -
nämligen att det är viktigt för företag att registrera sina domännamn. Många kända inte till detta och istället för att göra en reklamkampanj gjorde vi en auktion på en site som tillhörde oss. Vi fick den effekt vi ville, folk pratade om saken och blev medvetna om att det gäller att registrera sin domännamn. Att dett även gäller viktiga generiska namn borde för de flesta vara klart vid det här laget. Många missförstod och trodde att vi försökte tjäna pengar på AMVs bekostnad. Detta är dock just ett missförstånd, det fanns inga pengamässiga intressen i den här auktionen. Det faktum att vi dessutom skänker hela beloppet till barncancerfonden är ett bevis på detta. Vi har fått ett långt större genomslag än vi trodde med vårt budskap att domänregistrering är viktigt. AMV har fått äganderätten till platsbanken.se De enda förlorarna på att det inte blev en auktion med många bud är tyvärr cancerforskningen. Kampanjen var inte riktad mot erfarna användare, som många av deltagarna här, utan mot folk som inte har med branschen att göra. Många av oss som ofta har att göra med branschen glömmer lätt bort hur otroligt lite allmänheten vet om domäner, registreringsprocessen och ägarfrågor. Att se att det uppstår en lång diskussion även här glädjer mig naturligtvis. Förhoppningsvis har budskapet också nått ut till allmänheten och vi kommer att få en effektivare andrahandsmarknad för domäner. |
Jag tror att Sedo sålde platsbanken.se för någon tusing för att de visste
att de skulle förlora domänen i en tvist. Vad är bättre för ett företag som Sedo? Förlora en tvist och framstå som domänpirater eller att ge den statliga myndigheten AMS sitt domännamn. Platsbanken var ett inarbetat namn INNAN platsbanken.se registrerades av Sedo. :ph34r: |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:56. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson