WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Ang. gratis reklam... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4950)

Davve 2004-12-12 13:54

Är det fler än jag här som får mail i stilen:

Citat:

Hej, vi vill gärna annonsera hos er på prov, får vi tillräckligt god respons på annonsen så kan vi betala för kommande annonser
Jag har aldrig fått att annonsera på prov nånstans, har slängt ut en hel del pengar på både annonser som ger nåt och inte. Man kan inte hoppas på att nån annan betalar för man ska lära sig vad som fungerar för ens egen verksamhet...

Skulle kunna betala för att slippa såna mail.. :lol:

dee 2004-12-12 14:53

hör också detta väldigt ofta då jag jobbar direkt med kunder
"men jag vet inte vad din tjänst kommer att ge! GE MIG DÄRFÖR EN MÅNAD GRATIS...." :ph34r:

Mats 2004-12-12 15:00

Håller inte riktigt med er där.

Om jag förhandlar om en annonsperiod på exempelvis 6 månader som kostar mig 10' i månaden så är jag mycket mån om att få prova i en vecka eller två för att se om det ger vad som utlovas.

Det aktuella företaget man diskuterar med har ofta en förmåga att överdriva otroligt mycket och då anser jag att det är mest fair play att få prova, så att dom uppfyller sin utlovade trafik, är det ett seriöst företag som inte ljuger om siffrorna så behöver dom ju inte vara oroliga för att jag inte kommer att fortsätta efter testperioden.

Jag brukar redogöra för hur mycket trafik/köp jag behöver för att det skall gå ihop och självklart redovisar jag min statistik efter provtiden.

För tillfället har jag en dialog med Expressen varje fredag eftermiddag där vi jämför och diskuterar hur veckan har varit.

Har du inga lik i garderoben så är det väl bara att skriva ett avtal att dom skall fortsätta annonsperioden ut efter provperioden, alternativ ha rätt att avbyta om inte du uppfyller förväntat/överenskommet resultat.

Det måste väl vara bättre att ge bort en testvecka och kanske få en annonsör som stannar år efter år?

Jag har några sidor som jag har legat på i flera år och det bara tickar på, fasta annonsörer måste väl vara det bästa för dig och för att du få det så får du nog orka jobba lite med att sätta upp lite testperioder och svara på några mejl, så förfärligt jobbigt kan det väl inte vara...

// Mats

Davve 2004-12-12 15:18

Det är klart att man vill först testa, det är ju enklast så. Men tänk om alla gav den möjligheten...

Mats 2004-12-12 15:27

Citat:

Det är klart att man vill först testa, det är ju enklast så. Men tänk om alla gav den möjligheten...
Nu pratar du ju lite mot dig själv....
Du vill gärna testa men du vill inte låta andra göra det, hmmm

Jag brukar resonera så att jag bemöter andra som jag själv vill bli bemött, du måste ju sätta dig in i den tilltänkta annonsörens situation, ge denne samma service som du förväntar dig att själv få när du köper annonsering. Hur svårt kan det vara?

// Mats

Davve 2004-12-12 15:32

Vad jag sa är att det är självklart att man vill, men inte behöver man få det. Se på de stora aktörerna, inte får du nåt på prov, det är antingen eller. Likadant med all media...

BE Network 2004-12-12 16:24

Citat:

Originally posted by Davve@Dec 12 2004, 15:32
Vad jag sa är att det är självklart att man vill, men inte behöver man få det. Se på de stora aktörerna, inte får du nåt på prov, det är antingen eller. Likadant med all media...
Jo men nu drar du paralleller mellan stora aktörer (då anser jag att du menar e x p r e s s e n , m s n , a f t o n b l a d e t, mm) och mindre sajter som säger sig ha ett X antal tusen unika besökare om dagen. De större aktörerna vet vad man de har kapacitet att klara det man efterfråga, men hur mycket vet man om en sajt man aldrig annonsera på tidigare eller aldrig vet någon som annonserat på? Att pröva ett par dagar eller en vecka tycker jag är en självklarhet.

Och att de stora aktörerna inte låter dig prova stämmer inte fullt ut, vet att båda g o o g l e och a f t o n b l a d e t erbjuder/ har erbjudit att få prova på för 0kr. Det är ett bra trick för att verkligen bevisa vad man går för och att de man säger stämmer...

Davve 2004-12-12 16:30

Jag tycker bara att även på mindre siter är platserna värda pengar och min erfarenhet är att man efter gratis vecka svarar att det inte var som man tänkt sig, men då jämför man sidan med de stora där man får mycket trafik direkt. Det man inte tänker på är skillnad i pris. Vi mindre är mycket billigare och därefter ska man beräkna trafik man får in.

BE Network 2004-12-12 17:16

Citat:

Originally posted by Davve@Dec 12 2004, 16:30
Jag tycker bara att även på mindre siter är platserna värda pengar och min erfarenhet är att man efter gratis vecka svarar att det inte var som man tänkt sig, men då jämför man sidan med de stora där man får mycket trafik direkt. Det man inte tänker på är skillnad i pris. Vi mindre är mycket billigare och därefter ska man beräkna trafik man får in.
Jo fast självklart räknar man ju hur många besökare/ kunder man får på X- antal kronor.

grazzy 2004-12-12 17:24

Vad betalar / ger ni för besökare? (till icke sex-relaterade siter)?

Mats 2004-12-12 17:31

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Det är ju en självklarhet att man inte kan jämföra sajter där man får 500 besök/mån med en annan som skickar 10'/mån, frågan är vad din trafik är värd och jobbar du med seriösa företag så anser jag att dom likaväl som du skall redovisa på ett seriöst sätt hur provmånaden har gått, jag har klippt ut en liten del av min statistik för att du skall förstå vad jag menar.

Detta är från ett företag som jag köper trafik av och hade en provmånad, dom begärde 3000kr/månaden för en textannons. Efter en månads prov kom jag fram till att dom hade skickat 602 unika besökare. (Att jämföras med deras statistik, stämde bra) och 19 köp på unik-klicken, vinsten var på 3518kr ex moms, m.a.o kan jag fortsätta att annonsera för 3000kr/månaden, svårare behöver det inte vara.

Emil_P 2004-12-12 17:34

Citat:

Originally posted by Mats@Dec 12 2004, 15:00
Om jag förhandlar om en annonsperiod på exempelvis 6 månader som kostar mig 10' i månaden så är jag mycket mån om att få prova i en vecka eller två för att se om det ger vad som utlovas.
Det kanske även beror på summan man ska betala. Betalar man 1000 kr för en månad så kan man alltid chansa, däremot så kanske man inte vill chansa om det gäller 25.000 kr i månaden.

Davve, kör på provision under testveckan, och därefter en fast summa. Då ger du i alla fall inte bort annonsutrymmet.

Bengt 2004-12-12 22:08

Citat:

Originally posted by Davve@Dec 12 2004, 16:30
Håller med dig om att även på mindre sajter är annonsplatserna värda pengar. Jag har också en mindre sajt, och visst kan det ibland kännas att värdet blir satt till noll. Fast det naturligvis inte är det, utan samtidigt är det ändå många som skulle vilja ligga med, men helst gratis.
Men i den här sakfrågan är det ju ändå så att om du är absolut ärlig om ditt besökarantal så borde det inte bli så att företag tar en gratis provperiod och sedan säger att det inte motsvarade förväntningarna. Förutsätter dock att man på olika sätt har kollat upp att företaget i fråga är någorlunda seriöst. De flesta är ju då inte intresserade p.g.a den relativt låga besöksstatistiken, och då blir det ju ingen provperiod heller. Problemen börjar i samma stund som man överdriver sitt besökarantal.

Mats 2004-12-12 22:44

Citat:

Håller med dig om att även på mindre sajter är annonsplatserna värda pengar. Jag har också en mindre sajt, och visst kan det ibland kännas att värdet blir satt till noll. Fast det naturligvis inte är det, utan samtidigt är det ändå många som skulle vilja ligga med, men helst gratis.
Jag har "ett par hundra" sajter som jag annonserar på, antingen till fast kostnad eller mot provision och om man tittar på värdet av trafiken så finns det inget som säger att bara för att sajten är stor så är den bättre.

Nu är vi inne på vilken kvalitet trafiken har, det finns stora sajter som skickar trafik där 0,5% av besökarna handlar och det finns små sajter där upp emot 10% handlar.

Jag annonserar gärna på små sajter men jag vill inte betala för något som jag inte får, nu är vi tillbaka på testperioden igen...

// Mats

Thomas 2004-12-13 01:45

En glad säljare och en glad köpare är det bästa, jag har hellre en annonsör som betalar 3000 kr i månaden i 1 år än 6000 kr i 1 månad.

Det gäller bara att hitta en annonsör som har rätt produkter för din trafik, alternativ men det är inget att rekommendera en annonsör med mycket pengar och liten förmåga att kolla kvalitén.

Nu har alla inte ett sånt bra system som Mats, men ett sådan lönar sig på väldigt kort sikt, fråga Mats själv det systemet har nog inte alltid funnits. Och skall man köpa trafik från 200 källor är det nog ett krav.

Thomas

Saint 2004-12-13 02:03

Inställningen spelar väl ändå en viktigare roll hur man behandlar och agerar mot en kund som i förväg vill ha något gratis. Är man som kund själv osäker på hur det kan gå för ens banner så finns det ju andra metoder för att komma undan stora kostnader men ändå vara tillmötesgående mot sajtägaren.

För varje vecka man inte får betalt så förlorar man pengar och är det nåt nisse som skickat ett helt oseriöst mail så är det inte konstigt att man aggerar som man gör. Är man seriös om att annonsera på en informationsplats under en lång period så är det väl inte så farligt att betala för någon vecka elr två för att testa hur det går för att göra en bedömning på längre sikt.

Handlar det om 25'000 kr/vecka som de stora sajterna tar, (lunarstorm & gp tar upp till 40'000 beroende på period) så har man nog råd att anlita en reklambyrå så att dom sköter all faktainsamlig åt en om var och hur det är lämpligt att annonsera. Reklambyråer är inte bara duktiga på att rita etc utan det är ju deras erfarenhet som man i första hand betalar för.

Sen får man inte glömma att 1 veckas annonser har en annan effekt än 6 månaders annonser.

Thomas 2004-12-13 02:50

Citat:

Originally posted by Saint@Dec 13 2004, 01:03
Sen får man inte glömma att 1 veckas annonser har en annan effekt än 6 månaders annonser.
Där sa du ett sanningens ord, på en veckas test kan man ha vittjat tinan och fångat hummrarna som fanns i sjön de året, om siten i fråga har en låg omsättning på besökare (samma jämt). Så en test skall givetvis innebära en motprestation om ett rimligt resultat erhålles.

Sedan får man hela tiden påminna annonsörerna om vad branding är, många mindre företagare räknar med att annonskampanjen skall ha lönat sig när kampanjen är över, och det infaller inte alltid men kan vara dock så lönsamt på sikt.

Kelkoo utnyttjade detta genom att köpa reklam för bottenpriser under internetsvackan får några år sedan, vem känner inte till kelkoo nu? Samma gjorde Mr Jet med fler och kan nu stoltsera med att man brandat företag för en spottstyvel, all credd åt dom för det.

Att synas på ett visst ställe ihop med andra annonsörer kan långsiktigt vara värt mycket pengar, annars skulle aldrig aftonbladet kunna ta de priser de tar. Branding är ett krav om man skall bli STOR!

Thomas

Marcus 2004-12-13 03:27

Min uppfattning är att man givetvis bör vara beredd på att gå med på provvecka eller liknande. Även om det möjliggör att det kan utnyttjas så är det något som i viss mån ändå bygger upp goodwill och bra affärsrelationer med andra kunder...

Tycker det hela går att jämföra med bilförsäljning relativt bra just eftersom man då ofta får provköra bilen helt gratis utan köptvång. Gillar man bilen så köper man den, gillar man den inte så köper man den inte. Är inte svårare än så. Sedan är det ju upp till bilförsäljaren (annonssäljaren) att bedöma från fall till fall när det kan vara lämpligt att låna ut bilen för provkörning...

jake 2004-12-13 10:04

Citat:

Originally posted by Davve@Dec 12 2004, 13:54
Är det fler än jag här som får mail i stilen:

Citat:

Hej, vi vill gärna annonsera hos er på prov, får vi tillräckligt god respons på annonsen så kan vi betala för kommande annonser

Intressant att du frågar just nu. Jag fick också precis detta. Kan ju vara en aktör som vänt sig till en mängd sidor och "prova gratis" för att sedan dumpa allt.

Var det senaste mailet från en butik med tre bokstäver..?

Davve 2004-12-13 10:17

Japp, och det började på "P" :) är det samma killar?

jake 2004-12-13 10:36

jo.
(dock kan de ju vara seriösa för det...)

Davve 2004-12-13 10:45

jo, man kan ju fråga på fler ställen och hoppas att få lite gratis reklam nånstans.. :) Efter att läst alla svar på detta inlägg håller jag fortfarande i det jag sa i början. Att man inte har 3 000 000 besökare i månaden betyder inte att man jobbar mindre för det. Den tid vi lägger ner på att driva sidorna kräver att man tar betalt. Jag var godtrogen för ett tag sen och lät folk prova på, det visade sig att även om de fick bra med trafik så kom det nån annan ursäkt, i still med " vi har inte budget föör det nu, men vi tycker det fungerade kanon och återkommer i nästa år" Inte fan var det någon som hörde av sig av dessa, däremot åretkommer våra betalande kunder.

Ni som påstår att det är självklart med provvecka, tar jag gärna en sån hos er, sen ska jag se om det gav det jag väntade mig.. Bara att bäretta vad för material ni behöver.. :)

BE Network 2004-12-13 14:57

Citat:

Originally posted by Davve@Dec 13 2004, 10:45
jo, man kan ju fråga på fler ställen och hoppas att få lite gratis reklam nånstans.. :) Efter att läst alla svar på detta inlägg håller jag fortfarande i det jag sa i början. Att man inte har 3 000 000 besökare i månaden betyder inte att man jobbar mindre för det. Den tid vi lägger ner på att driva sidorna kräver att man tar betalt. Jag var godtrogen för ett tag sen och lät folk prova på, det visade sig att även om de fick bra med trafik så kom det nån annan ursäkt, i still med " vi har inte budget föör det nu, men vi tycker det fungerade kanon och återkommer i nästa år" Inte fan var det någon som hörde av sig av dessa, däremot åretkommer våra betalande kunder.

Ni som påstår att det är självklart med provvecka, tar jag gärna en sån hos er, sen ska jag se om det gav det jag väntade mig.. Bara att bäretta vad för material ni behöver.. :)

Jo men för att man erbjuder en prövotid för att bevisa vad man går för så slänger man ju inte ut de till höger och vänster om sig utan självklart gör man endast detta till seriöst intresserade företag. Men men jag tycker man jobbar som man vill, vill du inte låta potentiella annonsörer få pröva så låt de inte göra det...

Thomas 2004-12-13 15:24

Citat:

Originally posted by Davve@Dec 13 2004, 09:45
Du är välkommen, bara du har pengar att betala den motprestation om ett rimligt resultat erhålles du kan vara live i januari.

Denna möjlighet ger man seriösa annonsörer som verkar ha en bra produkt passande trafiken som finns, inget är bättre än att hitta en annonsör som är nöjd månad efter månad, så ibland får man bjuda till. Det jag har kört på tidigare på en av mina siter där trafikvolymen är förhållandevis hög, är att så länge ingen annan annonsör med samma produkt finns med kan jag sätta ett pris där jag tror båda parterna tjänar pengar.

Jag kom precis på, jag borde skicka julkort till alienbase, vistaprint, pricerunner, mötesplatsen, mp3spelare med fler ... alla seriösa trogna annonsörer, vissa är inne på andra året med statiska annonser nu, och mp3spelare har varit med varje jul sedan starten. Ovanstående ligger med rabatterade priser där vi kört med öppna kort och förhandlat fram ett pris vi båda tjänar deg på. Detta går om produkterna är unika och priserna rimliga. Tyvärr är det svårare att förhandla om produkten inte är unik.

Thomas

nifer 2004-12-13 16:35

Hos mig kan alla butiker se hur mycket trafik de konkurrerande butikerna får och därför brukar det inte vara svårt att sälja en Provmånad ;)

//Jonas

Mats 2004-12-13 16:52

Citat:

Ni som påstår att det är självklart med provvecka, tar jag gärna en sån hos er, sen ska jag se om det gav det jag väntade mig.. Bara att bäretta vad för material ni behöver..
Det är du som är säljaren i denna tråden och jag som är köpare, dessa rader känns som förskolenivå... Lisa snodde min godispåse så nu snodde jag tillbaka den...

Varför inte ta lite goda råd och tänka om i stället, nu påstår jag inte att allt som jag säger är det som gäller, jag pratar bara av egen erfarenhet.

Satsa på att få ett mindre antal seriösa annonsörer som ligger kvar hos dig, bjud till lite, kolla vilka som är dina tilltänkta annonsörer och mejla dom, bjud på en vecka eller två, ha en utvärdering med var och en. Börja i den änden i stället för att vänta på mejl från alla snyltare som du kallar dom.

Försök att få bra referenser som kan lämna referenser till nya köpare o.s.v.

Jag ställer gärna upp i ett samarbete om du vill låta mig prova, du kan få fullständig statistik på värdet av din trafik i min typ av shop.

// Mats

Davve 2004-12-13 17:00

Jag tror att det hela blev en stor missuppfattning nu. Jag kallar inte alla för snyltare, jag har en hel del bra kunder, men att utgå irån att man får gratis reklam för att testa är inte rätt. Det är en annan sak om manfår den förfrågan från ett företag man vet har gott rykte och är verkligen ute efter att utvärdera det hela. Men att få sådana mail från nystartade företag för att driva in lite trafik till de gratis är jag inte så mycket för. Som sagt, jag vart godtrogen och fått några smäll, däräv mitt tanesätt kanske.. Man kan dessutom aldrig få sig inblick i hur mycket är en reklamplats värd efter en vecka. Jag annonserar i en tidning varje vecka senaste året, på samma ställe. Får det inte gratis och under första 8 månader gav det nästan inget, men nu ser man att det händer sakr. Först efter snart ett års kampanj.

Mats 2004-12-13 17:11

Citat:

Jag tror att det hela blev en stor missuppfattning nu. Jag kallar inte alla för snyltare, jag har en hel del bra kunder, men att utgå irån att man får gratis reklam för att testa är inte rätt. Det är en annan sak om manfår den förfrågan från ett företag man vet har gott rykte och är verkligen ute efter att utvärdera det hela. Men att få sådana mail från nystartade företag för att driva in lite trafik till de gratis är jag inte så mycket för. Som sagt, jag vart godtrogen och fått några s,äll, däräv mitt tanesätt kanske..
Jag förstår precis hur du tänker och jag kan till viss del förstå hur du tänker, men jag måste ju få "hugga" lite ;)

Det är väl detta som gör att trådar av denna typen blir ganska bra och flitigt diskuterade, bra när det kan hållas på denna nivå och inte spåra ur.

// Mats

Davve 2004-12-13 17:23

Jag kan ge ett exempel för att avsluta det kapitlet som förklarar lite bättre varför jag tänker så. Fick ett mail från vad jag trode var en seriös aktör som annonserade mycket och var mer eller mindre överallt. Han bad oss tillverka lite banners och skulle teckna ett avtal på 3 år med oss på några reklamplatser på sidan, mycket bra platser skall tilläggas. Eftersom det lät såppas seriöst såg jag inte något hinder i att parkera hans reklam direkt innan avtalet och faktureringen var klart. Han får 3 veckor innan vi skickar hans första faktuta av alla. Avtalet kommer inte in, vi ringer då är allt under kontroll enligt honom. Det går 2 veckor till, då spärrar vi alla annonser, inget avtal kommer in och ingen faktura betalas. Nu har det gått snart ett år efter det och vi har inte sett röken av pengarna och något bindande avtal hade vi då inte. Bara att le och gå vidare. Men inom loppet av 1 år blev dett uppreppat, 3 ggr, dock stoppade vi annonserna snabbare nu. Från den stunden så litar jag bäst på mig själv, skulle jag pga det förlorar nån bra kund så får jag väl leva med det, men att bli lurad gång efter gång är inte mitt rätta jag.. :) Jag satte upp regler för den delen av verksamheten och kommer nog fortsätta så, sen dess blev jag inte lurad och kunderna blir inte mindre för det, snarare tvärt om.

Dessutom är inte reklamintäkterna mitt enda levebröd så heller fattigare några kronor än lurad... :)

Thomas 2004-12-13 17:51

Citat:

Originally posted by Davve@Dec 13 2004, 16:23
och skulle teckna ett avtal på 3 år med oss
Redan där skulle jag reagerat, ingen är så dum och köper grisen i säcken på det sättet.

3 års avtal på internet ;) finns internet i den form vi ser den nu om 2 år?

Thomas

Davve 2004-12-13 17:56

Ja, men jag reagerade och vi hade kontakt i telefon så allt verkade bra. Klart man blir glad när en kund vill avtala så lång annonsperiod. Men som sagt, så blev inte fallet.. :)

Thomas 2004-12-13 18:17

Citat:

Originally posted by Davve@Dec 13 2004, 16:56
Men som sagt, så blev inte fallet..
Ibland stöter man på folk som är proffs på att ljuga, visst är det tungt när det händer men som sagt bit ihop och går vidare, om några år har du kanske en krets som mer än gärna betalar för att vara med på din sida, många bäckar små.

Ge inte upp även om det känns tung när man gått på en nit, jag har blivit blåst av folk när jag tom suttit med avtal i handen.

Som man säger vad det gäller kärlek, när man minst anar det så ... lite så är det när man skall värdera reklamannonsörer.

Thomas

Davve 2004-12-13 21:52

:) Som tur är så är inte jag den typen som ger upp.. :) Jag lär mig bara att skydda mig så tråkigheterna inte händer alltför ofta.. :)

Thomas 2004-12-13 22:22

Citat:

Originally posted by Davve@Dec 13 2004, 20:52
Som tur är så är inte jag den typen som ger upp ... Jag lär mig bara att skydda mig så tråkigheterna inte händer alltför ofta..
Jag var tvungen att läsa första inlägget i denna tråd igen, men kom ändå inte fram till vad du menar med vad du skrev nu.

Var det inte du som för 1 dag sedan skrev inlägg 1 i denna tråd?

Thomas

Davve 2004-12-13 22:26

Nu förstod jag inte riktigt,klart jag skrev inlägg 1. Det är därför jag inte litar så mycket på provtider vad gäller reklam, jag vet att många är ute efter gratis reklam på det sättet. Vad är det du inte förstod då?

Thomas 2004-12-13 22:33

12/12 Skulle kunna betala för att slippa såna mail..

13/12 Jag lär mig bara att skydda mig så tråkigheterna inte händer alltför ofta ...

Vad skall du skydda dig mot om du kan betala för att slippa, det är ju bara att trycka på deleteknappen när erbjudandena kommer. Då behöver du inte skydda dig alls och förmodligen inte spendera så mycket tid på att lägga upp annonser heller.

Alternativt lyssnar du på hur vi andra gör ... och tar efter! Alt så kör du på din stil om du tror det är ett vinnande koncept.

Thomas

Davve 2004-12-13 22:40

Jag är ju här för att lära mig det jag inte kan eller ha fel i, så man vet aldrig. :)

Thomas 2004-12-13 22:43

Citat:

Originally posted by Davve@Dec 13 2004, 21:40
Jag är ju här för att lära mig det jag inte kan eller ha fel i, så man vet aldrig. :)
Jodå "Ni som påstår att det är självklart med provvecka, tar jag gärna en sån hos er" det är tacken WN medlemmarna får för dom förklarar hur dom själva har lagt upp sin verksamhet.

Thomas

Davve 2004-12-13 22:54

Det där var ju ironiskt menat.. :) du ser väl en smile där..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson