WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Paypal (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4920)

Alto 2004-12-10 13:03

Hejsan!
Har en större summa pengar på mitt paypal account som jag skulle behöva tills på måndag, men som jag ser det står det att det 5-7 dagar att skicka dom till mitt svenska konto. Men finns det inget annat snabbare sätt? Tacksam för alla förslag!

/Alto

Andreas Bard 2004-12-10 13:19

Hej!

Tyvärr så tror jag inte att det finns någon möjlighet att påskynda den processen. Kan till och med ta ännu längre tid + att de nog menar arbetsdagar och eftersom att det är Fredag i dag så. . .

Har aldirg själv haft problem med att få ut pengar från PayPal men har hört andra som har haft det så var noga med att få in rätt bankuppgifter från början om du vill ha pengarna så fort som möjligt.

Lycka till!

Helena 2004-12-10 14:15

Jag tror tyvärr inte heller att det finns något snabbare sätt. Det verkar som att PayPal använder sig av något billigt/långsamt sätt att skicka pengar till bankkonto. Det tar som sagt ca 5 vardagar för PayPal, medan jag har pengarna på kontot samma dag när t.ex. Emetrix skickar. (Fast Emetrix tar $35(!) och PayPal är gratis, i alla fall i Norge, så det är OK för mig.)

~ Helena

Maccke 2004-12-11 17:32

Citat:

Originally posted by Helena@Dec 10 2004, 15:15
Jag tror tyvärr inte heller att det finns något snabbare sätt. Det verkar som att PayPal använder sig av något billigt/långsamt sätt att skicka pengar till bankkonto. Det tar som sagt ca 5 vardagar för PayPal, medan jag har pengarna på kontot samma dag när t.ex. Emetrix skickar. (Fast Emetrix tar $35(!) och PayPal är gratis, i alla fall i Norge, så det är OK för mig.)

~ Helena

jupp, en 4-5 dagar är standard i sverige också :)
Se till att aldrig ha för stora summor på kontot, de kan stänga ner ditt konto rätt kvickt om du har otur.

Qo-naq 2004-12-11 19:01

Citat:

Ursprungligen postat av Maccke
Citat:

Ursprungligen postat av Helena

~ Helena

jupp, en 4-5 dagar är standard i sverige också :)
Se till att aldrig ha för stora summor på kontot, de kan stänga ner ditt konto rätt kvickt om du har otur.

Hur stora summor är FÖR stora?

Skulle $3000 räknas som FÖR stort?

grazzy 2004-12-11 19:04

Allt som du inte har råd att bli av med är för stort. Skillnaden på baltmaffian och paypal är marginell.

Max 2004-12-11 19:18

Citat:

Originally posted by Maccke@Dec 11 2004, 18:32
vad menar du med "stänga ner"??

anders.n 2004-12-11 20:15

Citat:

Ursprungligen postat av Max
Citat:

Ursprungligen postat av Maccke

vad menar du med "stänga ner"??

På paypalsucks.com finns många skräckhistorier. De har många inlägg i sitt forum.. Jag misstänker att somliga där verkligen förtjänat att få sitt konto låst, men, någon sanning måste det ju ligga bakom mängden av folk som har liknande problem.

KimmoA 2005-01-01 23:57

PayPal är sega och opålitliga :(

Alto 2005-01-02 01:04

Jag använder Paypal näst intill dagligen, har aldrig haft några problem! Men visst man har jo hört skräckhistorier, så numera försöker jag att inte ha allt för stora summor på kontot.

Någon här på wn som har några dåliga erfarenheter med paypal?

/Alto

Maccke 2005-01-02 08:01

Tror att PayPal har (tvingats) bättra sig efter att Ebay gick in i företaget.

Tidigare var reglerna för icke-amerikaner ganska besvärliga. Mitt konto blev nerfryst år 2001. Man fick faxa in en kopia på sitt pass, någon typ av räkning för att verifiera adressen och sitt namn etc. Innan man gjorde detta så frös dem konton, dvs stängde de ner det i väntan på att man skulle komplettera med ett antal blanketter. Faxade man inte in exakt "rätt" (enligt dem) så öppnade dem inte kontot igen. Kommer ihåg att jag fick hålla på och faxa in 3-4 gånger, man var otroligt irriterad även om man bara hade $300 på kontot. Jag hade en polare som blev av med £5000 pund på detta sätt, eftersom hans namn inte överesstämde med kontot helt och hållet (det var någon bokstav fel).

Sedan är ju deras kundsupport väldigt dålig, oj oj oj. Har nog aldrig sätt något sämre :) Faktum att de har 56 miljoner medlemmar och växer något helt otroligt är väl en stor del av problematiken med kundsupporten. De borde dock anställa rejält många fler personer, som kunde hjälpa medlemmar som behöver hjälp. Man får aldrig mailsvar av någon riktig person, det är standardizerade svar som fås, vilket ej alltid passar in på vad man söker.

En annan organisation som berättar om farorna med PayPal är PayPal Sucks

Som sagt, jag tror dem blivit bättre med åren. En anledning att dem stängde ner konton var att vissa tvivelaktiga organisationer och personer öppnade konto med dem för att tvätta svarta pengar etc. För att verifiera konton, blev man nog med deras tillgängliga teknologi tvungen att kräva att man faxade in en massa dokument. Nu tror jag att alla banker i EU länder har slutit avtal med paypal (de samarbetar i alla fall). Bara se till att inte ha för mkt på kontot ifall att det skulle bli fryst, även om risken nog är ytterst liten efter att dem öppnade ett europeiskt huvudkontor i UK har saker blivit bättre också.

Annars finns det ju många alternativ också (dock med lägre genomslagskraft, färre anslutna företag):

E-Gold
Evocash
ClickBank
Yow Cow
Stormpay
WorldPay
eBullion
AnyPay
Western Union och deras onlinebetalningssystem BidPay
Moneygram
Eller skaffa ett merchant account istället (betala med Visa, Mastercard etc.)

Fyll gärna på med fler företag :)

Maccke 2005-01-02 08:40

Kom nu på att det var Better Business Bureau som hjälpt mig få ut mina pengar från PayPal tillslut.
Det är en helt underbart bra organisation. Paypal är medlemmar, liksom så många andra företag. Dem fungerar som en tvistlösare och hjälper till om man har problem med något företag som ingår i deras nätverk (det är mååånga företag). Egentligen så hjälper dem bara amerikaner, men jag snackade bara med dem en gång sedan var allt fixat!

Fyller på med lite fler alternativ till PayPal:
Netteller
Ikobo

Sedan fanns det ett nytt norskt företag som kör sms betalningar, kommer inte på vad dem heter..

viper 2005-01-26 13:16

Citat:

Originally posted by Alto@Jan 2 2005, 02:04
Jag använder Paypal näst intill dagligen, har aldrig haft några problem! Men visst man har jo hört skräckhistorier, så numera försöker jag att inte ha allt för stora summor på kontot.

Någon här på wn som har några dåliga erfarenheter med paypal?

/Alto

Ja har haft en mindre dispyt med Paypal inte några större belopp men väldigt störande, det började med att jag en dag såg att jag hade fått 200 USD insatt på paypal och ville då överföra dom till mitt vanliga svennson konto hos Handelsbanken jag mattade in all info som stod att man skulle, tryckte på okej det vart inga problem. Väntade spänt i en vecka på att få dom sen efter ungefär en och halv vecka så stod det att överföringen inte gick igenom, kostnaden för det var ca 50-100 sek. Ingen större förlust men jag blev anningen irriterad och mailade paypal och dom sa att jag skulle kontakta min bank för att få rätt nummer som används för överföringar internationellt, sagt och gjort ringde jag till Handelsbanken i Trollhättan där jag bor och dom har aldrig hört talas om paypal alls och bad mig ringa till deras kontor i STHLM så då fick jag göra det också, men dom säger ju självklart att dom har bara hört talasom det men vet inte hur det fungerar och måste heller inte hjälpa mig men en trevlig dam kopplar vidare mig till deras IT-avdelning som möjligen kan hjälpa mig då det är för mycket dator och IT i det för att hon skulle förstå. När jag väll kommit fram till deras IT-avdelning säger dom att dom inte kan hjälpa mig för dom har aldrig hört talasom Paypal.

Vid det här laget var jag anningen förbannad och frustrerad på allt vad banker, paypal och liknande hette, då skrev jag blandannat här på WN och frågade efter hur folk här har gjort och det visade sig att nästan alla som överfört här har haft den gammla hedliga Föreninssparbanken, som även min flickvänn har :) Då testar jag på några få sekunder att trycka in hennes kontonr och clearingnr inget händer på ca 3 dagar tills jag kollar på paypal och det står att överföringen är avklarad. Ber min tjej kolla hennes konto och där finns mina pengar ÄNTLIGEN!

Så visst kan nog paypal fungera bra och dåligt, anledningen till att det kan krångla för många är nog att eftersom dom har runt 50milj användare så får man ju räkna med att några % har problem.

Själv försöker jag låta bli att använda tjänster som överför till Paypal utan jag använder NETeller och andra lösningar om det går annars får dom göra en wiretransfer till mitt konto på Handelsbanken.

Mvh,
Viper

Siddan 2005-03-23 15:07

paypal verkar vara det smidigaste lösningen men också fortfarande ovisshet för mig när det gäller att verkligen sätta upp ett fungerade konto.

så lika bra jag sköter på det klassiska sättet, utan några som helst extra avgifter

Jonas 2005-03-25 10:03

Citat:

Originally posted by Siddan@Mar 23 2005, 15:07
paypal verkar vara det smidigaste lösningen men också fortfarande ovisshet för mig när det gäller att verkligen sätta upp ett fungerade konto.

så lika bra jag sköter på det klassiska sättet, utan några som helst extra avgifter

http://www.paypalsucks.com/

Do i need to say more?

#Stavfel

Johan H 2005-03-25 10:12

Hehe, akta er för att ha större summor på paypal.
För ett par år sen sålde jag saker i dataspel, ultima online, everquest m.fl.

Sålde saker på ebay och sen betalde via paypal, sluta med att paypal blockerade mitt konto och jag fick inte pengarna. Summan jag förlora var rätt stort.

Dock har jag aldrig sagt det, för jag skämdes att jag förlorade pengar!
Men så är det, paypal reserverar sig rätten att kunna stänga ner konton och frysa tillgångarna då de anser att saker och inte gått rätt till m.m.

Akta er. Ta ut direkt!

vidir 2005-05-11 15:13

eller www.nopaypal.com :D

Tobias Turesson 2005-05-11 15:41

Haghjoo gav de någon anledning ? ;D

Alto 2005-09-06 19:52

Drar up tråd från förr.. Fick ett mail av paypal de vill att jag faxar in kopior på :

"Please fax each of the following documents:

Passport
Driver's License
National Identity Card

- Proof of address
Utility Bill <-- Någon som vet vad Utility Bill är? "

Tacksam för svar, behöver faxa in snarast!

Alto

Gonte 2005-09-06 21:48

Citat:

Originally posted by Alto@Sep 6 2005, 19:52
- Proof of address
Utility Bill <-- Någon som vet vad Utility Bill är?

skulle tro (kan dock ha fel) att de syftar på t.ex. en elnätsräkning eller liknande, någon räkning till dig för en tjänst som är bunden till din bostad (genom t.ex. en fysisk kabelansklutning)

Vad som antagligen är förklaringen till att de vill ha det:
I sverige har i princip alla vuxna någon form av legitimation, och via personnr kan en adressförfrågan göras mot folkbokföringen, i många länder så är det antingen så att personnummer saknas helt, eller så finns det personnummer men inget ordentligt register över personernas adresser, då tvingas man istället att visa upp en räkning för att bevisa var man bor...

Alto 2005-09-06 22:07

Okej! Tack Gonte!
Får väl skicka in mobil räkning eller ngt, mycket mer har jag inte att erbjuda!
Alto

DFT 2005-09-06 23:13

En telefonräkning räcker inte, vad som behövs är en räkning som bevisar att du bor på den adressen du uppger. Egentligen är det en elräkning som de vill ha men det ska också gå bra med ex hyresavin el dylikt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson