![]() |
Jag funderar på att starta en liten butik på Internet med ett visst märke och funderar lite på butikens namn. Är det tillåtet att tex heta "Nikeshoppen.se" eller är det intrång i Nikes varumärke?
|
Jag skulle gissa på att det är ett ganska stort övertramp in på deras område...
|
Japp, klart fall av varumärkesintrång! :)
|
Det beror på vad du säljer.
|
Citat:
|
Citat:
Säljer du statyetter av gudinnan Nike på nikestore.se tror jag inte att Nike kan komma åt det. Även om de säkert skulle vilja... |
Citat:
|
Då tror vi olika på den punkten. Jag är tämligen säker på att en skicklig upphovsrättsjurist skulle reda ut det till din fördel. Nike är registrerat för kläder, skor och säkert en massa annat, men knappast för allt (iaf inte statyer på gudinnan Nike som i mitt exempel ovan).
|
Jag är väl rätt grön på området, men jag tror att efa har rätt faktiskt.
|
Ja missförstå mig inte; jag är också bra grön på detta område. Ni läser en lekmans tankar som jag dock fortfarande står fast vid.
|
Ett varumärke är ett varumärke är ett varumärke. Ponera att jag vill starta ett kuddföretag som heter "Microsoft" - mjuka och sköna små kuddar. Inte en suck att jag skulle få det.
DEFINITIVT om du ska sälja sportkläder eller nåt dylikt. Du använder ju då den positiva image Nike har byggt upp - och alla de pengar de lagt ned på sin branding. Det är sålunda varumärkesintrång eftersom du åker snålskjuts på deras marknadsföring. |
säger han som har "sockerdricka.nu" - undrar vad apotekarns säger nu :D
|
Skyddet för Microsoft är beroende både på deras varumärkesregistrering och på det skydd som finns inbyggt i företagsnamnet. Ett nytt varumärke får ju inte vara förväxlingsbart med vare sig ett inom Sverige verksamt (aktie)bolag eller med ett i Sverige registrerat varumärke. Kuddarnas skulle nog inte gå igenom redan på företagsnamn-nivå.
Men tolkningen av "förväxlingsbart" är ju inte helt tydlig. Så jag tror inte att det är omöjligt att få igenom ett skydd för någon ordkombination med "Microsoft" för kuddar... Micro Soft Pillows eller nåt... Hur som helst är det lite skillnad mellan det och mitt Nike-exempel. Nike kan inte hur de än försöker komma åt att skydda den gamla grekiska gudinnan vid namn Nike. |
En viss Mattias Nordin (Norin?) förlorade www.absolut.nu till Vin&Sprit. Trots att "absolut" förutom att vara ett registrerat varumärke också är ett svenskt ord. Skandalöst, men det säger en hel del.
|
Ni kan läsa mer om Mattias Nordin och absolut.nu >här
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
Det finns ju mängder exempel på domännamn som varumärkesägaren inte kommer åt. Jag har själv en .nu-domän som också är varumärke och företagsnamn hos en av världens största livsmedelskoncerner. Men de kommer inte åt den. Återförsäljaren i Kungälv som registrerade volvo-tuning.com -- vad var han återförsäljare av? |
Förresten, det vore kul att testa detta med nike-shoppen.se! Hade jag bara lite mer pengar så skulle jag registrera den, sälja statyer av Nike på den och se vad som händer...
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Som sagt, vore kul att testa!
|
främsta anledningen till att Vin&sprit är så noggranna med att hålla efter sitt varumärke "Absolut" är just därför att om de -inte- gör det så "upphör" det att gälla som inarbetet/varumärke just därför att det är ett vanligt svenskt ord.
håller man inte efter sitt varumärke genom jurister och liknande så är det mycket svårt att vinna framtida tvister överhuvudtaget eftersom det går mycket på prejudicerande fall och liknande. eftersom Absolut är ett svårt varumärke att hålla på så "krävs" det mer eller mindre att Vin&Sprit är otroligt efterhållsamma när det gäller överträdelser. |
Citat:
|
Å andra sidan kan det tänkas att Nike inte invänder om du säljer deras produkter.
Det verkar inte vara några problem för företaget som säljer Sonyprodukter på www.sonyinside.com |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:27. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson