WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Café med trådlöst internet i STHLM (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4867)

Micke04 2004-12-07 20:20

Jag söker ett vanligt café där dom har trådlöst internet. Alltså inget enbart internetcafé utan ett trevligt vanligt café.

Europas huvudstäder är fullt av dessa så det måste väl finnas i Stockholm. Har letat men inget funnit!

Jag känner att jag behöver lite variation på miljön när jag jobbar på webbsiter...

jomper 2004-12-07 21:37

På Waynes i Götgatsbacken finns dels Telia Homerun och dels ett gäng andra wlan där man gratis kan surfa. Brukar hänga där ibland och jobba eller göra annat på nätet när jag inte känner för att sitta hemma..

Tobab 2004-12-07 21:56

På Max Hamburgerrestauranger kan du surfa trådlöst gratis.

Micke04 2004-12-07 22:48

Nice! Kom gärna med fler förslag, jag gillar att kunna variera ställen också.

Max 2004-12-08 09:09

Var just på t-banefiket (eller vad det nu heter) i Gamla stan, där hade de skyltar om wireless lan på borden, dock ej gratis.

Micke04 2004-12-08 09:14

Jag såg att cafe opera har wireless också, men det kostar sjukt mycket. Jag är intresserad av ställen som erbjuder det gratis..

Jacob 2004-12-08 13:07

På den här sidan kan du nog hitta en hel del smått och gott: www.hotspotsthlm.se

JonasB 2004-12-08 14:24

Bara en fundering jag hade... :blink:

I fall alla som har w-lan hemma eller på jobbet skulle dela ut en/flera pointar för den som vill att använda. T.ex jag ger folk möjlighet att koppla upp sig via min accesspoint och så får jag tillgång till alla andras.
Ok, möjlig säkerhetsrisk men kan StockholmOpen.net lösa det så borde man väl kunna fixa det för andra också.
Tänk er, bredband var du än befinner dig och gratis också, eller nästan eftersom du behöver en koppling hemma B)

/JonasB - kanske inte skulle ha druckit 17 koppar kaffe.....

JonasB 2004-12-08 16:03

Skulle kanske ha läst Goals & Visions hos StockholmOpen.net :rolleyes:

--------------------------------------------------------------------------
What if individual users, user communities or user agents, put up access points and make an access network available offering connectivity and providing a choice of Internet service providers? Are there business and management models that could make this happen? Would flexible business models adapted to local prerequistites empower local communities to become active actors and speed up the process of increasing Internet access penetration?

StockholmOpen.net is a cooperative effort to create an open communication environment in the Greater Stockholm area. It is an embryo of a city-wide open access network providing local services and a freedom of choice of Internet Service Providers.
----------------------------------------------------------------------------

/JonasB

Marcus 2004-12-08 16:47

Citat:

Originally posted by JonasB@Dec 8 2004, 14:24
Bara en fundering jag hade... :blink:

I fall alla som har w-lan hemma eller på jobbet skulle dela ut en/flera pointar för den som vill att använda. T.ex jag ger folk möjlighet att koppla upp sig via min accesspoint och så får jag tillgång till alla andras.
Ok, möjlig säkerhetsrisk men kan StockholmOpen.net lösa det så borde man väl kunna fixa det för andra också.
Tänk er, bredband var du än befinner dig och gratis också, eller nästan eftersom du behöver en koppling hemma B)

/JonasB - kanske inte skulle ha druckit 17 koppar kaffe.....

Tror dyliga projekt redan finns i de flesta större städer i Europa.
Vad jag vet finns det åtminstone redan i både London och Wien.

Micke04 2004-12-08 18:55

Detta finns i Stockholm:

"Elektrosmog är en svensk fri hobbygrupp för diskussioner och erfarenhetsutbyte runt trådlösa nät både i hemmet, på jobbet och i publika miljöer. Den vanligaste standarden för trådlösa nät heter IEEE 802.11b eller Wi-Fi, men Elektrosmog är inte bundet till någon viss standard, teknik eller tillverkare, utan drivs av en önskan om att ständigt och överallt ha snabb tillgång till Internet till ett lågt pris."

www.elektrosmog.nu
AP's: www.elektrosmog.nu/nodes/

Gärna fler caféer om det finns :D

guran 2004-12-12 01:30

Citat:

Originally posted by T.Å@Dec 7 2004, 22:56
Ja, det stämmer, men följande står på deras hemsida:

Citat:

Fram till årsskiftet är tjänsten helt gratis. Därefter kommer Max att sälja skrapkort med anslutning till nätverket i kassan och man kommer också att kunna betala för access via sin mobiltelefon.
Från det ena till det andra. Vilken hemsk hemsida de har ur användarsynpunkt.

Rasmus 2004-12-12 13:45

Citat:

Ursprungligen postat av guran
Citat:

Ursprungligen postat av T.Å

Ja, det stämmer, men följande står på deras hemsida:

Citat:

Fram till årsskiftet är tjänsten helt gratis. Därefter kommer Max att sälja skrapkort med anslutning till nätverket i kassan och man kommer också att kunna betala för access via sin mobiltelefon.

Från det ena till det andra. Vilken hemsk hemsida de har ur användarsynpunkt.

Också har de en spema som Bli Medlem -ikon :D

Tobab 2004-12-12 14:35

Citat:

Originally posted by jozomannen@Dec 12 2004, 14:45
Också har de en spema som Bli Medlem -ikon :D
Beror väl på att det är mest ungar som käkar på sådana ställen...

Neo 2004-12-12 16:27

"DefaultCity bygger surfzoner i Stockholms innerstad och Sveriges större städer. Var med och testa nätet medan vi bygger för bara 50 kronor i månaden. 26 surfzoner är klara och nätet bygges ut hela tiden."

www.defaultcity.net

Täckning

Qo-naq 2004-12-13 07:24

Citat:

Originally posted by marcuss@Dec 8 2004, 17:47
Ska snart till Wien. Känner du till några Internetcaféer som du kan rekommendera?

Micke04 2004-12-13 09:53

Citat:

Ursprungligen postat av Qo-naq
Citat:

Ursprungligen postat av marcuss

Ska snart till Wien. Känner du till några Internetcaféer som du kan rekommendera?

Jag har varit i Wien och ett skitbra café heter "babu": http://www.babu.at

Rekommenderas starkt! Gratis wireless såklart..

Marcus 2004-12-13 13:29

Citat:

Ursprungligen postat av Qo-naq
Citat:

Aha, över julen eller? Minst sagt schysst julstämning där på Christkindlmarkt, Webkamera 1 - Webkamera 2

Nja, kan inte direkt rekommendera något eftersom jag brukar surfa via kabeltv-uppkoppling ("hemma") när jag är i Wien.

Beror ju lite på var i Wien du rör dig också. Känner dock till Surfland c@fe som ligger i första distriktet, närheten av Kärntnerstrasse och Staatsoper. Har för mig de har (hade?)studentrabatter också om det är aktuellt. Annars finns det väl trådlöst på många McDonalds om man har egen dator med.

Café Hawelka i 1:a distriktet är inget Internetcafé, men har du inte varit där förut så kan det vara värt ett besök och äta lite av Frau Hawelkas klassiska Buchteln. Grymma :rolleyes:
http://frip.dk/dme/buchteln.jpg

http://www.wien-vienna.at/images/haas2.jpg Haas Haus é ju också rätt schysst att gå och ta nån drink på eller så på kvällen för att koppla av, mitt i mot Stephansdom, även om det möjligen är lite väl fnoskigt ställe :)

Fint ställe att ta det lugnt på med grym utsikt är ju annars Sky bar i der Steffl.

Oj, blev lite offtopic.

Edit: Hittade en sida med lista över olika Internetcafén i Wien. (Klicka på Internet Cafe´s i menyn längst upp till höger) och karttjänst här.

guran 2004-12-13 21:22

Jag hittade ett företag, inside.se, som tydligen har någon tjänst där man kan erbjuda surfzoner mot betalning.

Qo-naq 2004-12-14 20:39

Citat:

Citat:

Originally posted by -Qo-naq@Dec 13 2004, 07:24
Citat:

Aha, över julen eller?

Nej, över nyår och en bit framåt. Men tror nog att det är ganska bra stämmning då också :)

Iallafall, stort tack för tipsen!

Marcus 2004-12-14 20:45

Citat:

Originally posted by Qo-naq@Dec 14 2004, 20:39
Nej, över nyår och en bit framåt. Men tror nog att det är ganska bra stämmning då också :)

Iallafall, stort tack för tipsen!

Lugnt!

Jodå det brukar va grymt schysst över nyår också. Finns ju ett antal uteställen att välja på :) T.ex. varje radiokanal har ju sitt egna lilla ställe på olika torgplatser..
I år ska jag dock vara i Salzburg över nyår..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson