WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Snobbar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4865)

Emiljon 2004-12-07 18:08

Fick kritik för att jag ville ha en enkel logga gjord.
Erbjöd 50:-
Låter kanske extremt sniket, men om man tänker efter så kanske inte.
Vi pratade om en logga som skulle innehålla en enkel text(sidans namn) samt en liten slogan.
Jag angav vilka färger sidan gick i men sen fick ni fria händer.

Då slänger folk ur sig den ena kommentaren efter den andra att det är för lite betalt.
Men jag ser det som så här.

En originalare som vet vad han gör hade gjort den loggan till mig på 10 minuter, för jag var inte
specielt kräsen vilket bör ha framkommit på kraven jag ställde.
Då ser jag det som så att jag betalar för 10 minuter, eventuelt en kvart. Låt oss säga en kvart.
Då blir det genast 200:- i timmen, och jag har svårt att tro att ngn skulle ta med i självdeklarationen
att de utfört ett jobb för 50:-
För om de skulle göra de skulle de behöva betala skatt, sociala avgifter och hela den biten. En faktura skulle skickas ut
och även det kostar pengar.

Så istället för att skriva att jag ger er 500:-/tim så sätter jag en fast summa.
Samt att alla fuskar med tiden, jobbar de en kvart sätter den en halvtimma och så vidare.

Den som är intresserad tar sig an uppdraget de som inte är det behöver inte ens kommentera det.

Men när en moderator behöver lite hjälp med teckensnitt eller logga då går det illa kvickt att hjälpa till.

Tar det väl säkert en tio minuter innan detta inlägget raderas oxå, men så är det väl i en klubb för inbördes beundran.

Mvh Emil

Davve 2004-12-07 18:21

Det finns nog ingen orginalare som skulle gjort en logga åt dig för 50 kr, inte nog heller på 10 min. Det är nog bara så att det är ingen som orkar jobba för den pengen... :)

Emiljon 2004-12-07 18:24

Citat:

Originally posted by Davve@Dec 7 2004, 19:21
Det finns nog ingen orginalare som skulle gjort en logga åt dig för 50 kr, inte nog heller på 10 min. Det är nog bara så att det är ingen som orkar jobba för den pengen... :)
Motivera gärna...

Tobbe 2004-12-07 18:27

Seriöst, tror du det tar 10 minuter inkl PM till dig (eller e-post, start av dator samt mjukvara, spåna fram en logo som ser ok ut samt export / leverans, fakturering samt registrera betalningen av fakturan så är du en om möjligt mer extrem tidsoptimist än vad jag är.

För övrigt vill vi inte se svartjobb här på WN, vilket du verkar uppmana till. Detta ser jag som anledning nog att radera ditt inlägg.

Emiljon 2004-12-07 18:32

Citat:

Originally posted by Tobbe@Dec 7 2004, 19:27
Seriöst, tror du det tar 10 minuter inkl PM till dig (eller e-post, start av dator samt mjukvara, spåna fram en logo som ser ok ut samt export / leverans, fakturering samt registrera betalningen av fakturan så är du en om möjligt mer extrem tidsoptimist än vad jag är.

För övrigt vill vi inte se svartjobb här på WN, vilket du verkar uppmana till. Detta ser jag som anledning nog att radera ditt inlägg.

Tar du betalt för att du kör till jobbet med?

Nej jag vill inte uppmana till svartjobb.

Davve 2004-12-07 18:32

Jag driver föräljning av reklamartiklar och när vi ska ta fram logo åt kunden, även enkel, så tar det långt ifrån 10 min. Det skall vara stil, färgen ska passa, rätt pixel, ska du ha bild så tar det lång tid att hitta nåt som passar både utseendemässigt och sedan verksamheten. Leta lite på nätet och kolla va killen som gjorde sossarnas logga fick i betalt. :)

Emiljon 2004-12-07 18:37

Citat:

Originally posted by Davve@Dec 7 2004, 19:32
Jag driver föräljning av reklamartiklar och när vi ska ta fram logo åt kunden, även enkel, så tar det långt ifrån 10 min. Det skall vara stil, färgen ska passa, rätt pixel, ska du ha bild så tar det lång tid att hitta nåt som passar både utseendemässigt och sedan verksamheten. Leta lite på nätet och kolla va killen som gjorde sossarnas logga fick i betalt. :)
Det är klart att jag förstår att det finns logos som kostar multum, minns när telia bytade sin. Fina skattepengar det där.
Men nu snackar vi inte om ett företag eller organisation med 10 000 anställda eller kunder för den delen.
Ville ha en logga till ett litet projekt. Egentligen bara text på den.

Men det märks tydligt att vi lever i en kapitalisktisk värld där det handlar om att roffa åt sig så mycket man kan på så kort tid som möjligt
istället för att enkelt bara hjälpa varandra. Men visst...kanske lever jag i en fantasi värld.

Davve 2004-12-07 18:41

Hade du frågat om nån kan hjälpa dig så hade du nog fått nån som gör det gratis. Jag tycker att din logga du har där nu duger, det är tydligt och så passar dt i färg. Hade jag haft teckensnitten här så hade jag hjälpt dig gratis. Nu har jag bara standard snitt här, inte så mycket kul man kan göra då.. :)

Helena 2004-12-07 18:57

Citat:

Men det märks tydligt att vi lever i en kapitalisktisk värld där det handlar om att roffa åt sig så mycket man kan på så kort tid som möjligt istället för att enkelt bara hjälpa varandra. Men visst...kanske lever jag i en fantasi värld.
Nej, så illa tycker jag inte att det är. Men det är en sak att göra något billigt/gratis för att man råkar känna för det och en helt annan när någon förväntar sig att man ska göra det.

Det finns mängder med webmasterforum och vi vill att det här ska skilja sig från mängden genom att inrikta sig på kommersiell verksamhet. Därför vill vi också hålla en viss nivå på ersättningar för jobb och liknande. Sen om någon får lust att hjälpa en annan person billigt eller gratis får han/hon förstås göra det. :)

Davve 2004-12-07 18:59

2 bifogad(e) fil(er)
Som sagt, går inte göra nåt utan snitt, men räcker ju bara sätt dit nåt... koll på den, ingen snygg men.

Tobbe 2004-12-07 19:07

Citat:

Ursprungligen postat av Emiljon
Citat:

Ursprungligen postat av Tobbe

Tar du betalt för att du kör till jobbet med?

Nej jag vill inte uppmana till svartjobb.

Löjlig kommentar som jag väljer att inte kommentera för att hålla uppe seriositeten.

För att se det realistiskt ska man täcka in sina kostnader och dessutom få betalt för sin tid, så lätt är det och så fungerar det i alla kommersiella verksamheter, vilket är vad WN består av och riktar sig till.

Du skrev specifikt att det inte var tänkt att ta upp summan i deklarationen - det tolkar jag, och förmodligen även SKV som svartjobb.

Thomas 2004-12-07 19:10

2 bifogad(e) fil(er)
Mitt Photoshop var uppe redan, du fick 5 minuter av mitt liv gratis.

Citat:

550 x75 är maxstorlek även den storlek jag vill ha den på.
Sidan går i vitt och orange(#FCCE16)
Vill att loggan skall innehålla:
startex.se
(slogan) din start på nätet.
(eventuellt) ngn snittsig bild eller så.

En 550 x75 logo vägrar jag göra.

Med en annan attityd tror jag du kommit längre, detta vill jag ha för 50kr funkar inte.

Thomas

Emiljon 2004-12-07 19:26

Oki.

Jag lovar att ändra min attityd. kan villigt erkänna att den blev beskare än brukligt.

Ber om ursäkt för den kommentaren om körningen.

Brukar instämma med moderatorerna här på WN och kan inte annat än att springa och gömma mig i hörnet med svansen mellan benen.
Kommer imogon att kontakta en originalare och be om en offert.

Mvh Emil

Thomas 2004-12-07 19:30

Citat:

Originally posted by Emiljon@Dec 7 2004, 19:26
Kommer imogon att kontakta en originalare och be om en offert.
Så du gillade inte min logo då ;) var kraven högre än "för jag var inte
specielt kräsen vilket bör ha framkommit på kraven jag ställde"
när det väl kom till kritan.

Allt är väl enligt önskemål.

Thomas

Emiljon 2004-12-07 19:33

Hade inte uppdaterat sidan när jag skrev mitt svar så jag såg ej ditt inlägg...men skall trycka in den i sidan senare ikväll och se om det passar!

Nu var det inte jag som stod för attityden : )

Mvh Emiljon

nomicon 2004-12-07 19:36

Om jag utför ett jobb, för låt oss säga 350Kr timman, och jag arbetar 1 timma och 40 minuter, så tar jag betalar per PÅBÖRJAD timma,
jag slår inte ut 350 per minut.

-Martin

Thomas 2004-12-07 19:38

Citat:

Originally posted by Emiljon@Dec 7 2004, 19:33
Hade inte uppdaterat sidan när jag skrev mitt svar så jag såg ej ditt inlägg ...
Okey för i inlägget om attityden jag trodde du kommenterade, finns även bilden men den kanske inte laddades eller nåt.

Thomas

Emiljon 2004-12-07 19:47

Som sagt, jag har slutat och sura.

Kommer till att prova Thomas logga...funkar den så kör jag på den, om inte så kontaktar jag en originalare.

Mvh Emil

se7en 2004-12-07 19:50

Vill också tillägga att inom nästan alla branscher så avrundar man uppåt till en timme oavsett om jobbet tog 2 minuter eller 52...

7an

grazzy 2004-12-07 20:00

Nu ju detta faktiskt ett forum för kommersiella webtjänster, alltså kan man utgå från att det faktiskt rör sig om proffs man riktar sig när man postar här. Därför känns 50:- lite konstigt för en logga. 50:- känns ungefär samma som inget, varför ens erbjuda det? Skicka ett öl-o-gram eller ett presentkort på system ;).

Dock vore det kanske på sin plats att ha ett kommersiellt och ett "gratis"-tjänster-forum. Det kan nog mycket väl finnas ett visst utrymme för detta. Jag skulle tex kunna tänka mig att få sidor jag jobbar med omgjorda gratis ut utbyte mot "cred", dvs typ en länk till nåns hemsida på överrenskommet ställe, så har jag tex gjort med specialvarianter av loggor till grafiker.

Anders 2004-12-07 20:53

Citat:

Originally posted by grazzy@Dec 7 2004, 21:00
Dock vore det kanske på sin plats att ha ett kommersiellt och ett "gratis"-tjänster-forum. Det kan nog mycket väl finnas ett visst utrymme för detta. Jag skulle tex kunna tänka mig att få sidor jag jobbar med omgjorda gratis ut utbyte mot "cred", dvs typ en länk till nåns hemsida på överrenskommet ställe, så har jag tex gjort med specialvarianter av loggor till grafiker.
Håller med. Kan vara bra för de som försöker slå sig in på marknaden så de får några jobb att referera till.

Emiljon 2004-12-08 21:33

Jaja, jag har kommit till insikt att jag nästa gång skall ha en annan ton än det jag hade, ok!

Thomas, din logga funkar fin fint... :D

Jester 2004-12-08 21:39

Förstår inte riktigt vad problemet är. Man får väl det man betalar för. Vill man inte pynta mer än 50 pix får man väl nöja sig med en word-art-moddad text av en 14-årig wannabee grafiker.

Thomas 2004-12-08 22:44

Citat:

Originally posted by grazzy@Dec 7 2004, 20:00
Jag skulle tex kunna tänka mig att få sidor jag jobbar med omgjorda gratis ut utbyte mot "cred".
Vill vi inte alla det grazzy, ljuva värld ;)

När WN skapades var det för att WN skulle vara ett komplement till alla dessa HTML och webbdesignforum som finns, i Mars 2003 startade vi regeluppbyggnaden så här.

Saxat från WN regler.
Det finns 100tals forum i Sverige för webmasters där man kan utbyta frågor om HTML, webdesign "Vad tycker ni om min sida" osv ...

Vi har valt att köra på det men är även vakna över om det finns behov för förändringar, dock ser jag det som ett stort problem att intresset för just denna typ av frågor är väldigt lågt och den som är mest intresserad av inläggen är den som skrev det. Jag är väldigt medveten om att alla inte har massa pengar att hosta upp när man skall bygga sin internetnärvaro, samtidigt vet jag att 50 kr inte skall föraktas, men är samtidigt inte säker på att det är just WN som skall fylla funktionen att tillgodose behovet, känns spontant som den kvoten är fylld och som du ser fanns den känslan redan i mars 2003.

Vi håller ögonen öppna och direkt när det kommer nåt vi skulle vilja ha med på WN så finns det säkert inom kort online.

Thomas

Mario 2004-12-09 01:13

Jag måste ju bara säga att du kunde ju inte valt ett bättre forum att fråga efter en logo för 50kr på, haha. ;)

Jag gillade tråden med nyckelringen, vi borde ha en Hall of Fame på wn. :D

Thomas 2004-12-09 01:27

Citat:

Originally posted by Mario@Dec 9 2004, 01:13
Du måste mena tråden om kapsylöppnare som ersättning, jepp den var kanon, den ligger i papperskorgen men här är ett axplock av den ... har tagit bort domänen det gällde ...

Medlem1
Vi har tyvärr inte råd att betala ut någon ersättning till dem som hjälper oss. Men alla som får minst en bild publicerad på ##### får ett tack som visas på kanalpresentationen. Om du får 4 bilder eller fler får du en kapsylöppnare med #####.com tryckt på ovansidan.

Medlem2
Om du får 4 bilder eller fler får du en kapsylöppnare med #####.com tryckt på ovansidan.
Skojar ni eller?

Medlem1
Näe vi skämtar inte.
Med tanke på att vi har lagt ner 1000-tals gratistimmar för att skapa sidan så tycker jag att det är "bra betalt" jämfört med oss.

Medlem3
Skillnaden är att om 5 år så sitter ni på intäkterna och vi på en kapsylöppnare.

Thomas

Jocke 2004-12-09 02:36

Det va tider det!

Filip 2004-12-09 19:35

Citat:

Originally posted by Mario@Dec 9 2004, 01:13
Håller med dig där Mario. :lol: Vi borde absolut instifta en "Hall of Fame".
Kanske nominera olika trådar och sen kan alla rösta fram en vinnare. Eller? B)

Vi som har varit med ett tag (såg att du Jocke, hade nästan lika lågt medlemsnummer, som jag), har ju varit med om en del genom åren. ;)

Jocke 2004-12-09 22:28

Japp
Har inte skivigt så mycket men är här och läser nästan varje dag.
Hadde änu lägre förut men det blev något fel på det kontot, Ser att det är borta nu!

Thomas 2004-12-09 23:24

Citat:

Originally posted by Filip@Dec 9 2004, 19:35
Vi som har varit med ett tag (såg att du Jocke, hade nästan lika lågt medlemsnummer, som jag).
Medlem 1 och 3 vad jag kan se, eller 1 & 2 om man mäter aktiva, profilerna innan är antingen admin's eller testpiloter inga riktiga.

Thomas

Kristofer 2004-12-10 00:35

En offtopic-kommentar som kan tas bort men bör noteras:

Ett Hall-of-fame arkiv vore ett roligt komplement, men för att undvika smutskastning så bör det kanske vara ett read-only forum för oss vanliga dödliga och endast möjligt att uppdatera för moderatorer och admins?

Mario 2004-12-10 01:17

Citat:

Originally posted by Kristofer@Dec 10 2004, 01:35
En offtopic-kommentar som kan tas bort men bör noteras:

Ett Hall-of-fame arkiv vore ett roligt komplement, men för att undvika smutskastning så bör det kanske vara ett read-only forum för oss vanliga dödliga och endast möjligt att uppdatera för moderatorer och admins?

Smutskastning, intriger och skitsnack, ooooh! jag vill vara moderator i den delen.

IRC-kanalen är bäst. ;-)

Citat:

Detta inlägg har ändrats av Thomas den Dec 10 2004, 02:20
Thomas du mobbar mig, mina smileys är ju fina. :(

Thomas 2004-12-10 01:22

Citat:

Originally posted by Kristofer@Dec 10 2004, 00:35
En offtopic-kommentar som kan tas bort men bör noteras.
Du är i offtopic-forumet ;) här modereras det inte lika hårt.

Noterat, men jag tror hall of fame får förbli en dröm, det är ju nästan alltid på någons bekostnad.

Thomas

Anders 2004-12-10 01:37

Citat:

Originally posted by Thomas@Dec 10 2004, 02:22
Noterat, men jag tror hall of fame får förbli en dröm, det är ju nästan alltid på någons bekostnad.
Men det finns ju bloggar... :P

Emiljon 2004-12-13 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas
Citat:

Ursprungligen postat av Kristofer
En offtopic-kommentar som kan tas bort men bör noteras.

Du är i offtopic-forumet ;) här modereras det inte lika hårt.

Thomas

Jotack...tycker ni inte att jag bett om ursäkt tillräckligt för mitt lilla side step?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson