WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Problem med webhotell (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4797)

col 2004-12-03 19:04

Jag har ett problem...
För några månader sedan flyttade jag 3 domäner till ett webhotell.
Vid flytten påstod ägaren av webhotellet att han var tvungen att skriva domänerna på honom för att kunna genomföra flytten (det hade något med EV1.net att göra). Sedan skulle han ändra whois-infon så den blev rätt igen. Innan jag flyttade domänerna hade jag redan sedan tidigare ett domännamn hos webhotellet. Det var samma procedur då, men då ändrades whois-infon och allt fungerade finfint. När jag flyttade de tre andra så ändrades inte whois-infon. Nu svarar webhotellet varken på mail eller på tele.

Hur ska man göra för att slippa sånt här strul när man byter webhotell?
Är det någon som har något tips på hur jag ska göra för att få mina domäner flyttade från detta ställe?

Tacksam för svar.

Decibel 2004-12-03 20:12

Att byta ägare på en domän förefaller för mig riktigt konstigt för att peka den mot ett annat webbhotell.

Kontrollera exakt var domänerna finns nu, hör av dig till den registratorn och beskriv vad som inträffat så kommer dom nog att hjälpa dig.

col 2004-12-03 20:21

Registrar of Record: TUCOWS, INC. (från whois-info)

Du menar till Tucows i detta fallet?

Thomas 2004-12-03 21:48

Citat:

Originally posted by col@Dec 3 2004, 20:21
Du menar till Tucows i detta fallet?
Jepp han menar Tucows.

Thomas

col 2004-12-03 21:53

Tack för hjälpen!
Finns det någon bra 3:e part man kan använda sig av för att ha hand om dns-pekning av domänerna? Jag tänkte så man slipper ha webhotellet inblandat...

Thomas 2004-12-03 22:12

Citat:

Originally posted by col@Dec 3 2004, 21:53
Tack för hjälpen!
Finns det någon bra 3:e part man kan använda sig av för att ha hand om dns-pekning av domänerna? Jag tänkte så man slipper ha webhotellet inblandat...

Är det du eller ditt webbhotell som registrerat domänen från start?

Directnic
Enom
Godaddy

osv ... har alla en service där du kan ställa om dns'erna själv. Killen/Tjejen som du pratade med senaste flytten har definitivt ljugit för dej. Det enda som behöver ändras när man flyttar från ett webbhotell till ett annat är DNS servrarna. Skriv gärna ut vilket webbhotell det är så kanske dom kommer hit och förklarar varför detta är ett måste.

exempel på dnsservrar.

ns1.wn.se
ns2.wn.se

Thomas

col 2004-12-03 22:38

Den ena domänen registrerades med Lycos/Spray från början och den andra registrerades av domain-expert (nuvarande gate9?).
Webhotellet jag flyttat dom till och som strular är Pentry Webbservice.

MickeH 2004-12-03 23:03

Det är nog lugnt det verkar ju vara ett SERIÖST webbhotell så du behöver nog inte vara orolig ELLER...
Men vad händer om dom gått i konkurs ????….. Jag tror det blir svårt att övertyga en konkursförvaltare om att du äger domänen…….
Finns det någon här med bättre kunskaper som kan svar på det.

col 2004-12-03 23:15

Jo... ska ta och registrera ett konto på Godaddy och försöka flytta över domänerna dit snarast.
Tack för tipset förresten Thomas!

jonny 2004-12-04 01:43

I vissa fall kan det finnas en poäng i att sätta en epostadress som tillhör webbhotellet på ett domännamn för at överföra det. Att överföra mellan konton hos Network Solutions kan exempelvis vara rätt struligt.

Men be webhotellet att omgående korrigera uppgifterna.

Thomas 2004-12-04 01:56

Citat:

Originally posted by jonny@Dec 4 2004, 01:43
I vissa fall kan det finnas en poäng i att sätta en epostadress som tillhör webbhotellet.
epostadressen till "Administrative Contact" kan man ändra till [email protected] det köper jag, nu har dom i detta fallet skrivit över hela domänamnet inkl. ägarskapet, vilket är helt befängt och absolut inte nödvändigt för att flytta en domän.

Citat:

Whois info for, cxwxuxixy.com:

Registrant:
Funstation Media
Nasta 404
Glanshammar, *70596
SE

Domain name: COXMXNXTY.CXM

Administrative Contact:
* *Webbservice, Pentry *[email protected]
* *Nasta 404
* *Glanshammar, *70596
* *SE
* *+46.19233270 * *Fax: +46.19233275

Technical Contact:
* *Webbservice, Pentry *[email protected]
* *Nasta 404
* *Glanshammar, *70596
* *SE
* *+46.19233270 * *Fax: +46.19233275

Thomas

col 2004-12-04 08:52

Jag frågade vid flytten varför han måste skriva över domänen på honom, men han sa bara det att han var tvungen att göra så och att han annars inte kunde genomföra flytten + förnya domänerna för ett år.

Citat:

Det är nog lugnt det verkar ju vara ett SERIÖST webbhotell så du behöver nog inte vara orolig ELLER...
Jag kanske även ska tillägga att vid "flyttillfället" skulle 3 com/net-adresser och 1 .se-adress flyttas till kontot hos Pentry. Två av com/net-adresserna (dom som han står som ägare för nu) och .se-adressen är flyttade dit. Den tredje com/net-adressen är inte flyttad eller förnyad ännu (betalade för flytt+förnyelse och webbutrymme i september). Ytterligare en com/net-adress (den jag hade hos dom innan flytten i september) som jag också betalt för att han ska förnya ett år är ännu inte förnyad.

col 2004-12-10 09:58

Har fått svar från Tucows och dom hänvisade till EV1. Har även fått svar från EV1 och dom säger att jag ska fortsätta försöka få tag i Pentry och hjälper inte det så rekommenderar dom rättsliga åtgärder.

Några tips/förslag/rekommendationer?

jeroman 2004-12-10 12:23

Idag finns det:

Registars - enom, domaininfo, godaddy, directnic...
Resellers till registars - de flesta seriösa svenska webbhotell och tusentals andra
Vanliga användare - en som bara registera en domän hos någon ab ovanstående

Registars och Resellers har full kontroll över dina domäner - de kan om de vill även
ändra registrant/ägar informationen etc.
Vanliga användare som vissa webbhotell är registrerar domänen i sitt namn, de måste dem,
för att sedan bara ändra kontakt information i whois.

Många frågar: jag undrar om ni registrerar domänen i mitt namn eller webbhotellets ?
Vad gäller registars och resellers spelar det ingen roll eftersom dem ändå har kontroll.
Dock så skulle en registar aldrig göra något sådant medan en mindre nogräknad reseller skulle.
Detta finns för att resellern skall kunna stänga ner domänen om kunden inte betalar mm.

Så det bästa ni kan göra när ni registrerar en domän, för att vara 100% säker på allt,
är att registrera domänen direkt hos källan, hos en registar.

col 2004-12-10 18:44

Tack för tipset!
Håller på och överför domänerna till godaddy just nu. Den som jag stod som administrativ kontakt på är redan flyttad. Har dock inte fått någon respons från Pentry angående godkännandet av flytten för dom andra två som jag nämnt tidigare...

guran 2004-12-11 20:19

Uhhh, säger jag bara. Lämna aldrig ifrån er ägandet av en domän. Den som begär det av vilket skäl det än må vara ska ni inte ha att göra med. Klart oseriöst.

Men, om det skulle vara absolut nödvändigt, se då till att ni upprättar ett avtal som klart specifiserar vad som gäller. I annat fall kan ni se er blåsta på domänen om något går fel.

col 2004-12-12 11:19

Får varken accept eller reject från Pentry när jag försöker flytta domänerna till Godaddy...
Jag har sökt i forumet här och sett att det varit några personer som också haft problem med Pentry. Är det någon som vet vart man kan få tag i Pentrys ägare annat än via mail och 020-support där ingen svarar? Någon som fått svar överhuvudtaget från deras support den senaste tiden?

Tobab 2004-12-12 11:26

Med de nya reglerna tar det väl 5 dagar att göra en flytt. Har den nya inte hört något från den gamla så går flytten igenom. Men har man client-lock så går den inte flytta...

Tobab 2004-12-12 11:30

Citat:

Originally posted by col@Dec 12 2004, 12:19
Är det någon som vet vart man kan få tag i Pentrys ägare annat än via mail och 020-support där ingen svarar? Någon som fått svar överhuvudtaget från deras support den senaste tiden?
*holder: Funstation Media
*orgno: 840425-6631
*contact_info.coaddr: -
*contact_info.address: Nasta 404
*contact_info.zipcode: 705 96
*contact_info.postal_town: Glanshammar
*contact_info.countrycode: SE
*contact_info.phone_no: +4619233275
*contact_info.fax: -
*contact_info.contact: Andreas XXXXXXXX
*contact_info.email: [email protected]

col 2004-12-12 12:56

Statusen hos Godaddy på dom domäner jag försöker flytta från Pentry har följande status: "Transaction ID and Security Code Required".
Påbörjas flytten av domänerna så länge dom inte fått ett 'reject' inom fem arbetsdagar?
Den tredje domänen, som han hade ändrat whois-info för, flyttade jag under veckan. Då fick jag ett mail från godaddy där jag fick fylla i transaction ID och security code (som mailats till admin mail). Längst ner i det mailet stod följande:

Citat:

If you DO NOT WANT the transfer to proceed, then please don't respond to this message.

If you have any questions about this process, contact us by email at [email protected] or by phone at 480-505-8877.

Regards,
Domain Services
GoDaddy.com

col 2004-12-12 13:11

Citat:

Ursprungligen postat av T.Å
Citat:

Ursprungligen postat av col
Är det någon som vet vart man kan få tag i Pentrys ägare annat än via mail och 020-support där ingen svarar? Någon som fått svar överhuvudtaget från deras support den senaste tiden?

*holder: Funstation Media
*orgno: 840425-6631
*contact_info.coaddr: -
*contact_info.address: Nasta 404
*contact_info.zipcode: 705 96
*contact_info.postal_town: Glanshammar
*contact_info.countrycode: SE
*contact_info.phone_no: +4619233275
*contact_info.fax: -
*contact_info.contact: Andreas XXXXXXXXXXX
*contact_info.email: [email protected]

"Telia kundbesked, nummer 019233270 har upphört, hänvisning saknas"

019-233275 är det en fax som svarar på...

jonny 2004-12-13 01:59

Prova att faxa då?

Thomas 2004-12-13 02:20

Det är ju uppenbart, surfa in på nic.se gör en who-is för domännamnet på webbhotellet, klipp ut namnet som nämns. Styr din webbläsare till hitta.se, klista in namnet -> 2 resultat kommer upp, ett mobilnummer och ett ÖREBRO (glanshammar) nummer.

Ring en sen kväll och fråga vad som försiggår!

Alternativt surfar du in här för att läsa om webbhotellprojektet ... hem.passagen.se/snaffe/kallden/
mest läsvärd är "Arbeta hos oss sidan" där du kan läsa om vad bla en programmerare kan förvända sig i månadslön.

Programmerare.
Ska kunna dom vanligaste programmerings språken:
Java, HTML, C++, CGI, Perl såsom Visuell Basic.
Månadslön: 50:- (stiger efter förfrågandet på produkter.)

Och nej detta är inte ett barn utan har minst minimiåldern inne för vad som krävs för att gå 3dje året på naturvetenskaplig linje.

Nu har jag även städat tråden från kompletta namn och hoppas att den förblir utan namn, det står klart och tydligt i reglerna!

Thomas

col 2004-12-13 11:28

Numret är till Andreas XXXXXXXXXXX som bor inne i Örebro, inte i Glanshammar. Ta en titt på kartan...och då faxnumret verkar vara hemligt nummer så är det väl kanske inte allt för stor chans att det är hans nummer. Varför bara ha faxlinjen hemlig?
Håller på och letar efter telesladden till faxmodemet. Ska dra iväg några fax till det där numret.
Får jag inget svar där heller tar jag och provar dom två träffarna från hitta.se..

Lite att tänka på:
* Du måste kunna ta ansvar.
* Du kan bli avskedad med omedelbar verkan.
* Vi ser ingen skillnad mellan Man och Kvinna, så ingen har förtur.
* Någon månad kan lönen vara lägre än en annan, då har det gått dåligt den perioden.
* Antagligen kan det hända att lönen blir inne under en månad, men kommer förhoppningsvis nästa månad.
* Det kan ta tid att få svar på sin arbetsansökan.

Det är nog inte bara arbetsansökan det kan ta tid att få svar på...

Tobab 2004-12-13 12:10

Citat:

Originally posted by col@Dec 13 2004, 12:28
Lite att tänka på:
* Du måste kunna ta ansvar.
* Du kan bli avskedad med omedelbar verkan.
* Vi ser ingen skillnad mellan Man och Kvinna, så ingen har förtur.
* Någon månad kan lönen vara lägre än en annan, då har det gått dåligt den perioden.
* Antagligen kan det hända att lönen blir inne under en månad, men kommer förhoppningsvis nästa månad.
* Det kan ta tid att få svar på sin arbetsansökan.

Var hittade du det?

Thomas 2004-12-13 13:37

Citat:

Originally posted by col@Dec 13 2004, 11:28
... så är det väl kanske inte allt för stor chans att det är hans nummer ...
I mina ögon råder det inga tvivel om att att det är denna person du skall ha tag på, men visst vill du gardera dig så kan du ju öppna med att fråga om han är han.

Glanshammar och Örebro har samma riktnummer.

Nummret i who-is'en (019-2332xx) går ju hem till gissningvis mamma i glannshammar, innan han flyttade till studenlyan mer centralt. Det är min gissning som säkert stämmer iom att who-is'en för .se domänen säger oss att herrn i fråga är av årgång 84.

Thomas

col 2004-12-13 15:06

Det kan mycket väl vara så.
Jag har iaf skickat iväg ett fax till det angivna faxnumret. Avvaktar på svar tills imorgon. Har jag inte fått något svar imorgon så tar jag och provar de två numren som fanns på hitta.se

T.Å: Det var från sidan som Thomas snackade om tidigare hem.passagen.se/snaffe/kallden/

jonny 2004-12-14 00:18

Tack för den fina länken, den avslutar verkligen min dag på ett fint sätt.

Kanske skulle man ta anställning där och sen blanda in facket och se hur mycket de kan stämma arbetsgivaren på :)

col 2004-12-14 16:58

Har fortfarande inte fått något svar efter faxet jag skickade igår.
Testade de två numrena från Hitta.se. Mobilnumret är det bara telefonsvarare på och det fasta numret är avstängt.
Jag kunde iaf höra på telefonsvararen att det var rätt person.

:(

znabbe 2004-12-26 18:10

Hur har det gått med era pentry/funstation media-kontakter? Har själv konstaterat att det inte gått att komma fram på telefon (hem/mobil/support), får inte svar på mail (personlig/företagets) eller via support-formuläret på pentry.se.

Idag gick min site upp igen iaf, men jag undrar...

BE Network 2004-12-27 15:51

Hur går det för dig? *nyfiken*

znabbe 2004-12-28 00:28

Tja, om frågan var menad till mig som senast sörjande så är siten uppe någon timme ibland... Fortfarande inget svar från webbhotellet oavsett sätt jag försökt kontakta honom/företaget... Supportnumret har numera ett inspelat meddelande om att "servern blev hackad, det kan vara svårt att komma fram till dess säkerheten är åtgärdad".

Jag har rätt stor van, är det några som vill samåka till Örebro?

Decibel 2004-12-28 08:26

Servern blev hackad ?

Well... om det nu var på det sättet, så tar det väl inte mer än en timme, kanske två att återställa en backup ?

Ibland blir man mörkrädd hur vissa bedriver verksamhet mot kunder...

Storen 2004-12-28 08:45

Citat:

Originally posted by Decibel@Dec 28 2004, 08:26
Servern blev hackad ?

Well... om det nu var på det sättet, så tar det väl inte mer än en timme, kanske två att återställa en backup ?

Ibland blir man mörkrädd hur vissa bedriver verksamhet mot kunder...

Ja, och så kan man fråga sig hur säkerheten är?.. :huh:

Låter mer som en undanflykt tycker jag

znabbe 2004-12-28 09:16

Min site var borta drygt ett dygn efter 16.40 den 24/12, nere igen nästan hela 26/12, och inte heller uppe igår kväll... Visst kan jag förstå att julafton inte är rolig att göra underhåll på, att det kan ta tid att uppgradera, har man bara en server är tillgängligheten lägre än om man speglar (jag betalar nog bara för en...) och billigt är det, men... När jag skriver detta så är min lilla site uppe igen, http://www.leodogs.com.

Jag hoppade med här för att höra hur det går för er andra "pentry:are", främst när jag insåg att min domän inte var reggad på mig och att jag inte kan göra mer än försöka nå någon som är i praktiken okontaktbar.

Har någon här på forumet lyckats? Vad har ni gjort för att få domänen/erna till er? Har ni gett upp och bytt webbhotell? All info är av intresse!

col 2005-01-11 16:55

Nu är mina domäner flyttade till mitt konto på eNom. Efter tredje försöket att flytta dom så gick det till slut igenom. Jag har fortfarande inte hört ett ord från Herr Källdén, men han har iaf godkänt flytten. Det jag funderar över nu, när jag har domännamnen i tryggt förvar, är vad man kan göra eftersom han inte uppfyllt det avtal han ingått då jag köpte tjänsterna av honom. Någon som har någon idé?

Till znabbe kan jag bara önska lycka till. Registrera ett konto på eNom/Godaddy eller liknande och försök få din domän flyttad. Jag kan ju även påpeka att jag ringt ett stort antal samtal (30+ samtal/dag vissa dagar) till hans privata mobiltelefon (utan svar dock). Det kanske har hjälpt på traven lite med att få domänerna flyttade. Skicka ett PM så kan du få hans mobilnummer.

Helix 2005-01-11 17:20

Det var i alla fall kul för dig Col att det äntligen gick vägen med flytten!

col 2005-01-11 18:31

Citat:

Originally posted by MusikGuru@Jan 11 2005, 18:20
Det var i alla fall kul för dig Col att det äntligen gick vägen med flytten!
Jo, det var riktigt skönt att det där ordnade sig. Kändes ganska olustigt. Nu har jag lärt mig en läxa iaf.

col 2005-01-18 14:43

Hur har det gått för dig znabbe? Har du lyckats fått tag i herr Källdén?

znabbe 2005-01-18 19:18

Ingen lycka än (apropå föregående fråga), men skam den som ger sig.... Ditt nummer verkar iaf fungera, col, så tack för hjälpen!!!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson