WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Ny version av MissDomain.com (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4791)

Emil_P 2004-12-03 16:00

Nu har vi äntligen blivit klara med den nya versionen av vår tjänst MissDomain.com, och vi kan från och med idag kl. 13:00 erbjuda en ny auktionsplattform som förenklar försäljningen av webbplatser och domännamn.

Vi har sedan starten 2003 hjälpt både köpare och säljare att hitta rätt på den enorma andrahandsmarknaden som vuxit fram, och i och med vår nya plattform kan vi erbjuda ännu fler funktioner än tidigare. Bland de nya funktionerna finns exempelvis en auktionsbevakare som meddelar dig ifall det läggs in ett domännamn till försäljning som innehåller ett visst ord som du är intresserad av.

Varje säljare kan numera också logga in och själv lägga till, ta bort eller ändra sina domännamnsauktioner, och det finns även en specialavdelning för massregistrering, för de domännamnsägare som vill sälja väldigt många domännamn.

Vi hoppas att ni tar dig tid att besöka vår tjänst, och tveka inte att kontakta oss ifall du har kritik eller beröm!

Jon A 2004-12-03 16:12

Stort grattis, vilken skillnad från förra! Jag slänger upp några domäner i helgen och testar.

Maccke 2004-12-03 16:47

Grattis! Ser bättre ut nu också.. bra jobbat !!!!

KUB 2004-12-03 16:53

Vill jag sälja på auktion så brukar jag utgå med ett lågt utgångsläge för att skapa intresse, detta system kan jag inte använda hos Missdomain längre :(
Vist kan jag drömma om miljoner för en domän, men tror mer på att få känna lite på marknaden, men eftersom auktionen avlutas med automatik efter 7 dagar och Missdomain fakturerar köparen så verkar inte jag ha så mycket att säga till om.

Rätta mig om jag har fel.

Davve 2004-12-03 16:55

Inte väl om du skriver reservations pris? Jag saknar dock autoinloggning, stängar man förnstret och besöker sidan på nytt får man logga in på nytt också... omständigt...

ZN 2004-12-03 17:38

Citat:

Originally posted by KUB@Dec 3 2004, 17:53
Vill jag sälja på auktion så brukar jag utgå med ett lågt utgångsläge för att skapa intresse, detta system kan jag inte använda hos Missdomain längre :(
Vist kan jag drömma om miljoner för en domän, men tror mer på att få känna lite på marknaden, men eftersom auktionen avlutas med automatik efter 7 dagar och Missdomain fakturerar köparen så verkar inte jag ha så mycket att säga till om.

Rätta mig om jag har fel.

Du kan bestämma precis hur du vill ha det, finns startbud, minimumpris (reservationspris) och köp-nu pris.

ZN 2004-12-03 17:41

Citat:

Originally posted by Davve@Dec 3 2004, 17:55
Jag saknar dock autoinloggning, stängar man förnstret och besöker sidan på nytt får man logga in på nytt också... omständigt...
Vi har valt att köra utan den funktionen tills vidare, ur säkerhetssynvinkel.

mypay 2004-12-03 18:35

börjar med klagomålen

färgen på länkarna är lite väl ljus.. svårt att läsa ibland

det var nog allt..

sen en fråga - kan man parkera sin domän hos er? det vore ju väldans smidigt isåfall...

Emil_P 2004-12-03 19:04

Vi håller på att titta på en parkeringslösning tillsammans med en partner, men tyvärr kan vi inte lämna något besked om när detta kommer igång.

Qo-naq 2004-12-03 19:50

Ser riktigt snyggt ut.

Tycker även prisnivån på utropspriset har sjunkit dramatiskt. Verkar inte länge finnas några domäner med värde runt 2000-3000 till ett utropspris på närmare 100 000.

anh 2004-12-03 20:00

En tjänst ni även skulle kunna erbjuda är värderingar av domännamn. Om man t.ex. vill sälja sitt domännamn till ett eget eller närstående aktiebolag kräver revisorn ett värderingsintyg för att kunna godkänna bolagets redovisning.

Marcus 2004-12-03 21:48

Verkar som om ni gör något konstigt när man ändrar lösenord på kontot från "Mitt konto"->"Mina uppgifter". Varken gamla eller nya lösenordet fungerar då längre. Glömmer kanske md5-Kryptering?

Skulle kanske även vara bra om ni förtydligade huruvida ni tar någon avgift för försäljningar eller inte.

ZN 2004-12-03 22:16

Citat:

Originally posted by marcuss@Dec 3 2004, 22:48
Verkar som om ni gör något konstigt när man ändrar lösenord på kontot från "Mitt konto"->"Mina uppgifter". Varken gamla eller nya lösenordet fungerar då längre. Glömmer kanske md5-Kryptering?

Där va en miss att den inte kollade om man angav det nya 2 gånger, men den ska inte ha ändrat det då, så ditt gamla lösenord bör fungera. Vi ska göra det tydligare vilka kostnader som gäller.

Max 2004-12-03 22:46

Efter en snabbtitt: Ser bra ut, men vad är detta:

"Du måste va inloggad för att lägga bud.", på varenda sida. Känns inte särskilt professionellt, "vara" måste ni skriva!

Marcus 2004-12-03 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av Bitbull
Citat:

Ursprungligen postat av marcuss

Där va en miss att den inte kollade om man angav det nya 2 gånger, men den ska inte ha ändrat det då, så ditt gamla lösenord bör fungera. Vi ska göra det tydligare vilka kostnader som gäller.

Problemet kvarstår och verkar uppkomma då jag ville använda mig av ett lösenord på 13 tecken. Nöjde jag mig med ett kortare så fungerade det utmärkt.

Antar att den kanske klipper efter ett antal tecken när man försöker spara lösenordet men kanske inte klipper vid samma längd/antal tecken när jag sedan matar in lösenordet i inloggningsfältet?

Kul att se att ni fått igång den nya versionen! Ska bli intressant att se vad det utvecklas till.
Bra jobbat!

Maccke 2004-12-04 03:22

Citat:

Originally posted by Qo-naq@Dec 3 2004, 20:50
Ser riktigt snyggt ut.

Tycker även prisnivån på utropspriset har sjunkit dramatiskt. Verkar inte länge finnas några domäner med värde runt 2000-3000 till ett utropspris på närmare 100 000.

Tycker det är något mycket viktigt du påpekar här!!
Om en stor andel av utropspriserna och "buy now" priserna är helt galna så får domänbranschen en dålig stämpel. Eller ska man säga, en sämre stämpel än de redan har.

Jag tycker du bör kolla igenom alla namn lite då och då och förbehålla er rätten att ta bort oskäliga priser, för det missgynnar oss alla som håller på med domäner om värderingarna är helt orimliga.

Har även ett förslag: Ska man sätta in en domän som man anser vara värd (buy now) mer än ett visst belopp [Ex 15-20 000 kr] - (vet ej vilken summa man ska ha, men det kan folk här kanske ge förslag om), så får DU helt enkelt granska domänen först. Göra en värdering. Detta skulle nischa dig och skapa en högre grad av seriositet som även skulle kunna användas i marknadsföringen.

Tror verkligen att detta skulle gagna både branschen och dig i det långa loppet.

Maccke 2004-12-04 03:25

Citat:

Originally posted by marcuss@Dec 3 2004, 22:48
Skulle kanske även vara bra om ni förtydligade huruvida ni tar någon avgift för försäljningar eller inte.
Håller med Marcuss här. Det är viktigt att allt är väldigt tydligt, mkt hellre övertydligt än svårtolkat. Alla har ju inte samma perspektiv och kunskap om domäner och hur auktioner fungerar så det är ytterst väsentligt att allt är jättetydligt.

Maccke 2004-12-04 03:27

IDN domäner av icke svensk karaktär verkar inte gå att lägga in, något som vore bra om du titta på omedelbart ;)

ZN 2004-12-04 03:46

Citat:

Originally posted by Max@Dec 3 2004, 23:46
"Du måste va inloggad för att lägga bud.", på varenda sida. Känns inte särskilt professionellt, "vara" måste ni skriva!
Skånska :) ok, fixat.

ZN 2004-12-04 03:48

Citat:

Originally posted by marcuss@Dec 3 2004, 23:49
Antar att den kanske klipper efter ett antal tecken när man försöker spara lösenordet men kanske inte klipper vid samma längd/antal tecken när jag sedan matar in lösenordet i inloggningsfältet?

Nuså, det var fel maxlength satt på olika ställen, nu är det 20 tecken som gäller och max 12 på användarnamnet.

Davve 2004-12-04 03:52

Det enda tråkiga är att det inte finns några bud där, annars verkar den fungera bra, men syftet ska ju va att många lägger bud på domäner... :( Hittar bara ett enda bud.

Maccke 2004-12-04 03:52

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Max

Skånska :) ok, fixat.

Skånska RULES :D

Maccke 2004-12-04 03:53

Citat:

Originally posted by Davve@Dec 4 2004, 04:52
Det enda tråkiga är att det inte finns några bud där, annars verkar den fungera bra, men syftet ska ju va att många lägger bud på domäner... :( Hittar bara ett enda bud.
Den har ju bara varit igång i 12 timmar.. det lär nog bli bra drag på den sidan om några månader!!!

ZN 2004-12-04 03:54

Citat:

Håller med Marcuss här. Det är viktigt att allt är väldigt tydligt, mkt hellre övertydligt än svårtolkat. Alla har ju inte samma perspektiv och kunskap om domäner och hur auktioner fungerar så det är ytterst väsentligt att allt är jättetydligt.
Absolut, vi har förtydligat det i både avtalet och i säljformuläret nu.

Citat:

IDN domäner av icke svensk karaktär verkar inte gå att lägga in, något som vore bra om du titta på omedelbart
Har du något exempel? om jag testar med elniño.com t.ex så funkar det.

Maccke 2004-12-04 04:16

Citat:

Originally posted by Bitbull@Dec 4 2004, 04:54
Citat:

Absolut, vi har förtydligat det i både avtalet och i säljformuläret nu.

Citat:

IDN domäner av icke svensk karaktär verkar inte gå att lägga in, något som vore bra om du titta på omedelbart *
Har du något exempel? om jag testar med elniño.com t.ex så funkar det.

ja, med tyska ü t. ex..

Men tar ni någon kommission för att sälja eller? Det framgår inte att ni gör det under "Sälj Domän" eller "Hur du säljer domännamn/webbplatser", inte heller i er FAQ!!

"När din auktion har avslutats så mailar vi ut en faktura till köparen som han måste betala inom 10 dagar. För att säkerställa så att ingen av parterna blir lurade så betalas pengarna in till oss på MissDomain. Du som säljare får sedan ut pengarna efter att ägarbytet är genomfört. På så sätt kan vi garantera en säker affär för både säljaren och köparen, och båda parter känna sig trygga eftersom transaktionen kan genomföras korrekt".

Att pengarna betalas in till ER låter lite konstigt? Hur fungerar det, är ni ett Aktiebolag eller Handelsbolag och vilka garantier har man som kund (både köpare och säljare)? Ni borde beskriva mkt mer om allting kring detta :) Folk vill nog veta, jag vill i alla fall! ;)

ZN 2004-12-05 01:36

Citat:

ja, med tyska ü t. ex..
Funkar hur bra som helst när jag testar så du gör nog något fel.

Citat:

Men tar ni någon kommission för att sälja eller? Det framgår inte att ni gör det under "Sälj Domän" eller "Hur du säljer domännamn/webbplatser", inte heller i er FAQ!!
Det står klart och tydligt i säljformuläret vid rutan som man måste kryssa i:
"Jag godkänner villkoren, och är medveten om att MissDomain.com tar ut 10% i provision om mitt domännamn säljs via tjänsten."
Och även i avtalet som man måste godkänna. Vi ska se över det så vi kan förtydliga alla kostnader ännu mer.

Citat:

Att pengarna betalas in till ER låter lite konstigt? Hur fungerar det, är ni ett Aktiebolag eller Handelsbolag och vilka garantier har man som kund (både köpare och säljare)?
På sidan "Om oss" så ser du både företagsnamn, adress, org. nr, moms nr osv.

Citat:

Att pengarna betalas in till ER låter lite konstigt?
Förstår inte riktigt vad som är konstigt med det, det blir ett säkert köp där ingen av parterna kan blåsa varandra. Så kallad Escrow-tjänst som det heter på engelska. Det ingår i kostnaden på 10%, inga extra kostnader alltså.

ZN 2004-12-05 01:43

Citat:

Originally posted by Maccke@Dec 4 2004, 04:27
IDN domäner av icke svensk karaktär verkar inte gå att lägga in, något som vore bra om du titta på omedelbart
Ah sorry, jag missuppfattade dig, nu förstår jag vad du menar. Ska kolla på det genast.

ZN 2004-12-05 02:14

Citat:

Originally posted by Maccke@Dec 4 2004, 04:22
Om en stor andel av utropspriserna och "buy now" priserna är helt galna så får domänbranschen en dålig stämpel. Eller ska man säga, en sämre stämpel än de redan har.

Jag tycker du bör kolla igenom alla namn lite då och då och förbehålla er rätten att ta bort oskäliga priser, för det missgynnar oss alla som håller på med domäner om värderingarna är helt orimliga.

Det är en svår sak, men faktum är att folk betalar helt galna priser för vissa namn. Något som kan tyckas fullständigt orimligt för 1 miljon människor kan va fullständigt rimligt för 1 person som är ute efter just det namnet, och det räcker ju för att då få sålt namnet. Begär man för högt pris för en vara så får man helt enkelt inte sålt den. skillnaden mot de flesta varor jämfört med ett domännamn är dock att man förlorar inte
speciellt mycket på att inte få sålt namnet, det finns ingen värdeminskning som på t.ex fysiska varor som en bil, inköpskostnaden och ägandekostnaden är också minimal. Gäller det t.ex en bil så finns det ju alltid andra bilar i samma modell, men när det gäller
en domän så finns det inte så mycket val, visst kan man ta en annan toppdomän men det brukar ju bli ungefär som att man får köpa en fiat uno istället för att corvetten var såld.

Jag tror att många av de som sätter väldigt orimliga priser egentligen inte har någon större lust att sälja heller, men chansar och lägger in det för det kostar ju inget. Skulle man tagit en avgift, om än mycket låg oavsett om man får sålt den eller ej så skulle det nog blivit bättre på denna fronten, men frågan är då hur många som skulle lagt in något till försäljning överhuvudtaget.

Emil_P 2004-12-05 02:21

Citat:

Originally posted by Maccke@Dec 4 2004, 04:22
Jag vet själv problematiken som uppstår när domännamnsägare sätter ut oskäliga priser för sina domännamn, men om vi ska kasta ut domännamn så dyker ett annat problem upp för oss, och det är värderingen av domännamnet, ifall det har ett oskäligt pris eller ej. Jag har varit med om vissa domännamn där säljaren gått ut med helt orimliga priser och ändå hitta köpare, även om det är få fall och majoriteten inte lyckas.

Idagsläget så uppmanar vi domännamnsägaren att tänka till pånytt om priset, ifall vi tycker priset är orimligt, men i slutskedet är det ju alltid domännamnsägaren själv som bestämmer vilket summa han vill ha ut för hans domännamn. Förhoppningsvis har han själv gjort en analys av branschen och marknadens behov av hans nischade domännamn.

Marcus 2004-12-05 02:36

Eftersom man inte får varken bekräftelse eller respons när man fyller i kontaktformuläret och ni verkar aktiva här så skriver jag här och hoppas på bättre framgång.

När jag försöker gå in på trekking.se så uppkommer följande fel:
Citat:

"You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 's statistik. Resor i form av trekking och backpacking är en "
Kan alltså varken se detaljer eller redigera den.

Edit: Verkar som det är problem a la SQL injection-varning? Dvs pga '.

ZN 2004-12-05 04:25

Citat:

Eftersom man inte får varken bekräftelse eller respons när man fyller i kontaktformuläret och ni verkar aktiva här så skriver jag här och hoppas på bättre framgång.
Ber om ursäkt för detta, det var lite problem med mailen, vi kommer besvara alla mail så fort vi kan.

Citat:

När jag försöker gå in på trekking.se så uppkommer följande fel
Ska kolla på det det där.

Marcus 2004-12-08 20:08

Citat:

När jag försöker gå in på trekking.se så uppkommer följande fel:
Citat:

"You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 's statistik. Resor i form av trekking och backpacking är en "

Kan alltså varken se detaljer eller redigera den.

Edit: Verkar som det är problem a la SQL injection-varning? Dvs pga '.

Citat:

Ska kolla på det det där.

Löste ju mitt problem med trekking.se tillfälligt genom att redigera bort ' från beskrivningen.

Citat:

Citat:

Ber om ursäkt för detta, det var lite problem med mailen, vi kommer besvara alla mail så fort vi kan.

Ingen fara, men man var ju lite fundersam på om de verkligen kom fram.

I övrigt skulle jag vilja förelså att ni skickar ut ett mail till budgivarna om lagt bud blir överbjudet. Jag hade lagt ett bud och blivit överbjuden utan att märkt det.

ZN 2004-12-08 20:44

Citat:

Originally posted by marcuss@Dec 8 2004, 21:08
I övrigt skulle jag vilja förelså att ni skickar ut ett mail till budgivarna om lagt bud blir överbjudet. Jag hade lagt ett bud och blivit överbjuden utan att märkt det.
Absolut, så va det tänkt att det skulle va, men det blev nog inte färdigt. Ska man även få mail om reservationspriset inte uppnåtts, dvs om det inte är ett vinnande bud? vad tycker du? Med tanke på att den person som lagt ut auktionen i efterhand kan sänka reservationspriset så att tidigare bud blir vinnande så bör det kanske alltid göras.

Marcus 2004-12-08 20:54

Citat:

Citat:

Absolut, så va det tänkt att det skulle va, men det blev nog inte färdigt. Ska man även få mail om reservationspriset inte uppnåtts, dvs om det inte är ett vinnande bud? vad tycker du? Med tanke på att den person som lagt ut auktionen i efterhand kan sänka reservationspriset så att tidigare bud blir vinnande så bör det kanske alltid göras.

Jo, jag tror att ett mail oavsett vad som händer med auktionen är befogat. Mail som har att göra med ekonomiska överrenskommelser är alltid befogade om man initierat första kontakten själv.

Man bör iofs även ska få möjligheten att "stoppa" prenumerationen om man inte längre är intresserad av att delta i vidare budgivning. Är ju dessutom enkelt ordnat rent funktionsmässigt så det skadar ju definitivt inte att implementera om man på det sättet kan tillfredsställa en kunds behov :)

Marcus 2004-12-09 00:27

Lär faktiskt säga att det känns lite konstigt att ni själva är med och bjuder på domänerna. I alla fall när det är mellan de båda som står bakom sajten. Får lite känslan av att ni försöker trissa upp priserna. Men det kanske bara är jag... eller har jag missat något?

ZN 2004-12-09 01:04

Citat:

Originally posted by marcuss@Dec 9 2004, 01:27
Lär faktiskt säga att det känns lite konstigt att ni själva är med och bjuder på domänerna. I alla fall när det är mellan de båda som står bakom sajten. Får lite känslan av att ni försöker trissa upp priserna. Men det kanske bara är jag... eller har jag missat något?
Om du tänker på den domänen juridik så va det en test. Annars har det inte förekommit något sådant, är det någon speciell du tänker på? Självklart skulle det varit ganska uppenbart annars och sett dumt ut ja.

Marcus 2004-12-09 01:10

Citat:

Citat:

Om du tänker på den domänen juridik så va det en test. Annars har det inte förekommit något sådant, är det någon speciell du tänker på? Självklart skulle det varit ganska uppenbart annars och sett dumt ut ja.

Tänker på zx.se där du står som säljare och MissDomain bjuder på den.
Att du är med och bjuder på fin.se må väl vara hänt eftersom du antagligen är intresserad, men det känns lite som ni är "jäviga" eller något i den stilen eftersom ni alltid har en 10%ig fördel vid budandet. :)

ZN 2004-12-09 14:09

Citat:

Originally posted by marcuss@Dec 9 2004, 02:10
Att du är med och bjuder på fin.se må väl vara hänt eftersom du antagligen är intresserad, men det känns lite som ni är "jäviga" eller något i den stilen eftersom ni alltid har en 10%ig fördel vid budandet. :)
Jag missar inte en bra affär så jag låter inte den gå förbi mig så billigt :)
10%ig fördel kan jag inte hålla med om, det är ju säljaren som betalar 10% oavsett
vem som köper den, och dom 10% går inte precis rätt ner i våra fickor om du menar så.
Skulle jag haft något att dölja så skulle jag registrerat ett annat konto med ett helt
annat namn.

pitbull 2004-12-09 22:03

Citat:

Citat:

My 2 cents opinion: Då går det bra att informera på startsidan (det finns gott om plats) att budgivningen på juridik.se bara är en test och inte på riktigt. Tänk om någon utomstående okunnig stackare (jag t.ex.) hade hakat på budgivningen. Hade det då fortfarande bara varit en test? Lite olustigt och tämligen oproffsigt. Kanske läge för en policy runt detta på missdomain innan alla börjar misstänka alla. Ingen vidare goodwill... Trovärdighet är A och O på en auktionssite.

Mvh /Stefan

pitbull 2004-12-09 22:21

Citat:

Citat:

Jag missar inte en bra affär så jag låter inte den gå förbi mig så billigt :)
10%ig fördel kan jag inte hålla med om, det är ju säljaren som betalar 10% oavsett
vem som köper den, och dom 10% går inte precis rätt ner i våra fickor om du menar så.
Skulle jag haft något att dölja så skulle jag registrerat ett annat konto med ett helt
annat namn.

<_< Nu blev jag lite irriterad på "testet" med juridik.se så här kommer det ännu en laddning:

1. Om inte säljarens 10%-iga försäljningsavgift går till domänägarna, vem går den då till?

2. 10% av 1000 Kr. är mer än 10% av 500 Kr. Det är vad min miniräknare säger i alla fall. Så visst gynnas ni som ägare av domänen av höga försäljningspriser.

3. Inte speciellt taktiskt att avslöja en flexibel moral med citat: "Skulle jag haft något att dölja så skulle jag registrerat ett annat konto med ett helt annat namn." Alltså är du i stånd att göra något sådant om du vill dölja något. Är det så jag ska uppfatta det?

Känner mig ytterst tveksam till Missdomains nuvarande affärsmetoder efter att ha läst de senaste inläggen.

Mvh /Stefan

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson