WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Sökmotorpositioneringsföretag? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4662)

Jari 2004-11-26 21:19

Hej!
Ett företag jag jobber med har blivit kontaktat av Jajja för att få till sökmotormarknadsföring för runt 3500:-/halvår.
Är det nåt man bör hoppa på?
Eller finns det bättre (och billigare?? ) som man ska kika på? Eller ska man satsa på att ha en trave bra nyckel ord i meta taggarna och låta naturen ha sin gång? ;)

Robert 2004-11-26 22:17

Evolution kan ta många miljoner år så nej, man ska inte låta naturen ha sin gång! =)

Kan du berätta vad de förväntas få för de pengarna så kan jag värdera det åt dig.

dee 2004-11-26 23:09

Om jag får hoppa in och fråga: fungerar detta i huvutaget? Jag har själv läst på massor av sajter hur man ska göra för att förbättra sin positionering, har till och med köpt ett program för mycket pengar som ska submitta min sida till hundratals sökmotorer men ändå känns de som man inte får "bättre" resultat (och ja, jag vet att det inte sker över en natt). Det måste verklige vara någon super hemlighet jajja har som gör att man får bra position... eller?

Storen 2004-11-27 13:05

Citat:

Originally posted by dee@Nov 27 2004, 00:09
...har till och med köpt ett program för mycket pengar som ska submitta min sida till hundratals sökmotorer men ändå känns de som man inte får "bättre" resultat (och ja, jag vet att det inte sker över en natt). Det måste verklige vara någon super hemlighet jajja har som gör att man får bra position... eller?
Nja, det är ett heltidsjobb att optimera sidor. Många knep och trix finns det.. ;)

Att köpa sig ett program som skall hjälpa dig är nog ingen vidare bra lösning . Dessutom finns ju risken att ditt program spammar sökmotorerna, som i sin tur "stänger av" din sajt.. :huh:

dee 2004-11-27 13:12

Dom varnar för det i programmet så man inte använder det för ofta :)

Björn 2004-11-27 13:20

Jag sysslar en del med SEO själv. Jag skulle rekommendera att, antingen - om man har bråttom och pengar, köpa sig en högre ranking. Om inte det är ett alternativ, så är det bäst att ta till de mest fundamentala grejerna, och göra det bra.. Exemepel är allt innehåll på sidor analyseras kontinuerligt (av script?) sedan tas den informationen och nyttjas för att skapa länkar inbördes på sidor, och skapa metainformation och titel på sidorna.

Jag skrev lite om det på min sida för en tid sedan.

http://www.hoglind.org/blog/index.php?p=21

och

http://www.hoglind.org/blog/index.php?p=64

Jag anser att man med rätt arbetsteknik kan på ca 6 månader hamna top 10 på de främsta sökorden idag. Främst pga att de flesta har så såligt optimerade sidor.

Dock, över 90% av top-10 sidorna på google är över 3 år gamla...

dee 2004-11-27 13:34

Jag är intresserad av att köpa en position faktiskt... vad skulle det kunna kosta?

Björn 2004-11-27 14:25

det jag menar var köpa som i tex googles "sponsrade länkar" eller köpa sig direkt inträde i de av möänniskor ihopsatta katalogerna, exempelvis på:

http://add.yahoo.com/fast/add?+Business

http://www.content.overture.com/d/US...jhtml?o=USCJ06

https://ecom.yahoo.com/dir/reference/cost

eller liknande smartare val....

det man vinner är framför allt tid.

guran 2004-11-27 15:47

Att optimera en hemsida för sökmotorerna är mest en intellektuell syssla, så några program som automatikst skulle sköta det har jag lite svårt att förstå hur de skulle funka. Det är ju ändå texter som skall skrivas och de texterna måste en människa utforma. Möjligen kan program vara ett stöd. Det som gäller är nog någon som har hållit på med sökmotoroptimering ganska länge och har en god kunskap på området.

Även om en sida hamnar högt upp på träffarna på en sökmotor, skall ju den text som sedan följer med träffen vara så pass relevant att "sökaren" vill klicka på just din sida och inte på någon annan av de högsta träffarna.

Sökmotoroptimering är inte bara att fixa så att en sida hamnar högst utan även att känna till hur och vad människor söker och speciellt vad som skapar missnöje hos dem, t.ex. att inte optimera med ord som saknar relevans i hemsidans budskap.

Robert 2004-11-27 19:04

Citat:

Ursprungligen postat av Fulton
Citat:

Ursprungligen postat av guran
Även om en sida hamnar högt upp på träffarna på en sökmotor, skall ju den text som sedan följer med träffen vara så pass relevant att "sökaren" vill klicka på just din sida och inte på någon annan av de högsta träffarna.

Sökmotoroptimering är inte bara att fixa så att en sida hamnar högst utan även att känna till hur och vad människor söker och speciellt vad som skapar missnöje hos dem, t.ex. att inte optimera med ord som saknar relevans i hemsidans budskap.

Tyvärr är det många (även "seriösa" SEO) som spammar sökmotor indexen, hittade just ett exempel på detta där företaget som står högst upp som #1 i Google för ett visst ord inte har ett smack med det som de står högst för. Klickar man sedan på länken så hamnar man på deras hemsida OCH INTE sidan som man valde eftersom någon server app kickar över en dit.

Det hela var enkelt at kolla, jag sög hem sidan med ett Perl script som ignorerar redirect och så tittade jag på sidan i min browser efter att ha kollat att ingen redirect kod fanns på den. Vad ser jag? Jo, en sida så full av text att den är snudd på oläslig för en människa. Sysslar företaget ens med det angivna sökordet? Nej, inte direkt.

Nyfiken på att testa själv? Använd då detta lilla script:

Kod:

#!/usr/bin/perl -W
use LWP::Simple;
# This version of Filgrepp is 1.0
# Filgrepp.pl: ** release 1.0 2004-NOV-27
# * * * * *- Retrieves any file from a web server using HTTP
# * * * * *- Checks if same file (date/time and file size) then skips download
# State start time and version
print "\nFilgrepp v1.0\n-------------------------------\n\n";
$starttime = localtime;
print "Start: $starttime\n";
# Initialize all variables
$TheURL = "";
$outputfile = "";
# Specify output file name
$outputfile = "da_file.html";

# Point out URL
$TheURL = "http://www.somewebsite.com/wanted_page.html";

# Get the file (if filedate or size not different nothing will occur)
mirror($TheURL, $outputfile);
# Output stoptime when retreival is completed
$stoptime = localtime;
print "\rStop: *$stoptime\n\n";
print "Script has completed retrieval\n-------------------------------\n";

But ut strängen "http://www.somewebsite.com/wanted_page.html" mot den URL du vill ladda hem. Vill du döpa filen till något annat så ändra namnet "da_file.html".

För att köra Perl scriptet så måste du ha en Perl tolk (kolla hos www.activestate.com för en gratis), annars så kan jag slänga ut en kompilerad version som kan ta input via inmatning (skicka mig ett PM i så fall).

Det är bara att anmäla till Google så skickas siten ut i cyberrymden! =)

Ang spamma sökmotorer: man blir inte bestraffad för det, möjligen om man ännu inte är índexerad att man hamnar längst bak i kön för varje anmälan, men det går inte att bara ange en url 100 gånger så blir det straffad.

Robert 2004-11-28 13:22

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Robert
Ang spamma sökmotorer: man blir inte bestraffad för det, möjligen om man ännu inte är índexerad att man hamnar längst bak i kön för varje anmälan, men det går inte att bara ange en url 100 gånger så blir det straffad.

Inte bestraffad, men man kan bli bortplockad. Intressant egentligen, ett SEO företag som blir borttaget för att de kört med cloaking eller doorways med irrelevant innehåll. Då kan ju inte potentiella kunder hitta dem heller!

För att testa hur pass seriösa och snabba Google är så testar jag:

http://www.google.com/contact/spamreport.html

Så du menar att om en skrupellös individ vill registrera (läs: spamma) sina konkurenter till sökmotorerna så blir dessa bortplockade? Man kan endast bli "straffad" för saker inom ens egen kontroll, dvs onpage factors, inte ofpage factors. Det finns ingen logik bakom det annars....

Marcus 2004-11-28 20:02

Citat:

Originally posted by Fulton@Nov 27 2004, 16:09
Nyfiken på att testa själv? Använd då detta lilla script:

varför inte bara använda wget?

Storen 2004-11-28 21:21

Citat:

Originally posted by Robert@Nov 27 2004, 20:04
Nja, en form av "straff" kanske.. ;)

Nick - AGAIG 2004-11-29 05:26

Antingen så sköter du webbdesign och SEO själv eller så lägger du ut det på ett företag som gör båda delarna (jag utgår från att du har en fungerande sida redan). Det finns massor av tips om vad du bör göra för att få din sida att rankas högre, vissa metoder inte mycket svårare än att registrera sig till detta forum.

Om du inhandlar dessa tjänster/eller gör det själv, notera förljande punkter:
1. Se till att SEO firman är seriös och bekräftar "white hat" optimering, helst även berättar vad han skall göra. Undvik allt som har med spam "black hat" att göra.
2. Priset, 3500/halvår, kan vara rimligt för några få, och inte så frekventa sökfraser. Men räkna inte med arbete på daglig basis. Kräv någon form av resultat, åtminstone top 30 i Google för alla fraser (inte för mycket begärt).
3. Du behöver inte anmäla sidan till några sökmotorer, helt bortkastad tid. Sökmotorena plockar upp din sajt från webbsidor som länkar till din. Se punkt 4 om du i dag inte har några inkommande länkar.
4. BL (back links) är oerhört viktigt för Googles SERP. Anmäl sidan till massor av relaterade kataloger, länktexter med nyckelord. Starta med MDOZ.
5. Uppdatera sidan ofta.

Räkna med att det kan ta upp till 2 månader innan du ser frukten av ditt arbete!

Kolla gärna in min webbsida för lite fler gör det själv tips, www.agaig.in.th!

Mvh Niclas

magiana 2004-11-29 08:57

Jag kanske är korkad, men jag har inte riktigt förstått det svåra med SEO. Så varför inte göra det själv istället för att betala dyra pengar för det? Mina egna optimerade sidor brukar alltid hamna högt. Senaste sidan gick rakt upp på plats 5 och 16 för två ord/fraser. Kanske det "råkar" gå bra eftersom jag inte har krånglat till sidans design/funktion och håller mig till sunt förnuft? Kanske är det för att konkurrensen är svag?

Hur som helst så tror jag på att hålla sin nich så tajt som möjligt och att välja sökord/fraser med liten konkurrens. Det tror jag man kan komma långt på på egen hand.

Robert 2004-11-29 08:59

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Robert
Så du menar att om en skrupellös individ vill registrera (läs: spamma) sina konkurenter till sökmotorerna så blir dessa bortplockade? Man kan endast bli "straffad" för saker inom ens egen kontroll, dvs onpage factors, inte ofpage factors. Det finns ingen logik bakom det annars....

Nix, det är inte vad det handlar om för jag tror att du missuppfattat vad jag skrev.

Låt säga att företaget "ToppShop" skapar en doorway sida på sin egen webbsajt vilken får till följd att deras webbsajt att hamna högst upp i Google rankingen vid sökning på sökordet "webbshop" (fast de inte jobbar med webbshopar utan med sökmotorpositionering). Medvetet så har man spammat Google med information som saknar relevans bara för att man vet att det ordet är mycket eftersökt.

Spam report ger en möjlighet att anmäla till Google som troligen kommer att ladda ned sidan och konstatera att sidan ifråga:

- aldrig laddas upp för besökaren utan denne sänds till annat innehåll
- använder sig av tekniska finter för att lura sökmotorn att tro att innehållet är relevant

Detta skall förhoppningsvis leda till att webbplatsen ifråga tas bort från index eller rasar rejält, vilket straffar den som fyller sökmortorn med skräp. Jag tror inte att den som anmälde liknande dumheter skulle kallas skrupelös, eller hur? Dessutom skulle det leda till att oseriösa sökordspositionerare fick tänka om sin strategi, och rent av börja köra med schyssta metoder vilket skulle gagna kunden.

Vad tror du? :huh:

Jo, jag missupfattade dig på en mening där. När folk i regel skriver att dom spammar sökmotorer så är det oftast i en diskussion om autosubmit-tjänster till sökmotorer via mjukvara/webben etc. Att alltså "råka" anmäla sin site till samma motor typ 10ggr.

Fö håller jag med dig till 100%. Är inte resultatet på sidan det det borde vara så ska (eller kan) man anmäla. Att innehåll ändras efter en indexering och därmed kan skilja sig markant är en sak, men siter som försöker visa olika sökresultat baserat på olika faktorer är ju uppenbara försök att manipulera motorn.

Robert 2004-11-29 09:02

Citat:

Originally posted by magiana@Nov 29 2004, 09:57
Jag kanske är korkad, men jag har inte riktigt förstått det svåra med SEO. Så varför inte göra det själv istället för att betala dyra pengar för det? Mina egna optimerade sidor brukar alltid hamna högt. Senaste sidan gick rakt upp på plats 5 och 16 för två ord/fraser. Kanske det "råkar" gå bra eftersom jag inte har krånglat till sidans design/funktion och håller mig till sunt förnuft? Kanske är det för att konkurrensen är svag?

Hur som helst så tror jag på att hålla sin nich så tajt som möjligt och att välja sökord/fraser med liten konkurrens. Det tror jag man kan komma långt på på egen hand.

Man kan göra *allt* själv. från att bygga ihop servern till att koda sin site till att optimera till att markandsföra. I grund och botten är allt en fråga om tid och tid är bekant = pengar för dom som har mycket att göra.
Du kan lära dig seo grunderna och komma ganska långt på dessa, ja, men för att gå steget längre behöver du lägga ner tid kontinuerligt på att updatera dig om vad som händer, varför det händer etc etc.

magiana 2004-11-29 12:43

Citat:

Du kan lära dig seo grunderna och komma ganska långt på dessa, ja, men för att gå steget längre behöver du lägga ner tid kontinuerligt på att updatera dig om vad som händer, varför det händer etc etc.
Om man har top-tio-placeringar på sina sökord, hur är det då möjligt att komma längre med dem? Mina sidor har varit ganska stabila sedan sajten startade i mars i år och jag kan inte påstå att jag har lagt ner någon tid på att optimera sidorna (så jag kan inte se tidsvinsten med att anlita en SEO). Men OK, jag ska väl erkänna att jag inte har top-tio-placeringar på alla sökord/fraser, den sämsta ligger på 27 eller nåt, men det ser jag inte som nåt stort problem. Jag tror det ordnar sig så småningom.

Robert 2004-11-29 13:45

Citat:

Originally posted by magiana@Nov 29 2004, 13:43
Citat:

Om man har top-tio-placeringar på sina sökord, hur är det då möjligt att komma längre med dem? Mina sidor har varit ganska stabila sedan sajten startade i mars i år och jag kan inte påstå att jag har lagt ner någon tid på att optimera sidorna (så jag kan inte se tidsvinsten med att anlita en SEO). Men OK, jag ska väl erkänna att jag inte har top-tio-placeringar på alla sökord/fraser, den sämsta ligger på 27 eller nåt, men det ser jag inte som nåt stort problem. Jag tror det ordnar sig så småningom.

Det beror lite på startfältet liksom. För vissa personer räcker det med att lägga till ordet "gurka" på sin sida för att komma 1:a medans andra nisher och optimeringar för konkurentutsatta ord behöver mycket mer. Tyvär så står ju inte andras siter i ett vaccum medans man/du är den enda som optimerar. Skulle hela världen införa "basic SEO" på alla sina sidor då ligger de flesta sidor också på ett +-0, alltså tillbaka till ruta 1. Mao för att klara sig med basic seo så krävs det att en större andel av startfältet inte hänger med i utvecklingen. :)

magiana 2004-11-29 16:59

Jag hade ju en teori tidigare i tråden att jag kanske får bra resultat p.g.a att konkurrensen är svag. :) Hur som helst så väljer jag medvetet sökord/fraser där efterfrågan är hög och tillgången liten. Det blir liksom lättare då. (Ex. om nu är jättemånga personer skriver om gurkor så kanske jag inte ska skriva om det utan om slanggurkor som inte så många skriver om.)

Visst, om alla använde "basic seo" så skulle jag kanske inte klara mig så bra, men alla gör ju inte det. Detsamma gäller väl för avancerad seo.... (Påminner mig om när man lekte "Herren på täppan" i mellanstadiet.)

Nick - AGAIG 2004-11-30 03:21

Jag tycker det är bortkastad tid att skriva en sida med text ingen söker efter. En sökning per månad är liksom inte tillräckligt. Om du skall göra affärer med din webbsida så söker du MER relevant trafik med din hemsida. Din hemsida är ju din butik.

För att köra vidare på dina gurkor och allt bra man kan gära med dem :)

I stället för att bli etta busenkelt med slanggurka så kanske man skall fokusera på att bli etta på andra grönsaker? Kanske det finns grönsaker som har avsevärt fler sökningar än gurkor? Kanske ordet grönsaker i sig vore en bra start och större utmaning? Det finns säkert massor av andra relaterade sök termer för att få relevant trafik än andra grönsaker, men dem får du lista ut själv :)

I vilket fall, har du tid att analysera så är det inte så svårt. Jag tror dock att om alla sysslar med vad de är bäst på, och i stället byter, köper, eller säljer tjänster av varandra, då får vi mer tid över för annat.

Niclas

magiana 2004-11-30 10:35

Citat:

Jag tycker det är bortkastad tid att skriva en sida med text ingen söker efter.
Det tycker jag med! Jag tyckte just att jag skrev att man ska välja sökord/fraser med hög efterfrågan och liten tillgång.

För tydlighetens skull; här är ett exempel:

Sökord 1 har 10 000 sökningar per månad. 1 000 000 sidor erbjuder info om detta sökord.

Sökord 2 har också 10 000 sökningar per månad men bara 5000 sidor erbjuder info om detta sökord.

I det här fallet är sökord 1 och 2 likartade så i båda fallen blir trafiken relevant. Vad väljer du? Mycket konkurrens eller lite konkurrens?

Man kan ta reda på all denna information manuellt vilket jag gjort för min nuvarande sajt
men för min nästa sajt ska jag definitivt skaffa verktyg så att jag kan automatisera det hela.

Nick - AGAIG 2004-11-30 10:55

Jag förstod vad du menade. Jag försöker bara bidra lite, vad är annars vitsen med ett forum som detta, om vi bara skall slå oss för bröstet och skrika hur bra vi är?

Jag menade bara att när du nichar från gurka till slang gurka så är det naturligt att det är färre träffar oxå. Så i stället för välldigt besläktande sökningar, kanske man skulle kliva ur boxen något. Detta arbete bör skötas automatiskt det håller jag med om, annars är det lätt att man inte löper hela linan, utan fokuserar bara på det självklara. Du bör snabbt kunna skapa fram en lista på 50 alternativa sök kombinationer, och sedan rangorda dem efter de klientel du angav.

Jag ber om ursäkt om jag ofredat dej på något vis!

/ Niclas

magiana 2004-11-30 17:59

Citat:

Jag ber om ursäkt om jag ofredat dej på något vis!

Ingen fara alls! :)

Visst är det färre människor som söker på mer nichade sökord, men det finns också en liten nackdel med att använda generella sökord. Anta att man väljer ordet "grönsak" och lyckas ranka högt på det ordet. Av alla som söker på det ordet kommer det vara en del som kanske vill veta hur man tillagar grönsaker, andra kanske vill veta hur man odlar dem m.m. Om jag då har skrivit om grossister som handlar med grönsaker så är ju inte det intressant för den matlagningsintresserade resp. odlingsintresserade.

Citat:

Så i stället för välldigt besläktande sökningar, kanske man skulle kliva ur boxen något.
Självklart! Givetvis bör man hitta sökord som kanske inte är lika relaterade till varandra som "gurka" och "slanggurka" men man bör nog ändå hålla sig till sin nich t.ex. "trädgård", "beskärning" och "rosor". Däremot bör man nog inte ha "olympiska spel" och "inredning" på samma sajt.

echo 2004-12-01 13:01

Citat:

Originally posted by magiana@Nov 30 2004, 11:35
Citat:

Jag tycker det är bortkastad tid att skriva en sida med text ingen söker efter.
Det tycker jag med! Jag tyckte just att jag skrev att man ska välja sökord/fraser med hög efterfrågan och liten tillgång.

För tydlighetens skull; här är ett exempel:

Sökord 1 har 10 000 sökningar per månad. 1 000 000 sidor erbjuder info om detta sökord.

Sökord 2 har också 10 000 sökningar per månad men bara 5000 sidor erbjuder info om detta sökord.

I det här fallet är sökord 1 och 2 likartade så i båda fallen blir trafiken relevant. Vad väljer du? Mycket konkurrens eller lite konkurrens?

Man kan ta reda på all denna information manuellt vilket jag gjort för min nuvarande sajt
men för min nästa sajt ska jag definitivt skaffa verktyg så att jag kan automatisera det hela.

hej

Detta kallas Keyword Effectiveness Index (KEI). Läs mer på:

wordtracker.com/help/keihelp.html

Hälsningar Jonas

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson