![]() |
Sedo verkar ju vara den största spelaren och dem kör med google adwords annonser. Det känns ju klockrent vid en första tanke, men hur bra betalar de i förhållande till andra parkeringsmöjligheter? Vid en jämförelse med vad overture [http://uv.bidtool.overture.com/d/search/tools/bidtool/] betalar för olika annonser känns det som att man får väldigt lite betalt hos Sedo. Eventuellt kan det bero på att man inte optimerat fram perfekta sökord för adwords, men ändå.
Är det någon som testat: http://domainhop.com/frameset.cool?l...=overview.cool eller http://www.domainnamecatalyst.com/ Vore kul att höra vad andra har för erfarenheter med domänparkering.. Mvh |
Fabulous använder roar och darkblue mkt bra priser ;D
Sedan finns det väl några ställen som använder espotting som också betalar bra. |
Citat:
|
Fabulous använder många för spelrelaterad parking. Annars är det domainsponsor, sedo och till viss del domainhop som är de mest populära bland de som gör lite större pengar på parking. Domainhop har en RPM-avkastning så länge dina domäner presterar på ett visst sätt vilket gör att den visar sig överlägsen för viss namn som inte ger bra avkastning för de två övriga nämda.
|
Citat:
Vore kul att höra fler förslag och personliga erfarenheter! :) |
Hej,
Angående Espotting så använde vi dem innan vi bytte till Google, anledningen till att vi bytte var självfallet att Google betalar bäst. Marknaden för domänparkering har vuxit mycket fort. Eftersom det finns väldigt låga entry barriers som det heter på ekonomspråk, så har det dykt upp ett mycket stort antal aktörer som helt plötsligt erbjuder parking. Som alltid när en ny bransch uppstår så finns det många lyckosökare och en rad oseriösa företag. Många företag erbjuder, i hopp om att kunna ta kunder från de mer seriösa företagen, full betalning, dvs. att de som parkerar sina domäner får 100% av det som annonsörerna betalar. Självfallet är detta inte hållbart i längden och p.g.a. att dessa inte har bra annonsörer i ryggen så är utbetalningarna ändå mkt. låga. Vi på Sedo har som ambition att erbjuda den bästa parkingen med de högsta utbetalningarna och har självfallet järnkoll på konkurrensen. Det finns vissa företag som kan betala bra för vissa specifika domäner men sammantaget är det vi som har högst RPM. För att framgångsrikt kunna erbjuda parking gäller det att ha bra annonsörer i ryggen. Det talar för sig själv att Google har valt att samarbeta med oss och inte med någon annan. En gång it tiden var Yahoo's Overture större, men de har halkat hjälplöst långt efter. För att en parkerad domän ska generera så många klicks som möjligt gäller det att annonserna är så specifika som möjligt, detta kan i princip bara vi erbjuda då vi m.h.a Google har ett enormt stort antal annonsörer och specifika annonser. Branschen kommer att konsolidera sig och många företag kommer att slås ut, mycket beroende på att de inte kommer att kunna upprätthålla sina payouts och eftersom avtal med bra annonsörsnätverk är svåra att få till stånd och upprätthålla. Det är kul att en diskussion om parking dras igång. Parking går en ljus framtid tillmötes. På Sedo håller vi just nu på att se över payouts för svenska domäner för att se hur vi kan kunna höja dem. |
Citat:
Jag tycker det är bra att ni börjar se över skandinavien och sökorden här, samt påverka adwords/google att gå ut hårdare mot företag så att de annonserar mer. Det finns flera områden med väldigt många sökningar som knappt har några annonsörer. Vad jag hörde från en annonsör som samarbetade med overture så sa dem att skandinavien varit ett oprioriterat område för overture. är det samma för google, eller börjar dem vända trenden nu? Det är ju trots allt ett område med en relativt utbildad och kunnig internetsurfande publik. Ungefär i hur stor andel av utbetalningen behåller ni av det som google betalar ut? mvh |
Tex hos Fabulous så är högsta betalt för ett klick jag fått är $22 ;D
Sedo tycker jag inte funkar allt så bra. |
Citat:
|
Minsta beror väl på vilken domän.
|
Citat:
|
22$ för en klick :) nice
Själv använder jag Trafficz, Domainhop och Sedo. Är egentligen nöjd med allihopa. Domainhop är dålig på t ex gambling relaterade sajter och jättebra på andra... Högsta $$ jag fick med DomainHop = 3,7$ Lägsta $$ jag fick med DomainHop = 0,14$ |
Citat:
är det i väldigt nischade brancher eller vaddå? |
Gambling traffic från bra domäner helt enkelt.
|
Citat:
Såg en annan spelare när jag surfade runt idag - www.roar.com - någon som testat dem? |
Citat:
|
Domainhop är över förväntan :) testade parkera några med dem och höjde utbetalningarna med 500-1000 %
Sedo käkar ju upp all vinst dem fulingarna. Aldrig mer dem.. |
Sparkar liv i tråden igen...
Nu när ett antal månader har gått, hur ser betygen ut? Har själv svårt att välja vilken man skall välja. Har inget större antal domäner, men runt 20 som behöver en bra parkering. De flesta svenska, några IDN, så vem bör jag välja? Sedo, Domainhop, Namedrive..? |
Jag parkera numera inte många domäner, bättre att bygga sidor som drar trafik till dina egna sidor om du har några.
|
Det må så vara med tiden finns dessvärre inte.
Förresten så kommer du vet vad under morgondagen. Skickar iväg ett meddelande när det är dags! |
Jag har testat ett antal men framförallt fastnat för parked.com pga av enkelheten och möjligheten att anpassa foto-template och 35 bakgrunds färger, titel och metataggar. Du kan även styra intressearde köpare till egna sidor eller emailadresser. Utbetalning var 14:e dag.
Jag flyttade för en tid sedan ett femtiotal domäner (halvtaskiga type-in domäner) från sedo till parked Efter att jag anpassat sidorna efter mitt tycke och smak genererade dom högre payouts på 14 dagar än vad jag fick av sedo under 3 månader. Jag ansaer att SEDO-sidorna har en del emot sig, då de dels är så väldigt många att besökare generellt försöker ta sig därifrån direkt deom kommer "för att dom sett det förut", oattraktiva för en besökare. Parked.coms sidor är inte estetiskt fulländade på något sätt, men de ser med ut som en "riktig" webbsida. En nackdel dock - i nuläget accepterar inte parked.com IDN-domäner. |
Citat:
|
Jag har de senaste månaderna prova NameDrive och fått bra resultat, främst på grund av att dom har ganska bra layouter och välja på, se exempelvis www.g olfre iser.com
Tänker prova parked.com samt Fabulous med samma domäner för att jämföra resultat. |
Kort bara om Fabolous -
De vill att man skickar in sin domänlista för att accept/reject och det ska helst vara "2-3 word, English language, commecial, generic .com, non-trademarked and non-hyphened domains with natural type-in traffic. Så efter att dom gått igenom min lista på flera hundra domäner, så fick jag tillbaka en godkänd lista på ca 30% som var godkända. .se, .info, .eu, .net, .org, .biz -domäner var i flesta fall ratade, domännamn på andra språk än engelska var inte att tänka på. Det var väl så att jag övervägde att berätta vad dom vad jag tyckte att dom kunde göra med sitt parkeringsprogram - med jag lade 100% av min lista hos parked.com istället. |
Citat:
|
Citat:
Eller lade jag upp bollen för smash nu...? Mvh Jonas |
Sedo: Ni har blivit bättre tycker jag nog över åren men det är fortfarande skamligt dåligt betalt per klick om man jämför med många andra aktörer... till julklapp önskar jag mig att detta ska ändras och även de domäner som man inte har i vipprogram eller har sjukt mycket type-ins även ska få ta del av lite bättre klickpengar...
Fabulous är bland det bästa jag testat.. enorm skillnad i ersättning per klick (såg i ett mycket gammalt inlägg här om 22$ och även om jag inte kommit upp i de summorna så är 10$ inga ovanligheter.. förvisso är det ju som sagt gambling keywords men sedo är inte ens i närheten med något jag känner till :( |
Citat:
|
Citat:
Tänkte även förklara att EPC för en domän inte har någonting att göra med antalet type-ins. Det finns domäner som har massa klick som fortfarande bara får 5 cent per klick och det finns domäner med två klick som (enligt ovan) får 10$. Vad som avgör EPC är kvaliteten på domänen i kombination med nyckelordet på just den domänen. Är det en bra domän inom ett område där annonsörer betalar mycket per klick i kombination med ett nyckelord som är väl anpassat och relaterat till domänen så resulterar det i en hög EPC. Om man däremot sätter ett nyckelord inom ett "bra" område som dock inte passar till domänen eller om domänen i sig inte är bra så blir EPC inte särskilt hög. Mvh Jonas |
En fråga:
Brukar ni köra parkering på domän som ni har tänkt att utveckla vid senare tillfälle? Eller kör ni parkering endast på de domän som ni inte har någon direkt plan för i dagsläget? |
Kan inte någon ge ett tips på en domän de har parkerad, hur många type-ins den får och hur mycket den drar in i månaden.
Om jag förstått parking rätt så är det enbart type-in trafik och eventuellt en gammal sida med gamla länkar. Fördelen jämfört med en "vanlig" sida är att alla länkar är sponsrade så CTR blir hög. Är det så det funkar? |
det vore intressant om det är någon som kan dela med sig av det clirre efterfrågar. Självklart skiljer det sig ganska mycket men är intresserad av exempel.
|
Håller med "Internet Sweden" att Parked faktiskt är en höjdare.
Jag har mångdubblat mina intäkter och helt släppt Adsense på de flesta av mina gamla oanvända domäner. |
Citat:
Någon särskild inriktning/profil som du tycker ger bra utdelning hos Parked? |
Citat:
---------------------------------------------------- Last night Yahoo, our primary search provider, announced to all of their advertisers and partners that they would be implementing a "quality based pricing" system starting immediately in the United States and Canada. "...quality-based pricing is designed to adjust advertiser pricing based on the quality of traffic coming from our distribution network. Traffic is intended to be priced in a manner that is consistent with the quality delivered to advertisers, based on conversion rates and other proprietary factors. To assist you in better understanding the level of your traffic quality, we plan to provide you with a Traffic Quality (TQ) score for each of your implementations. TQ scores should be included in your partner reports and communicated as a number from 1 to 10, with 10 being the highest rating. By pricing traffic commensurate with quality, we believe that we will deliver higher value to our advertisers, thus strengthening our marketplace and driving up monetization for our partners." This is how the "quality based pricing" system will work at Parked.com. A person comes to one of your domains parked with us, they search and click out to an advertiser, Yahoo will look to see what your traffic quality score is and let's say you are an 8. The advertiser will be charged whatever an 8 is worth, if the click was originally $1.00, I was told that the click would be at least $0.80 but it could be much higher. We will provide you with your traffic quality score once we receive it today, the TQ scores are supposed to be updated every 2 weeks. Over the next few weeks as we learn how the TQ scores are calculated we should be able to provide a little better guidance on how to increase your scores. If you feel that your score is too low, we should be able to work with you to see how we can improve your score. Over the next 10 days Yahoo will continue to make improvements to the new system. We do not have any news on when any other countries will be added to the quality based pricing system. One last thing is that this will affect all parking companies that are using Yahoo, not just Parked.com. ---------------------------------------------------- |
Tack för info!
Hur stor ersättning får man från parkeringsföretaget jämfört med om man ansluter sig direkt till de annonsnätverk de i sin tur använder sig av (dvs hur mycket skär parkeringsföretagen emellan)? Gör de något mer (tillför de något annan mervärde) än att de automatgenererar själva parkeringssidan? Jag har ett antal (ca 100 st) domännamn inom ett tiotal områden som jag inom kort har för avsikt att parkera. Är det klokast att parkera en "huvudsida" inom respektive område och låta övriga domännamn vidarebefordra anrop till denna sida eller att låta varje domännamn ha sin egna parkeringssida? Vad ger bäst utfall? |
Citat:
Skapa 10 olika mappar i Parked - 1 per kategori och utvärdera trafik och klick efter en tid. Du bör däremot inte använda dig av en huvudsida med länkad trafik till. - Jag är osäker på hur Parked ser på det, men det ogillas mycket bland parkeringsprogram och är ofta skäl till ban. Du kan istället skapa en templatemall per kategori med val av färg, bilder, nyckelord, taggar osv. Att varje domän får vara "sin egen" ger dig också indikationer vilka som är mer värda än andra type-inmässigt. |
Citat:
|
Citat:
Jämförelserna jag själv gjort tidigare i denna tråd avser exakt samma domäner och SEDO och Parked är inte jämförbara - payoutmässigt. Två olika divisioner.. Exempel |
Tja, alla parkeringsföretag har områden/domäner där de betalar bättre än andra. Mitt förslag är att prova runt och utvärdera alternativen och sedan ta ett beslut. Jag besvarar gärna frågor om oss.
Mvh Jonas |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:15. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson