WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Hjälp med ett övertalande mail (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4621)

demomusic 2004-11-23 20:57

Jag har en sida med ca 2000 ub per dag.

Jag har också en lista på 40 företag med tillhörande e-mail som rör musikbranschen, och 90% av mina besökare är musiker eller väldigt musikintresserade. Detta framgår också tydligt av namnet: demomusic.nu

Skickade för något år sedan ett mail till företagen där jag berättade att jag hade 5000 ub per månad och väldigt bra koll på besökarmålgruppen. Ingen svarade ens...

Därför undrar jag vad ni skulle vilja veta om att annonsera på min sida för att bli intresserade. Vad bör jag ha i mailet som jag skickar ut?

Tack för all hjälp!

mypay 2004-11-23 21:17

5000 unika per månad är inte mycket.. 2000 unika per dag är en del.. så jag kan förstå att dom inte nappade om du bara hade 5000 unika på en hel månad (då det bara är 166st om dan)

Marcus 2004-11-23 21:17

Citat:

Originally posted by demomusic@Nov 23 2004, 20:57
Jag har en sida med ca 2000 ub per dag.
Citat:

Skickade för något år sedan ett mail till företagen där jag berättade att jag hade 5000 ub per månad och väldigt bra koll på besökarmålgruppen. Ingen svarade ens...

hmm? tror inte någon orkar bry sig för 5000 besökare per månad? menar du 50 000?

det hela beror ju till stor del på hur köpstark din målgrupp är. är det besökare utan köpintresse eller etablerad ekonomi och du bara mailat företag som säljer bilar (för att överdriva => förtydliga min poäng) så är det nog inte det rätta... handlar nog mer om att hitta rätt företag som är intresserad av den typen av marknadsföring än hur du uttrycker dig (så länge det ser professionellt ut).

fetrock 2004-11-24 16:55

Håller med de övriga!
Låg själv i flera månader med ca 5000 ub/mån och trots feta ansträngningar
med bl.a mailutskick till företag var det tvärnobben.

Började istället i andra änden & började själv göra reklam för sidan så besöksantalet steg.
Även det tar tid men har man en schysst site (vilket din sida är!) och ligger på hårt med
att "sälja den" så ger det resultat.
Har gått från ca 170 ub/dag till bästa noteringen 1870/ub dag & då har
man ett bättre utgångsläge för att sälja reklam/banneryta.

Ett bra innehåll, täta uppdateringar, inga trasiga länkar, en tävling då & då
och att fortsätta göra reklam för sin site är några tips...

Live & Love & Rock n roll!

Fetrock

BE Network 2004-11-24 23:02

Citat:

Ursprungligen postat av marcuss
Citat:

Ursprungligen postat av demomusic
Jag har en sida med ca 2000 ub per dag.

Citat:

Skickade för något år sedan ett mail till företagen där jag berättade att jag hade 5000 ub per månad och väldigt bra koll på besökarmålgruppen. Ingen svarade ens...


hmm? tror inte någon orkar bry sig för 5000 besökare per månad? menar du 50 000?

det hela beror ju till stor del på hur köpstark din målgrupp är. är det besökare utan köpintresse eller etablerad ekonomi och du bara mailat företag som säljer bilar (för att överdriva => förtydliga min poäng) så är det nog inte det rätta... handlar nog mer om att hitta rätt företag som är intresserad av den typen av marknadsföring än hur du uttrycker dig (så länge det ser professionellt ut).

Jo fast han skrev att de var e-postlistor till folk i musikbranschen.
Handlar din sajt endast om pianon och den har 5000 unika i månaden så kan du få både många annonsörer men främst välbetalda annonser. Hur många pianoförsäljare vill inte nå ut till 5000 pianointresserade?

Desto mer sträv målgrupp desto mindre besökare men även desto lättare att få annonsörer.

Thomas 2004-11-24 23:41

Jag har skrivit det förut och skriver det igen :) , man måste ställa antalbesökare mot hur stor målgruppen är, finns det 100 personer i sverige som är intresserade av flugfiske i hopptornsbassänger och man har 99 unika besökare i månaden i sitt hoppbassängfiskarforum täcker man 99% av målgruppen minus felsurfare.

Hur man mäter unika besökare i månaden är dock flyktigt och många ljuger ofta om antalet besökare, det har många lärt sig.

Försök själv hitta på ett koncept som kan vara lönsamt för er båda och låt företaget exponera sig lite på din sida väldigt billigt eller kanske rent av gratis en kort period, när marknadschefen en gång fått smaka på vad det kan ge är det lättare att motivera $ för chefen.

Thomas

Emil_P 2004-11-25 09:45

Citat:

Originally posted by demomusic@Nov 23 2004, 21:57
Skickade för något år sedan ett mail till företagen där jag berättade att jag hade 5000 ub per månad och väldigt bra koll på besökarmålgruppen. Ingen svarade ens...
Varför är alla så rädda för att prata med folk på telefon? Om det bara är 40 företag, varför då inte lyfta luren och prata med dem på telefon. Då kan du själv ställa frågan varför det inte är intressant att annonsera hos dig, och kan säkert få en hel del vettiga tips på saker du kan förbättra samt om du brinner för ditt koncept kan du säkert övertala några av annonsörerna att prova att annonsera hos dig.

Davve 2004-11-25 12:36

Du har rätt MissDomailn, men av min erfarenhet av telefonförsäljning och efter att ha utbildat ett antal människor i det så vet jag att det inte är så enkelt. Är man osäker på att man kan sälja något på telefon, kan man bara förstöra dessa kunder och kommer aldrig med kunna ringa till de. Jag skulle kunna ge ett bra tipps där. Anlita någon erfaren telesäljare och ge biort % på dina nnonser. På det sättet får du mer sålt och alla blir nöjda.

KaKaN 2004-11-25 17:54

Är det verkligen så dumt att maila då? Vissa tycker det är jobbigt när folk ringer.. Kan vara bättre i vissa situationer att maila..

Emil_P 2004-11-25 23:35

Citat:

Originally posted by KaKaN@Nov 25 2004, 18:54
Är det verkligen så dumt att maila då? Vissa tycker det är jobbigt när folk ringer.. Kan vara bättre i vissa situationer att maila..
Det finns en anledning till att det finns över 200 telemarketing företag och säljkonsulter. Personliga möten och telefonförsäljning fungerar alltid bäst, men ska man bearbeta en större kundgrupp så kan ju direktreklam via post och e-post vara ett alternativ för att det är billigare.

mypay 2004-11-26 00:18

Håller med fast och fullt.. kontakt via telefon funkar bäst.. köparen kan t.ex direkt utan att behöva maila och ha sig få svar på diverse frågor direkt..

på mypay har vi alltid telefonkontakt med våra kunder.. jag sitter nästan hela dagarna i telefon och diskuterar lösningar med våra kunder, vilket gör också att vi får ett bra begrepp om vilka kunder vi jobbar med och hurdana dom är.

och eftersom jag vill sälja så är jag alltid trevlig i telefonen och aldrig strikt företagsam utan lite småpersonlig - det gör att när jag ringer tillbaka så ligger man redan på en personlig nivå och man får lättare att prata med personen och dom blir inte irriterade över att man ringer

jag har jobbat med telemarketing förut - och det man gör då är att man för anteckningar över allt som den man pratar med säger.. så att man nästa gång kan säga "hur gick det förresten med din sons tandställning?" - nu kanske man inte ska fråga samma typ av frågor när man pratar med en företagare men ni fattar vad jag menar..

telekontakt slår epost.. personlig kontakt slår tele.. så kommer det alltid vara

andla 2004-12-05 22:50

Fick en idé.

Varför inte skicka mail med en ingående beskrivning med tillägg att du kommer ringa upp nästa dag.
Kanske man får lite mer effekt då än att bara ringa.

-"Hej jag heter Sven Svensson och jag skickade ett mail. Har du läst det?"
-"Öhh nej" Tagen på sängen.

Blir svaret ja så går ni vidare därifrån.
Jag tror det blir mera personligt då.

/Andla

Saint 2004-12-07 04:29

Citat:

Originally posted by demomusic@Nov 23 2004, 21:57
Jag har en sida med ca 2000 ub per dag.

Jag har också en lista på 40 företag med tillhörande e-mail som rör musikbranschen, och 90% av mina besökare är musiker eller väldigt musikintresserade. Detta framgår också tydligt av namnet: demomusic.nu

Skickade för något år sedan ett mail till företagen där jag berättade att jag hade 5000 ub per månad och väldigt bra koll på besökarmålgruppen. Ingen svarade ens...

Därför undrar jag vad ni skulle vilja veta om att annonsera på min sida för att bli intresserade. Vad bör jag ha i mailet som jag skickar ut?

Tack för all hjälp!

Regeln i marknadsföring är att man påpekar på att ni båda kan vinna på en deal (vinna-vinna-strategin). Formuleringen kan vara något i stil med "Som vi ser det så tror vi att ni kan nyttja vår idé i form av ett verktyg i er marknadsföring ..."

tänk på att inte skriva "ha nytta av" utan "nyttja" -- en text-trix som jag lärt mig att den fungerar :D


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson