WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Import av varor (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4564)

dunken 2004-11-20 18:10

Hej

Jag funderar på att impotera varor från utlandet men hur fungerar det med tex tull mm ?

Tex jag imorterar varor från sonys fabriker genom att det är en person som är nere i de land där dom tillverkas och som köper o sen säljer till mig i sverige.

Har jag då rätt att sätta vilket pris jag vill ? Har jag rätt att sälja varan över huvudtaget ?
Finns det fler saker som jag borde ha reda på ?

Någon som vet några bra länkar där man kan kolla sånna lagar?

mvh/Tomas

Emiljon 2004-11-20 18:26

Tror tullagiften från utlandet är 12% av inköpspriset.
Kolla bara upp så att företaget inte har en general importör i sverige för då kan få stora problem.
och skulle det vara sony så får du ej importera.

Mvh Emiljon

dunken 2004-11-21 00:11

Tack för det.
Du vet inte någonstans där man kan läsa mer om det ?

mvh/Tomas

orreborre 2004-11-21 01:05

Är det alltså upp till mig som importör att kolla upp det det inte finns en general importör i sverige redan?

Flotec 2004-11-21 01:12

Jag tror inte att en generalagent kan förbjuda dig något. Däremot kan han om han får reda på var du köper varorna från försöka stoppa detta.
Detta är vad man kallar gråimport. Det är inte förbjudet på något sätt, men som sagt det kan skapa problem åtminstone på lite sikt för dig om generalagenten lyckas stoppa det.

Treddy 2004-11-21 11:02

Jag kan rekommendera att du läser på tullverkets sida. Det är inte alltid så lätt att hitta där men det mesta finns. Annars så är dom riktigt hjälpsamma om man ringer eller mailar.

Det du, Dunken, funderar på att göra är tillåtet så länge det är inom EU och då betalar du inte heller någon tull eller liknande. Det är vissa restriktioner på hur du får använda varumärkena i marknadsföringen m m.

www.tullverket.se finns också Taric där du kan se alla tullavgifter m m.

dunken 2004-11-21 11:16

Tackar för svaren men jag undrar en del endå :)

Vart kan jag söka om det finns en general importör i sverige ?
eller vart ska man vända sig om man vill ha reda på detta så att jag är säker på vad som gäller innan jag börjar sälja den.

mvh/Tomas

Flotec 2004-11-21 13:06

För att ta reda på om det finns en generalagent i Sverige skickar du ett mail till företaget och frågar. Svårare än så är det inte.
Dom flesta företag blir intresserade och frågar om du vill importera eller sälja deras produkter. Om det nu inte är Sony eller något annat välkänt företag med generalagent i Sverige kan du ju importera direkt från företaget om du vill. Vet du om varorna finns att köpa i Sverige?
Jag är övertygad att det gäller samma för hela världen, inte bara inom EU. Du får handla med vilka varor du vill. En generalagent kan inte förbjuda dig något, men han kan försvåra för dig.

Treddy 2004-11-21 13:37

Det är inte generalagenten utan innehavaren av varumärket som kan förhindra parallellimport. Finns varumärket registrerat eller är känt ändå, så är parallellimport inte tillåten.

Det enligt Silhouettedomen från 1998. Se t ex http://w1.406.telia.com/~u40603809/parallellimport.htm

Det är ju t ex inte längre tillåtet att importera och sälja region 1 DVD inom EU längre. Även fast det sker ändå ;)

Flotec 2004-11-21 14:44

Just det. Innehavaren av varumärket är ju fabriken som tillverkar varorna. Om han har en generalagent i ett land kommer han att vägra sälja till någon annan i det landet.
Men om man nu kan ta in det på något annat sätt går man ju förbi tillverkaren. Visserligen kan han försöka stoppa det om han kommer på hur man gör. Men någon annan laglig möjlighet blir nog svår.
Vad jag förstog på frågan gällde det väl ingen större försäljning.

KaKaN 2004-12-07 22:34

Men hur funkar det där med generalagent? Är det en person för just den produkten? Eller måste företaget ha kontor eller så?
Säg att jag vill sälja hårprodukter i Sverige men det är billigare att köpa in dessa från grossist i Tyskland? Får jag inte köpa in dessa då det finns en generalagent i Sverige? Måste man titta på varje märke som finns av hårprodukter? Eller kunde man köpa in och få en del problem?
Man någon reda ut dessa begrepp för mig?

Sen undrar jag vad parallel import är och vad det är som gäller med det.

Tacksam för svar!

Christian O 2005-01-15 17:24

Det har varit många olika bud om vad som gäller i denna tråd. På en annan sajt läste jag följande (precis som någon i tråden skrev):
Citat:

Det bör i sammanhanget nämnas att ett skydd mot parallellimport endast uppkommer då innehavaren av varumärket antingen har ett registrerat eller inarbetat varumärke i destinationslandet.
Genom att söka i varumärkesregistret på http://www.prv.se/vmi/ borde man väl då enkelt kunna få klartecken huruvida parallellimport är tillåtet. Finns inte varumärket där så är det tillåtet, annars inte! Eller är det mer komplicerat?

viper 2005-01-20 09:03

Hej,

Jag tänkte låna tråden lite här, jag har kontaktat lite leverantörer i Asien för att importera in 7" VGA monitorer sådana som brukar sitta i bilar.

Men hur räknar jag på kostnader osv? Skärmarna skulle kosta 210 USD inklusive flygfrakt till Göteborg. Men skall jag lägga på 25% moms och sedan tullmomsen på 12% gör jag det kommer ju sakerna kosta skjortan som dom redan gör när jag lägger på momsen med 25%.

Eller räknar jag fel, går det slippa momsen genom att köpa som ett företag alltså att man lyfter momsen?

Det är tänkt som privat import då jag inte har någon firma än men man kanske får skaffa sig en nu för att förenkla saker och ting.

Mvh,
Viper

ztream 2005-01-20 09:39

En importvara från icke-eu land kostar:

(Varupris+frakt)*moms*tull + administrationsavgifter hos speditören.

Decibel 2005-01-20 09:48

Citat:

Originally posted by viper@Jan 20 2005, 09:03
Hej,

Jag tänkte låna tråden lite här, jag har kontaktat lite leverantörer i Asien för att importera in 7" VGA monitorer sådana som brukar sitta i bilar.

Men hur räknar jag på kostnader osv? Skärmarna skulle kosta 210 USD inklusive flygfrakt till Göteborg. Men skall jag lägga på 25% moms och sedan tullmomsen på 12% gör jag det kommer ju sakerna kosta skjortan som dom redan gör när jag lägger på momsen med 25%.

Eller räknar jag fel, går det slippa momsen genom att köpa som ett företag alltså att man lyfter momsen?

Det är tänkt som privat import då jag inte har någon firma än men man kanske får skaffa sig en nu för att förenkla saker och ting.

Mvh,
Viper

Tullavgiften varierar lite, på mp3-spelare är den t.ex. 14%.

Vi har just dragit in lite LCD-displayer också, dock inte till bil, dom va tullfria, alltså ingen tullavgift, endast momsen.

Frågan är om det du funderar på att importera räknas som TV och har tullavgiften på X antal procent.

viper 2005-01-20 09:52

Hej igen,

Det var en bra fråga där Decibel, hur vet jag om det räknas som TV eller inte?

Zstream: Vad menas med speditörens kostnader? I priset så var ju piset för frakt med flyg till Göteborg inräknat så då behöver jag inte räkna det eller? Men det kanske tillkommer någon kostnad när grejerna väll kommit till Sverige eller? Lagerhållning osv kanske lite pappersarbete dom vill ha betalt för då eller?

ztream 2005-01-20 12:38

Tullen vet vilka produkter som har vilken tulltariff. Maila eller ring dem.

UPS tar t ex. en avgift för momsutlägg på runt 100:-

Posten tar avgift för administrativa kostnader på runt 100:-

Schenker tar också en extra kostnad för hanteringen.

Kostnaderna är säkerligen för lagerhållning och pappersarbete ja.

Klorinsky 2005-01-20 13:38

Citat:

Originally posted by ztream@Jan 20 2005, 10:39

moms kan väl man ändå inte betala? Om det nu är så, hur kommer dessa momspengar tillbaka till Sverige?

Storen 2005-01-20 14:58

Citat:

Ursprungligen postat av Klorinsky
Citat:

Ursprungligen postat av ztream

moms kan väl man ändå inte betala? Om det nu är så, hur kommer dessa momspengar tillbaka till Sverige?

Du betalar den svenska momssatsen direkt till Tullverket...Under förutsättning att du är både momsregistrerad och har ett VAT-nummer.

ztream 2005-01-20 15:11

Man betalar svensk moms oavsett om man är momsregistrerad eller inte.

Momsen betalas till Sverige. Detta hanteras av speditören.

Skickas dina prylar från Kina med UPS så kommer UPS fakturera dig på moms+tull+avgift för momsutlägg.

De betalar sedan in summorna till staten.

Storen 2005-01-20 16:25

Citat:

Originally posted by ztream@Jan 20 2005, 15:11
Man betalar svensk moms oavsett om man är momsregistrerad eller inte.

Momsen betalas till Sverige. Detta hanteras av speditören.

De betalar sedan in summorna till staten.

Just det, momsregistreringen har kanske bara med om man får göra avdrag i redovisningen för momsutgiften ?

Men vem som betalar är nog olika tror jag, har varit med om att importören fått faktura direkt från Tullverket. Kan vara så att det beror på vem som betalar för frakten...

ztream 2005-01-20 16:57

Ja det är bara om man ska göra avdrag för momsen som det krävs.

Att tullverket kan skicka fakturor direkt visste jag inte. Bra att veta.

saflund 2005-01-21 14:05

Är det dödsdömt att kringå lite avgifter? B)

Klassikern jag har hört om är att fabrikören skickar till mig som privatperson och skriver på fraktsedeln att det är en gåva. En kontakt jag har pratat med i Indien har faktist frågat mig om han ska göra så.

Vad säger tullen om dom öppnar min "present" och det ligger x antal av samma artiklar däri?

Storen 2005-01-21 14:59

Citat:

Originally posted by saflund@Jan 21 2005, 14:05
Är det dödsdömt att kringå lite avgifter? B)

Klassikern jag har hört om är att fabrikören skickar till mig som privatperson och skriver på fraktsedeln att det är en gåva. En kontakt jag har pratat med i Indien har faktist frågat mig om han ska göra så.

Vad säger tullen om dom öppnar min "present" och det ligger x antal av samma artiklar däri?

Inte en aning, men presenten bör väl inte bestå av en fullastad 24 metare i alla fall :rolleyes:

Möjligen så åker du på alla avgifter samt , beroende på värde, även gåvoskatten (?)..
Dom bör väl vara tvungna att bevisa du inte visste om "gåvan"..Eller?

ztream 2005-01-21 15:15

Gåva kan bara skickas från privatperson och får ha värde på högst 500 SEK inklusive frakt.

MAT 2005-02-04 17:53

Agenturen har ofta ett unikt avtal och där "borde" det stå något i form att dess produkter endast får säljas via distributör till ÅF osv....

Sedan är det upp till varje tillverkare till vem de säljer, men om avtalet ger generalagenten exlusivitet så innefattar det även en viss vite om försäljningen sker till vem som helst.

Hur ni räknar hur mycket vara/orna kommer att kosta:

Ni måste räkna i följande ordning:

1. Produkten värde
2. Frakten
3. Försäkringen
4a. Tullen
4b. (Vinsten)
5. Momsen.

Annars blir det lite fel...

JohanH 2005-02-06 21:04

Du får inga böter eller avgifter om någon skickar en "gåva" till dig som tullen upptäcker. Det som händer är att om tullen får för sig att kolla just ditt paket så uppskattar dom själva värdet på produkten och så får du betala tullavgiften på det.

Tobias 2005-02-06 21:47

Lite OT. Jag har för mig att jag såg en länk till en site som länkade till grossister utomlands. Någon som vet en sådan site?

Qo-naq 2005-02-06 21:54

Citat:

Originally posted by Tobias@Feb 6 2005, 22:47
Lite OT. Jag har för mig att jag såg en länk till en site som länkade till grossister utomlands. Någon som vet en sådan site?
Kanske svaret på din fråga: Alibaba.com

Tobias 2005-02-07 18:33

Citat:

Ursprungligen postat av Qo-naq
Citat:

Ursprungligen postat av Tobias

Kanske svaret på din fråga: http://www.alibaba.com

Precis sen jag såg. Tackar.

hedberg 2005-02-12 20:02

kastar mig in i tråden efter att ha halvt om halvt ögnat igenom den.

Handel inom EU är det tullar på. Avsändarlandets moms är avdragsgill i Sverige oavsett om den är 25% eller lägre. Avsändaren kan välja att sända det till dig i svensk moms (om de har mer än ett par hundra tusen per år i försäljning till Sverige måste de ha mottagarlandets moms) eller att sälja det momsfritt mot ditt VAT-nummer. Det innebär att du måste isåfall betala in svensk moms på varorna.

Du kommer inte undan momsen inom Sverige oavsett vilket sett det sker på.

När det gäller import från land utanför EU (och dit räknas Norge & Åland också) så gäller följande:

* Du måste veta vilket land produkten är tillverkad i. Att du köper den från USA behöver inte betyda att den är amerikansk. Är den tillverkad i Kina så kan det bli problem. Det har med handelsavtal att göra.
USA har avtal med Kina om import av t.ex t-shirts, men de får då inte sälja dem vidare. Kina har avtal med EU på samma sätt. USA och EU har avtal på samma sätt. Men tröjan får inte gå Kina -> USA -> EU för då bryter det mot avtalen. Då skall du i princip handla tröjan direkt från fabriken i Kina vilket kanske inte den som har beställt tillverkningen i USA vill...
Normalt sett brukar det inte vara några större bekymmer, men det kan innebära problem. Du måste isåfall kunna visa upp handelsintyg etc, Handelskammare etc kan hjälpa dig med detta.

* Du får betala tull för varan. Tullen har något som heter Taric och det är en hopplöst tungarbetat system. Du kan inte säga "det är en t-shirt", nä, du måste veta vilket slags tyg, vilken slags "ringning" är det i halsen, V-hals etc. Du måste veta vilken slags stygn det är. Det finns massa regler för allt.
Det finns mer än 25000 olika kategorier för varor, och oftast är det inte självklart vad den faller under. Men det är du som skall veta det ;)
T.ex om du importerar in en anteckningsbok så är det tull och 25% moms. Men om du importerar in en bok så är det ingen tull och 6% moms.

Det enklaste är att låta transportföretaget göra tullklareringen, de har avdelningar som gör sånt. De lägger då ut pengarna åt dig och sänder faktura.

Om vi utgår från att du köper en GPS som det är 3.7% tull på, så beräknas det på följande sätt:

Du har köpt den, med ditt kreditkort, från USA där du betalade USD200, du betalade sedan USD20 för frakten. När den kommer till Sverige så utgår inte tullen från vad banken drog på ditt kort utan från deras egna valutakurs.
Du kanske betalade en kurs på USD1=SEK6.85 men Tullens kurs är USD1=SEK7.10 vilket är sämre för dig. Dessutom gäller det inte datum för köp utan datum för ankomst av paketet. Har du otur så har Tullens valutakurs gått upp under tiden du beställde.

Tullen räknar nu 200x7.10=1420. De lägger på 3.7% tull. Nu är det uppe i 1473. Sen lägger räknar de ut fraktkostnaden, USD20=142. 1473+142=1615. Sen lägger man på 25% moms. 2019 kronor kostar GPS inkl frakt i svenska pengar enligt Tullen. Du får räkning på tullbeloppet och momsen. Sen lägger speditören på en avgift ocskå för att de gjorde jobbet, en hundring+moms eller nåt sånt. Har du många olika produkter (statiska koder hos Tullen) så brukar de ta ut en avgift för varje, typ 50 kronor för varje utöver de 5 som ingår (det gör t.ex UPS).

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson