![]() |
Jag såg precis på aftonbladet.se en banner med följande text:
"När som helst, vart du än befinner dig?" I stället för vart skall det stå var. Jag undrar nu vad ni har för synpunkter på ett sådant här grammatiskt fel i en annons. Ökar eller minskar det företagets trovärdighet? Tror ni att felet minskar eller ökar intresset för företaget. Företaget är inte aftonbladet.se utan en annonsör hos dem. |
Citat:
Personligen hade jag inte ens märkt det, fast jag är iofs inte rätt person att fråga pga mina egna skrivsvårigheter hehe ... Thomas |
I just det här fallet tror jag inte att det påverkar företagets trovärdighet alls. Dom använder i annonsen ett talspråk som förekommer ganska ofta. Man använder ibland talspråk, fullt medvetet, för att bättre nå mottagaren. Jag vet förstås inte om annonstexten i det här exemplet är medvetet skriven med talspråk eller om det är ett misstag. Om ett företag skulle ha direkt felstavad (eller grammatiskt fel) annonstext som inte kan hänföras till talspråk, då tror jag däremot att det kan orsaka ett allmänt ifrågasättande av företagets seriositet. Åtminstone bland medelålders och äldre människor.
|
Jag fick faktiskt läsa vad det verkligen stod ett par gånger för att se den lite ovanliga gramatiken för skriften. Är väl så att man blivit härdad av alla dessa annonstexter som dels är inkonsekventa i sitt språkbruk (även i samma annons), dels skriver i talspråk.
Edit: Det jag ville ha sagt var alltså att jag inte tror att det påverkar företagets trovärdighet, krävs nog betydligt större missar för att jag skall dömma ut företaget på grund av gramatiken. (Om det nu inte just gramatik ligger inom företagets verksamhetsområde) /Anders Holgersson |
Citat:
|
ett företag kan ju va hur seröst som helst utan att ha begåvade skrivare, bara för att man inte stavar perfekt behöver inte betyda att de man erbjuder är sämre för det!!!
Exempel: Vet själv att jag inte är perfekt när det kommer till att stava. Skulle någon då säga att min sajt är oseriös på grund av detta så vill man ju bara *** igäl personen som säger så :lol:. Nu rör ämnet inte mig men hur skulle de kännas för er om ni jobbat på en sajt svin länge och någon kommer och säger att den är oseriös pga att man inte är "yber" på att skriva. (försök bara hitta alla stavfel i mitt inlägg här, runt 20? :P *!! VEM BRYR SIG !!*) De ja försöker säga är: man borde inte underskatta eller förtrycka någon pga stavfel. Vem vet, det kanske visar sig att deras produkter/tjänster är 10ggr bättre än konkurenten som kunde stava trotts allt ;) Trevlig helg! |
ihjäl*
über* (borde det väl bli) trots* Nej men skämt åsido.. du har lite fel där - självklart påverkar det mitt intryck om jag kommer in på en sida där jag får se "Vårt webhottell har en säcker lina på 1gigg. Vårat kontor liger i stokholm" då det borde vara "Vårt (vårat?) webhotell har en säker lina på 1Gb. Vårt kontor ligger i Stockholm" Jag gör själv en hel del skriftmässiga fel när jag skriver text till mina websidor. Men det som nämns nu "Vart du än befinner dig" är väl knappast ett grammatiskt fel.. snarare ett ord/stavfel.. grammatiskt fel blir det då man bygger meningen fel.. t.ex "Han går dit igår" - är ett grammatiskt fel.. mer skrämmande är hur vårt språk misshandlas på chattar och i forum.. jag är själv medveten om att jag gör en massa fel.. som nu - hoppar över stor bokstav etc etc.. man sätter inte punkter i förkortningar t.ex bara på WN så flödar det över av språkfel - men min inställning till företagarna här inne minskar inte för det.. t.ex Thomas (svenska språket - två ord) - skulle ändå - trots detta makabra misstag - kunna göra affärer med honom :) |
Citat:
Genom att vara helt korrekt och skriftligt anpassad kan man troligen skrämma bort kunder genom att vara formell och strikt. Det handlar hela tiden att anpassa sig efter sin målgrupp. En svår balans ibland men som jag ser det är det bara att fokusera på det man vill sälja, är det översättningar och gramatik man livnär sig på är det där fokus ska ligga. Är det funktionell kod till en hemsida man lever på ska koden vara funktionell, troligen brys sig ingen på om man bygger upp en mening på ett felaktigt sätt, eller missar en stavning här och där. Och slutligen ska man sälja senaste SMS-signalerna (eller något i den stilen) så kan det rent av vara lite charm att köra med mer eller mindre etablerade SMS-förkortningar och SMS-språk (om det nu finns?) /Anders Holgersson |
Generellet sett är det klart att texten spelar roll, men i detta fall är jag tveksam till om den verkligen kan anses som grammatiskt inkorrekt, jag tycker att du kunde hittat bättre exempel. Ofta märker man dock om det är en byrå (med en professionell copy som skrivit texten) eller om det är någon hos företaget själv. Det är minst sagt en ordentlig skillnad även om det finns många riktigt dåliga byråer, framför allt utanför storstäderna... (hoppas jag inte gör någon upprörd, det finns dåliga byråer i städerna också)
Passar på att dela med mig av ett av de mest skrämmande exempel på dålig byrå jag hittat på senare tid (åtminstone som de presenterar sig själva) - http://www.intryck.se/ Inte nog med att de valt typsnitt/layout som gör att sajten nästan inte går att läsa på skärmen, läs texterna, jag skulle då aldrig anlita dem. Man skulle kunna tro att det är en konkurrrent som hackat deras sida... Undrar hur många revisionsbyråer och Tomas Ledin fans de får som kunder (de har bl.a. börsnoterade Scribona som kund). Det spela nästan ingen roll under vilken rubrik man går in och läser, de flesta texter är...skrämmande!! |
Citat:
Näste äventyr, för att byta sida i menyn fick jag byta webbläsare. Dags för opera, yes nu händer det något när man klickar på en rubrik i menyn. Men tyvärr byts inte sida ut... Hummm en chansning kanske kan lösa detta dags för IE. Jaha där ser man nu fungerade det smärtfritt och jag kan bara hålla med föregående postare i denna tråd. /Anders Holgersson |
Ingen menyfunktion i Firefox eller Mozilla, varje undersida pratar om någon internetfluga i Opera och Konqueror gör menyn fulare för varje klick. Kommentar på innehållet? Nej, så långt hann jag inte innan sidan stängdes i samtliga webbläsare.
|
Citat:
|
På något sätt så påverkar stavfel och grammatiska fel. Det tolkar jag åtminstone av antalet inlägg i denna tråd. Jag håller med om att felet som i detta fall, inte direkt påverkar företagets trovärdighet för min del. Dock har det en viss påverkan, som kanske skulle avgöra om jag skulle välja mellan detta företag och ett annat. Men det vet jag kanske inte.
Det roliga med stavfel och grammatiska fel, är att på forum där folk söker hjälp med programmering eller design, så brukar de "stackare" som stavar fel eller gör ett grammatiskt fel blir överhoppade med inlägg där deras språk kritiseras. Oftast är dessa inlägg elaka. De kan vara av typen: "Lär dig stava innan du ber om hjälp." Det kanske är så av naturen att det ligger närmare till hans att klaga än att berömma. Jag måste erkänna att jag nog tillhör den kategorin. Jag försöker dock skärpa mig eller ändra på mig. Jag skulle kunna gissa att många av er här på forumet har varit med om, att när ni har gjort en hemsida eller en idé till en sådan ber någon titta på dem för att ge er en respons. Ni är ute efter sidans intryck, om den funkar, om det är lätta att förstå, är lätta att navigera på. Den ni har bett titta på sidan börjar anmärka på stavfel, korrekturfel, någon text som verkar konstigt formulerad etc. Så, någon inverkan har nog stavfel och grammatiska fel. Slutligen. Jag hade aldrig klickat på bannern på aftonbladet.se om det inte hade varit ett grammiskt fel på den. Kanske ett trick med andra ord. |
Citat:
|
Gramatiska fel i annonser finns inte så länge det inte är endast brödtext har jag kommit på efter många timmars filosofi i min ungdom. När bokstäver blandas med bild så blir även bokstäverna en bild; ett ord bli då en bild som består av flera olika bilder (inte tecken) och skapar en form. MTV är ganska duktiga med att hitta konstnärer som experimenterar just med detta.
Utöver det så finns det ju som kanske inte alla upplever, grafiska former i form av att man ändrar tecken: Gangster blir Ghangstah Sedan bör man inte glömma att språk utvecklas; ord och stavningar som vi har idag skillde sig från förr. "Skall" tex anses inte vara lämpligt att änvända numera i skrift om man menar "ska" då "skall" är något som är hundens jobba. Knarka betydde förr knarra... numera försöker jag ändra om betydelsen till "Slösurfning på webben" men lyckas inte så bra :D |
En annons måste inte vara rättstavad, det kan väcke mer uppmärksamhet med felstavning. Annons är ingen bok, det finns många som väljer att stava fel med meningen. Hörde en historia om ett bolag som anlita en reklambyrå som valde "fel branch" av naturliga skäl, men billiga var de. Det var en affishkampanj. De både stavade fel och hängde hanns affisher upp och ner av misstag. Det gjorde att bolaget uppmärksammades i alla media, vilket resulterade i PR som ingen väntat sig. Med annonser kan det gå hur som helst.
|
Citat:
Men det finns många som gör "fel" medvetet för att öka sin försäljning. Jag fick höra av en reklambyrå om hur Wasa (brödet) skulle lanseras i Norge. De hade en budget på X kr, och istället för att annonsera med affischer, tidningsannonser m.m. så la de medvetet lite pengar i olika förpackningar. Helt random, till slut börja folk ringa Wasa och fråga varför de hade hittat pengar i brödförpackningen men de visste inte sa de, slutar med att alla tidningar i hela norge börjar skriva om det hela. Att man kunde hitta pengar i deras förpackningar.....De fick mycket mycket mer annonsering för sitt bröd än de hade fått om de lagt pengarna på annonser. Efter några år passerat, så bekräfta Wasa att det var ett PR -trick. Smart ;) |
Rent generellt vill jag med bestämdhet säga att felstavningar i en annons eller på en hemsida motverkar sitt syfte, dvs få en tilltänkt kund attraherad av budskapet eller produkten. Naturligtvis finns det undantag om man ex med felstavningen vill uppmärksamma vikten av att stava rätt.
En felstavning kan betyda två saker, att avsändaren av budskapet har varit slarvig med korrekturläsningen eller besitter dåliga kunskaper. Jag har svårt att se hur detta kan fås till någonting postivt för budskapet. Kan heller inte se hur det skulle locka uppdragsgivare att anlita någon som är slarvig, alternativt okunnig. En dålig språkbehandling med sms eller i diskussionsgrupper som den här är på en liten annan nivå och är väl inte så mycket att orda om. Däremot tyder antalet särskrivningar i en del inlägg på en viss okunskap om hur språket skall behandlas. Visst har den tilltänkta målgruppen betydelse men man når inte en den yngre generationer med rena stavfel utan snarare ett annat anslag i tonen. Sedan om vi skall peta i det är den korrekta stavningen; webbhotell, webmaster, webbansvarig, word wide web, webben, jag tror att principen framgår. Ok jag är inte perfekt men har som ambition att bli bättre. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:15. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson