![]() |
Hejsan.
Mitt namn är Alexander och jag skulle vilja veta vad priset ligger runt för att göra ett sådant här jobb: En comunity i ASP eller PHP -Member system -Admin system (mulitiusers) -Rankingsystem (Counter-strike) -Forum -Nyhetskript -FTP begränsningar (så som t.ex att dom som inte är registrerade får bara tanka i 60 kb) ja det va nog allt skulle uppskatta om ni skrev vad ni tror det går på , den där delen av Forum kan diskuteras behöver inte va avanserat men kom med förslag på priserna ! // MvH Alexander |
Beror ju helt på, är det ett företag eller privatperson? Allt mellan 100-10000 kan du ta för det, hur mycket vet du nog bäst själv.
|
Citat:
Men du har rätt i att det helt "beror på". Olika aktörer skulle nog ge väldigt olika offerter på detta och med tanke på de lite luddiga kraven kan priset variera väldigt. En gissning från min sida: * Du tar så stor del färdiga lösningar som möjligt och bygger webbplatsen på moduler. Anlitar endast en liten del hjälp. Pris: 1000-5000 * Du köper ett färdigt system av en privatperson/hobbykodare. Pris: 1000-10000 * Du anlitar någon som gör allt från grunden och skräddarsyr sidan åt dig. Pris: 10000< Men som sagt detta är mellan mellan vänster tumme och höger pekfinger ;) //Martin |
Om allt ska utvecklas så skulle jag tro mellan 50 och 100k . I vilket fall som helst så skulle jag inte gå under 20 - 30 k på en spn sak, och det skulle vara oerhört underbetalt.
|
Citat:
|
om du vill så kan jag göra detta till dig för 1500 kronor.
i ASP |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
1500 * 0,8 = 1200. dubbelkoll: 1200 * (1 + 1/4) = 1500. Eller vad ligger skatten på? |
Citat:
|
Citat:
http://www.skyzyx.com/img/codehtml.jpg ;) |
Alltså... skatten ligger på lite olika, om det är momsen vi talar om. Omkring 30%. Men sen ska man, om man väljer att lyfta inkomsterna, betala sociala avgifter (egenavgifterna) , osv... detta utöver de 30% i moms. Sen ska det betalas statlig inkomstskatt på stålarna med. Det är mao inte värt att göra arbeten under en viss nivå, om man är seriös.
Om man bara använder pengarna i företaget, och exempelvis sätter dem i periodiseringsfoner, så betalar man bara 28% på vinsten, men då får man inte använda dem... // Björn. Egenföretagare. |
Fast å andra sidan. Finns det inget fribelopp där man inte behöver betala skatt om man är ungdom etc? Det kanske man måste ansöka om?
|
Citat:
|
Man får väl betala en person upp till 1000:- utan att behöva lämna uppgift om detta till RSV...? Om sedan den som tagit emot pengarna väljer att deklarera för dem är väl upp till denne...
|
1500
Case Företag Han lägger på moms: 1500*1.25 = 1875.. Staten vill dock ha momsen (375:-) så han har kvar 1500:- Han tar ut maximal lön (ca 50%) : 750:- Case Privatperson En uppdragsgivare kan betala upp till 1000:- per person och år utan att meddela myndigheterna. Personen är dock skyldig att deklarera det som inkomst. Överstiger beloppet 1000:- skall företaget dessutom betala arbetsgivaravgift (ca 60% (beräknat på utbetalt belopp)) så i det här fallet 900:- Sen skall privatpersonen skatta på sina 1500:- vilket gör att han sen får ut ca 70% (1050:-). Om jag inte är helt vilse så ska dessutom arbetsgivaren dra och betala in skatten från lönebeloppet. Vill du däremot få ut 1500:- i handen så skall alltså uppdragsgivaren istället betala in 100% av det belopp du vill ha ut (dvs ska du ha 1500 i handen så får din uppdragsgivare också betala in 1500 - arb.giv. samt skatten) Dvs - han får ut mer som privatperson i det här men då får också uppdragsgivaren betala mer obs! Båda summorna (750 / 1050) är beräknat EFTER skatt.. blev nog lite rörigt det där... |
Ang. skatt så den som bara betalar 30% i inkomstskatt (dvs kommunalskatt) har ju inte direkt någon spännande lön... brytpunkten går ju runt 20kkr om jag inte missminner mig. schablonmässigt är nog 50% skatt betydligt närmare verkligheten än 30%...
Dock har nog den som tar 1500 (exkl moms) för en sak som denna ingen marknadsmässiglön så... 1500 för det här kan bara betyda en av två saker: a) En tonåring som vill tjäna lite extra pengar och inte har förstått hur mycket han kan/bör ta betalt. B) Lösning är helt standardmässig. Jag vill poängtera att jag absolut inte gör något "påhopp" här utan en lösning med typ "postnuke" elelr liknande borde ju lösa det hela och det är säkert någon villig att sätta upp för 1500. |
finns inget normalt företag som gör ett community för 1500. Säg att man tar 500 SEK/h som inte alls är något högt pris så blir det 3 arbetstimmar. Vad får man för det?
|
Citat:
|
Citat:
Sikta på minst 100h om du ska ha allt gjort ordentligt. Personlig åsikt: postnuke suger. |
ok, gammal tråd. vill bara förklara mig lite. jag hade kodat ett sånt skript en gång i tiden. med smärre modifieringar kan detta ta max 2 timmar.
|
hm...1500 kr
Det kan bara inte va en serriös community....eller har jag fel? Jag skulle själv vilja köpa en community, men jag känner ingen i Sverige som skulle vilja göra en (avancerad) community för 10k och då ska jag även ha tillgång till källkoden. |
Citat:
Sen beror det ju förstås på vad som menas med avancerat också. Jag skulle ju personligen inte sätta mig och bygga ett Lunarstorm för ett femsiffrigt belopp. |
Citat:
10 000kr / 100h = 100kr/h Om vi säger att du menade 10 000 + moms så blir timförtjänsten efter skatt och liknande 50:- per timme men för en student kan det vara skillnaden på att äta ordentlig mat eller inte :) Tro mig, jag vet. Sitter själv i studentträsket just nu... Om du är intresserad så kan jag nog fixa fram någon som kan fixa detta åt dig då jag går civ.ing. inom Datateknik(kanske kan fixa det själv tom. men jag brukar inte jobba för under 300kr/h men det är ganska snålt med pengar just nu :) ) . Men om du har lite mer avancerade funktioner som du vill bygga in så kanske det sticker iväg några tusenlappar till men det är fortfarande extremt billigt. |
Med avancerat menar jag att det ska vara säker och effektiv/snabb kod....
Är själv programmerare och jag har den kunskapen som krävs för att bygga en community. Men jag vet väldigt lite om hur man skriver säker och snabb kod.... Jag tänkte 10k inkl moms..... så det är väldigt lite betalt! |
Om jag vill köpa ett ”färdigt” community i asp som är utvecklad i Sverige är det någon som kan tipsa om ett. Helst vill jag ha kontakt med någon som har en demo som man kan testa innan man bestämmer sig för att köpa den.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Edit: Jag har ingenaning om det är någe bra eller inte, ville bara tillägga det. |
Det finns mycket gratis där ute och är man van att sätta upp och modifiera dessa så går det snabbt.
Det här är ju också ett sätt att "ta hem" offerter (iofs något fult sätt). Vad jag menar är att man räknar bara på exakt vad kunden specat och lägger till en tim kostnad för övriga ändringar utan att påpeka att det troligen kommer att behövas en hel del övriga förändringar. |
Citat:
En annan sak, hur styr man hur mkt folk får "tanka" från ftp med PHP, det trodde jag var nåt man gjorde på FTP-servern! |
Fribeloppet för privatpersoner ligger på 16 700kr per år.
Då slipper man betala skatt, och detta behöver inte jämkas. |
Citat:
Jag skriver många olika skript varje dag. Bland annat communitys och forum. Just as you know. Man gör som man själv behagar. (jag kodar dokc i asp, inte php, men det går anyway) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:50. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson